ROZHLEDNÍK: Rok 2015 je rokem výluk na železnici

0306pet1_1Jaro klepe na dveře a s ním přichází stavební práce na železnici. Tento rok bude historicky rekordní. Českou Republiku čeká kolem 6000 výluk. České Dráhy dokonce spekulují, kde seženou dostatečné množství náhradních autobusů. Na druhou stranu tyto stavby přinesou rapidní zlepšení provozu a zkvalitnění dopravy. Tento rok však budeme muset přetrpět.

 

Sepíši tu tedy menší přehled toho nejhoršího (výluky delší než jeden měsíc), co nás tento rok čeká. Vezmeme to pěkně po krajích od západu:

Karlovarský kraj

Trať 140: Karlovy Vary – Chomutov: V druhé polovině března začíná kompletní rekonstrukce stanice Chodov včetně výměny kolejiště. Součástí rekonstrukce je i úsek do Nového Sedla u Lokte, kde dojde k modernizaci trolejového vedení. Tahle akce poběží až do 6. června. Do toho v dubnu navazuje rekonstrukce mostu mezi Karlovými Vary a Dalovicemi a rekonstrukcí Karlovarského horního nádraží. Ta by se však měla více týkat budovy než zasahovat do kolejiště. Také od dubna až do půlky října budou probíhat opravy mostů mezi Kynšperkem nad Ohří a Chebem.

Trať 140 je celá dvoukolejná, takže nebude po celou dobu výluk nutné přestupovat do autobusů. Do těch bude nutné přestupovat hlavně v dubnu a květnu v okolí Chodova. Jinak se dají očekávat zpoždění kvůli výluce jedné koleje. Ovlivněné budou hodně rychlíky Cheb – Ústí nad Labem – Praha. Pokud jimi cestujete, i když mimo dotčený úsek, tak se zpoždění nevyhnete.

Trať 149: Karlovy Vary – Bečov nad Teplou – Mariánské Lázně:  Oblíbenou trať v údolí Teplé čeká rekonstrukce kvůli špatnému stavu, aby vlak nemusel neustále zpomalovat za každým pařezem. Znamená to mnoho jezdění náhradními autobusy. Od začátku května až do půlky srpna, celkem 100 dní výluky se bude opravovat úsek Mariánské Lázně – Bečov nad Teplou a od začátku srpna do konce října úsek Bečov nad Teplou – Karlovy Vary.

Trať 142: Karlovy Vary – Potůčky a 144: Chodov – Nová Role: Do Nové Role se bude jezdit autobusem celou dobu, co se bude opravovat nádraží v Chodově a od konce května do konce srpna i v úseku Karlovy Vary – Nová Role na to naváže koncem srpna oprava trati Nová Role – Nejdek do konce října.

Trať Období výluky (měsíce)
140 06 – 10
149 05 – 08 + 08 – 10
142,144 05 – 08 + 08 – 10

 

Plzeňský kraj

Trať 170 Praha – Plzeň –  Cheb: Velkou událostí této trati je ražení tunelu u Ejpovic. Náš budoucí nejdelší tunel si však vyžádá nějaké oběti. K náhradní dopravě však dojde minimálně, jen u večerních osobních vlaků, místy bude jednokolejný provoz. Dojde však také k rekonstrukci celého uzlu Plzeň, to znamená rozvázání některých přípojů. Hlavně mezi rychlíky od Prahy a Osobními vlaky na Domažlice a Klatovy, opožděně bude přijíždět většina vlaků, tak pozor na přestupy a kontrolovat IDOS, časy se budou různě měnit. Potrvá to až do listopadu

Trať 160 Plzeň – Žatec západ: Jestli tenhle článek čte někdo z pravidelných cestujících na téhle trati, tak se ani nebude divit, že je tahle trať na seznamu. Posledních několik let je výlukovým rekordmanem co do počtu, tak i do délky výluk. Důvodem je připravit ji pro soutěž o rychlíkové linky a dočerpat Evropské peníze. Letos to už snad bude naposledy. Mimo uzel Plzeň, kde však dojde jen ke zpožděním odjezdu a příjezdu a horšímu komfortu na nádraží je tu rekonstrukce úseku Kaznějov – Plasy od půlky dubna do půlky června, celou dobu budou vlaky nahrazeny autobusy. Proti minulým rokům to však už není tak hrozné.

Trať 175: Rokycany – Nezvěstice:  Celá trať projde revitalizací v jednotlivých úsecích. Náhrada autobusy bude následující:

  1. 3. – 14.5.: Mirošov – Příkosice
  2. 5. – 23.7.: Rokycany – Mirošov
  3. 7. – 27.9.: Rokycany – Příkosice

Trať 176: Chrást u Plzně – Radnice: Od začátku dubna do půlky května můžeme očekávat výluky po celé trati. Nejdřív Chrást – Stoupno, pak Stoupno – Radnice.

Trať 183: Plzeň – Klatovy – Železná Ruda: Především mezi Klatovy a Železnou Rudou dojde k celé řadě rekonstrukcí. Pozitivní je, že rekonstrukce zahrnující náhradní dopravu se nebudou konat v létě. Od 15. 3. do 25.5. můžeme počítat s náhradními autobusy mezi Nýrskem a Špičákem a od 15.9. do 14.10. ještě mezi Janovicemi nad Úhlavou a Hojsovou Stráží. Pořád půjde o teplé měsíce, takže autobusy budou pěkně narvané. Doporučuji v tomhle období zvážit, jestli není lepší jet linkovým autobusem.

Trať 185: Domažlice – Klatovy – Horažďovice předměstí: Náhradní autobusy budou jezdit mezi Horažďovicema a Horažďovicema předměstí od půlky srpna do konce září, protože stanice Horažďovice předměstí bude v kompletní rekonstrukci, dojde tu i ke stavbě podchodu. Další autobusy můžeme očekávat mezi Janovicemi a Klatovy kvůli rekonstrukci tratě do Železné Rudy. Ty od půlky září do půlky října. Kvůli rekonstrukci Horažďovic bude ovlivněna i trať 190 Plzeň – České Budejovice, nedojde však k náhradám autobusy, jen mohou vznikat zpoždění.

Pro Plzeňský kraj je nejcitelnější rekonstrukce trati do Železné Rudy, i když mimo sezonu, tak to místní turismus a hlavně cykloturismus ovlivní hodně.

Trať Období výluky (měsíce)
170 03 – 11 (skoro bez bus)
160 04 – 06
175 03 – 09
176 04 – 05
183 03 – 05 + 09 – 10
185 08 – 09 + 09 – 10

 

Ústecký kraj

Ústecký kraj je ovlivněný výlukami u Karlových Varů a Chebu (Rychlíky Praha – Ústí – Cheb) a výlukou u Plas (rychlíky Plzeň – Mostú, na těchto linkách lze očekávat častá zpoždění v době výluk.

Trať 124: Lužná u Rakovníka – Chomutov: Mezi Žatcem a Březnem u Chomutova od začátku března až do konce srpna dojde k sérii mnoha výluk s nahrazením autobusy v různých úsecích. Jde hlavně o opravu trati.

Trať 087: Lovosice – Česká Lípa:  Mezi Lovosicemi a Litoměřicemi dojde k rekonstrukci tratě a od začátku července až do konce září zde budou jezdit autobusy. Rekonstrukci komplikuje i fakt, že trať je částečně v zátopovém území. Pokud někdo budete cestovat v tomto období z Prahy do Litoměřic, tak jeďte přes Všetaty a z Děčína přes Střekov.

Jinak Ústecký kraj žádné větší výluky nečekají. Drobné rekonstrukce na trati mezi Ústím nad Labem a Lysou nad Labem k náhradní dopravě nepovedou.

Trať Období výluky (měsíce)
124 03-08
087 07-09

 

Jihočeský kraj

Trať 194: České Budějovice – Volary: Šumavskou lokálku čeká nepřetržitá výluka z Českých Budějovic až do Boršova nad Vltavou celý březen a od dubna do června ze Zlaté Koruny do Boršova. Od září až do půlky prosince ještě úsek Kájov – Křemže. Trať však projde modernizací a bude výrazně zrychlena. Celkem tu však 208 dní budou výluky. Stejně jako pro trať do Železné Rudy doporučuji hledat alternativní cesty v dobách výluk.

Trať 199: České Budějovice – České Velenice – Gmünd: V úseku České Budějovice – Borovany bude od 23.6. do 31.8. náhradní autobusová doprava. Dojde k revitalizaci tratě.

Trať 198: Strakonice – Volyně: Mezi Strakonicema a Strunkovicema nad Volyňkou nepojedou vlaky do půlky dubna kvůli rekonstrukci žst. Strakonice. V červnu ještě budou drobné výluky v okolí Volyně.

Trať 224: Tábor – Horní Cerekev: Kvůli kompletní opravě mostu u Chýnova a úpravy kolejiště bude mezi Táborem a Obrataní náhradní autobusová doprava od 15.4. do 9.6.

Trať Období výluky (měsíce)
194 03-06 + 09-12
199 06 – 08
198 03 – 04
224 04 – 06

 

Středočeský kraj

Trať 173 Praha-Smíchov – Beroun:   Mezi Nučicemi a Berounem budou jezdit autobusy v různých úsecích od konce dubna do 10.7., důvodem jsou rekonstrukce trati, stanice Loděnice a oprava mostu v Závodí

Trať 174: Beroun – Rakovník: Jako pro 173, v úseku Beroun – Beroun-Závodí nebudou jezdit vlaky od konce dubna do 10.7. a navíc 3.9. – 16.11. dojde k rekonstrukci trati mezi Roztokami u Křivoklátu a Lašovicemi. Zde budou také vlaky nahrazeny autobusy.

Trať 070: Praha – Turnov: Od půlky září do půlky listopadu se bude opravovat trať od Bakova nad Jizerou až po Chotětov. Trať se bude celkově zrychlovat a udržovat. Náhradní doprava se bude týkat nejen rychlíků Praha – Turnov – Tanvald, ale i Kolín – Rumburk

Trať 071: Mladá Boleslav – Nymburk: Dojde k rekonstrukci stanic Dobrovice a Luštěnice a zabezpečovacího zařízení na celé trati. Náhradní autobusová doprava bude jen částečná hlavně v srpnu a září, ale bude od srpna až do prosince docházet ke zpožděním kvůli pomalým jízdám a přesunutým křižováním. Jelikož po téhle trati jezdí rychlíky Nymburk – Rumburk, které mají vazbu nebo EC na Brno a rychlíky na Tanvald, tak se může stát, že někdy rychlíky nebudou stíhat přípoje, zvlášť v době výluk na trati 070.

Trať 210: Praha – Vrané – Dobříš/Čerčany: V dubnu, květnu a září projdou rekonstrukcí stanice Týnec nad Sázavou, Davle a Jílové u Prahy, navíc dojde k sanacím skal. Náhradní dopravu můžeme očekávat mezi Jílovým a Davlí a Týncem a Čerčanami. Práce nebudou probíhat o letních prázdninách, protože by to tamní doprava neutáhla. I tak v květnu a září bude lepší se těmto úsekům vyhnout v době výluky. Na přelomu října ještě dojde k rekonstrukci žst. Praha – Braník, výluka bude z Modřan do Krče.

Trať 212: Čerčany – Světlá nad Sázavou: Ani posázavskému pacifiku se úplně nevyhnou výluky. Nejdelší bude kvůli sanaci skal mezi Ledčí nad Sázavou a Vlastějovicemi. To bude náhradní doprava celý květen, ale v některé dny nebude náhradní doprava celodenní. V říjnu a listopadu čeká trať velká rekonstrukce přejezdů. To je velmi dobrá zpráva, protože vlaky nebudou muset před každou cestou zbytečně brzdit a troubit, ale v té době bude na trati mnoho pomalých jízd a místy několikadenní náhradní autobusová doprava. Kvalitě cesty (vlak furt nebrzdí a nerozjíždí se) a bezpečnosti to však hodně pomůže.

Trať Období výluky (měsíce)
173 04 – 07
174 04 – 07 + 09 – 11
070 09 – 11
071 08 – 12
210 04 – 05 + 09 + 10-11
212 05, 10 – 11

 

Praha

V Praze to nemá cenu dělit podle tratí, tak jen stručně: Celý rok se bude opravovat hlavní nádraží. Některé vlaky jsou odkloněny na Masarykovo nádraží a bude se to různě měnit, tak je dobré sledovat výluky (minimálně co píše IDOS). Opravy s komplikacemi budou i v Braníku, a pokud to vyjde, tak od začátku května dojde k rekonstrukci Negrelliho viaduktu, která se odhaduje na dva roky, což může postihnout vlaky na Kladno a osobní vlaky na Kralupy dost výrazně. Také se bude dokončovat oprava v okolí Bubenče, to bude mít vliv převážně na osobní dopravu do Kralup a městskou linku.

Liberecký kraj

V Libereckém kraji bude vzhledem k jeho velikosti výluk požehnaně. Dochází k rekonstrukci prakticky všech hlavních tratí. Liberecký kraj známý dříve jako železniční muzeum prochází v poslední době renesancí kolejové dopravy. Jen přes ty výluky vydržet.

Trať 030: Liberec – Jaroměř (-Pardubice): Na Pardubické dráze dojde k celé řadě oprav. V Liberecké, kraji dojde od 15.7. do 7.9. k výluce Turnov – Liberec a od 25.7. do 7.9. k výluce Stará Paka – Turnov. Bude se modernizovat trať a rekonstruovat stanice. V důsledku náhradní dopravy budou jezdit rychlíky Liberec – Pardubice zpožděné většinou tak o 20 minut, záleží na povaze výluky. Každopádně celý srpen pravděpodobně nebude jezdit vlak od Liberce až po Starou Paku, pokud se výluka nebude postupně štěpit podle dokončených prací. V kombinaci s rekonstrukcí mezi Starou Pakou a Jaroměří,  a revitalizací HK – Jaroměř se cestující z Liberce do Pardubic bez vystoupení z vlaku nesvezou od dubna až do půlky prosince.

Tratˇ035: Tanvald – Železný Brod: Opravy propustku a rekonstrukce výhybek si vyžádají náhradní dopravu v srpnu a září většinou po celém úseku tratě.

Trať 036: Liberec – Tanvald  – Szklarska Poreba: Trať prochází rozsáhlou rekonstrukcí, už loni byla čtvrt roku zavřená. Nyní ji to čeká zas, jen na nových úsecích. Dojde k modernizaci úseku Liberec – Jablonec a náhradní autobusy budou jezdit od 17.4. do 15.6. a k tomu se přidá sanace opěrných zdí mezi Jabloncem a Smržovkou, to bude výluka od 11.5. do 29.6. a mezi Smržovkou a Tanvaldem hlavně kvůli rekonstrukci zastávky Tanvald zastávka od 1.5. do 29.6. Třešničkou na dortu bude oprava Jizerského mostu mezi Kořenovem a Harrachovem. To bude jezdit náhradní autobus od 1.4. do 31.10., ale zas se lidé snáz dostanou do centra Harrachova. Z Harrachova na státní hranici nebudou jezdit vlaky v září kvůli rekonstrukci výhybny Harrachov.

Trať 037: Liberec – Černousy:  Mezi Frýdlantem a Višňovou dojde k rekonstrukci Riegelského tunelu. Výluka bude od 27.4. do 23.8. K tomu se místy přidá rekonstrukce stanice Raspenava. To se většinou obejde bez nahrazování vlaku autobusy a když, tak jen občas na Bílý Potok.

Trať 086: Liberec – Česká Lípa: Ještědský Semmering dozná další rekonstrukce od otevření kvůli podemleté trati u Zdislavy. Nyní se bude opravovat celý vyhlídkový úsek mezi Karlovem a Křižanami a to od 17.4. do 15.6. Opravovat se budou jak koleje, tak mosty a viadukty.

Trať Období výluky (měsíce)
030 07 – 09 + (04 – 09)
035 08 – 09
036 04 – 06 + 04 – 10
037 04 – 08
086 04 – 06

 

 

Pozn: Mapa se po kliknutí zvětší

 

Královehradecký kraj

Tratě 021: Týniště nad Orlicí – Letohrad, 022: Častolovice – Solnice a 023: Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách: Tuhle skupinu podorlických tratí čekají kvanta výluk kvůli rekonstrukcím stanic Častolovice, Rychnov nad Kněžnou, Týniště nad Orlicí, Solnice, úpravám přejezdů a opravám mostů a tunelů. Nejcitelnější výluky budou okolo Častolovic, kde budou náhradní autobusy jezdit od května až do srpna. Na Doudlebách budou drobné výluky v dubnu a srpnu a na všech tratích můžeme kvůli opravám očekávat zpomalení vlaků a drobná zpoždění až do konce října.

Trať 030: Liberec – Jaroměř (-Pardubice): Již v LK zmíněná trať se dočká úpravy kolejišť a tedy i vyloučení provozu od 21.4. do 22.6. mezi Jaroměří a Starou Pakou. Výluky budou občas po etapách rozdělených Mostkem a Dvorem Králové, jindy v celém úseku. Mezi Mostkem a Jaroměří navíc dojde k úpravě zabezpečovacího zařízení. Kvůli tomu budou některé úseky muset vlaky projíždět pomalu a nabírat zpoždění.

Trať 031: Pardubice – Jaroměř: Z důvodu zdvoukolejňování mezi Opatovicemi a Stéblovou bude provoz omezen a může docházet ke zpožděním. Největší pravděpodobnost nahrazování autobusy můžeme očekávat v dubnu, kdy se budou rekonstruovat výhybky. Zdvoukolejňování však bude trvat až do listopadu a patrně se bude dokončovat i v příštím roce. Citelnější bude revitalizace mezi Hradcem a Jaroměří, to budou náhradní autobusy jezdit od 18.9. do 11.12. v různých úsecích ohraničených Smiřicemi a Předměřicemi. Dojde k rekonstrukci všech stanic a kolejišť.

Trať 032: Jaroměř – Trutnov: Kompletní revitalizaci čeká tuto trať, cílem je zrychlení rychlíků a přesun křižování do Starkoče což pomůže návaznosti na Náchod. Náhradní doprava mezi Jaroměří a Trutnovem (ne vždy v celé délce) bude od 23.6. do 10.8.

Trať 049: Trutnov – Teplice nad Metují: Adršpašskou dráhu čeká kompletní rekonstrukce, zvýšení rychlosti a úprava přejezdů. Uzavřená bude celá od 1.4. do 31.7.

Trať Období výluky (měsíce)
021,022,023 04 – 10
030 04 – 09 + (07 – 09)
031 (01-12) + 09 – 12
032 06 – 08
049 04 – 07

 

Pardubický kraj

Trať 238: Pardubice – Havlíčkův Brod: Sice po téhle spojnici východních Čech a Vysočiny již delší dobu nejezdí žádné rychlíky, ale nezapomnělo se na ni a projde celkem důlkladnou revitalizací. Od dubna až do listopadu se budou postupně opravovat jednotlivé úseky od Chrudimi až po Ždirec nad Doubravou. Pak se lépe využije výkon nových „Sharků“, které tam jsou nasazovány.

Pardubického kraje se i týká trať 031, viz Výše kraj Královehradecký.

 Vysočina

Na Vysočině k žádným dlouhodobým výlukám nedojde. Budou drobné komplikace na trati Brno – Jihlava při opravě stanic Okříšky a Bransouze a rekonstrukce přejezdů mezi Třebíčí a Krahulovem, ale vše v relativně krátkém období.

Jihomoravský kraj

V Jihomoravském kraji bude komplikovat dopravu rekonstrukce brněnského uzlu mezi Modřicemi, Hlavním nádražím a Heršpicemi a celoroční oprava mostu přes řeku Dyji v Břeclavi. Jinak k výraznějším omezením provozu nedojde.

Olomoucký kraj

Rekonstrukce hlavního nádraží v Olomouci bude nadále pokračovat. Omezení bude přibližně stejná jako letos (obtížnější přestup a pomalejší jízdy vlaků po zhlaví). Práce se přesunou v průběhu roku na Grygovské zhlaví. Místy dojde k nahrazení autobusy u lokálních osobních vlaků do Bohuňovic nebo na Horku nad Moravou a Prostějov. Půjde však jen o výluky do 20 dní.

Trať 292: Zábřeh na Moravě – Jeseník – Krnov: Tato trať zažije absolutní revoluci. Projde kompletní opravou od Bludova až po Horní Lipovou. Znamená to však totální paralyzaci provozu. Od dubna do června budou náhradní autobusy jen v dílčích úsecích mezi Bludovem a Hanušovicemi (lidé z Východních Čech tedy mohou přijet od Lichkova), ale od června do 30.11. bude nahrazena doprava mezi Hanušovicemi a Lipovou Lázní, tedy i přes Brannou, Ramzovou a Ostružnou. Jelikož tu několika vozové soupravy jsou často nacpané až po střechu, nebude jízda náhradním autobusem žádný med. Pokud plánujete cestu do těchto končin, tak doporučuji toto zvážit. Hlavně cyklisté zapláčou, hlavní tepna Jeseníků bude tento rok naprosto nepoužitelná.

Zlínský kraj

Trať 282: Vsetín – Velké Karlovice: Trať bude celý květen v rekonstrukci a vlaky nahrazeny autobusy. Budou se opravovat hlavně přejezdy.

Trať 283: Horní Lideč – Bylince: Celý duben a květen bude trať uzavřena s náhradní autobusovou dopravou kvůli opravám a budování podchodu v Horní Lidči.

Trať 305: Kroměříž – Zborovice: Celý srpen bude trať uzavřena s náhradní autobusovou dopravou, dojde k opravným pracím na propustcích a přejezdech.

Trať Období výluky (měsíce)
282 05
283 04-05
305 08

 

Moravskoslezský kraj

Trať 323: Ostrava – Valašské Meziříčí: Mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm bude trať kompletně opravena včetně nového zabezpečení. Dojde ke zvýšení rychlosti i bezpečnosti. Náhradní autobusové doprava bude od 1.4. do 15.8. k tomu v úseku Véřovice – Hostašovice bude zavedena náhradní autobusová doprava v období od 27.6. do 31.7. kvůli opravě mostů a propustku. Platí zde co pro Jeseníky, Šumavu a Posázavské lokálky, lepší se v době výluk trati vyhnout. Vlaky jezdí hodně plné jak místní frekvencí tak turisty cestujícími do Beskyd. Zpoždění kvůli výlukám bude mít i vliv na přípoje v Ostravě

Trať 322: Frýdek-Místek – Český Těšín: Od Frýdku až po Český Těšín od dubna do listopadu můžeme očekávat řadu výluk kvůli rekonstrukcím. Nepůjde o celotraťové výluky, někdy to bude úsek Frýdek – Dobrá, jindy Hnojník – Těšín nebo Hnojník – Dobrá, ale bude dlouho trvat, než se půjde dostat z Frýdku do Těšína bez autobusu.

Dálková doprava

Z těch nejdelších výluk, kde bude nutné přestupovat do autobusů, by to bylo vše. Mnoho opravných prací však zasáhne naše hlavní tratě a tím naruší dálkovou dopravu. Ačkoli nebude nutné přestupovat do autobusů může se jednat o nepříjemné překvapení pro nepřipravené.

Dálkové vlaky využívající úsek Praha – Kolín, tedy na Pardubice, Havlíčkův Brod, Ostravu a Brno budou postiženy jak rekonstrukcí pražského hlavního nádraží, tak dlouhodobou opravou mezi Běchovicemi a Úvaly. Proto jich velká část bude jezdit odklonem přes Nymburk, což povede ke zpoždění asi půl hodiny. Tato situace potrvá minimálně do konce června. Je třeba sledovat výlukové jízdní řády, situace se může měnit.

Dálkové vlaky Praha – Plzeň – Cheb / München  / Železná Ruda budou zpožděné kvůli ražbě Ejpovického tunelu (zde může dojít občas k nahrazení autobusy) a rekonstrukci Plzeňského nádraží. Znamená to hlavně nejistotu v přestupech. Železnorudské rychlíky čeká náhradní doprava mezi Klatovy a Železnou Rudou, to povede k dalším zpožděním.

Cestující jedoucí do Žiliny přes Valašské Meziříčí a Horní Lideč musí očekávat řadu zpoždění kvůli opravám mostů a propustků. Na většině míst bude provoz veden po jedné koleji a to v případě jakékoli nepravidelnosti povede k navyšování zpoždění.

Ani cesta do Žiliny přes Ostravu nebude bez komplikací. Dojde k rekonstrukci mostu u Karviné a rekonstrukce stanice Český Těšín. Kapacita trati tedy bude omezená a hlavně v druhé polovině roku se tu bude jezdit převážně jednokolejně, proto mohou vznikat zpoždění.

Podobné problémy můžeme očekávat i u rychlíků Kolín – Ústí nad Labem. Uhelná magistrála se bude opravovat a na mnoha místech je v havarijním stavu. Vlaky tedy budou muset jezdit pomaleji a častěji čekat na protisměr, protože bude často jedna ze dvou kolejí v opravě.

Tak toto je snad vše, snad vám to dá dostatečný přehled o tom, co se letos na naši železnici bude dít. Kompletní plán výluk je dostupný zde http://ducr.cz/drurad/2014/RPV_2015.pdf .

Obecně k cestování výlukami doporučuji nahlédnutí do výlukových jízdních řádů, pak na http://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zpmapa2 na zobrazení statistik zpoždění a i tak si nechat dostatečnou rezervu. Dispečeři sice výluku nějak naplánují, ale málokdy vychází tak jak je v tabulkách a „nečekaná“ zpoždění se vyrojí jak houby po dešti. Vlaky na sebe mají návaznosti a přenáší zpoždění mezi sebou, takže ač váš úsek vyloučený není, včas dojet nemusíte. Jen berte na vědomí, že jde o opravu tratí, takže za zpoždění většinou dopravce nemůže.

 

Pokud jde o dnešní diskuzi, tak kromě debaty o tom, jak se budeme proboha vyhýbat tomuto zmatku, pokud jsme na vlacích závislí, se ještě ptám: Jezdíte vlakem? Jezdíte vlakem rádi? Máte nějakou zkušenost s vlakem, kterou byste označili jako nezapomenutelnou?

 

Aktualizováno: 6.3.2015 — 08:42

56 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Vím že je výluka v Českém Těšíně kde se opravuje kompletně celé nádraží,most,elektrifikace a koleje. Ale že se má opravovat most u Karviné to ani nevím.

  2. Je vskutku chvalyhodne, ze zeleznice modernizuje a zlepsuje. A je to fakt videt. Co mne ale mrzi je, ze vetsina velkych nadrazi (s vyjimkou Hl. n. v Praze) nema eskalatory. Ono pro cloveka, kteremu se spatne chodi, a ma jeste nejake zavazadlo, je to prekazka temer neprekonatelna. Ze pak nejake vlaky maji platformy k nastupovani, je temer druhotne. Napr. ja jsem se ted v Olomouci nemohla na vlak dostat sama. Proste to mnozstvi schodu k peronum a do hlavni haly s jednim zavazadlem v ruce a potrebou se drzet bud zabradli nebo hole nebo obojiho bez pomoci nedam. A nejen lidi s handicapem. Verim, ze matky s kocarkem by ten eskalator taky uvitaly. Kombinovano s tim, ze oznameni, na ktere nastupiste vlak prijede, jsou vydavana na posledni minutu, tak pro znevyhodnene lidi je to na nervy. V tomto smeru pro mne vede Brno, kde po obligatornich schodech z peronu a dalsich nahoru do haly, kdyz jeden chce prejit pres ulici (tedy ne na tramvaj ale k tomu hotelu nebo co to tam naproti stoji), tak musi zase podchodem dolu a nahoru. To mi pred asi 4 lety zpusobilo ujmu a to jsem byla v dost lepsim stavu nez ted. Takze do Brna uz jedine zlutym autobusem.A pritom ja mam vlaky fakt rada.

      1. Nebo třebas v Břeclavi je výtah do podchodu z hlavní budovy … ale výtahy na peróny už nejsou (shake) – tudíž do podchodu se dostane kde kdo, ale k vlaku už ne. Nebo špatně se pohybující lidé musí jezdit jen vlaky z prvního nástupiště – no, vlastně taky ne, neboť na to první nástupiště se musí z haly a do té haly vede taky deset schodků (headbang)

    1. Hele nevadí že tam nejsou eskalátory ,ale jsou tam naopak výtahy které jsou jak na peronech tak i přímo do halvní haly.

  3. Kdysi jsem vlaky jezdila poměrně dost. Aby ne, studovala jsem v jiném městě, než z jakého jsem pocházela. Zrovna na té trati bude výluk taky dost. Já vlastně celé roky čekala, kdy bude ten koridor. Nakonec jsem se vrátila do Prahy. Koridor není do teď. Úroveň vlaku byla různá, ale jak někdo zmínil, vlaky směr Linec byly luxusnější.
    Dneska jezdíme spíš občas na výlet, aby si děti užili vlaku a nejezdily jen v autě. No a teď jsme zjistili, že z našeho nového bydliště se k jedné sestřence nejsnáze dostaneme kombinací metro + vlak. Pěšky by to bylo cca 4 km, ale přes hluboké údolí, tak to asi často provozovat nebudeme. Jakákoliv jiná kombinace hromadné dopravy trvá téměř třikrát tak dlouho, než ten vlak.
    A zážitek, těch bylo docela dost. Já jela vlakem na Krym. Teda jednou jen do Lvova a odtud vnitrostátní sovětskou leteckou dopravou (taky zážitek), ale podruhé už to bylo letadlem moc drahé, takže vlakem až do Simferopolu. S přestupem v Kyjevě, ten vlak, co jel z Prahy, totiž směřoval do Moskvy.
    A vlastně taky s rok a půl starým Rysíkem do Chorvatska. Se mnou moje máma, neteř a synovec. Ale děti byly uplně milionové a zvládly jsme to. Taky pár přestupů a velmi rozdílná kvalita. Ale pořád to byla civilizace. Při té cestě přes Ukrajinu to bylo dobrodružnější. Včetně ukradené sestřiny peněženky.

  4. Nezapomenutelnou zkušenost! Mám, mám. Jmenuje se Balkán Expres! Spolupisatelky dole zmiňují touhu po Orient Expresu, také jsem ji sdílela. Já pako jsem si říkala Orient, Balkán, to bude podobná krása, po dvaadvaceti letech dojedu do Prahy se stylem. Orient tam tenkrát nejezdil. Balkán!, měla jsem zatemnělý mozek!
    Jela jsem z konference v Kielu, čisťounkým německým vlakem do Berlína, kde jsem měla přestoupit. Natěšeně a s úsměvem jsem se vynořovala z podchodu na nástupiště. Okamžitě jsem zakopla o jeden ze sta obrovských ranců, kterými bylo nástupiště poseto. Všechny pohledy se ke mně otočily. Můj zlatý baloňáček a elegantní kufřík byly definitivně špatné vybavení.
    Expres přisupěl, nastal útok dveřmi, okny, vším a mezi rancema jsem neměla šanci. Házely si se mnou jak s pingpongovým míčkem. Nakonec ze z nich vynořila záchranná ruka jakéhosi mladíka, který mě dostrkal k mému vagonu. (Ještě teď ti děkuji, anděli).

    Moje horní lůžko v úzké tmavé kabině bylo ještě teplé, ale byla jsem vděčná, že ho nemusím sdílet s neznámým Rumunem. Sedět se nedalo, stát také ne, nezbylo mi než se vysoukat nahoru, oblečená se položit na záda a obložit hlavu, abych se náhodou neotočila. Pode mnou v té špinavé posteli ležela úhledně paní, hezky přikrytá, oblečená v kytičkované noční košili. Bylo to absurdní. Ještě mi vlídně pokynula k černočernému umyvadlu, abych se jako opláchla. Posunky jsem jí dala najevo, že jsem zvyklá se mýt jenom na Vánoce a ty teď jaksi nejsou. S pokývnutím hlavy to uznala, zachumlala se, otočila se ke špinavé stěně a spala až do rána. Já jsem ležela připažená v pozoru a očekávala svítání. Přišlo současně s cinknutím kovu o kolejnice a českým hovorem dvou nádražáků. Byla jsem doma.

    Takže dámy, bacha na Expresy. Není každý Orient!

      1. Ne, začíná na brněnském hlavním nádraží- dneska ho vyklízeli, že je tam prý bomba. Kuba už byl naštěstí doma a nemusel pátrat po náhradní dopravě.

        1. Už zase?
          P.S. Balkán prý začíná za Negrelliho viaduktem, přece, aspoň se to občas tvrdívá.

  5. Vlakem prakticky vůbec nejezdím. Jen loni zcela výjimečně jsem si naplánovala cestu z Olomouce do Prahy pendolinem a doopravdy jsem se těšila. No, sedělo se pohodlně, dostala jsem noviny a vodu. Pak kolem proběhla slečna s vozíkem, ptala se, kdo si co dá, ale než člověk stačil zvednout oči od novin, byla už na konci vagónu. Možná brala prémie za to, aby si nikdo nic nedal. 😛 To bych pominula, ale že jsme přijeli do Prahy s půlhodinovým zpožděním, mě tedy těžce zklamalo. Já vím, na trati byla výluka, ale – a to by mě doopravdy zajímalo – to už pak nelze dohnat? Když má Pendolino max. rychlost 160 km/hod.? No jo, měla jsem právě tu půlhodinku na přesun metrem na autobus, tak se celá cesta protáhla o další hodinu.

    1. No vzhledem k tomu, že pendolino má všude přednost, tak to asi líp nešlo. Ono sice jede 160km/h, ale jízdní řád s tím jednak počítá a druhak tam jede s ním plno pomalejších vlaků.

    2. Hanco, ale ty musis pamatovat ta silena zpozdeni a s prominutim zaprasene vlaky, kdyz jsme z Olomouce jezdili do skoly. Jizdni rad se rovnal velmi pribliznemu odhadu. Vzpomnela jsem si, kdyz nasa mama jela prvne do USA, tak cca 1985, letela z Frankfurtu a tak jela z Prahy vlakem. Jen co se vlak ocitnul v Nemecku, nastoupila pocetna uklidova ceta, vytreli podlahy, posbirali bordel, a hlavne vycistili zachody, kde za kratkou dobu tekla voda, a, svete div se, bylo dost toaletniho papiru. Rikala mama, ze ji z toho bylo smutno a stydno. Takze ta dnesni pendolina a zlute rychliky jsou pro mne jak scifi.

      1. Je to zajímavé, že jediné období, kdy náš stát o železnici pečoval (mimo relativně dobrých posledních deseti let) bylo Rakousko-Uhersko a první republika. Komunisti z železnice postavili jen pár spojek, aby se dobře vozil uran do SSSR, finance vždy šly do infrastruktury minimálně a vozový park se řešil až když se začal rozpadat i s cestujícími za jízdy. Příkladem je budiž motoráček 810 zvaný šukafon, kredenc, orchestrion atd., který vtnikl jako úsporné opatření s motorem z autobusu na přechodnou dobu pro lokalky. Mnohé motorové i elektrické lokomotivy byly staré už po výjezdu z výrobní linky. Když padla opona, tak se vláda rozhodla, že budeme všichni jezdit auty jako v USA a železnici ještě víc utahla kohoutek a odtrhla od drah nákladní část, která vydělávala na tu osobní. Pak si postupně začala uvolňovat, že ty vlaky potřeba budou a začalo se to zlepšovat. Ač pokusy jako Regionova byly spíš slepou uličkou ve vývoji a Pendolino muselo projít pár roky poruch než se z něj stala vlajková loď.

      2. To víš, že pamatuju. Vlaky nejen zaprasené, ale zvlášť v pátek a v neděli našlapané. Nejhorší byly spoje Praha – Medzilaborce. Radši jsem pak jezdila v pondělí brzičko ráno Ostravanem než v neděli odpoledne s nepřizpůsobivým obyvatelstvem.

  6. Tak vlakem jezdím docela často:
    1) téměř denně z práce, používám ho jako MHD ala Ioannina. Akorát jsem s sebou zatím nikdy neměla žádnou bahenní Pennušku, protože psa koneckonců nemám.
    2) jezdím docela často na jih Čech a staví nám tam koridor – směr ČB, při jedné z výluk jsem zrovna jela s Amálkou a při přestupu z busu na vlak ve Veselí mi přepravka upadla a několikrát se převrátila. Mám dojem, že Amálčin následný zánět močáku byl i z toho šoku, i když tam byly i jiné důvody. Takže až s Amálou zase někdy pojedeme, musím si nejdříve zjistit, zda není výluka.

    3) podobně jako Tora bych si dala jízdu v Orient Expresu, prostě to jednou k nějakým důležitým narozkám (dlouho teď nebudou) zrealizuju.

    4) Do toho se mi nechce samotné, ale jednou bych dala jízdu po transsibiřské magistrále po stopách mého děda legionáře a Starodružiníka. Počítám, že zážitek by to byl asi dost silný po všech stránkách (snad přece jen ne jako v Indii), ale vidět ta města, kde děd bojoval, vidět Bajkal a potkat normální lidi a ne vidět na Rusku jen ty nesnesitelné pohlaváry s imperiálními vizemi světa by mohlo být fajn. S přestávkami bych to viděla tak na měsíc cesty.

    1. Jo Apino, tak transsibiřskou magistrálu, to by se mi taky líbilo… jen mít čas a peníze a tak vůbec… 🙂

    2. Tak to se tě výluky asi dotknou, že? Transib mě láká, ale asi bych ho nechtěl dávat naráz, to by byla celkem nuda.

  7. Díky za přehled, milé Číslo 🙂 Jezdím vlakem jen občas, ale jezdím, a o té smršti výluk jsem neměla ani tušení. Rozhodně to znamená popřemýšlet o opatřeních, protože vlak kome nás nepojede celé tři měsíce a autobusy znamenají, že se nebudou stíhat přípoje. Chjo. No, s trochou dobré vůle bude výsledkem skutečně vylepšení 😛

    Jinak jezdím vlaky celý život, tak jsem zažila ledacos – včetně přejezdu Rumunska při cestě do Bulharska (chuckle)
    Teď zrovna mě napadají jen dva momenty – když jsem se jako malá vykláněla z okna, vlak táhla parní lokomotiva a mamina nás varovala před jisskrami a mě to přišlo šíleně dobrodružné 🙂 Druhý moment dominuje spíš svojí absurditou – bylo to někdy v roce 2009, já jela v zimě rychlíkem (tím obyčejným) a protože jsem táhla dost zavazadel, jela jsem jedničkou. Když jsem se ptala průvodčí, proč ve vagónech neteče vůbec voda (dovedete si představit stav záchodu), tak se na mě utrhla: je zima, néé? Měla jsem chuť namítnout, že je jednadvacáté století, tak by se to snad dalo zařídit, ale věděla jsem, že je to zbytečné. Mimochodem, ty vagóny jezdí dodnes…

    1. Dede, opravdu záleží na vagónech, směrem na ČB bývají slušnější, zvláště, když jeden sedne do rychlíku, který končí v Linci. To je dvojka na úrovni jedničky, fakt prima. Ale tuhle jsem jela rychlíkem z Havl. Brodu a zhýčkaná jinou trasou jsem se docela divila. Starý otřískaný vagón, docela hrůza.

    2. Chce to před každou cestou mrknout na výluky jako se dívá na dopravní info. Ono to jednou pomine. Zrovna po té trati jedu narvanou rakví až po střechu, to bude něco tohle v autobusech 😀

      Staré vagóny jaksi nemají jak ohřívat vodu, tak zamrzá. Plechové nádržky moc neizolují. Bohužel rekonstrukce nebo výměna těch tisíců kusů komunistického šrotu stojí opravdu hodně peněz když stát železniční dopravu po Sametu permanentně podfinancovával, tak nebylo z čeho brát.

  8. Zdravím z domoviště. 🙂 Tedy, jsem věru zvědav jak si poradím s jednou končetinou v gypsu, jednou nohou kulhavou, a žebry která nedovolí téměř žádný nestandardní pohyb, ale nějak to dám, jako vždycky. 🙂

    1. Ahoj Alasdaire, blahopřeju k návratu domů! (inlove) Ono to asi bude chvíli drhnout, než si nejdeš způsob, jak s těmi omezeními budeš existovat, ale půjde to. A přeju ti, aby ses pořádně vyspal – nevím jak ty, ale mě to spaní ve špitále fakt nešlo, tak jsem doma usnula jak šípková růža:))

      Tak ať je čím dál tím lépe! (party)

      1. Přesně tak! Já jsem tam toho naspal minimum. Bílý anděl nabízel prášky, ty já nechtěl. Ale modří andílci byli(y) skvělí(é), přišly se i rozloučit, ty co měly zrovna službu.:)

        1. Na jednu stranu je moc dobře, že už jste doma, ale na druhou to bude těžší. Ale kdybych si já měla vybírat, taky bych mazala domů co nejdřív by to šlo. Tak ať se daří a klidné noci přeju.

      1. Děkuju. 🙂 Málem jsem je vytáhl, sousedův Agadir mně radostí, že mně vidí málem posadil na zem. Soused byl trochu zaražený, neslyšel mě ještě nikdy tak klít. Mně ta žebra fakt ještě bolí. 😀

  9. Vlakem jezdím docela ráda ale rychlíky Praha – Svitavy – Brno jsou děs špatně se do nich nastupuje a vystupuje. Prostě jsem už bába tak mám problémy

    1. Brzy místo nich budou nízkopodlažní pantery. Jinak v Brně mají přezdívku tyhle rychlíky „dobytčák“ podle nedělní nacpanosti. Už jsem tam zažil dvojstup v uličce a stálo se i v kupé.

  10. Vlakem jezdí Kuba do školy na stejné trase jako Yga, jen nastupuje blíž k Brnu. Takže ho to asi nemine. Kačka dojede v pondělí do Brna vlakem a odsud odfrčí autobusem do Prostějova. Jejím problémem je navíc opravovaná dálnice kolem Vyškova.
    Já jezdím do Brna autem. Pokud bych měla jezdit vlakem a MHD, tak bych k jízdence žádala svalnatého nosiče, protože bývám oblečená za dámu a vláčím náruč učebnic a notebook. Navíc některé přejezdy se v Brně nedají zvládnout v inteligentním čase, protože MHD jezdí zásadně přes uzly a to, co autem dám za 20 minut i se semafory mi autobusem nebo trolejbusem trvá 50 minut. Nemluvě o tom, že po osmé večer se odjezd z jazykovky stane adrenalinovou záležitostí, když z dotyčného městečka u Brna jede jeden trolejbus a nic víc v hodně dlouhých intervalech a ta zastávka, kterou mám 15 minut pěšky a je to ta nejbližší, je u děsné hospody. Následně k nám večer jede vlak jednou za hodinu- za dvě hodiny bych byla doma natošup 🙂 Takže vlakem jezdí na Brnění, abych mohla s děvčaty aspoň popít sklenku vína- posledně mi v předvánočně narvané hospodě nebyli schopni uvařit večeři- a nemusela jsme v centru Brna hledat parkování (což je taky adrenalin, zmenšil se až teď, co funguje parkování pod divadlem).

  11. Cesty vlakem se mně sice obecně příliš nedějí, nicméně nezapomenutelnou jízdu mám z Indie. IR je vůbec asi největší železniční společnost na světě, ta země je kolejemi prošpikovaná, ono je to logické, je to země fakt velká, na letadlo většina lidí nemá a silnice nestojí za mnoho. Úroveň cestování je taková, jaká je úroveň vašich financí, první třída, znám jen z doslechu 🙂 je úžasná: uzamykatelná kupé s povlečenými postelemi, kobercem, klimatizací, servírované jídlo v ceně. Ovšem Alasdair, peněz nemaje, jel druhou třídou, která je vybavena dřevěnou lavicí. Vagóny jsou neprůchozí, čímž se má zabránit tomu aby cestující zbytečně necourali, ale oni jsou mazaní a berou to po střeše. Za jízdy, přirozeně. Dodnes se mi ježí vlasy, mně opravdu nedělá dobře velké množství cizích lidí, zejména ne, když jsem s nimi jak sardinka v plechovce. Tam, chcete-li někdy v životě do vlaku nastoupit a pak z něj zase ještě někdy v životě vystoupit, přátelé, ohledy stranou, chovejte se jako hokejisté ve skrumáži, jinak se vám to prostě nepodaří. Uvnitř vagónu se pak nerozpakujte zavěsit se třeba na strop jako kaloň indický (pteropus giganteus) na strom, protože na lavici pro 4 osoby jich sedí 15. A nejen sedí. A nejen osob, domácí zvěř doprovází nezřídka své majitele. Málem mně zapíchla jedna koza. Mezi těmito dvěma extrémy je několik mezistupňů.

    1. Cha, kam se hrabe naše cestování s rumunskou husou :-). Jako zážitek to určitě být musí veliký, ale nemusím mít vše, že ano. Nicméně jeden sen mám – jet Orient Expresem. Ano, vím,že jezdí, že je to možné, ale ty ceny…

      1. Já bych si býval mohl dovolit i menší extrém, ale když já jsem zpočátku nic nevydělával a člověk fakt obracel každý pais.

      2. Po Orient Expresu toužím taky, viděla jsem v televizi pořad, kde s ním jel David Suchet, co hrál Hercule Poirota- to bych fakt chtěla zažít, takové cestování.

        1. Ten jsem taky viděla, bylo to moc hezky udělané. Možná – nejspíš určitě -si ty časy idealizujeme, ale mně se moc líbí ta doba elegantních dam, pánů s psími dečkami na botác…

        2. Já ho viděla taky a taky po tom toužím. Je pravda, že v Břeclavi staví (ale nevím, jestli funguje jako nástupní stanice), Terka ho už viděla, je eště ne-e ;(

          1. V Břeclavi staví i speciální express RŽD Moskva – Nice a na eshopu RŽD na něj jde koupit lístky, ale je hodně drahý

    2. Joj. Sandokan! Na tu střechu bych ani nevlezla, natož abych přeskakovala z vagónu na vagón.
      A navíc ještě bojová koza. Teda!

      1. Tam jsou všichni Sandokané. (Rofl) Na to čeho tam jsou cestující schopni je tam prý podivuhodně málo úrazů.

  12. WordPress tu mapu nějak moc zmenšil, tak kdo se chce podívat podle mapy jestli u něj nebudou problémy, tak tady je větší provedení:
    https://www.flickr.com/photos/125492033@N08/16705096196/

    Jinak ještě individuálně varuji Olomouc, protože kombinace paralizace města velkým množstvím silničních uzavírek s opravou Prostějovského zhlaví hlavního nádraží bude celkem masakr. Především pro cesty na Prostějov a Senici.

    A jedna příhoda z rána: Byl jsem na hlavním nádraží a nějaké Číňanky potřebovaly do Budapešti. Měly jet rychlíkem na Břeclav, pak přestoupit na EC v Břeclavi. Jenže kvůli výluce a ještě poruše u Tlumačova se má jet odklonovým rychlíkem na Brno přes Přerov a v Přerově přestoupit do náhradní soupravy. No tenhle rychlík ale v momentě dotazu nechaly ujet, takže jsem slyšel jak se Čínsky kleje 😀

  13. Jezdím na Brnění zásadně vlakem a v podstatě jsem spokojená – EC to trvá cca pětatřicet minut, klasickým rychlíkem pětačtyřicet – osobáky nebrat, to se člověk drncá dvě hodiny a ještě mnohdy musí přestupovat. Navíc, Brněnská Rola je přímo ve městě (zatím a doufám, že to tak zůstane), takže se pohodlně dopravím pěšmo všude po starém městě.

    Ale co je třeba udělat, když se jeden z Břeclavi vypraví vlakem do světa směr Praha? No musí se podívat, ODKUD je ono přibližovadlo vypravováno. Jede-li Ecéčko z Vídně, je třeba přijít na čas a v pohodě si užívat cestu. Jede-li však z Budapešti, není třeba spěchat – deset minut zpoždění se ani neuvádí na tabuli (to je totiž normál), navíc je dobré si odít montérkovou kombinézu a doufat, že nebude třeba navštívit WC (envy) … Rychlíky, vypravované z Břeclavi, jsou většinou v pohodě – pokud jim v polích u Ladné nechcípne lokomotiva (i to se stává).

    Jinak nějaké zážitky z vlaku nemám, to spíš naše Terka (taky jezdí do Brna častěji, neb tam studuje) … někdy je to výživné (rofl)

    1. Rychlíky do Brna stále modernizují a brzy je nahradí RegioPantery (jako jezdí v Brně na S1, ale delší). Pokud jde o EC, tak tam se chystá ta oprava mostu přes Dyji, tak možná bude zpožděné všechno. Jinak s EC z Budapešti mám také své zkušenosti pokud jde o zpoždění…

        1. No a vlastně i směr Bratislava – takže to bude nejlepší jezdit rychlíky, které budou vypravovány přímo z Břeclavi.

          1. Rychlíky přijíždí z Olomouce, tam se otočí a jedou do Brna. Záleží asi na denní době, jak moc to bude mít vliv na zpoždění, po jedné koleji se snad má jezdit vždycky.

      1. Bydlím přímo u koridoru Brno – Česká Třebová, region pantery kolem jezdí denně, zastavují i u nás. Vlakem jezdím ráda do Prahy, je to pohodlné, jezdím tedy jen EC, ostatní jedou na můj vkus moc dlouho. Nejdelší cestu vlakem jsem podnikla kdysi do Bulharska, do Sofie, jeli jsme tam do Rily, kde jsme se toulali 14 dní. To byla fakt zajímavá jízda, zvláště pak přes Rumunsko.

        1. No tyhle delší tam budou jezdit ještě častěji, nahradí rychlíky Brno – Svitavy – Praha.

          V Rile jsem byl, bohužel autobusem se školou. Super příroda a lidi 🙂

  14. Vlakem jezdím od dětství a ráda. Jak už jsem tu určitě jednou psala, řečeno slovy Švejka : “ Poměry se rozhodně zlepšily. “

    Pravidelně jezdíme s manželem každé léto do Teplic za druhou švagrovou. Z Plzně jedeme do Prahy a tam přestoupíme na přímý vlak do Teplic. Cesta příjemně ubíhá a co oceňuji především já, že si mohu pohodlně natáhnout nohy. A v mém věku tolik potřebné WC je nablízku. Jen teď s těmi výlukami, to snad bude na sebe v Praze navazovat.

    Letos poprvé pojedeme vlakem z Čech do zahraničí. Pojedeme Alexem do Mnichova. Už se těšíme.

    V zahraničí jsme vyzkoušeli vlaky z letišť do centra. V Norsku jejich Flytogetem do Osla. A v Itálii Leonardo expressem přímo na Termini Station v Římě. A nemělo to chybu.

    Míša

  15. Jezdím vlakem i po městě. Ráda. Je to občas rychlejší než MHD.

    Nezapomenutelnost… Jo. Mám. Kdysi dávno jsme s mladou Penuškou podnikly jednu z výprav proti proudu řeky – ve smyslu „dojdeme až do města X, tam si dáme v hospodě jídlo a zpátky pojedeme vlakem“.
    Ovšem ouha. Potíž byla v té řece.
    Tedy nikoli přímo ta řeka že by byla potíž. Potíž ležela leklá už pěkných pár dní na bahnitém břehu a poněkud se rozkládala. Byvši nalezena Penuškou, byla potíž zčásti sežrána, zčásti zahrabána hlouběji do bahna a mělké vody (nezamýšlený efekt, k němuž došlo tak, že se Penny snažila se vyválet, což jí v deseti centimetrech vody moc nešlo – a potíž přitom tak vábivě poloplavala na hladině! Škandál! 😀 ). Ze psa černého s bílou náprsenkou se stal pes bahenní s rybími odznaky. Máchání psa ve vodě (mimo potíž) nemělo žádný pořádný účinek – bahno bylo kvalitní a drželo.
    Hospodu jsme vynechaly.
    Snažila jsem se odstranit stopy potíže dost usilovně, ale příroda měla zcela jiný názor. Poslala mi pomocný déšť. Déšť způsobil bahno a bahno způsobilo Penušce velkou radost.
    I zjevil se mi pes bahno-bahenní. Rybí odznaky byly stále s námi. Přibyly k nim vkusné ozdůbky z chomáčů trávy. (Nevytírejte bahnobahenního psa trsy zabahněné trávy. Nemá to cenu. Empiricky ověřeno.)
    Vlezly jsme do úplně posledního vlaku – toho, co má jenom dva vagónky. Vypadaly jsme jako vodnice a její věrný kapr, kterému omylem narostly nohy.
    A průvodčí byl tak zlatý, že nás nejen nevyhodil, ale dokonce mi přinesl štos starých novin.
    Tím se ze zmutovaného kapra stal kapr polepený novinami.
    Do MHD jsme nelezly. Radši. Sice tou noční dobou už jezdili hlavně opilci (myslím pasažéry, ne řidiče), ale ani ti si nezaslouží tak strašlivé zacházení.
    Dorazily jsme domů po půlnoci a setrvaly ve vaně až do rána.
    Penny se na mě potom asi pět minut docela zlobila. Takový byla krásný kapr – a já jí to zase zkazila!

    1. (rofl) Ioan, sama příhoda vtipná není, Tvoje podání je však hodno pera Šimka a Grossmana. (rofl) A mně bolí žebra, já se nemohu smáti tímto způsobem (hurónský řehot).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN