Letouni a letouny se liší ve spoustě věcí. Například letoucí jsou krásní, elegantní a zpravidla mají černá křídla. Letouny jsou různě estetické a většinou mají bílou barvu. Dnes si povíme něco o letounech. Těch lidmi vyrobených.
Článek vznikl z drabblat, která vznikla z přednášek, která vznikla z mé sbírky leteckých kuriozit.
Potkali se u Ruzyně
Když potkáte jiné letadlo a přečtete značku na ocase, máte problém plynoucí z následků přílišné tulivosti a rychlosti strojů.
Já měl problém a to jsem na ocas neviděl a ani jsem nestihl vzletět.
Na zemi se totiž vyhýbáte dost blbě. Asi jako když tramvaják potká tramvaj v protisměru. Pokud se to teda může stát.
Potkali jsme se ne u Kolína, ale na téčku, tedy křižovatce tří cest. Tři. Z každé strany jeden.
Proklel jsem to pako v řídící věži střevními problémy. Nic jiného jsem dělat nemoh.
Pak mezi čumáky letadel naběhl osamělý človíček s praporky.
A přijely nás vysvobodit tahače.
Vysvětlivky:
Dopravní letadlo teoreticky umí couvat. Mohlo by k tomu používat obraceče tahu, které odráží plyn z trysky a tím, jednoduše řečeno, obrací tah.

Obraceče tahu
Prakticky se používají jen při brzdění po přistání, protože hrozí poškození motorů. Couvat bezpečně můžou jen starší typy letadel jako MD-82. Vrtulová letadla můžou zařadit zpětný chod. Obvykle tedy musí nastoupit tahač.

Tahač
Z tajného deníčku B747
Palubní deník, 18. 6. 1997
8:00 Celá trojka nastoupila. Kapitán je pěkný vejtaha.
8:30 Kapitán mi leze na nervy.
9:00 Rolujeme. Kapitán pouze čte kontrolní seznam a nežvaní.
9:10 Startujeme. Mám nápad.
9:12 Kapitánovo nastavitelné křeslo se nááááhodičkou převrátí dozadu.
9:20 Kapitán se stále snaží dosáhnout… na cokoliv.
9:22 Palubní inženýr přidržuje kapitánovo křeslo nohou, aby se zase nepřevrátilo.
9:30 Kapitán vyčítá druhému pilotovi, že ho nechat plácal se na zemi. Druhý pilot odsekává, že jaksi musel řídit.
9:35 Palubní inženýr si stěžuje na křeč v noze.
9:45 Kýžené ticho.
Poznámky: Historka pochází z leteckého fora a neručím za její pravdivost. Mělo jít o Boeing 747 (patrně 747F). Technicky to možné je a minimálně jednou se to opravdu stalo (v tomto případě na Boeingu 737, který skoroval 4:1, neboť si poradil s pilotem, plotem, cihlovou zdí a navigační anténou, ale odřel si ocas).
Hádanka
Tupolev TU-154 se odlepil od přistávací dráhy letiště v Maďarské lidové republice a v předpisovém úhlu zmizel z očí zaměstnancům letiště, divákům i šotoušům. Za pár desítek minut se pod menším úhlem přiblížil k ruzyňskému letišti a hladce přistál na ranveji.
Nákladový list uvádí dvě a půl tuny mincí.
Parta českých bagážníků se podrbala za ušima, dopila kafe a začala vykládat od přední části, jak je zvykem.
Moment síly je přímo úměrný hmotnosti a vzdálenosti od osy otáčení.
Když se bagážníci přiblížili k zadní části, mince stále nikde. Zato letadlo se posadilo na zadek.
Kdepak udělali soudruzi z MLR chybu?

Na zadních
Poznámka: Toto je skutečně hádanka! Nápovědu?
Abyste nezačali pochybovat o profesionalitě profíků okolo letadel, přidávám jednoho frajera.
Sully hadr
Občanský války jsou hnus.
Zdrhat z vlastní země s batohem není takové dobrodrůžo, jako to pro diváky čučící na thriller v kině může vypadat.
Zdrhalo nás hodně. Vzduchem. Těsně před startem mě trefil snajpr. Do hlavy. Kulka vyletěla okem. Měl jsem štěstí a ksicht od krve.
Problém byl, že jsem musel řídit.
Nebyl čas moc přemejšlet. Odstartovat jsem a bezpečně přistál v cíli.
S jedním okem si o hloubce vidění můžete nechat zdát, ale nejsem jedinej. Licenci jsem zuby nehty ubránil.
Přistát s odvařenými oběma motory na přehradní hrázi, aby ten křáp ještě dokázal sám odletět, byla už taková brnkačka.
Poznámky:
Existuje.
Fakt.
Jmenuje se Carlos Dárdano a pochází ze Salvadoru.
Detaily k přistání na hrázi u NASA Michoud Assembly Facility najdete třeba v této přednášce a mám dojem, že už o tom v Kanadě stačili natočit dokument. Doufám, že s účastí pana Dardana, ten člověk je skvělý vypravěč (kolem 14. minuty popisuje útěk ze Salvadoru).
Letadlo bylo odtaženo z hráze na starou ranvej z druhé světové, přestavěnou na silnici, a pryč odtamtud odpilotovali dva zkušební piloti. Jediné, co bylo před letem vyměněno, byl jeden motor.
Jeden.
Boeingy 737 mají kvůli verzi MAX 8 zkaženou pověst, ale zjevně vydrží leccos.
Už jsme si zarýpali do pozemního a létajícího personálu. Na řadě jsou letouny samotné. Či spíš vkus designérů nátěrů. V Čechách vznikly neuvěřitelné věci. V obou směrech.

OK-NEP
Pořád si lámu hlavu, proč má tento Airbus přezdívku Létající porno.
Dede: Moc děkuju Netopýrce za ohromně zajímavý výběr! Je vidět, že nejen letouni ji chytli za srdce, letouny se tam vejdou také 🙂
Jinak určitě si pusťte ta videa, jsou nesmírně zajímavá. Když si v liště na spodní straně vide kliknete na čtvereček s označením „cc“, objeví ce vám tam titulky (anglické). Pokud potřebujete české, klikněte potom na ozubené kolečko (nastavení) a tam si najděte „subtitles“ (titulky) a zvolte „auto-translate“ (automatický překlad) a zvolte „czech“ (češtinu). Tedy aspoň takhle to vypadá na mém počítači – možná máte popisky v češtině.
Mimochodem deníček zlomyslného letadla nemá chybu – takhle zlobit svého pilota! 😀 Pravda, ve skutečnosti to velká legrace nebyla.
Ad Létající porno – to fakt nikomu nedošlo, jak ta reklama působí? 😀
Skvělé počteníčko o letounech.
Děkuji 🙂
Netopýrko, moc zajímavé počtení, odkazy si otevřu až později, ale jistě budou stejně zajímavé
dekuji 🙂
Netopýrko, děkuju za vylepšení dnešního dne! Zase jsem se poučila a tentokrát i skvěle pobavila.
To jsem ráda 🙂
Prima, pobavila jsem se- historky z letišť mám ráda, třeba i takové ty záznamy z technického deníku o závadách (Něco klepe. Odpověď mechanika: Něco bylo opraveno.)
Můj muž na rozdíl od Alexina je fanda i do vlaků, takže začínám rozeznávat typy lokomotiv 2. a 3. epochy 🙂
Vlaky mě zrovna příliš neberou, ale taky se hodí do výuky fyziky 🙂
To máš pravdu. Celý den lítám, tedy jako hadr na holi, a tak zaskočím pochválit aspoň večer.
Pro výuku je asi nejkrásnější ta s mincemi. 🙂
Tu miluju 🙂
Jo, ještě k Létajícímu pornu – to tu reklamu fakt nikdo nedomyslel? 😀 Vždyť taková věc určitě podléhá schvalovacímu procesu…
Taky dodnes nechápu 😀
Tedy, milá Netopýrko, nevěděla jsem, že tvé zájmy zahrnují i letouny tohoto typu! 🙂
prošla jsem včera večer všechna videa (já, který u videí obvykle nevydrží:)) a fascinovaně sledovala výklad. Carlos Dárdano je neuvěřitelnej a člověk v letadle prostě doufá, že i jeho aktuální pilot má podobné kvality. Ta schopnost v těžkém stresu nejen jednat, ale jednat správně, najít jakékoliv řešení a pak ho mistrně použít – fakt, klobouk dolů.
Pobavilo mě to drabble o zlomyslném letadle – jakmile jsem ho pochopila:)) Pravda, takhle napsané je to legrace, ale když se s pilotem při startu překlopí sedadlo, žádná legrace to není.
Letadlo sedící na zadních a prosící o piškotek… 😀 Ovšem – jak mohli až tak nemyslet???
Jo, tohle mě bavilo – moc! Díky
Dárdano je ten zajímavý případ, který má zdravotní omezení v piloťáku. Takových pilotů je hodně, mají mraky zkušeností, jen holt nesmí sedět v kokpitu s někým dalším, kdo nemá problém s hloubkou vidění apod. Výcvik dopravního pilota trvá dlouho a je to drahé, takže kvalifikované lidi v oboru fakt nejde přehazovat vidlemi.
Překlopené sedadlo je můj oblíbený bizár. V horším případě se pilot reflexivně něčeho chytí, což je důvod toho 4:1 😛 Naštěstí jsou piloti dva, takže holt druhý přebere řízení a ten první si upraví křeslo. On ten případ z videa, kdy se jen překlopilo opěradlo, byl paradoxně horší, protože pilot se pochopitelně lekl a reflexivně chytil… čehokoliv.
Piškotek! To mě vůbec nenapadlo! :-O
Mám doma letadlového šílence. Od dětství dělá do leteckých modelů a to je dnes 80+ 😉 . Odebírá stále časopisy o letadlech a o jejich modelech. Jakmile něco zahučí na obloze, už zvedá obličej k nebesům, aby podle siluety odhadoval vocogou. Přistihla jsem se, že už to dělám také. Jen nic nepoznám. Jeho druhá vášeň jsou auta. Jenom vlaky ho neberou.
Ukaž mu tenhle článek – hlavně ty odkazy. Užije si to!
To občas dělám taky, ale někdy zalituju, že u sebe nemám zrcadlovku a teleobjektiv 🙂
Modely mám doma dva, ale slepovaný je jen jeden a ten mám od kamarádky 🙂
A máš ho na vysílačku? Alexin muž ( i ten můj) ano 🙂
Kdepak, je to jen obyčený model na stojanu 😀
Jejda, já zapomněla, že ne všichni čtenáři umí anglicky 🙂
Video s vyprávěním Carlose Dárdana má titulky jen anglicky, ale angličtina asi není mateřský jazyk ani jediného rodilého mluvčího, takže používají takovou tu pilotní angličtinu, jakou se domluví všichni na světě, i když mají talent spíš na létání než na jazyky.