HOST DEDENÍKU – Netopýrka: Bizár mezi nebem a zemí aneb Ze života letounů

Letouni a letouny se liší ve spoustě věcí. Například letoucí jsou krásní, elegantní a zpravidla mají černá křídla. Letouny jsou různě estetické a většinou mají bílou barvu. Dnes si povíme něco o letounech. Těch lidmi vyrobených.

 

Článek vznikl z drabblat, která vznikla z přednášek, která vznikla z mé sbírky leteckých kuriozit.

 

Potkali se u Ruzyně

Když potkáte jiné letadlo a přečtete značku na ocase, máte problém plynoucí z následků přílišné tulivosti a rychlosti strojů.

Já měl problém a to jsem na ocas neviděl a ani jsem nestihl vzletět.

Na zemi se totiž vyhýbáte dost blbě. Asi jako když tramvaják potká tramvaj v protisměru. Pokud se to teda může stát.

Potkali jsme se ne u Kolína, ale na téčku, tedy křižovatce tří cest. Tři. Z každé strany jeden.

Proklel jsem to pako v řídící věži střevními problémy. Nic jiného jsem dělat nemoh.

Pak mezi čumáky letadel naběhl osamělý človíček s praporky.

A přijely nás vysvobodit tahače.

 

Vysvětlivky:

Dopravní letadlo teoreticky umí couvat. Mohlo by k tomu používat obraceče tahu, které odráží plyn z trysky a tím, jednoduše řečeno, obrací tah.

 

Obraceče tahu

 

Prakticky se používají jen při brzdění po přistání, protože hrozí poškození motorů. Couvat bezpečně můžou jen starší typy letadel jako MD-82. Vrtulová letadla můžou zařadit zpětný chod. Obvykle tedy musí nastoupit tahač.

 

Tahač

 

Z tajného deníčku B747

 

Palubní deník, 18. 6. 1997

8:00 Celá trojka nastoupila. Kapitán je pěkný vejtaha.

8:30 Kapitán mi leze na nervy.

9:00 Rolujeme. Kapitán pouze čte kontrolní seznam a nežvaní.

9:10 Startujeme. Mám nápad.

9:12 Kapitánovo nastavitelné křeslo se nááááhodičkou převrátí dozadu.

9:20 Kapitán se stále snaží dosáhnout… na cokoliv.

9:22 Palubní inženýr přidržuje kapitánovo křeslo nohou, aby se zase nepřevrátilo.

9:30 Kapitán vyčítá druhému pilotovi, že ho nechat plácal se na zemi. Druhý pilot odsekává, že jaksi musel řídit.

9:35 Palubní inženýr si stěžuje na křeč v noze.

9:45 Kýžené ticho.

 

Poznámky: Historka pochází z leteckého fora a neručím za její pravdivost. Mělo jít o Boeing 747 (patrně 747F). Technicky to možné je a minimálně jednou se to opravdu stalo (v tomto případě na Boeingu 737, který skoroval 4:1, neboť si poradil s pilotem, plotem, cihlovou zdí a navigační anténou, ale odřel si ocas).

 

 

Hádanka

Tupolev TU-154 se odlepil od přistávací dráhy letiště v Maďarské lidové republice a v předpisovém úhlu zmizel z očí zaměstnancům letiště, divákům i šotoušům. Za pár desítek minut se pod menším úhlem přiblížil k ruzyňskému letišti a hladce přistál na ranveji.

Nákladový list uvádí dvě a půl tuny mincí.

Parta českých bagážníků se podrbala za ušima, dopila kafe a začala vykládat od přední části, jak je zvykem.

Moment síly je přímo úměrný hmotnosti a vzdálenosti od osy otáčení.

Když se bagážníci přiblížili k zadní části, mince stále nikde. Zato letadlo se posadilo na zadek.

Kdepak udělali soudruzi z MLR chybu?

 

Na zadních

 

Poznámka: Toto je skutečně hádanka! Nápovědu?

 

Abyste nezačali pochybovat o profesionalitě profíků okolo letadel, přidávám jednoho frajera.

 

Sully hadr

 

Občanský války jsou hnus.

Zdrhat z vlastní země s batohem není takové dobrodrůžo, jako to pro diváky čučící na thriller v kině může vypadat.

Zdrhalo nás hodně. Vzduchem. Těsně před startem mě trefil snajpr. Do hlavy. Kulka vyletěla okem. Měl jsem štěstí a ksicht od krve.

Problém byl, že jsem musel řídit.

Nebyl čas moc přemejšlet. Odstartovat jsem a bezpečně přistál v cíli.

S jedním okem si o hloubce vidění můžete nechat zdát, ale nejsem jedinej. Licenci jsem zuby nehty ubránil.

Přistát s odvařenými oběma motory na přehradní hrázi, aby ten křáp ještě dokázal sám odletět, byla už taková brnkačka.

 

Poznámky:

Existuje.

Fakt.

Jmenuje se Carlos Dárdano a pochází ze Salvadoru.

Detaily k přistání na hrázi u NASA Michoud Assembly Facility najdete třeba v této přednášce a mám dojem, že už o tom v Kanadě stačili natočit dokument. Doufám, že s účastí pana Dardana, ten člověk je skvělý vypravěč (kolem 14. minuty popisuje útěk ze Salvadoru).

Letadlo bylo odtaženo z hráze na starou ranvej z druhé světové, přestavěnou na silnici, a pryč odtamtud odpilotovali dva zkušební piloti. Jediné, co bylo před letem vyměněno, byl jeden motor.

Jeden.

Boeingy 737 mají kvůli verzi MAX 8 zkaženou pověst, ale zjevně vydrží leccos.

 

 

Už jsme si zarýpali do pozemního a létajícího personálu. Na řadě jsou letouny samotné. Či spíš vkus designérů nátěrů. V Čechách vznikly neuvěřitelné věci. V obou směrech.

 

OK-NEP

 

Pořád si lámu hlavu, proč má tento Airbus přezdívku Létající porno.

 

Dede: Moc děkuju Netopýrce za ohromně zajímavý výběr! Je vidět, že nejen letouni ji chytli za srdce, letouny se tam vejdou také 🙂 

Jinak určitě si pusťte ta videa, jsou nesmírně zajímavá. Když si v liště na spodní straně vide kliknete na čtvereček s označením „cc“, objeví ce vám tam titulky (anglické). Pokud potřebujete české,  klikněte potom na ozubené kolečko (nastavení) a tam si najděte „subtitles“ (titulky) a zvolte „auto-translate“ (automatický překlad) a zvolte „czech“ (češtinu). Tedy aspoň takhle to vypadá na mém počítači – možná máte popisky v češtině. 

 

Mimochodem deníček zlomyslného letadla nemá chybu – takhle zlobit svého pilota! 😀 Pravda, ve skutečnosti to velká legrace nebyla. 

Ad Létající porno – to fakt nikomu nedošlo, jak ta reklama působí? 😀

 

 

 

 

Aktualizováno: 27.9.2022 — 09:01

20 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Netopýrko, moc zajímavé počtení, odkazy si otevřu až později, ale jistě budou stejně zajímavé

  2. Netopýrko, děkuju za vylepšení dnešního dne! Zase jsem se poučila a tentokrát i skvěle pobavila.

  3. Prima, pobavila jsem se- historky z letišť mám ráda, třeba i takové ty záznamy z technického deníku o závadách (Něco klepe. Odpověď mechanika: Něco bylo opraveno.)
    Můj muž na rozdíl od Alexina je fanda i do vlaků, takže začínám rozeznávat typy lokomotiv 2. a 3. epochy 🙂

      1. To máš pravdu. Celý den lítám, tedy jako hadr na holi, a tak zaskočím pochválit aspoň večer.
        Pro výuku je asi nejkrásnější ta s mincemi. 🙂

  4. Jo, ještě k Létajícímu pornu – to tu reklamu fakt nikdo nedomyslel? 😀 Vždyť taková věc určitě podléhá schvalovacímu procesu…

  5. Tedy, milá Netopýrko, nevěděla jsem, že tvé zájmy zahrnují i letouny tohoto typu! 🙂
    prošla jsem včera večer všechna videa (já, který u videí obvykle nevydrží:)) a fascinovaně sledovala výklad. Carlos Dárdano je neuvěřitelnej a člověk v letadle prostě doufá, že i jeho aktuální pilot má podobné kvality. Ta schopnost v těžkém stresu nejen jednat, ale jednat správně, najít jakékoliv řešení a pak ho mistrně použít – fakt, klobouk dolů.
    Pobavilo mě to drabble o zlomyslném letadle – jakmile jsem ho pochopila:)) Pravda, takhle napsané je to legrace, ale když se s pilotem při startu překlopí sedadlo, žádná legrace to není.
    Letadlo sedící na zadních a prosící o piškotek… 😀 Ovšem – jak mohli až tak nemyslet???
    Jo, tohle mě bavilo – moc! Díky

    1. Dárdano je ten zajímavý případ, který má zdravotní omezení v piloťáku. Takových pilotů je hodně, mají mraky zkušeností, jen holt nesmí sedět v kokpitu s někým dalším, kdo nemá problém s hloubkou vidění apod. Výcvik dopravního pilota trvá dlouho a je to drahé, takže kvalifikované lidi v oboru fakt nejde přehazovat vidlemi.
      Překlopené sedadlo je můj oblíbený bizár. V horším případě se pilot reflexivně něčeho chytí, což je důvod toho 4:1 😛 Naštěstí jsou piloti dva, takže holt druhý přebere řízení a ten první si upraví křeslo. On ten případ z videa, kdy se jen překlopilo opěradlo, byl paradoxně horší, protože pilot se pochopitelně lekl a reflexivně chytil… čehokoliv.
      Piškotek! To mě vůbec nenapadlo! :-O

  6. Mám doma letadlového šílence. Od dětství dělá do leteckých modelů a to je dnes 80+ 😉 . Odebírá stále časopisy o letadlech a o jejich modelech. Jakmile něco zahučí na obloze, už zvedá obličej k nebesům, aby podle siluety odhadoval vocogou. Přistihla jsem se, že už to dělám také. Jen nic nepoznám. Jeho druhá vášeň jsou auta. Jenom vlaky ho neberou.

    1. To občas dělám taky, ale někdy zalituju, že u sebe nemám zrcadlovku a teleobjektiv 🙂
      Modely mám doma dva, ale slepovaný je jen jeden a ten mám od kamarádky 🙂

  7. Jejda, já zapomněla, že ne všichni čtenáři umí anglicky 🙂
    Video s vyprávěním Carlose Dárdana má titulky jen anglicky, ale angličtina asi není mateřský jazyk ani jediného rodilého mluvčího, takže používají takovou tu pilotní angličtinu, jakou se domluví všichni na světě, i když mají talent spíš na létání než na jazyky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN