BTW: Hranice možností

Připravila jsem se důkladně. Martinovo auto je zaparkované bezpečně z dosahu, brána na dvorek je dokořán, a já si najela tak, aby stačilo prostě držet směr – přímo vzad! Potíž je v tom, že takhle dokonale srovnaný za autem ho nevidím. Abych věděla, že mám něco za sebou, musím zařadit zpátečku a kouknout do couvací kamery. Nádech, výdech… jednou to zkusit musím, ne?

 

Martin ho dostal v létě k narozeninám a najednou nechápeme, jak jsme bez něj mohli tady na vsi žít. Vozík za auto. Úhledný, nepříliš velký, jednonápravový vozík, který najednou znásobil množství a druhy nákladů, jaké dokážeme vozit sem či tam. Doteď jsme si museli vždy vozík půjčovat (a bývaly všelijaké:)). Zatím jezdil s vozíkem hlavně Martin. Já jsem mu obvykle s potěšením mávala a dělala si své podle hesla, že opravdu nemusím do všeho strkat nos.

Poslední letošní akcí – a že jich bylo – je instalace nového velkého dřevníku. Což mimo jiné zahrnovalo poměrně komplexní zemní práce. Stal se zázrak a podařilo se nám získat slib „zemního specialisty“, že to udělá. Leč, jak už to bývá, když mohl pan Petr, lilo, když bylo hezky, byl jinde. Takže den D pochopitelně nastal v okamžiku, kdy Martin šťastně zmizel do Gruzie a organizace akce vyšla na mě. No co už, však jsem zvyklá.

 

Ve stavebninách – právě mi nakládají štěrk 🙂

 

Pan Petr byl dochvilný a precizní. Poté, co jsem v rámci jiné letní akce strávila spoustu času čekáním na slíbené řemeslníky, kteří se nejen neváhali nedostavit, ale ani se neunavovali omluvou, to bylo velmi příjemné překvapení. Zajímavější moment naší spolupráce potom představovalo obstarání jemného štěrku a betonových dlaždic, protože se pro ně teprve muselo dojet. Do stavebnin a s vozíkem.

Těšila jsem se, zase nová zkušenost. Díky panu Petrovi jsem ani nemusela couvat do zadní brány k vozíku – rovnou mi ho připojil na cestě, pro něj (na rozdíl ode mě) těžký nebyl. S trochou nápovědy jsem zvládla i stavebniny – to je vám obrovský areál! Tedy, já jsem si už dřív samozřejmě kupovala štěrk, (před vydlážděním dvorku to bylo to první, co jsem musela na jaře udělat, aby se mi auto nepropadlo do bahna:)), ale to jsem jen objednala onen potřebný kubík, zaplatila, a dohodla dovoz. Čekat na nakládku bylo něco jiného.

Nejdřív jsem musela najít stopku, kam si má auto najet, aby ho vzal skladník vážně. Potom se mi líbilo pozorovat, jak skladník hupnul tu do jednoho nakládacího samohybu, tu do druhého (nakladač, vysokozdvižný vozík), a se vším jezdil velmi rychle a velmi přesně. Když mi naložil plný vozík štěrku, poprvé jsem se rozjela s opravdovým nákladem – obvykle vozené větve jsou sice objemné, ale lehké.

 

Vozík se štěrkem

 

Ke svému překvapení jsem v podstatě necítila ani vozík se štěrkem:)) Subaru Forester je na tahání stavěný a nejspíš bych musela mít zapřažený přívěs s koněm, abych se musela výrazněji přizpůsobit – a to jsem domů musela jet serpentýnami nad dvorským nádražím. Trochu jsem poznala, když se mi při druhé cestě v zatáčce, která se nejen otáčí o 180 stupňů, ale je i drsně do kopce, posunuly ty betonové dlaždice – ale i to jen proto, že jsem to čekala.

No a pak přišlo to couvání. Nebudu to prodlužovat. Ať jsem dělala cokoliv, vozík mi pořád utíkal, kam neměl. Naštěstí tu byl pan Petr, který si po chvilce mých pokusů jemně odkašlal a navrhl, že do té brány s vozíkem zacouvá sám. Na vteřinu jsem zaváhala – nakonec by to přece muselo jít, ne? Ale dokážu být soudná – čekala nás ještě ta cesta pro dlaždice a čas běžel, takže jsem souhlasila. Nemusím říkat, že on si ten vozík nastavil na centimetr přesně tam, kam chtěl:))

 

 

A tak přemýšlím, jestli se smířit s tím, že umím jezdit s vozíkem jen dopředu, nebo si někde naplánovat trénink. Samozřejmě, že už snadno propluju životem bez této dovednosti – u ženy mého věku ji stejně nikdo nečeká:)) Jenže je to výzva, ne? Potěšilo mě, že si pan Petr odpustil jakékoliv sexistické narážky a nad mým problémem se zamyslel. A přišel se zajímavým nápadem.

Vozík je totiž i s blatníky užší než auto, takže pokud je rovně za ním, nemám šanci ho vidět v žádném ze zrcátek – ani zpětném, protože moje Subaru je relativně vysoké (vozík zahlédnu jenom když na nerovné silnici za autem poskakuje:)). Jinými slovy, když couvám, vidím vozík až při větším vybočení, kdy se už potom podstatně hůř srovnává. „Jeden můj kamarád má stejný problém,“ vysvětloval se pan Petr, „takže si na ta blatníky z boku nalepil takové malé terčíky. Díky nim pak snadno a včas odhadne pohyb vozíku.“

 

Precizní přistavení

 

Jo, to by asi opravdu pomohlo. Ovšem pak jsem si představila, jak rád by asi Martin něco lepil na nový vozík, a došla k názoru, že to budu muset zkusit tak, jak to je. Ostatně nahoře nad vesnicí je velký plac, kde poslední týdny náklaďáky skladovaly hlínu vyhrabanou při obnově místní silnice. Teď ji vozí zase zpátky… Tam by se dalo trénovat bez hrozby škod na majetku a snad i na mé pověsti 😛 Nicméně ty pokusy mají čas – zatím je tam bláto 🙂

 

Takže dnes se zvědavě ptám – jezdí někdo z vás s vozíkem? A umíte i couvat? 🙂

 

Aktualizováno: 2.10.2022 — 16:44

33 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. euro autoškola chrudim – couvání s přívěsným vozíkem, to bylo něco, ale na žádném rovném povrchu..pěkně na šotolině, na polní cestě+ atd..na parkovišti mezi kužely..ano,umím couvat s vozíkem… 😉

  2. S vozíkem jsem necouvala, ale pamatuji na naši památnou jízdu (za mlada) autem do Bulharska s obytným přívěsem . Viděla jsem ho poprvé v půjčovně a hurá na cestu. Teď bych už trochu váhala…. Ale je fakt, že jsem nemusela couvat a při „parkování“ v kempu stačila lidská síla 🙂

    1. No, zpětně se člověk trochu otřese, ale zase jste se nevzdali předem, to se taky počítá:))

  3. Letos v létě jsem se učila jezdit s přívěsem – nouze naučila Dalibora housti :o) a cesty byly rovnou pořádné, několikrát přes sto kilometrů. Ale přívěs nebyl těžký a jsem ráda, že už z toho nemám takový strach jako předtím – přece jen se to občas hodí.
    Na první cestu jsem si vzala poradce, co by to v nejhorším dojel. Jeho rada pro couvání s vozíkem byla: Když chceš couvat rovně dozadu, koukej do zpětných zrcátek a ve kterém se ti vynoří vozík, tím směrem zatoč volantem. Podle tohohle návodu jsem sice couvala trochu klikatě, ale když nebylo nutné se přesně trefit, docela to šlo. Ale když je vozík tak malý, že není vidět, je to samozřejmě horší…

    1. Jsi dobrá!
      Jo, ta rada odpovídá tomu, co říkal můj poradce – a terčíky by ji učinily realizovatelnou 🙂

  4. Jsem z vesnice. Necouvám. S vozíkem jezdím jen dopředu a nevjíždím do míst, o kterých si předem neověřím, že z nich kruhem zase vyjedu. Vždycky to nějak jde 😉
    Vzhledem k tomu, že jsme tahali obytný přívěs, vím, že páník dokáže s karavanem couvat i do kopce (uvědomte si, že ta potvora má nájezdovou brzdu 😀 ),
    takže běžný vozík vůbec neřeší.
    Ale mám fintu. Když za velkým autem není malý vozík vidět, osvědčilo se nám vztyčit v zadních rozích dvě tyčky, aby byly vidět ve středovém zrcátku.

    …a hele … ověřila sis váhu štěrku a nosnost vozíku předem? Nedovedeš si představit, co radosti způsobí na křižovatce takové upadlé kolo od vozíku, ve kterém je naložená jen „trocha“ písku. :D. Ještě, že se v tom vozíku vezla i lopata. 😀

    1. 😀 Milá Ri, doufala jsem, že se ozveš:)) Však o vašem tahání bydlíku vím a vzpomněla jsem si.
      Jinak jo, nosnost jsem brala na vědomí – lopatu s sebou nemajíc 😛

      1. Copak písek na křižovatce, ale takový ten slisovaný válec sena na vozíku, kterému se rozjedou kolečka přímo na kruháči, to je radosti, to mají přihlížející radost, že se to nestalo jim osobně (byla jsem přihlížejídící)

          1. On se nejenom nekutálel, on ani nešel odkutálet pryč – to by člověk neřekl, je to těžký jak sfiňa. Jeník si takhle v ranné a blbé mladosti chtěl přilepšit a „vypůjčit“ si jeden balík slámy od kolchozníků. Ale i když s bráchou napínali všechny svaly (i ty, které vůbec neměli), na vozík ho nevalili. Když pak viděl ten rozčaplý vozík, tak děkoval bohu, že se jim to nepodařilo 🙂 🙂

            1. Vím, že jsou těžké. Pokud na někoho spadnou, mohou ho zabít (stalo se). Jenže ony tak prostě nevypadají, no 🙂

  5. No s vozíkem jsem ujel v životě všeho všudy asi tři kilometry a to pouze vpřed, ale mám pevně vryté v paměti borce traktoristy svážející chmel na česačku, kteří perfektně couvali s traktorem se dvěma (!) připojenými dlouhými jednonápravovými vozy – nechápu to dodnes 😀 …

    1. Jo, to je vlastně pravda – na tom chmelu jsem byla taky:)) Jenže to mi bylo sedmnáct, řidičák jsem neměla a brala jsem tedy i taková kouzla jako samozřejmá:))

  6. I normálně necouvám nijak geniálně, takže s vozíkem si to nedovedu představit vůbec. Jako výmluvu používám to, že mám lehké auto a připojit k němu vozík je pitomost (i když má sundavací tažné zařízení) a taky že jsem tupozraká a špatně vidím prostor. Zatím mi to vychází 🙂

  7. S prázdným vozíkem nic není problém – máme na zadních sloupcích velké úchyty, za které ho lehce dostanu, kam je třeba (např. ostrý úhel couvání – vozík odpojím, není těžký). S plným je to těžší, ale pokud mě nikdo nestresuje, tak i zacouvám…
    A tréning určitě doporučuji!

  8. Asi takhle – s vozíkem jsem schopna jet kupředu, zpátky ni krok… ni kola otočení. A obdivuju všechny, kteří to zvládnou.

    Poznámka – Terka zakoupila vozík pro koně. Jsem zvědavá, kdy s ním vyrazí (ještě nemá na koňovozík řidičák) a jak ho zvládne. Ale jelikož je docela dobrá řidička, tak věřím, že i toto hovádko dokáže uřídit

    1. Koňovůz je problém – hlavně kvůli „nákladu“. Tedy nemluvím o couvání, to mi přijde ještě nemožnější než s malým vozíkem, ale obecně o jízdu. Člověk by s koněm neměl moc cukat, nesmí prudce brzdit (na našich silnicích! Kde bývá přednost v jízdě hodně iluzorní) a je třeba hlídat i výjezdy z dálnic a podobně, kdy si při delší klidné jízdě kůň zdřímne a pak na se mu těch obloucích zamotají nohy:)) Musím říct, že už kdysi jsem ocenila, že jsme na jízdárně vozili koně v upraveném autobuse RTO – minimálně koně to měli fakt pohodlné! 🙂

      1. No původně uvažovala o koňobusu, který je pohodlnější jak pro řidiče (navíc stačí klasický řidičák na osobák) tak pro koně, jenže proti mluvila cena 🙂 , oproti vozíku je o jednu nulu vyšší. I tak měla štěstí, že stačila zakoupit jeden z posledních za cenu před zdražením.

        1. Terka to dá, je to šikovné děvče v mnoha ohledech – ostatně každý, kdo má co dělat s koňmi nemá na vybranou, šikovný být musí 🙂

  9. Dede, neklesej na mysli, jiní jsou na tom hůř. Jezdím málo a z donucení, neumím parkovat podélně, couvám mizerně a s vozíkem už vůbec ne. Moje poslední jízda s vozíkem byla tragikomedie. 🙂 (Dneska se směju, jestli chcete pobavit, můžu to sepsat.) A vy s panem Petrem jste dobří!

    1. JJ, napiš. Já jsem s vozíkem jezdila málo, a to ještě jen odpojit – zacouvat s prázdným a zapřáhnout. Teď už asi ne. V práci jsem jezdila a mám ještě papíry /i když nejsou platné/ na vysokozdvižný vozík.

      1. Tedy Maruško, podívej, co na tebe vyplavalo – žena s vysokozdvižným vozíkem! 🙂 Tak to jsem nikdy nezkusila. Ty se taky nezdáš! 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN