HOST DEDENÍKU – ALEX: To není země, to je zahrádka…

…vydechla okouzleně moje sestřena slova pana Hrušínského, když jsme se my dívaly na okolní svahy kopcovité Svratecké hornatiny. Tentokrát to byl výhled z plochého vrcholu nad Železným u Tišnova, Stanoviska.

Kdysi dávno, jsme se v tuhou zimu vydaly s kamarádkou na koních do lesnatých prudkých svahů nad údolím Lubě. Tenkrát bylo sněhu i v lese koním skoro po kolena. Na Stanoviskách měla chov koní naše známá, a tak jsme jely na návštěvu. Když jsme se konečně vyškrábaly lesem nahoru, tak na kraji lesa přes pastviny už byla jenom souvislá hluboká vrstva sněhu.

Můj kůň se lekl, uskočil a v tom jsme se oba váleli v zapadaném ďolíku. Obr závěj! Naštěstí jsem vypadla ze sedla, tak mne nezalehl. Oba jsme měli co dělat, abychom se dostali ze sněhové pasti ven. Navíc začalo zase sněžit, tak jsme takovou vyjížďku odpískaly a pomaloučku jsme se po vlastních stopách vracely lesem, prudkým srázem dolů do údolí. Časem tato vzpomínka zapadla ne sněhem, ale někde v mozkových závitech zůstala schovaná.

Až minulý týden. Volala mi Eva, že je s Megginkou na Stanoviskách nad Železným a je tam NÁÁÁDHERNĚ! „To musíš vidět!“ znělo éterem. A tak jsem se po dvaceti letech vypravila konečně na Stanoviska. Po cestě jsem vyzvedla sestřenu a jejího australáka Brexe.  Nádherné roční období, začátek května, sice černé mraky nad hlavou a tu a tam přeháňka, ale stačilo se schovat pod stromy, než se pár kapek přehnalo.

Okolo nás se rozkládaly květnaté louky, čerstvá zeleň listí na stromech, bílé kmeny bříz, zpěv ptáků a ty výhledy! Svratecká hornatina, ale z jiné strany, než ji vídáme z vršků nad Předklášteřím. Jiné svahy, jiné prudké zalesněné kopce se zelenými pastvinami.  A i ty černé mraky byly krásné…. To není země, to je zahrádka – pan Hrušínský v autě, se kochá a pronese tato památná slova ve filmu Vesničko má, středisková.

Chodím po přírodě moc ráda, zatím je skvělé počasí, žádná vedra a sluneční úpaly. Musíme toho s Ajvinkou vidět co nejvíc, v letních vedrech budeme zavřené doma, funět a vzpomínat na tu nádheru, co jsme viděly.

Dede: Děkuju Alex za krásné pohledy do naší krajiny. Takové, která dokáže být krásná bez extrémů a dobře se v ní žije. Užijte si fotky – jaká k vám mluví nejvíc?

A zrovna se zeptám: máte také svá místa, kde vás zcela přirozeně napadne onen citát pana Hrušínského z Vesničky? 🙂 Kde je vaše zahrádka? 🙂

Aktualizováno: 20.5.2024 — 17:01

43 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Alex, co fotka, to dokonalý obraz. A z každé fotky je znát tvůj vztah ke krajině. A ke kráse, kouzlu okamžiku, které umíš zachytit. A předat nám divajicim se. Díky!
    Moji zahrádkou srdce, duše a oči je Šumava. Přesněji, krajina kolem Lenory, Volar, Stožce. Prochozeno křížem krážem a přesto pokaždé s objevy nových míst, pohledu, pocitu. Lesy hluboké a tajemné, cesty lemované viní jahod a malin, v příkopech žlutá světýlka arniky. Místa se stopami zaniklých vesnic, se zvláštní energii a tajemstvím. Prudké vlny vody, skákající po kamenech i tiché vody v zátočinách pod olšemi. Potůčky lemované mechem, paseky, které voní pryskyrici, mateřídouškou. Ranní mlhy, které jen zvolna ustupují slunci a nechávají stopy rosy na stéblech trav.Země zamyslena a zaslíbená.

1. Jako malá (ehm, před více jak šedesáti lety) jsem jezdívala na prázdniny k tetě na Šumavu. To byla opravdu divoká země. Teta bydlela v pohraničí, mezi Větřní a Frymburkem. V katastru obce se natáčel Vláčilův film Markéta Lazarová s mladinkou, začínající Magdou Vašáriovou.

1. Jj, tam bývalo taky nádherné, pohraničí, takže země lidskou civilizaci moc nedotčená. Dnes bohužel velmi dotčena předimenzovanou infrastrukturou pro turisty Také jsem jako malá …před padesáti lety zažila Volarsko divoké, lesy pohraničníky přísně střežené. Určitě nechvalim tehdejší dobu, ani omylem, ale z pohledu zachování přírodní krásy Šumavy to mělo jiste výhody. Včetně toho, že jsme šli a šli dlouhé hodiny a nepotkali člověka.

2. Luci, moc krásně jsi to napsala!
      A nejsi jediná 🙂 Člověk má hned nápady, kam se rozeběhnout, co vidět.
      Na Šumavu mám hlavně vzpomínky jako dítě – často jsme tam jezdili – do hor i dolů k Lipnu. Odsud je to nepříjemně daleko, takže obvykle jedeme někam blíž. Přijde mi, že bychom s tím měli něco udělat. 🙂

1. Dede, to rozhodně! Šumava fakt stojí i za ty ujeté kilometry! Že bychom se mohly vidět bych považovala za velmi příjemne Zajímalo by mne, co by Rex steknul na naše špagety a ony na něj.

1. Rex zatím vyjde s každým a malé pejsky má rád. Hlavně, když před ním neprchají:)) Z tohoto pohledu jsou pro něj naše pražské pobyty výhrou – tady se s cizím psem prakticky neproběhne, natož s malým.

2. Nevyberu žádnou fotku,nemůžu tu krajinu přeci urazit že některý pohled je nej, když jsou nej všechny.:-) Alex, nádhera! Hodně si užívám krajiny vůkol,tak jako ty,pod Hostýnskými vrchy je úžasně. Napřed se to jen mírně vlní a směrem ke Kelčskému Javorníku přibývají kopečky, ve stejném horizontu rozhledna a Hostýn. V tomto období je to nejkrásnější a všechno nádherně voní, louk plné kopretin,zvonků,kohoutků,pomněnek,černý bez propletený šípkovými keři, ách voní mi až domů. Ano, kochám se a vzdychám. 🙂 Díky !

3. Samozřejmě kůň, ten je úžasnej. A pak 4, 7 a 8. Ale krásné jsou všechny!
    Svratecko jsem objevila před… no, nebudeme to rozmazávat, prostě před hodně lety 😉 Ono z Prahy je to lán světa, ale líbilo se mi tam moc. Pak přišla nějaká pauza – ono těch hezkých míst je moc – a vrátili jsme se asi pět let zpátky.
    Zase jsme teď pár sezon vynechali, protože jsme se báli, co uvidíme po nájezdech kůrovce 🙁
    Co se mojí zahrádky týče… Jizerky, Brdy (Hřebeny), Posázaví kolem Šternberka, Krkonoše od Špindlu nahoru…

1. Zano, já jsem po kůrovci ještě nenašla odvahu se podívat na milovanou Vysočinu. Novoměstsko, žďársko.

4. Nádhera – všechny fotečky z krásného kraje. K mému překvapení na mne nejvíc zapůsobil snímek s temným mrakem – překvapení je v tom, že jej nevnímám tísnivě jako jiné mraky.
    Krajem mého srdce je Rusava – no, už je pro mne moc daleko.

5. Čechy krásné, Čechy mé…tolik klasik a já dodávám, že nikde není tak krásně a tak na jaře svěže a radostně zeleno a modro a zlato jako tady. všechny fotky jsou skvělé, nevybírám a beru všechny 🙂

6. Moje „zahrádka“ je České středohoří. Pohled z Oblíku v době, kdy kvete hlaváček jarní (což by mohlo být tak nějak teď) je nezapomenutelný, stejně tak z Rané. Já jsem ze Žatce, ale v Lounech jsem měla babičku a spoustu příbuzných, dokonce jsme tam po svatbě 10 let bydleli. A i z Mostu jsem z okna (7.patro, čtvrť zvaná „na vídrholci 😀 „) měla panorama Středohoří jako na dlani.
    Tady je nádherně, my jsme v takovém dolíku, kolem dokola lesy a zase lesy. Krásně je tu, ale moje zahrádka to není 🙂 – i když Darek by měl asi jiný názor 🙂

1. Dobře, úspěšně, horko a tak Ještě napíšu. Zatím jsem pořád v Praze, tentokrát kvůli zubaři 😉

1. s tím počítám a proto se neptám, jak bylo…Brandy byla určitě spokojená, ona přece ráda teplo 🙂

2. a držím tlapky u zubaře, ať dobře dopadneš a nic necítíš 🙂 mít dobrého zubaře je poklad! naši rodinnou paní doktorku zubařku si hýčkáme, má zlaté ruce, prvotřídní vybavení ordinace a nekonečnou trpělivost s bázlivými pacienty 🙂

7. Fotky jsou krásné, klidné. Krajina učesaná, uhlazená, nikde žádné nepatřičnosti. Velký zahradník si dal práci, údržba vzorná 🙂 .

1. Krkavce závidím – mnohokrát jsem ho slyšela v Černém lese u Benešova, ale nikdy neviděla.

1. Přijeď se podívat k nám, tady jich lítá….Bydlí zřejmě v lese směr Rabštejn, lítají obvykle v párech a hulákají jak na lesy 😀 A těch párů je povícero, rozhodně je jen jeden.

1. Učili zalétávat mladé a také kde jsou loviště. 🙂

Takže nad polem a nad suchým poldrem. 🙂

8. Úchvatné 🙂
    Kromě podzimu, kdy se krajina barví pestrou paletou barevného listí, je období rašení a mladých listů pro mne to nejkrásnější.
    Stejně jako Alex zalézám v létě do chladné náruče domečku a ven s hafy chodíme buď brzy ráno nebo až večer, aby se „nevydyšili z kožucha“, jak se u nás říká.

9. Nádherné fotky, náááádherné! Nejvíc se mi líbí ta s koněm, ten barevný kontrast k jarní zeleni je moc hezký. A dvojka s tmavými mraky. A čtverka – cesta krajem pole. A pak ty ostatní 😉 .

Výhledy z Pálavy jsou krásné… a pohledy na Pálavu též. A když stojím na Stráži (Vrbice) a je dobrá dohlednost, tak vidím nejenom Chřiby a Bílé Karpaty a kopce u Vídně, ale i rozeklané štíty Alp a to je teprve něco.

Tak tak, to není země, to je zahrádka a jestli to tak nevidíš, Karle, tak nemáš srdce. Dobře to pan doktor řekl.

10. Já takovým koutům země říkám „kraj moudrých lišek“. Vím, že to byl výraz snad pro posázaví, nebo pro co, ale líbil se mi a začal jsem tak říkat všem zvláštním koutům přírody.

1. Myslím, že o kraji „módrých“ lišek zpíval Petr Rezek s odkazem na Janáčka a kraji okolo Bílovic nad Svitavou.

11. Miluju tohle období zelené ve všech odstínech! K tomu u nás máme chrpy, vlčí máky a na obzoru Pálavu s bílými skalami. Když popojedeme veteránem k Pálavě a bílé skály vykouknou víc a nad Novými mlýny zapadá slunko, vinohrady jsou zlatavě zelené, tak jsem taky nadšená, jak je u nás krásně.

12. Jo, ještě k mým výhledům.
    Tak na louce u nás nad vesnicí. Nic zvláštního pro cizí, ale moc milé pro mě. Ze Zálesí (hned nad naší vesnicí) na hory – Krkonoše i Orlické. Na hory koukám moc ráda!
    Potom ze Zvičiny vůkol 🙂 Do kraje i na všechny hory – zprava: Orlické, Krkonoše, Ještěd, Bezděz, kopce kolem Jičína, placaté Polabí směrem na jih 🙂

1. Je to krása 🙂 Ale táhne z nich zima. Dokud je Sněžka zasněžená, u nás studeně fouká, i za teplých dnů. Letos už není! 🙂

13. Milá Alex, máš nádherné fotky! Skoro by se k nim dalo dopsat: Domove, milý domove… 🙂
    Já jsem pochopitelně na první pohled ocenila tu s koněm, jak jinak. Pak bych asi vyzvedla ještě fotku číslo 7 – ty kopečky, remízky… Krása.
    Jo a fascinuje mě, kolik je tam u vás po krajině cest a navíc cest s nějakým výhledem. Paráda!

1. Včera jsme s Ajvi, Brexem a sestřenou byly v údolí pod Stanoviskem. Vzpomínaly jsme, jak tam bylo krásně…

14. Když u nás je krásně všude, hlavně teď v pozdním jaru. Co rostlina, to jiný odstín zelené, a i ty mraky umí být nádherné.

Alex, těžko si vybrat, jedna fotka hezčí než druhá.

A kůň je úplně mimo soutěž. 🙂

1. Ano, JJ, ty odstíny zelených jsou přenádherné. Zvlášť letošní květen, který je chladný a deštivý. „Studený máj ve stodole ráj“ a dodávám – i pro oko a dušičku je to ráj.