ROZHLEDNÍK: Dánsko pro začátečníky (2)

Dánsko_logoMinule jsme si načrtli takovou základní charakteristiku Dánska a Dánů a dostali jsme se do Kodaně. Kodaňské pamětihodnosti jsou velmi pěkné a nejlepší způsob, jak je poznávat, je – tak, jako místní – na kole.

 

V Dánsku, podobně, jako v Nizozemí, je kolo zejména dopravním prostředkem, nikoliv nutně sportovním náčiním. Provoz je hodně hustý, cyklostezek je hodně a infrastruktura je podobná – byť ne stejně dobrá – jako ta v Nizozemí. Jistý komfort člověk, zvyklý na nizozemské křižovatky, kde semafory automaticky dávají přednost přijíždějícím cyklistům a kde jsou pro ně speciální odbočovací pruhy, aby nemuseli čekat na zelenou na druhé straně přímo uprostřed cyklostezky, sice bude postrádat, ale celkově je úroveň cyklistiky velmi slušná a řidiči jsou na cyklisty opatrní.

 

IMG_1508

Městské kolo v Kodani.

 

Ta opatrnost je velmi zvláštní věc, protože dánští řidiči mívají většinou velký problém dodržovat povolenou rychlost a hodně jich jezdí, zejména po dálnici, stylem „nedržím povolenou rychlost, ale hranici, za kterou už berou řidičák“, také proto, že dánské pokuty, třebaže nedávno zdvojnásobené, nejsou příliš velké. Novinami probleskla minulý týden zpráva o řidiči, který jel na dálnici, kde byla rychlost 110 km/h (normálně je 130 km/h), přes 170 km/h a sice ho to stálo řidičák, ale pokutu dostal jen něco přes šest tisíc dánských korun, což ve srovnání s Českem či Německem zní jako hodně, ale na skandinávské poměry to je pokuta opravdu nízká za takové překročení.

 

IMG_4123

Christiania-cykel

 

Většina Dánů jezdí na městských kolech, která, tak, jako v Nizozemí, jsou obložena různými koši, taškami či chrániči zamezujícími, aby si člověk zašpinil slušné oblečení. Mívají převodovku v zadním náboji, v nábojích obou kol bývají i brzdy. Oblíbená jsou i nákladní kola, zvaná v Nizozemí bakfiets, v dánské variantě pak „Christiania-cykel“. Liší se od sebe tak, že nizozemská varianta má vpředu jedno kolo, kdežto dánská má okolo bedny, která je před řídítky, kola dvě. Jméno dostala tato kola po anarchistické čtvrti v Kodani zvané Christiania, kam je zákaz vjezdu jakýmkoliv motorizovaným vozidlem a vše se rozváží za pomocí těchto kol.

 

IMG_2954

Pivo Skawskum z mikropivovaru Skagen – tmavý ležák bavorského typu.

 

V Dánsku je cyklistika také neodmyslitelně spojena s dalším výrazným fenoménem – a sice hospodou. V Dánsku je zcela legální jet na kole i po požití alkoholu za podmínky, že člověk neohrožuje okolní provoz. Dánové v tomto mají poměrně velkou praxi, a třebaže jsem viděl mnohokrát cyklisty jedoucí z hospody na kole, dokáží držet rovnováhu velmi slušně. Vždy jsem si říkal, že je to buď tím, že umějí pít, nebo tím, že jsou na pití zvyklí, anebo že jsou zvyklí jezdit na kole a pít odjakživa. Kamarád Casper, který pochází z dánského Esbjergu, mi potvrdil, že je to všechno dohromady plus ještě fakt, že v Dánsku se smí pít alkohol na veřejnosti a tak k jízdě na kole po požití po cestě z hospody se ještě přidávají pikniky, které by bez piva neměly ten správný ráz.

 

IMG_1648

Sklepní hospoda v Køge – na fotce jsem s mým kamarádem z Čech Danem.

 

Co se hospod týče, v Dánsku si každý pivař přijde na své. Pivo je na západoevropské poměry, o skandinávských nemluvě, velmi levné; v hospodě běžné pivo typu „dvanáctka k obědu“ stojí od deseti do dvaceti dánských korun (1 DKK = 3,70 CZK), speciály pak jsou dražší – běžně stojí od čtyřiceti do šedesáti. Nicméně že je z čeho vybírat! Ať je člověk v Dánsku kdekoliv, v rozumné dojezdové vzdálenosti na kole se vždy vyskytuje nějaká hospoda, která má běžně alespoň 15 různých točených piv, kde se navíc barmani a barmanky v pivu velmi dobře vyznají a kde člověku dají na dno skleničky ochutnat, než si vybere nějaký druh, který mu natočí. Naprosto nezapomenutelná byla v tomto ohledu hospůdka jménem Hugo’s Kælder (Hugův sklep) v Køge, kde mladá, tak třicetiletá barmanka, věděla o pivu pomalu víc, než lecjaký sládek, protože se vyznala v pivech mnoha různých druhů, jejich výrobě i specifiky – druhy myslím například plzeňské, Weißbier, IPA, stout, ale, bock, porter a podobně, tedy ne značky.

 

IMG_1598

Øresundská riviéra u Hornbæku (18. května 2013, proto se málo lidí koupe).

 

Pokud jde o pivo, tak si člověk opravdu přijde na své, a to nejen v hospodě – i obchody jsou zásobovány velmi dobře mnoha různými druhy, a to včetně opravdu velkých specialit typu nymburského piva či piva z alpského lokálního pivovaru Edelweiss, který dělá jeden z mých nejoblíbenějších Weißbierů. Dánové, navzdory silné tradici piva plzeňského typu (Carlsberg a Tuborg, dva dominantní pivovary, dělají hlavně to), mají v obzvláštní oblibě pivo typu Indian Pale Ale (IPA), což je typ vyvinutý v Anglii pro export na indický trh v době, kdy Indie byla ještě součástí Impéria.

Tak jako tak však zůstal populárnější v Anglii, nežli v Indii, je charakterizován zejména svou velmi hořkou chutí a vyšším obsahem alkoholu. Rovněž porter je velmi oblíbeným druhem, proto je dánské regionální pivovary i mikropivovary tak rády dělají. Z dánských mikropivovarů stojí za zmínku ten ve Skagen (Skagen Bryghus), jehož pivo se rozneslo do celého Dánska, ale který dodnes vyrábí zejména malé várky, což je i důvod, proč je poměrně drahé, i v obchodě stojí běžně kolem padesáti dánských korun (obyčejná dvanáctka stojí v Dánsku šest až osm).

 

IMG_0096

Písečné duny u Lønstrupu.

 

 

 

Když je řeč o pivu, musí být řeč i o jídle. Dánové mají fantastické sýry, ovšem paradoxně do světa neprorazil ten v Dánsku nejznámější – Danbo Sort (jinak také známý jako Král Kristián po králi Kristiánovi IX.), velmi zralý sýr s černou kůrkou, který je k pivu vynikající, ovšem neměl by se jíst v nevětrané místnosti, protože je velmi, velmi silně aromatický. Samozřejmě dánský modrý sýr je rovněž populární; v Dánsku je k dostání celá široká paleta různých sýrových pochoutek.

 

Hodně typické jsou dánské červené párky, Dánský salám (tak se rovnou jmenuje – Dansk salami), který má hodně intenzivní chuť, ale zároveň je jemný, snadno se kouše a tradiční „hrubá paštika“ (grov leverpostej). V Dánsku se také hodně jedí makrely na takřka jakýkoliv způsob, zejména pak uzené. Když je řeč o dánském jídle, nelze samozřejmě vynechat smørrebrød, tradiční dánské bohatě obložené chlebíčky, které bývají zdobeny různým masem, slaninou, krevetami, kaviárem, rybími pochoutkami, samozřejmě i kousky makrely, sýry a podobně.

 

Heimelagd-grov-leverpostei-med-akevitt-og-bacon_6007

Grov leverpostej se slaninou.

 

Kdo potom nemá chuť na pivo, může si dát limonádu jménem Faxe Kondi, dánskou limonádu, která chutná jako něco mezi spritem a tonicem, ale navíc ještě s pořádnou dávkou kofeinu, a která dokázala v popularitě porazit jak Coca Colu, tak i Pepsi Colu a všechny jejich další produkty. Kdykoliv je v Dánsku třeba v rychlém občerstvení zobrazeno nějaké menu typu párek v rohlíku + nápoj, zobrazuje se právě Faxe Kondi, které opravdu dobře chutná. Kdykoliv jedu z Dánska domů, tak si ji přivezu.

 

IMG_1614

Zámek v Hillerødu.

 

Co se týče dalších zajímavých dánských perliček z ostrova Sjælland, mohu doporučit návštěvu Hornbæku, turistické vesničky na břehu Øresundu, který je takovým pomyslným centrem takzvané øresundské riviéry. Nefouká tam tolik, jako v jiných částech dánského pobřeží, voda bývá v létě příjemně teplá na koupání a pláže jsou opravdu nádherné – s jemným bílým pískem.

 

Kousek od Hornbæku se nachází město Hillerød, kde je velký vodní zámek Fredriksborg s rozsáhlým komplexem zámeckých zahrad a parků. Dalším místem na Sjællandu, které nelze minout, je Roskilde, město, v němž je jednak gotická katedrála s ostatky dánských králů, ale také muzeum vikingských lodí a kde se každoročně koná jeden z nejslavnějších hudebních festivalů v Evropě.

 

IMG_1637

Muzeum vikingských lodí v Roskilde.

 

Ostrov Sjælland v sobě skrývá mnoho dalších zámků i malebných menších měst, která určitě stojí za návštěvu. Samotný ostrov vystačí na velmi nabitou dvoutýdenní poznávací dovolenou, kdy je stále co nového objevovat.

 

Pokračování příště

Aktualizováno: 14.12.2019 — 11:03

32 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. tyhle články o dánsku jsou tak zajímavé, že se snad přenesu i přes ty ponuré šedivé dramata, a docela bych se tam jela podívat. ale spíš tak do copenhagen jako hlavního města než do kodaně.

      1. fakt aido? mně se to vůbec nezdá podobný. jmenovalo se to tak už když jsem byla ve škole?

        1. Obojí pochází z originálu København, což znamená „kupecký přístav“.

          Drobná jazyková perlička – „Copenhagen“, „Kopenhagen“, „Kopenhaga“ a tak dále je sice starý, historický, zažitý, ale lehce nepřesný přepis slova København, protože vypadá, jako kdyby byl odvozen od slova „have“/“hage“ (=dánsky/norsky zahrada) místo „havn“ = přístav. Ten někdo, kdo přinesl první zvěst o Kodani do němčiny, angličtiny a dalších jazyků to zpackal a měl to nazvat „Copenhaven“ nebo „Kopenhafen“, bylo by to přesnější 😉 z tohoto pohledu vychází název Kodaň docela dobře.

          1. aha takže copenhagen a kodaň je jedno město. to jsem se v té škole moc nenaučila. nebo mi za těch 20 let v anglii trošíčku vypadla z paměti nějaká čeština.

  2. Ještě k tomu nákladnímu kolu – totiž zajímá mne, jak se takové kolo řídí. Totiž tady taky potkávám tříkolky, většinou je řídí postarší nebo postižení lidé a slyšela jsem, že se na takové tříkolce musí naučit jezdit. Ale tyto tříkolky mají jedno kolo vpředu a dvě vzadu a tady je to naopak. proto si říkám, že naučit se zatáčet na takovém kole, navíc plně naloženém, není jen tak. Zkoušel jsi to?

    1. Nezkoušel, ale lidi, co znám, co to řídili, říkají, že se to od běžných kol až tolik neliší. Jen ty, co mají jedno kolo vpředu a jedno vzadu se dost těžko balancují ze začátku.

    2. Podle mě to bude jiné než kolo – zkoušela jsem jezdit na tříkolce a vůbec mi to nešlo, protože na kole se hodně věcí dělá náklonem – pro začátek třeba zatáčení. A tříkolka se pochopitelně nenakloní – ta s koly vzadu, co jsem zkoušela já, a s koly vepředu bude myslím v tomhle dost obdobná. Takže člověk pohne řídítky a reflexivně se snaží o náklon – nic. Vjede jedním kolen do díry a tříkolka se nahne, tak se reflexivně snaží naopak náklon srovnat – nic. Prostě to chce hodně jiné pohyby a než si člověk zvykne (tak dlouho jsem nevydržela) je to dost nepříjemné.

    3. Ale zase když se na tom musí naučit starší a postižení, tak by to tak obtížné být nemělo. Prostě si vzpomeneš na ježdění na tříkolce za mlada 🙂
      I u nás na vsi pár lidí tuhle tříkolku má, nad osou zadních kol mají košík na nákupy. Pro lidi s horší rovnováhou mi to připadá jako dobré řešení.
      Pokud jde o lidi s dočasně horší rovnováhou- opilce- tak jsem u drůbežárny viděla dva, jak to s nimi při chůzi házelo ze strany na stranu a v ruce nesli krabičku s vajíčky. Nasedli na kola a odjeli naprosto rovně, přitom v jedné ruce drželi tu krabičku vajec. To musí být praxí… 😉

  3. Zaujalo mne, ze Finrod uznal za nutne zminit, ze Danove jezdi nad povolenou rychlost. Ja kdybych tady jezdila vsude povolenou rychlosti, tak budu ohrozovat bezpecnost provozu, protoze kde kdo by mne predjizdel. Napr.kdyz jedu z mesta domu, tak az se promotam mestem, mam pred sebou asi 7 mil siroke, ctyrproudove, velmi prehledne silnice s max. rychlosti 55 mil/h (asi 88km/h). Doprava se sporadane pohybuje tak neco pres 60 mil. Policajti toleruji zhruba 10 mil, cili asi 16 km nad limit. Jsou vyjimky – treba mala mestecka, ktera jsou jen par domu u silnice a kde je rychost nastavena na 25 mil. Si piste, ze tam nekde ceka policajt a bude kasirovat. Ta mestecka z pokut ziji. Anebo kdyz u skoly blikaji svetla pri zacatku nebo konci skoly. TTam ten limit 25 mil/h policajti celkem nemilosrdne (a pravem) vymahaji.

    1. To je tím, že je to totální kontrast k Norsku. Tady je zvykem, že když je 50 km/h limit, tak lidi jedou tachometrových 45 (pro jistotu), což je skutečných 39, což mě neskutečně irituje, protože to dělají často u všech rychlostních omezeních, takže jede-li člověk za někým takovým v úseku, kde se třeba 20 km nesmí předjíždět, a že tu takové jsou, tak je to opravdu o nervy… a fakt je ten, že v Norsku se toleruje jen 5 km/h přes limit a ty pokuty jsou dost velké. Akorát četnost kontrol není příliš velká, takže se najdou lidi, co jezdí rychle, ale je jich velmi málo. Většina jezdí pomaleji, a někdy i výrazně pomaleji, než je limit, a pak se hrozně diví, že na ně takoví, jako jsem já, blikají a troubí, protože to považují za neskutečně egoistické chování.

      1. Tyy jo, Finrode, to bych asi za tim volantem v Norsku rostla. Jo, a co je tam maximalni povolena rychlost – jako treba na dalnici? A jeste: jak muze byt tachometrovych 45 km skutecnych 39? :^)

        1. Podrž se – na dálnici donedávno bylo 100, teď to zvedli experimentálně na asi 30 km na dálnici E18 a na asi 40 km na dálnici E6 na 110 km/h – a to proti vůli velké části obyvatelstva. Jinak je to 80 km/h mimo obec a 50 km/h v obci, což je ale teorie, protože je stejně na velké části silnic ve městě 40 km/h, v obytných zónách pak 30 km/h. Do toho existuje pravidlo, že nelze mít třeba změnu rychlosti z 80 na 50, musí být nejdřív na 60 nebo 70 a pak až na 50. Větší zatáčky mimo obec mají 60, kterážto platí ještě kus před zatáčkou a kus za zatáčkou. Mimochodem taková perlička – podle nedávné policejní statistiky je každá třetí pokuta vydaná v Norsku za rychlost vydaná Švédovi 😀 Oni Švédi jsou velmi spořádaní lidé, ale pokud jde o rychlostní omezení, celní limity a copyright, tak si pravidla velmi kreativně ohýbají.

        2. Jinak tachometr vždy ukazuje více, než kolik jedeš. Kolik přesně jedeš ti ukazuje GPS, a to je to, co měří policajti, odtud také může být i tolerance 10 mph. Ve skutečnosti ta tolerance může být mnohem menší.

      2. Jezdila jsem v Norsku a asi jsem byla stejná jako většina cizinců – šílela jsem z té pomalosti. Ale i Nor potřebuje legraci, tak si to vynahrazují laxním pojetím přednosti na kruháčích. Vzhledem k tomu, že se všichni je plazí, většinou se ani neťuknou, ale mít středoevropskou náturu a řídit v Norsku… to je na žaludeční vředy. Tedy aspoň prvního půl roku, pak si tak nějak zvykneš 😛

        Provoz v Dánsku je mnohem normálnější – pro Čecha. Přejela jsem Dánsko jako řidič a musím říct, že natahování limitu na dálnicích je podobné jako v Česku. Jen opravdových prasáren je tam míň – řekla bych. Ale nejezdila jsem tam tak často, abych na to sázela:))

  4. Tak z tohoto příjemného čtení mi po obakrát vyšlo, že z podstatných věcí se v Dánsku za posledních padesát let nic nezměnilo. A to je doooobře.
    V šedesátém sedmém jsem v Kodani prožila únor a březen u rodičů jednoho dánského kolegy v rámci studijního pobytu na pozvání instituce z oboru. A pokud jsem neseděla v archivu (přiznám se, že dneska bych seděla víc a nemusela bych si říkat, že to je moje první a kdoví jestli ne poslední cesta do milované Skandinávie a že co neuvidím teď, neuvidím nikdy) tak jsem šmejdila po Sjaelandu, i do Jutska se mi podařilo dostat (ples rodičovského sdružení na základce v Randersu byl teda něco). Za týden jsem patřila k širší přízni hostitelů a sortiment bratranců, tetinek a sestřenic s auty a plány na senzační výlety a holčičí nákupy byl tak široký, že jsem viděla všechno, co je vidět třeba. A právě takového razantního humoru, o jakém píše Andy, bylo pořád dost.
    Jo, a chudobným sedmákům z toho Randersu, kteří v životě neviděli kopec, jsme zorganizovali na náklady rodičovského sdružení okružní výlet po Československu přes CKM. Přivezli mi damaškový ubrus s vytkanou randerskou radnicí, minulý týden mi na něj ukápla slzička, když jsem ho zas jednou žehlila. Dánsko je fajn.

  5. U nás som už videla veľkú trojkolku aj prívesný vozík za bicykel (raz bolo v ňom dieťa, iný raz pesík).
    Obaja boli spokojní, ani dieťa, ani peso neprotestovali, naopak, obaja boli radi, že sa vezú.
    🙂
    Ale nákladný bicykel dánskeho typu som ešte nevidela.

  6. Vrele súhlasím s Jenny, majúc na obed pár plátkov tvrdého syra slintám tu nad tými popismi párkov, salámov a paštét jak Pavlovov pes. Na tú paštétu by ma teda nikto nemusel dvakrát nahovárať. Dánsky syr som ochutnala vďaka nášmu „obchodníkovi roka“ ktorý ho občas máva v ponuke, ale bol na mňa teda až príliš aromatický. A veľmi sa mi páčia Andyho porovnania národných pováh, ono to možno vyzerá ako zovšeobecňovanie, ale určité spoločné charakteristiky tam sú a hlavne pri pohľade zvonka sa nezaprú.

  7. Mělo tam být varování! Číst až po jídle, mé chuťové buňky jsou teď na pochodu a mé šedé buňky mozkové si říkají o obložené chleby, tady minimálně o ně.
    Dánsko by se mělo každopádně projet na kole,když nikoho neohrozím. :)) Bezvadné psaní, to jsem si pěkně početla,jdu jíst.

  8. Ještě , vsuvka, co se týče těch kol.
    Pamatuji se, když jsem byla na prvním zahraničním zájezdě s mým manželem, tak jsme byli v Holandsku.
    Fascinovala nás tam ta jejich kola.

    A mě, navíc to, jak pánové v oblecích a dlouhých kabátech a dámy v kostýmcích a lodičkách, na těch kolách jeli.
    To bude zřejmě severská specialita, že ?

    Míša

    1. Míšo – ani ne, u nás na kole jezdíme taky v lodičkách (do práce a tak) – a jeden z místních oddávajících jezdí na něm na svatby, jednou v půlce obřadu sklopil zraky (protože se divil, proč se svatebčané pochechtávají, tak chtěl zkontrolovat poklopec) a povšimnul si, že zapomněl sundat sponky na gatě (které se nosí, aby se nohavice nepřipletla do řetázku). (chuckle)

    2. Ani ne, to je specialita holandská a dánská, pak v trochu menším stupni německá a belgická, ale jinak už ne. Třeba ve Švédsku nebo v Norsku už je to jako v Česku, kolo je hlavně sportovní náčiní, na němž se sportuje a na nějž se člověk obléká sportovně.

      1. Cha – optej se Matyldy, jestli u nich na vesnici se pohlíží na kolo jako sportovní náčiní … u nich jak u nás, aj pytel brambor na něm odvezeme … holt to je ten placatý jih Jižní Moravy (chuckle) .

        Jenom s počátkem turistické sezóny to u nás začne vypadat jak na Tour de France (nod) !

        1. U nás na vsi se poznají kola místních a cykloturistů- místní mají kolo s košíkem a jedou na něm v běžném oblečení a bez přilby, zatímco cykloturisti( je jich tu mnoho, jsme na cyklostezce na Vídeň) mají kolo namakané, mají pestré oblečky, přilby a speciální botičky. Zásadně nevozí na kole strunovou sekačku, motyku ani kartón dvanácti krabic s mlíkem 🙂
          No ale dneska jsem si na Finrodovo vyprávění vzpomněla, když jsme jela autem do práce a jela jsem podél cyklostezky. Tady na vesnicích jsou obvykle školy jen pro první stupeň a na druhý se jezdí do střediskové obce. No a protože bylo hezky, tak jsem viděla po cestě děcka tak ze šesté a sedmé třídy svištět do školy na kole- šak je to kósek a autobus neco stojí, by pravili jejich rodiče. U nás jsou velké cyklostojany i u škol 🙂

          1. Ono bez přilby se dá jezdit celkem slušně, jede-li člověk na městském kole a po cyklostezce (aby ho neohrožovala auta), protože stejně na tom člověk nejede rychle a posed je na tom takový, že prakticky každý pád se dá ustát „vystoupením“ z kola za jízdy. Jasně, že je to s přilbou bezpečnější, ale problém je v tom, že jede-li na kole člověk „užitkově“ a nikoliv sportovně, tak musí tu přilbu mít kam dát, když dojede. A zase tahat s sebou přilbu třeba na obchodní jednání…

  9. Zase jsem mnoho zajímavého dozvěděla. Díky Andy.

    Do Dánska se už asi nedostanu, tak alespoň prostřednictvím vašich článků Andy, se tam virtuálně podívám.

    Těším se na pokračování.

    Míša

  10. To Dánsko je mi čímdál sympatičtější – mají dobré pivo, jedlé jídlo, jezdí se tam na kole a vypadá malebně, tedy aspoň tento ostrov, který dnes představuješ. Jo – tam bych si dovolenou dovedla představit … i když jih to teda není (chuckle)

    1. Ona je to sympatická, krásná a pohodová země, akorát to tam s prací není nejsnadnější, zejména má-li člověk rodinu a potřebuje najít práci pro sebe i partnerku/partnera, jazyk je něco šíleného a jak říkám, s dánskými vtipy a dánskou přímostí se ne každý umí vyrovnat. Například tam, kde si Angličan myslí, že cizinec nemá v jeho zemi co pohledávat a ať táhne, odkud přišel, ale bude se jinak zdvořile usmívat, aby neurazil, Dán, který je podobného názoru, to člověku rovnou vmete do tváře. Což je fajn, protože člověk ví, že je-li s ním Dán zadobře, tak to opravdu myslí upřímně, ale ta setkání s jedovatými a nesnášenlivými lidmi nebývají nic pro citlivé povahy. Mimochodem Holanďané jsou v tomhle velmi podobní. A také je v DK typické, že lidi hodně neradi, když si někdo stěžuje někam „nahoru“ ve smyslu „oni jsou na mě zlí“, očekává se, že když je někdo na někoho zlý, tak ten druhý mu to vrátí. Zase je na Dánech příjemné, že se neurážejí, můžou si mezi sebou, jsou-li ve při, vyměnit hotovou bouřku ostrých slov, ale pak jsou schopni se udobřit. Proti tomu třeba typičtí Norové když proti sobě něco mají, tak to mezi nimi doutná a je těžké s tím cokoliv udělat… Fakt je ten, že kdyby mi někdo nabídl život a práci v Dánsku, tak bych aspoň věděl, do čeho jdu, což jsem u Norska úplně dobře nevěděl. Už dnes vím, co by mě na DK štvalo, ale věcí, které bych měl rád, by bylo víc 🙂

      1. A jinak ještě stojí za zmínku jeden koncept, a sice „hygge“, což vzdáleně připomíná norské slovo „hyggelig“, ale není to úplně ono, protože dánské „hygge“ je koncept něčeho, co bych nazval univerzální rovnováhou a pohodou mezi všemi zúčastněnými a je to jeden z určujících principů dánské duše. Hygge rozhodně nelze dosáhnout tím, že se o problémech mlčí, nebo tím, že se něco zakopává pod koberec, zároveň je pro hygge důležité, aby rodina byla pohromadě, což znamená, že kdykoliv má kdokoliv ze širokého příbuzenstva svatbu, zlatou svatbu, narozeniny a podobně, je potřeba se účastnit, na svatby se zve hodně lidí, protože je zapotřebí (aby se zachovalo hygge) pozvat i tu poslední tetičku z pátého kolene, aspoň takhle mi to líčil Casper i jedna paní, Češka, která žije v DK asi dvacet let. Bohužel to mívá za následek, že se mladí pozdě berou, nebo spolu žijí na hromádce, protože nemají na to uspořádat svatbu podle toho, co se od nich očekává. Také taková zajímavá perlička 🙂

        1. A mohou veřejně říct, že by se rádi vzali, ale finančně nemají na uspořádání svatby?

  11. Tak si zase krásně procestuji kus Evropy aniž bych musela zvednout usedlost ze židle. Já jsem zápecník obecný ale velmi ráda se něco dozvím. Děkuji

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN