HOST DEDENÍKU – Daniela: Akvarelové prázdniny

K létu patří voda. Ideálně slaná a ve velkém množství. A která jiná výtvarná technika má k vodě blíž než akvarel? To si uvědomuji pokaždé, když se začne oteplovat, a já mám silné nutkání se do této techniky okamžitě pustit. Začínám připravovat do pohotovostní polohy vodovky, štětce a akvarelové papíry a už se nemůžu dočkat odjezdu na dovolenou, kde své vášni můžu konečně nechat volný průchod.

 

Skryté poselství

Až do letoška jsem tedy s vodovými barvami zacházela tak, jako ve škole, nabírala jsem je vždy rovnou z „platíčka“ a využívala jen jejich plnou sytost. Hodilo se mi to, protože jsem v poslední době většinou malovala „obrázky se skrytým poselstvím“ – abych obešla svou neschopnost kompozice, vždy jsem si nejdřív tuší předkreslila na papír nějaké slovo, to pak dále dokreslila různými kytičkami, ptáčky a kočičkami, a pak to celé pestře vybarvila. Písmena se tím schovala tak, že jsem později ani já často nedokázala zjistit, co že jsem to do obrázku vlastně vetkla za poselství.

 

 

 

Naposledy jsem tuto techniku použila v červnu do flerové soutěže na téma Arcimboldo – dokreslit obličej něčím úplně jiným byl přesně jeho styl…

Prozření

Letos na jaře mi však učaroval medailonek Jitky Zajíčkové ve FlerMagu: https://www.fler.cz/magazin/muj-kreativni-svet-jitka-zajickova-3286, takže jsem musela okamžitě podle jejího návodu na Youtube vyzkoušet namalovat věneček z lístků a bobulek. Moc pěkně vše vysvětluje, a mně se s použitím jednoduchých technik podařilo vytvořit něco, co na mé poměry nevypadalo úplně zle… a byla jsem lapena…

Najednou jsem pochopila, že akvarel je o míchání barev, změnách jejich intenzity a použití různých speciálních technik. Začala jsem se pídit po internetu a záhy objevila Kanaďanku „Šajdu“ a její videa o akvarelu, a nejen o něm (https://www.youtube.com/shaydacampbell). Chvíli jsem si tedy musela zvyknout na její držení tužek a štětců, které by jí asi v českém systému školství neprošlo. Již v mateřské školce by se zřejmě od nějaké soudružky dozvěděla, že to drží „jak prase kost“. Když však člověk sleduje, co s tím svým úchopem je schopná nakreslit a namalovat, přepadne ho neodbytná myšlenka, zda je bazírování na konkrétním držení psacího náčiní tak zásadní.

A s tím přicházejí úvahy o výuce výtvarné výchovy obecně – proč musí každá hodina končit hotovým výkresem? Není lepší si jen tak zkoušet, jak se barvy chovají, jak se s nimi dá čarovat, a není cesta někdy cíl? A proč nám paní učitelky neřekly, že ta perforovaná víčka od vodovek mají sloužit jako palety k míchání jednotlivých odstínů barev? A že ještě líp ty barvy namícháte na porcelánovém talířku? Těžko říct, jak moc bychom je v tom věku poslechli, ale dnes mi přijde škoda, že jsem tyto fígle neznala dřív.

Když na dovolenou, tak s akvarelem!

No nic, prvním a nejpečlivěji zabaleným zavazadlem byly výtvarné potřeby obohacené o maminčin předčasný dárek k mým narozeninám: cestovní balení OPRAVDICKÝCH PROFESIONÁLNÍCH akvarelových barev, které vypadají jako bonboniéra s jednotlivě zabalenými bonbónky.

Abych si sama pro sebe zdůvodnila, proč budu o dovolené akvarelovat, řekla jsem si, že rouno, s kterým normálně pracuji, se do toho tepla vůbec nehodí a že bude fajn prosvištět si angličtinu sledováním tutorialů, a tím jakože rozvíjet a učit se další tvary květů a listů pro mou běžnou tvorbu, kterou je plstění suchou jehlou do plochy.

Umělcova jitra

Dovolená u moře proběhla nádherně: zbytek mé rodiny nejraději celé dopoledne prospí, tím pádem jsem prožívala ničím nerušená „umělcova jitra“, kdy jsem si na našem stinném balkonu s výhledem na moře jen tak malovala.

Nejdřív anilinkami. Škála 48 barev mi k malování bohatě stačila. Pak jsem se ale osmělila, a začala používat ty pravé akvarelky, kterých mám v sadě dvanáct.  To teprve začala ta pravá zábava s mícháním jednotlivých odstínů!

Hlavně to nepřekombinovat

Z výukových videí Shaydy jsem si zafixovala hlavně tyto výrazy: „Perfectly imperfect“ a „Don’t overthink it“ – to mi dělalo velké problémy, ale opravdu je lepší moc nad obrázkem nedumat, to pak vždycky dopadne špatně. Člověk si myslí, jak mu to krásně a hladce jde, jak už je v tom „flow“, a pak stačí jediná čára…. A může se začít znova…

O barvách…

Většina toho, co vyrábím je hodně barevné, – ať už se jedná o rouno, s kterým normálně pracuji, nebo třeba o mé anilinky –barvy jsou brilantní (tak se opravdu jmenují), nádherně jasné – když jsem si je před časem kupovala v běžném papírnictví, úplně jsem nad nimi jásala, což znuděná paní prodavačka nemohla pochopit, zřejmě až do té doby žila v přesvědčení, že tento artikl nakupují pouze školou povinná dítka, a to jen z nutnosti.

Když začátečník radí druhým…

Je to úplná věda, existuje spousta druhů akvarelových barev, ještě víc akvarelových papírů, o štětcích ani nemluvě. Každý si musí sám vyzkoušet, co mu bude nejvíc vyhovovat.  Já si zatím víc než kvalitu použitých produktů musím hlídat jiné věci. Vytvořila jsem proto takové začátečnické desatero:

Neplést si vodu na umývání štětce s nápojem – ani jedna z možných chyb se neosvědčila, u anilinek se člověk ještě trošku přiotráví, jak dobře víme z filmu „Slunce, seno, jahody“, kde na tyto barvičky doplatili chudáci králíci paní Škopkové.

Je dobré poznat, kdy už je obrázek hotový, protože v určité chvíli je každý další tah štětcem „navíc“.

Soustředit se a kontrolovat přítlak štětce na papír, aby čára byla tenká nebo tlustá, podle toho, co zrovna potřebuji – vypadá to jako samozřejmost, ale vím o tom své…

Cíleně měnit intenzitu namíchané barvy přidáváním vody – květina nebo listy vypadají daleko lépe, když je na nich škála sytostí jednoho odstínu.

Vzít v úvahu, že každý papír někde končí, a přizpůsobit tomu kompozici obrázku – motiv věnce je vděčný, kompozice jasně daná, ale i tady může nastat problém (viz mé šišaté věnce).

Když je nejhůř, kontury tužkou, akvarelovou pastelkou nebo tenkou fixou mohou pomoci.

Předchozí bod někdy neplatí.

Jakýkoli obrázek, když se zasklí, vypadá výrazně lépe.

Jakýkoli obrázek, když je zasklený, nejde vyfotit.

Vlastně je to všechno jedno, hlavně když se člověk dobře baví.

 

Tak schválně: z čeho se napít a kde si vymýt štětec?

 

Trošku jsem si pomohla tužkou…

 

Dárek 

Nicméně po týdnu zkoušení se odhodlávám vyrobit dárek naší milé paní domácí – akvarelový obrázek věnce s kaligrafickým nápisem názvu našeho ubytování uprostřed. Vše začíná složitým sháněním rámečku v Diokleciánově paláci. Poté, co nějak namaluji věnec, nastává problém s nápisem.

Krom akvarelu jsem si totiž na dovolené chtěla cvičit taky kaligrafii, dokonce jsem se vybavila písankou a kaligrafickými fixy (též inspirována nádherným videem v Magu – https://www.fler.cz/magazin/muj-kreativni-svet-renatagebauerova-3204), abych záhy zjistila, že i kaligrafie je tak složitá disciplína, že už ji za tuto dovolenou opravdu nezvládnu. Mimochodem, tu písanku doporučuji všem neurotickým rodičům prvňáčků, kteří nemůžou pochopit, jak jejich ratolesti nezvládají napsat podle normy jednotlivá písmena. Já jsem například nebyla schopná kloudně napodobit tvary písmen s předepsanými tenčími a tlustšími tahy. Nakonec jsem si pomohla průsvitkou a kopírákem, stejně ale na svůj nápis „Vila Katina“ moc hrdá nejsem. Holt, kaligrafie přijde na řadu zase někdy jindy…

Paní Ines – naše domácí, však byla velmi milá, z dárku měla radost, dokonce se jím i pochlubila na sociálních sítích. Já už jsem však tou dobou byla ve svém akvarelování o týden dál, a obrázek mi připadal hodně nedokonalý.

Na zpáteční cestě jsem mohla konečně naplno využít i výhody cestovní sady akvarelek v kombinaci se štětcem se zásobníkem vody, a jeden věnec vyseknout přímo na horní palubě trajektu Petar Hektorovič.

Malovat bych mohla od rána do večera. A to i přes to, že vlastně každý obrázek, který jsem doposud vytvořila, jsem vždycky něčím pokazila. Ale pořád mě to baví, nehledě na výsledek, tak to má být. Postupně docházím k poznání, že mé obrázky vypadají krásně, ale až tak ze vzdálenosti tří, čtyř metrů, ani nějaká ta dioptrie není k zahození… Říkám si, že bych se možná umělecky uplatnila v léčebně krátkozrakých, nebo v domově důchodců…

Snad je všem jasné, že nejsem žádná akvarelová umělkyně, jen jsem se tu chtěla podělit o svou radost a o nápad, jak se výborně odreagovat. Třeba někoho jako totální amatér inspiruji…

Abych byla upřímná, nakonec se mi zdá jako největší výraz mého umění talířek, na kterém jsem si při malování míchala barvy…

Tak co, kde myslíte, že jsem byla na dovolené? Několik indicií v textu je 🙂

 

Dede: Děkuju Daniele a hned se ptám – kdo z vás už zkoušel akvarel mimo školní lavice? A jak vám to šlo? Inspirovala vás Daniela k dalšímu pokusu? 🙂

Aktualizováno: 26.7.2021 — 08:39

39 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Jo a ještě něco – ta Shayda fakt drží tu tužku hodně zvláštně! Máš pravdu, tady by jí rovnali ruce a třeba by pak ani nezjistila, že umí kreslit. Obávám se, že na většině škol je výtvarná a hudební výchova jen proto, aby učitelé dětem vysvětili, že rozhodně na něco takového nemají nadání. Kolik lidí nekreslí, nezpívá a vůbec netvoří jen proto, že je ve škole přesvědčili, že na něco takového nemají? Radost z tvorby je to poslední, co naprostou většinu učitelů zajímá. Sem tam se tací najdou dokonce i zuškách… U nás ve Dvoře je třeba skvělá ZUŠ a je neuvěřitelné, čeho jsou děti schopné, když se jim někdo věnuje a povzbuzuje je 🙂

  2. Pro akvarel jsem se nadchla letos na jaře (i když jsem si přísahala, že další výtvarnou techniku už opravdu nehodlám zkoušet :D). Je to na první pohled metoda „lehkých“ obrázků, ale jenom na pohled :D. Jsem člověk v minulosti příručkový, v současnosti online kursový, takže „chodím“ již do druhého kursu a učím se, aby barvičky dělaly přibližně to co chci (alespoň trošku), jinak s nimi i maluju trošku akrylově – tzn. plné barvy a ne tak rozpouštěně, jak bych chtěla …

  3. Do 13 let jsem chodila na výtvarku, ale pak jsem přestala ( kryla se mi škola se zuškou) a kdykoli jsem to zkusila znovu, připadala jsem si jako kopyto. Hodně velké kopyto…

  4. Moc pěkný článek, děkuji. Na jakékoli výtvarno jsem úplně levá, tím víc ty, kteří to umí, obdivuju.
    Do soutěže jsem se nezapojila, i když jsem článek četla už ráno. Ale bylo jasné, že je to nějaký ostrov (viz trajekt) u Splitu (viz Diokleciánův palác), po zadání názvu trajektu do gůglu už to bylo jasné.
    Jejda, já bych tam tak jela, hned teď. Ale prý se už i v Chorvatsku začínají zpřísňovat pravidla, tak tam letos (stejně jako vloni) nepojedeme.
    Dcera to riskla, vrátili se teď v sobotu v noci a naprosto nadšení. Byli na Pagu, moc se jim tam líbilo.
    My si tu dovolenou kouskujeme, zatím jsme byli dvakrát v severozápadních a západních Čechách, teď na pár dní pojedeme do jižních, na čtvrtek máme zamluvené lístky na Hluboké na tu ruskou avantgardu, při té příležitosti si to tam trošku projedeme, ale musíme spěchat zpět, v sobotu bude tady v Brně velká oslava narozenin našeho syna a jeho děvčete, už se těším.
    P. S. Vis – není to to jediné místo, kde zůstala původní réva po těch pohromách v 19. století? Něco se mi plete, ale jistá si nejsem.

    1. Nicméně, pokud jde o akvarely, už několik let mám oblíbenou tuto paní: https://www.mankaipaper.cz/ (dřív se jmenovala jinak, rebranding provedla asi před dvěma lety). Pěkně maluje, má i e-shop a mj. i pořádá dílny akvarelového malování, kdybyste některá měla zájem.

    2. Vis- to je prostě ráj… Byli jsme tam už popáté. Vřele doporučuji. O té révě nevím…

      1. Je s nimi potíž – fungují jen ty základní, se zbytkem si nevím rady. Andy je navíc na dovolené, tak nemám koho honit, aby s tím něco udělal 🙂

      2. Fotky máš moc krásné – tradičně. Zrcadlení a kočky! 🙂 Beda by měla radost, ještě to navíc byli bílomourci:))
        Na hmyzáky jsem jen letmo nahlédla – a pavích oček je u nás letost taky dost 🙂 I babočku kopřivovou jsem viděla (jeden tak ze třech motýlích druhů, které poznám:))

  5. Velmi obdivuji všechny, kteří umí kreslit a tvořit malováním – čímkoliv a čehokoliv!!!
    Krásné obrázky!!!

  6. Taková dovolená by se mi líbila – akorát teda já namaluju maximálně plyšového medvěda a to ještě fickou (rofl) . Ale akvarelové obrázky mám ráda – jsou takové jemné.

    Jinak já typuju ostrov Hvar. Sice nejprve jsem si říkala Brač, ale tam si myslím, že by nestálo za to vybalovat cestou na trajektu barvy…

          1. Vysvětlení: Diokleciánův palác je skutečně ve Splitu. Další indicie byl trajekt Petar Hektorovič, největší trajekt flotily Jadrolinije, jezdí jen za Splitu na Vis, nikam jinam 🙂

  7. Jo a ještě něco – tvoje obrázky s poselstvím mě opravdu pobavily! Moc se mi to líbí a popravdě je to neodolatelná činnost na nekonečné porady (pokud tam člověk zrovna nemá hlavní slovo, že jo:))

  8. Milá Danielo, ty fakt umíš! A máš zjevně barvy v duši a dokážeš je přeměnit do radosti, jakou obsahuje naprostá většina tvých výrobků 🙂
    Jinak pokud jde o akvarel a jemné stínování, učila jsem se to kdysi v Anglii, když jsem chodila ze socializačních důvodů na kurs. Bylo to frustrující – připadalo mi, že tam to ovládá každý! Tedy, kdo to tam zkoušel, samozřejmě. Možná je to jinou výukou malování ve školách, možná je to prostě tradice – anglické akvarely jsou proslulé.
    A víš co? Zjistila jsem, že mi to nejde 🙂 Strašně se mi to líbí, ale nějak mi to vždycky vyjde jinak, pokud do toho dám sebe… pokud se snažím napodobovat, udělám to – techniku znám.
    Mimochodem, umíš na obrázcích používat sůl? 🙂

    1. Díky moc, ale jak píšu v textu, já taky nejsem spokojená s výsledným obrázkem, ale z nějakého důvodu mi to vůbec nevadí, raduji se z toho procesu 🙂

  9. – moc hezké, závidím schopnost malovat a vytvářet tak pěkné obrázky (bohužel mne totálně minula…)
    – kvízová otázka: že by Split?? 🙂 před více než půl stoletím první cesta k moři….

    1. Dobrý den, děkuji moc, ale opravdu doporučuji zkusit to, je to veliká zábava nehledě na výsledek, jde o ten proces :-). V destinaci jste blízko, ale není to ještě ono 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN