LITERÁRNÍ LÉTO NA DEDENÍKU – Aplír: Pan Kaplan (1)

V literární výzvě Duben měsíc drabble mají účastníci napsat stoslůvku na dané téma.  Když došlo na nějaké „vypečené“ téma, zachraňoval mne právě Pan Kaplan. 🙂

 

 

Nevinný dotaz

„Máte nějaký dotaz?“ otázal se profesor Parkhill.
Pan Kaplan se zeptal: „Já nerozumět, co znamená ret ten ční.“
To jasná věc,“ ujal se slova pan Bloom. „Pysk ták velkej, že se tyčí pod nosem.“
„Á, někdo dostal tyčí,“ kýval s pochopením pan Schmitt.
„To né. Tady řeč o podnose,“ protestovala Olga Tarnovská.
„Kde jste se s tím výrazem setkal?“ zasáhl profesor.
„Já čítal: ret ten ční schopnost skladu.“
Profesor zmateně zamrkal. „Zřejmě je myšleno slovo retenční, tedy schopnost krajiny zadržovat vodu.“
Tam nepsat krajiny, ale sklad piva,“ nedal se pan Kaplan.
„Ne sklad, ale slad!“ s ulehčením dešifroval profesor Parkhill.

TémaRetenční schopnost sladu

 

 

Jednoduchý úkol

 

„Vytvořte větu se slovy: už troubějí,“ zadal profesor třídě jednoduchý úkol.

Pan Pinski se přihlásil první: „Zlovci už troubějí halali.“
„Hihi,“ směje se Olga Tarnovská. „Popěvek lalali se netroubí, ale zpívá.“
„Lhala-li? Jestli lhala?“ ujišťuje se pan Bloom.
„Halali je slavnostní fanfára při ukončení lovu,“ vstoupí do diskuse profesor Parkhill.
„Na horách už troubějí jeleni,“ snaživě přidá větu slečna Mitnicková.
„Správně,“ pochválí ji profesor, který nemůže přehlédnout pana Kaplana, jak se přičinlivě hlásí.
„To správně? Já nerozumět. Kdo troubě jí jeleny?“
„Trouba je hlupák!“ objasňuje pan Schmitt.
„Trouba nejí jeleny,“ vrtí hlavou pan Nathan. „Trouba je peče.“
Profesor se zapotácel.

 

Téma: Už troubějí

 

 

 

Zážitek z drogérie

 

„Já chtěl v obchod drogy,“ „Cože? Vy jste se dal na drogy?“ vpadla panu Kaplanovi do řeči Olga Tarnovská.
„Nechat mě domluvit,“ ohradil se roztrpčeně. „V obchod drogy-ryje byla paní. Měla malý kuk.“
„Dělala na vás kukuč,“ usmál se chápavě pan Pinski.
„Né! Měla kuka. U jeho huby moc pěny jako má vzteklá psina.“
„Legrace není vzteklá,“ namítla slečna Mitnicková.
„Psina jako fena,“ vysvětlil pan Bloom.
„Kuk mít vzteksliny.“
„Kluk měl vzteklinu,“ opravil výslovnost profesor Parkhill.
„Paní rvala,“ pokračoval vypravěč.
„Prala se?“
„Né. Nahlas křikala: Nejez tužidli!“
„Kluk jedl židli!?“ Třída užasla.
„Tužidli, pěnu na tuhé vlasy.“
TUŽIDLO. Konečně pochopili.

 

Téma: Nejez tu židli

 

 

Pan Kaplan o muletách

 

„Já být v rezervaci,“ začal vyprávět pan Kaplan. „Koukám, tam jeden mužik mít dvě mulety.
„Vy měl rezervaci na zápas býků?“ s obdivem se ujišťoval pan Bloom.
„Tam nebýt býk, ale samý IndiJán,“ ohradil se pan Kaplan. „Jeden náčelovník měl čelovku.“
„Indiáni neznali čelovky,“ vmísila se do hovoru slečna Mitnicková.
„No, on mít mulet, ale místo vlasů samá brka,“ nedal se pan Kaplan.
„Měl čelenku!“ dovtípil se profesor. Parkhill.
„Če Lenku ne, ale ka-mulet.“
Profesor Parkhill povytáhl obočí. „Správná výslovnost je kalumet.“
„Indiáni mít kulomet?“ nechápavě vrtí hlavou pan Pinski. „Snad luky a šípky.“
„K šípku,“ zasténal v duchu profesor.

 

Téma: Zdivočelý mulet

 

 

Akt pana Nového

 

„Já mluvit o aktu pana Nového. Nahého,“ začal referát o novinovém článku pan Kaplan.
Profesor Parkhill zmateně zamrkal. „Nemyslí se akt, tedy zobrazení nahého těla, ale akta ve významu spisy.“
„Akty,“ pokýval hlavou pan Kaplan. „Tak ty ne,“ protestoval pan Bloom. „Takty jsou v notách,“ podotkla Olga Tarnovská. „Ne takty, ale fakta,“ přidal se k diskusi pan Pinski.
Profesor otočil oči v sloup. „Akta!“
„Akta pana Nového,“ začal znovu pan Kaplan.
„Ne pana Nového, ale banánového. Jako banán,“ opravila ho slečna Mitnicková.
„Jako gól?“ nechápe pan Kaplan. Ne gól jako branka, ale gól jako vtip,“ směje se pan Nathan.
Profesor Parkhill se chytil za hlavu.
„Vy zapomenout na háje,“ připomíná slečna Caravellová.
„Do háje,“ pomyslí si profesor Parkhill.

 

Téma: Akta banánového háje

LITERÁRNÍ LÉTO NA DEDENÍKU – Aplír: Pan Kaplan (1)

Aktualizováno: 17.7.2023 — 17:04

46 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Rád jsem si připomněl, co jsem už v DMD četl; něco mi ovšem uniklo, tak jsem rád za tento výběr, všechna drabblata jsou skvělá.

  2. Aplír, umíš si krásně hrát se slovy a velice vtipně je komolit, opravdu jsem se pobavila.Třeba slovo „kříkala“ je trefné. Takhle jsem kdysi slyšela, že němečtí turisté obdivovali zajímavý zvyk Čechů, kteří o víkendech rádi hromadně jezdí „nachatý“. A u prvního drabble, může pan Bloom mít pravdu. Třeba na nějaké dámě vidět sice moderní, ale ne právě povedené „omlazení rtů“.

    1. 🙂 Díky, Maričko. Pobavila jsi mne! Nachatý – to je nedostižné.
      Pan Bloom na to kápnul. 🙂

    1. Omlouvám se za pozdní komentář. Byla jsem mimo signál. Jsem moc ráda, že se pan Kaplan líbí. 🙂

  3. Vždy mám radost, když na pana Kaplana v DMD narazím, ale takhle dohromady, to je bomba! Jsi skvělá a umíš si nádherně hrát s jazykem.

    1. Omlouvám se za pozdní komentář. Byla jsem mimo signál.
      Toro, díky za pochvalu, je pro mne velkou motivací. Přeju krásné léto. 🙂

    1. Jo, jo, profesor Parkhill je na ně zralej. 🙂 Díky Zuzko za Tvůj vtipný komentář. 🙂

  4. Musím říct, že když jsem kdysi četla pana Kaplana, bavila jsem se podstatně nevázaněji, než teď 🙂
    Ne proto, že by se změnila kniha či námět, ale proto, že jsem v životě už víckrát byla tím v učebně, kdo se vší snahou tak nevypadat přesto připomínal tyto žáky! 😀
    Aplír, tvůj pan Kaplan je báječnej a tvé psaní nápadité. Bavila jsem se, a zároveň s jistým obdivem sledovala tvé jazykové hrátky. Umíš! 🙂

    1. Děkuji moc Dede. Rozzářila jsi mi den. 🙂
      Taky mám takové zkušenosti jako ty. Při výuce jazyka je to markantní.

  5. pan Kaplan má třídu stále rád a my máme rádi pana Kaplana a jeho věrnou čtenářku Aplír ! palec nahoru 🙂

  6. Pan Kaplan má čídu rád.
    Já mám ráda pana Kaplana a s účastí obdivuju pamprésora Parkhilla.
    A obdivuju Aplír. Její pánové Kaplanové jsou velmi výstižní.

    1. Díky MaRi!
      Pana Kaplana mám ráda dvojnásob. Když ho čtu a pak když mne zachraňuje. 🙂

  7. Povídky super,
    čtou se jak báseň.
    Já massa být Bob
    je dobré i za mne.

    Prosvětlí ráno
    rozzáří den
    pobaví večer
    lépe se usne.

    Kaplan je éro
    s vrtulí v mysli
    jež myšlenky zamotá
    dřív než je úpsta vypustí.

    Je třeba znalost
    jak mu myšlenky víří
    a také jazyka,
    aby se vědělo, jakpak to myslí.

    Díky za Kaplana. 🙂

    1. Davide, začínám mít podezření, že ty ve verších i programuješ! 😀
      A vrtule v mysli je skvělý popis. Ten si zapamatuju! 🙂

      1. Programuju pouze v sebeobraně. 😀

        Do programování se necpu, když nutně nemusím, nebaví mne to a tak to nechávám nejmladšímu bráchovi. 🙂 Já dělám propojování systémů jak IT, tak i obecných, zjišťování úzkých hrdel provozu. 🙂

  8. Ach, miluju pana Kaplana 🙂 byť žáci jeho druhu mě občas doháněli k zoufalství a co mě občas napadlo, nebylo páně Parkhillovo „k šípku“.

      1. Kdepak, dneska volám „zlatý kuřata!“ neb jsem změnila oblast práce a angličtinu potřebuju jen na vyřizování a komunikaci s Evropou.

    1. Chicht Matyldo, dokážu tě dobře pochopit, protopže jsem se vyskytovala v obou rolích – jako ten žák (jazyky a účetnictví) i jako ten učitel (IT a horká linka:))

  9. Mohla byste vydat pokračování Pan Kaplan má třídu rád. Jen jak to nazvat ? Pan Kaplan má stále třídu rád, to už je. Vymýšlíte výborně, pobavila jsem se. 🙂

      1. Když mohlo být napsané pokračování Saturnina ( p.Macek), proč by nemohlo vyjít pokračování pana Kaplana ?

  10. Milá Aplír,
    máš pravdu, že pan Kaplan a jeho třída zachrání i to nejhorší téma. 🙂 Píšeš ho skvěle, těším se na další kousky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN