BTW: Když radosti není dosti

Ukláním se na jevišti, poslouchám nadšený potlesk, a v duchu si mohutně oddechnu – zase jedna premiéra úspěšně za námi! Vánočnice, hra o tom, co s ženami dokáže udělat příprava svátků klidu, míru a domácí pohody, si všímá problémů, které řeší spousta lidí. I proto je umí oslovit a rozesmát.

 

Mluvím s odcházejícími diváky – když nemáte oponu, jste si s lidmi tak nějak blíž. Nemůžu si nevšimnout, jak často se opakují díky za příjemný bezstarostný večer. Za to, že se mohli pobavit. Jak moc už to potřebovali. A že u nich doma před Vánocemi to kolikrát vypadá stejně! Musím si tak chtě nechtě vzpomenout na debatu o umění, kterou jsem nedávno zblízka sledovala.

„Cílem umění není lidi bavit, ale burcovat, znepokojit, ukázat jim svět z jiných úhlů, než na jaké jsou zvyklí,“ zněla základní teze. Uznávám potřebu takového umění; je nutné hledat nové cesty, nové pohledy. Otázkou ale zůstává, kolik lidí ty radikálnější směry dokážou oslovit, a tedy i nějakým způsobem ovlivnit.

Já sama do této kategorie nepatřím. Píšu pro lidi už spoustu let, ale zatím vystačím s tou poslední jmenovanou zásadou. Ano, jiné úhly pohledu, to je moje! Ráda dloubám i do osobnějších a bolavých věcí. Jen to pokud možno dělám s humorem, snažím se o nadhled. Zároveň dbám, aby v něm nebyl ani náznak pohrdání.

Není to tím, že by mě nenapadaly myšlenky schopné roztrhnout duši. Uměla bych napsat texty, které by se lidem vpálily do srdce a nedalo by na ně jen tak zapomenout. Dokážu psát tak dojímavě, že lidé nezadrží slzy. Jenom jsem se vědomě rozhodla to v naprosté většině případů nedělat. Pořád věřím, že se lidem dají sdělit důležité myšlenky bez toho, abych je musela zdeptat. Proto jsou mé hry komedie, mé fejetony většinou úsměvné, můj román Alžběta a drak také humor nepostrádá.

Nepokládám to za lehčí cestu, ale přesto po ní jdu. Zkrátka jsem přesvědčená, že život sám, hlavně poslední dobou, deptá lidi dostatečně. Mojí výzvou je spíš nalákat čtenáře nebo diváky k zamyšlení, pochopení… a aspoň občas v nich vyvolat srdečný smích.

 

Napsáno pro ČRo Hradec Králové, 2023

 

Debata, na kterou se v článku odvolávám, byla velmi zajímavá a kupodivu začala otázkou, zda by bylo správné vyžadovat v Národním divadle společenský oděv. Ukázalo se, že to vůbec není snadno řešitelný problém! Od něj se diskuze odpíchla k repertoáru onoho divadla. Jedna z dalších cestiček odvedla debatu k tomu, jestli by se měly hrát klasické hry, třeba Shakespeare, ale nejen on, v klasických scénách, s klasickými kostýmy.

Hlavními diskutéry byla umělkyně a pravidelný návštěvník divadelních představení. Bylo to nesmírně zajímavé. Třeba ta klasika: podle umělkyně jde vývoj dál, hledají se nové cesty, jak ztvárnit klasické hry, které jsou schopné mluvit k dnešním lidem. Oponent pravil, že každá generace diváků touží aspoň ty nejslavnější hry vidět tak, jak je původní autor napsal, s odpovídajícími kostýmy. Pro umělkyni to však bylo nepochopitelné – který z herců by chtěl hrát pořád to samé stejným způsobem?

Každý z nich měl ze svého úhlu pravdu. Těžko přiblížit detaily, bylo to příliš košaté. Nakonec to aspoň pro mě vypadalo tak, že existuje opravdové, vysoké umění, které posouvá lidské uvědomění a nově nahlíží na lidi, jejich vztahy a na svět. Nemá být příjemné, naopak – mělo by znepokojovat, nutit lidi k přemýšlení. „Příjemná“ divadelní představení (a patrně i literatura a výtvarné umění) pak v této umělecké kategorii nejsou.

Hodně o té debatě přemýšlím. Moc jsem do ní nevstupovala, necítím se na to dostatečně odborně na výši. Navíc, z těch nových a znepokojivých uměleckých směrů mám aspoň nějaké ponětí spíš jen v oblasti výtvarného umění, možná fotografie. Další pohledy mi dává naše občasné divadelní vzdělávání.

Pořád mě ale napadá, jaký má vlastně vliv ono pravé umění, když fakticky oslovuje jen velmi úzkou skupinu lidí? Získala jsem dojem, že tito umělci se nechtějí podbízet, jenom proto, aby byli z principu masově srozumitelní. Jdou svojí cestou a je na lidech, jestli je pochopí nebo ne. Nevzniká pak ale umění pro umění, které nechává velkou většinu populace vlastně uměním nedotčenou? Otázky, samé otázky 🙂

 

Nedokážu vám nabídnout nějaký závěr – jen by mě zajímalo, jak o umění uvažujete vy.

Jo a můžu tu udělat malou anketu: myslíte si, že by Národní divadlo (když už je „Národní“ a ne třeba „Divadlo na nábřeží“:)) mělo vyžadovat po svých divácích odpovídající, tedy slušné (v případě opery slavnostní) oblečení? 🙂

Rozhodování možná jde přes linii „turisté ano – ne“; nebo možná lépe „víc peněz na provoz ano – ne“. Tak ano, nebo ne? 🙂

 

Nedalo mi to 🙂 Takhle písnička se jmenuje „Není to břemeno, je to můj bratr (He Ain’t Heavy, He’s My Brother) od skupiny The Hollies (tady je verze s titulky, možná to půjde i v češtině https://www.youtube.com/watch?v=fBI9i3HlFVE&ab_channel=sunryse111 nebo nám to přebásní DavidL:)) Nic z „vysokého umění“, ale jak se člověk může zamyslet! 🙂

 

Aktualizováno: 29.10.2023 — 18:19

92 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Zdravím všechny!
    Tohle je moc zajímavý článek a zajímavá diskuze.
    V zásadě nemám nic proti moderním úpravám, někdy skutečně vnesou do starého příběhu nový pohled. V poslední době mi ale přijde, že hlavním účelem je diváka šokovat a já večer v divadle obvykle už šokována být nechci.
    Pokud jde o dress code, u nás na oblasti chodí 99% diváků do divadla ve slavnostním. Takže jsem zažila plné hlediště ve večerním, zatímco herci hráli Shakespeara v rozedraných džínách a kožených křivácích. Creepy, jak pravila moje dcera :-))

  2. Ještě k těm klasicky předvedeným a modernizovaným klasickým hrám – aby člověk skutečně ocenil novátorskou inscenaci klasické hry, potřebuje ji znát v té původní podobě…

      1. Do Nasavrk jezdí moje úplně nejlepší a celoživotní kamarádka Dita se svým partnerem Davidem (a s Ditinou dcerkou Terezkou), jsou tam tak každý druhý nebo třetí víkend, vlastně pořád. David má kapelu Ořešák, možná jste je tam někdy viděli? (Teda jako můj šálek kakaa to není, poslouchám něco jiného, ale David a Dita jsou fakt fajn lidi, mám je moc ráda – ajťák a angličtinářka, jsou bezvadní).

        1. Je možné, že jsme se někdy potkali. My tam jezdili na Lughnasad pravidelně, když se konal v okolí zámku.

          Jednou jsme se tam vydali historickém mimo akci a já stál v zámku (kde je muzeum Keltů) pod schody v keltském a opíral jsem se o hůl a čekal na Evu, která si šla odskočit.

          Přichází paní z muzea a vykřikne, když se pohnu. „Člověče nectná, co tady děláte? Já myslela, že se sem přesunula ta figurína Kelta z patra!“

  3. Co se týče oblečení, ono není divadlo jako divadlo. Do Ypsilonky nepůjdu v róbě, do Národního nepůjdu v džínách.
    Musím ale říct, že různé módní výboje novodobých umělců mě od návštěv ND dost odrazují. Přijde mi, že experimentální divadlo se má dělat v experimentálních divadlech, která to o sobě dají vědět. Využívat k tomu různá starobylá kamenná divadla je možné díky dotacím, což tvůrci vítají – novátorství a hluboké myšlenky bývaly dost nelehký chlebíček.
    Jistě, je to potřebné, ale nemyslím si, že čím víc bolehlavu, tím víc umění.
    A děkuju za každé pohlazení v divadle, knize i výtvarném umění. Je to potřeba.

    1. „nemyslím si, že čím víc bolehlavu, tím víc umění“ hezky řečeno 🙂
      A ano, taky si myslím, že zrovna Národnímu by klasika slušela. Vždyť na experimenty mají hned vedle Novou scénu… Herci by se mohli realizovat i tam.

          1. Prý je to tam hrozně fajn. A prý tam po domluvě můžou chodit i normální lidi jen tak, fakt nemusejí být umělci nebo tak něco.

  4. No a pokud jde o experimenty v klasických hrách, tak tři mušketýři mají mít kordy a klobouky a ne maskáče a samopaly. Ono se to pak dětem těžko vysvětluje, z jaké je to vlastně doby a kam si to mají zařadit. Tu základní síť znalostí je dobré si vytvořit tahle a experimenty můžou přijít později, ale člověk by měl asi vědět, z čeho ten experiment vychází.

    1. To je ono – experiment stejně oceníš až potom, co vidíš klasiku… A mušketýr v maskáčích a s puškou by mě naštval:))

  5. Já jsem stará škola 🙂 a tak do divadla vždy jen ve společenském oděvu i obuvi. Naposledy ve Stavovském se vnučky přezouvaly u šatny do lodiček a pak jsme o přestávce nenápadně počítaly vyskytnuvší se tenisky. 😀 Napočítaly jsme celkem patery, pánské, dámské i dětské, takové obyčejné sportovní. No nevím, mně to přijde jako neúcta k divadelnímu prostředí. A obléct se do divadla přiměřeně slavnostně je součást kulturního chování.

    1. Teď nevím, jestli byly patery tenisky na opeře hodně nebo málo 😛 Už jsem tam dávno nebyla. Souhlasím s tím, že v malých divadlech se dress code v podstatě řešit nemusí (ok, lidi by měli být aspoň čistí:)), ale v těch velkých kamenných, navíc na opeře nebo baletu, bych ho čekala…

  6. Podle mne by lidi měli umět se obléct vhodně pro různé příležitosti, protože džíny všechno nespasí. A tvrdit, že nemám slavnostnější oblečení, jen džíny za čtyři tisíce, není chlubení, ale ubohost ducha. Netvrdím, že je potřeba mít plnou skříň rób, ale něco by člověk mít měl, aby se nemusel za sebe stydět a maskovat to pohrdáním konvencemi…

        1. Jinak teda do divadla nosím klasické pouzdrovky a příslušné boty. Nicméně – letos na synovu svatbu si MLP koupil nový (a moc krásný) oblek, jenže modrý (předtím měl šedý, já ty šaty černé), takže to byl impuls koupit si něco nového, myslím, že se docela povedly (samozřejmě jsem si koupila i hodící se kabelku a boty, že jo): https://www.breuninger.com/cz/b/swing/krajkove-aty/1000875707/p/?variant=0b7ab06a7a1843a2464413f640021afb

          1. Teda ale než jsem se do toho naučila lézt, byl to dost boj. 🙂
            Jo a která byste chtěla nebo potřebovala nějaký opravdu pěkný a pěkně vypracovaný (a až zas tak ne moc drahý) oblek pro muže, vřele doporučuju Vývoj Třešť, jsou skvělí. https://www.vyvoj.cz/

            1. Bohužel nešijou pro ženy, já bych tam utratila majlant, kdyby to bylo tak pěkné a kvalitní, jako pro pány.
              P. S. Nevíte o nějaké firmě, která má něco srovnatelného dámského? Cena je vlastně jedno, hlavně aby to bylo pěkné.

              1. Třeba moc hezké kabáty šije Moděva Konice. Pro můj oblíbený jsem si ale jela do podnikové prodejny.

  7. No, v poslední době jsem se do divadla dostala jenom na dětská představení a tam je to taky docela zábavné. Většina holčiček jsou princezny a chlapečci Mirci Dušínové, ale i na Nové scéně ND se najdou rodiče, kterým návštěva divadla nepřipadá jako něco svátečního. Ovšem na dětských koncertech v Repre či Rudolfinu, tam jsou děťátka načančaná. Asi ta klasická hudba oslovuje určitou část společnosti.
    Jinak hodně v poslední době navštěvuji koncerty v Teplicích a divadlo v Liberci a zdá se mi, že tam se ten slavnostnější oděv prostě nosí. A jsem moc ráda, protože příliš příležitostí se načančat jeden nemá, že. Mimo to je to výraz úcty k hercům – teď mne napadlo, že když to je hodně zbabrané, tak by se člověk měl převléci do montérek?

    1. Ta myšlenka montérek mě nadchla 🙂 Jenže to by se člověk musel převlékat o přestávce, aby to mělo efekt:))
      Mimochodem na ty koncerty pro mrňata chodí s Aylinkou a asi dobře volí hudbu, protože náš malý králíček Duracell tam vydrží poslouchat! 🙂

  8. Také jsem pro, aby se do ND nosil povinně společenský oblek. A omlouvat to lístky pro turisty – stačí na ně uvést poznámku, že vhodné ošacení je nutné. Ke královně také nejdete v džínách … To jsem měla také známou, která před večerním divadlem si šla krátce odpočinout, aby na představení byla fit a vyjadřovala tím úctu ke snaze herců…

    1. Takhle jsem se snažila chodit do divadla taky – odpočatá, hezky oblečená, připravená na kulturu 🙂 Ale byly roky, kdy jsem tam uštvaná doběhla na poslední chvíli, jakž tak upravená, aby se mi nakonec chtělo hlavně spát 🙂 Teprve pak jsem pochopila, že kultura se nedá „stíhat“. Nebo dá, ale efekt je pak mizivý.

    2. Mám předplatné do ND již cca 30 let, vývoj oblečení k horšímu je jednoznačný. Na současných listcích předplatného je napsáno: “ V případě neslušného chování či oblečení si ND vyhrazuje právo odepřít divákovi vstup do budovy”. A taky: “Kvůli bezpečnosti je odložení svrchního oděvu a zavazadel bezplatně do divadelní šatny povinné. “ Divili byste se, kolik diváků (patrně turistů) si přinese kabáty do hlediště a drží je po dobu představení na klíně a uvaděčky to tak nechají. Takže možnosti nápravy by asi byly, ale vázne to na lidech.

  9. Jsem experimentálním uměním nepolíbená, neb jakmile na začátku to začne zavánět experimentem hledám, kde nechal tesař díru. Jsem konzerva.
    A do divadla i třeba k Bolkovi Polívkovi se ráda hezky obléknu. Ta radost z toho, že si nachystám šaty, načančám se, vezmu si prstýnek po mamince a řetízek po babičce, to je tak fajn. Vždyť jinak chodím hlavně v outdorových oblečcích.

  10. nic proti experimentům – klasika má aspoň v tradičních stáncích umění zůstat klasikou. a tomu za mne odpovídá i oblečení, ve kterém ji půjdu shlédnout. kromě jiného se i slavnostně cítím, když se obleču přiměřeně události. David to má nastavené stejně. Do ND na Rusalku/Sluhu dvou pánů se jde v nejlepších šatech. Do Divadla 29 na večer autorského čtení s doprovodem harmoniky sestavím ulítlý model a těžké boty. na večer šansonů se převleču za Marlene Dietrich 🙂 pozn. ten kus Čarostřelce, inscenovaný v prostředí městských jatek, co jsem ze zvědavosti shlédla ( přenos z operního festivalu), mě bude strašit ještě hodně dlouho 😀 tolik k experimentům s klasikou.

      1. díky 🙂 jednak nás to baví a Hanička T., naše rodinná kamarádka, krejčová, na nás s radostí šije nápaditou klasiku 🙂

  11. Nejsem zvědavá na Sen noci svatojánské v lyžařských botech a bundách atd. To mne neoslovuje,zrovna jako Traviatta, lítající kolem tikajících hodin. Mám ráda klasiku a na tu chci jít tam, kde mi ji podají.Když chci extravaganci , jdu jinam. Mohu si vybrat, to je důležité. ND je pro mne klasika pro celý národ, tam se jezdí i na otočku z Moravy,což už samo o sobě je náročné a převlékání do necestovního na WC ve Slavii, poněkud potupné ale ve svetru tam prostě nepůjdu. Něco jiného jsou ty menší formy jako Semafor atd.,tam bych to brala volněji. Na takového Budžese ( a hrdý buď žes vytrval..)by mohl být i pionýrský šátek,symbolicky. 🙂 Jestli má divadlo oslovovat a burcovat,to je na tvůrci a divákovi,leckde však poté bývá premiéra i derniérou. Odborník nejsem.

    1. Je zajímavé, jak moc běžným lidem vadí přenášení klasiky do současnosti (nejsem výjimkou). Pořád mi přijde, že současné problémy by mohly řešit současné hry, třeba i mladých dramatiků – aby si ti starší třeba uvědomili, že mladí vidí svět jinak.

      1. Mně to přenášení ani moc nevadí (i ta Salome teď v pátek byla taková přenesená), pokud to dává smysl, ale letos ten Bayreuth, jak píšu níž, to asi fakt bylo hodně divné.

    2. Jana má předplatné do divadla v Mladé Boleslavi a už také zažila nejen jednou, že se lidé šli raději projít než by setrvali do konce představení. 🙁

  12. No, já neobnovila letité předplatné (sobota, první řada) poté co mne to, tak nějak, přestalo těšit. Pro mne i po letech byla návštěva divadla svátek a ten se nějak začal vytrácet. Pomalu ale jistě… Když se ve foyeru objevil automat na půlitrové PET láhve, když začalo převládat civilní oblečení (ano i děvčata v kanadách) a poslední kapka byla hra kterou autor – slovák napsal ve valašském nářečí. Jak rodilému valachovi mi to tahalo uši. Jen dobré vychování mi zabránilo odejít už po pár minutách. Po přestávce se do hlediště navrátilo jen velmi málo diváků.
    Ano jsem konzerva, nechci vidět k Hamleta s pozadím plechových skříněk jako ve fabrice …
    A pokud má herec problém hrát to samé a stejným způsobem ať si najde jiné povolání. Prodavačka v pekárně také prodává to samé a stejnám způsobem…
    Možná jsem přízemní, ale mám svých starostí dost a tak když jdu za kulturou chci se pobavit a odreagovat. Asi jako většina.

    1. To je hodně odvážný počin, zkoušet v nářečí, které člověk nemá zažité pod kůží! Tedy autor nemá. Pamatuju si, jak taťka občas rostl u Krkonošských pohádek, a to si myslím, že ty nebyly špatně udělané (byť já je nesnášela, lidi jsou různí a děti taky:))

    2. Letos na Wagnerovských slavnostech v Bayreuthu byste si to asi užila. Co jsem tak slyšela, bylo to velmi veselé. 🙂

      1. už i tam zblbli? poslední bašta klasického zpracování Wagnera 🙂 osobně chci vidět Lohengrina v tradičním zpracování, s velkorysými kulisami a s labutí.

        1. Prý to byla strašná divočina, poslouchali jsme reportáž o tom v autě při cestě do práce (vysílali to na Vltavě, asi by to šlo dohledat).
          Jako jak nemám Wagnera ráda, tohle si asi nezasloužil. Prý úplně překopali obsah a tak. Pokusím se to najít, ale asi to chvilku potrvá, spíš to asi ale nenajdu. Bylo to takové to vysílání kolem šesté-půl sedmé ráno, ale nevím, který den.

  13. Já jsem stará konzerva, takže tzv. moderní umění mě moc neoslovuje, nechápu, co je „uměleckého“ v tom, postavit zmačkanou plechovku od Coly na stojan :-)). Mám ráda divadelní představení v kostýmech z doby, kdy bylo napsáno. V tom jsem „konzerva“ od mládí, pamatuju jak mě těžce zklamala Carmen v Národním, děsně jsem se těšila a ona tam byla v kožené bundě a jezdilo se na motorkách ! Co se oblečení týče, tak nemusí to být zrovna dlouhá róba, ale možná trošku slavnostnější standard jo. I když jak kde, chápu, že na otevřenou scénu pod širým nebem by to nebylo to pravé ořechové 🙂

    1. Podle mě jsou v NOD dva problémy. Jednak je to Národní divadlo, z principu má jiný zvuk než ostatní divadla. Řekla bych, že je to právě to místo, kde by klasika mohla být klasikou – co se týká výprav klasických her. Na klasiku by se pak chodilo v slavnostnějším oblečení – pořád nic problematického – divadlo by to mohlo nakonec vyžadovat.
      Ale to by tu nesměla být proměnná zvaná „turisté“ a prodej lístků přes cestovní kanceláře.
      Turisté, hlavně ti zahraniční (ale samozřejmě nejen oni) slavnostní oděv vůbec neřeší – z jejich pohledu je to jen otravná komplikace.
      Jenže co teď, když divadlo příjmy z takto prodaných lístků potřebuje?
      Musím říct, že ani v oné debatě jsme k žádnémz výsledku nepřišli.
      Leda by divadlo bylo státem dotováno natolik, příjmy od cestovek nepotřebovalo (nebo ustálo odpad zájemců při trvání na slušném oblečení).

      1. No jo, teď je v ND nově nastudovaná Maryša – a samo sebou se již nejedná o to klasické pojetí, ale je převedena do dnešních dnů. Maryša tudíž nevraždí v kroji, ale v halenečce a slušivé sukni. Prý excelentní výkony herců, ale doufám, že už to nehrají v nářečí. Protože, ruku na srdce, moravští Slováci na začátku jednadvacátého století už mluví úplně jinak než na konci devatenáctého. Jen si říkám, je zde ještě to Mrštíkovic kouzlo zobrazení života na dědině našich pradědů?! Ale možná někdo z vás na Maryšu do Národního půjde, tak potom dejte vědet.

  14. Jsem nudná a nejradši mám zlatou střední cestu. Z tzv. vážného umění snad jen hudba, huf vlastně ani ta ne všecka! Některé ty disharmonie mě neoslovují. Modernismu nerozumím a myslím, že se ani nesnažím. Takže nuda, kterou si ale v klasickém divadle užívám. Zrovna tak oblečení. Být trochu za dámu, ale zase 🙂 , nepřehánět. Prostě mít kliku na správnou míru odhadu, kde, kdy a jak.

    1. Já to vysoké umění asi nejlépe snáším ve výtvarnu a fotografií.
      Jinak si taky myslím, že obléct se slušně podle příležitosti není zase takový problém.

  15. Přebásnění mám v plánu, uvidím, kdy se k tomu dohrabu. Zákllad už mi v hlavě párkrát zněl. 🙂

    1. Hned jsem si na tebe vzpomněla 🙂 Ono se to dá snadno přeložit, jako slovo od slova, ale tím by to ztratilo půl půvabu

  16. Podávat něco tak, aby to bylo pro vyvolené, porozumělo tomu jen pár lidí je podle mne mnohdy až příliš jednoduché, možná až laciné. Respektive to při diskusi podat tak“To je umění, tomu nerozumíš.“. Za mne by umění mělo být srozumitelné většině, i když někdy s odstupem času.

    Chápu pohled umělce, že podávat něco stále stejně může být ubíjející. Na druhou stranu, když vezmu Malou scénu Slováckého divadla a jejich Rychlé šípy, na to bych mohl chodit stále dokola, protože co představení to originál.

    Někdy je lepší být za komedianta než za snoba. Zejména pokud snob promluví a ukáže se býti snobem namyšleným. Nejsem umělec a mnohé umění nechápu, např. žlutě nalakované plátno s černou tečkou uprostřed mělo to název „Blecha v poušti“. Uznávám, uměleckým výkonem bylo vymyslet tomuto veledílu název, ale přeci jen bych asi od obrazu očekával něco více.

    1. A co se týče oblečení, chodíme tak, jak nám to připadá vhodné. Do divadla ve společenském, na Melody makers v oblečení alá 30. – 40. léta, na rockový koncert jako rockeří, na středověké slavnosti v oblečení připomínajícím dané období, stejně tak na keltské slavnosti zase v oblečení připomínajícím tuto dobu.

      1. To mi připomíná, že na dovolenou vozím jedny pěkné nemačkavé šaty a kabátek pod heslem „Co kdyby byla nějaká kultura“. Párkrát to vyšlo.
        Jinak my holky to máme jednodušší, co je společenské, to si volíme samy. Vy chlapi se chudáci musíte potit v kvádru, ti menší v krychli. 😀

        1. A někteří ve válci, či kouli. 😀

          Ono je důležité si pro správné počasí vybrat oblečení z toho správného materiálu. 🙂

            1. Tak v armádě při odvodu si zřejmě mysleli, že jsem na špici postavený komolý kužel. 😀

              Když mi do odvodového listu napsali, že pro čepici mám obvod 105 cm a pro košili a bundu obvod hrudníku 52 cm. 😀 😀

              1. Šel jednou kužel kosit trávu
                na louku mezi výmoly.
                Zakopl, upadl, usek si hlavu,
                vrátil se domů komolý.

                😀 Pardon, tak nějak mi Emil Calda sám od sebe naskočil.

      2. Tohle trochu závidím 🙂 Nemám takové oděvy a přitom by se mi to moc líbilo! 🙂 Až na ta dvacátá a třicátá léta minulého století – v tom se si neumím představit. Středověk nebo Kelty zase jo! 🙂

        1. což o to, Dede..kdybys šla takto někam s námi, probereme můj šatník a něco v něm pro Tebe také objevíme 🙂

        2. Chyba, třicátá léta jsou velmi slušivá (Adině Mandlové to seklo, ne?). Dvacátá jaksi nejsou pro slovanské postavy, to se vědělo už tehdy 🙂 A jednu poznámku bych měla-laskavě koukněte těm dámám pod šaty. To, že my nosíme jen kalhotky a podprsenku, není výbava z tehdejších let- stahovací prádlo frčelo už tehdy, takže není třeba si o sobě myslet něco špatného.

          1. samozřejmě, stačí se podívat na nějaký časopis z té doby nebo reklamy ( na netu jsou tehdejší módy k nalezení). už se nenosily vysloveně korzety, ale tvarovací prádlo velmi podobné současnému ano. podvazkový pás tedy pod šaty nenosím, tvarovací prádlo ano, hlavně pod večerní šaty. no a když se dívám na staré filmy, rozhodně nejsou všechny herečky štíhlé až éterické 🙂

  17. DEDE už od svých 15-ti let chodím do plzeňského divadla na představení v rámci předplatného.
    Já mám ráda klasické ztvárnění představení.
    Ty moderní mě moc nelákají.
    U nás v Plzni máme výborný muzikálový soubor.
    Jejich ztvárnění muzikálu Kočky bylo lepší než na Broadway v New Yorku. A muzikál My Fair Lady, tak to bylo vynikající.
    A co se týče oblečení, vyznávám zásadu svátečního oblečení. Manžel oblek a já šaty nebo tmavé kalhoty a odpovídající halenku.
    Bohužel jsem byla svědkem, jak na operu přišel návštěvník ve flanelové košili a džínách.

    1. Víš, s tím oblečením – myslím si, že aspoň na tu operu nebo balet, by se měli lidé trochu snažit. Nemusí to být zrovna smoking a dlouhá róba. Prostě dát aspoň trochu najevo, že jde o společenskou událost. U činohry to tak naléhavě nevidím 🙂

    1. Já tu písničku miluju (stejně jako ty jejich ostatní, jsou návykové:)) A ta jejich čeština!

      A jistě, vtípku jsem si všimla 🙂 Je to chytré a skvěle se to hodí – pánové prostě umějí:))

  18. Tak na tuhle debatu si, Dede, netroufám. Ale souhlasím s tebou, že deptat je snadné, bavit těžké. Ještě s Katty jsme se shodly, že velkou literaturu psát nebudeme, protože to by vyžadovalo napsat hlubokou depresi, nejlépe bez možnosti katarze (Franz Kafka náš vzor opravdu není). A tak raději píšeme drobnosti a blbosti. Máme to nastaveno stejně, radosti není nikdy dosti. (Mimochodem, kdo tu písničku od Svěráka s Uhlíře neznáte, pusťte si, pozvedne náladu.)

    1. JJ, to jste řekly skvěle – lze napsat depresi (v Alžbětě tak vlastně všechno začíná:)), ale musí tam být nějaká cesta, východisko. Už jen pro tu naději. K čemu je psát depresi bez naděje? Tak se dnes cítí kde kdo, bohužel.
      V té diskuzi zazněl i termín sousedské divadlo… v tu chvíli mi to zaznělo strašně lacině, možná to bylo i ponižující (já se obvykle snažím o to nejlepší, že jo:)) Pak jsem si uvědomila, že není špatné být komedianty! I tak se vždycky snažím říct víc, nepíšu bezduché frašky (i když i ty mají své na světě místo). Takže ano, jsme komedianti jezdící ze scény na scénu a hrající všude, kde nás požádají 🙂 Jen nemáme maringotku, ale auto (míň místa, ale rychlejší:)) a nemusejí před námi zavírat slepice! 😀

      1. sousedské divadlo…to mi zní naopak jako uznání. divadlo, které je tvořené a hrané pro nejbližší, spřátelené lidi, se snahou je pobavit, rozveselit. rozdávat radost je velká věc a záslužná.

        1. Máš pravdu, bylo tu i bytové divadlo a určitě nemělo nízkou úroveň. A co si budeme povídat, pro blízké lidi hrát je o hodně milejší. (I ten kantor je zneuznalý herec, co každou hodinu leze na jeviště, tak o tom něco vím. 😀 )

          1. a taky náročnější pro autora a interpreta…ono je představení i každé jednání u soudu: i tam je třeba věc řádně předvést, aby to mělo atmosféru i grády 🙂

            1. No jo, máš pravdu. I když v tomhle hledišti bych si připadala tak nějak nepatřičně. A nedej bože na jevišti. 🙁

              1. Tobě by se mohlo stát, že bys tam vystoupila v roli odborného poradce a odpovídala na dotěrné dotazy ostatních účinkujících 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN