Věčné téma, které se rozebírá na sociálních sítích i v médiích poslední roky. Všude plno aut, proč lidi jezdí autem, proč nepoužijí veřejnou dopravu? Sám jsem býval hodně velký fanoušek veřejné dopravy, projeto mám skoro co se dalo, ale když přišlo auto a pak ještě Covid, začal jsem lépe vnímat i druhou stranu spektra. Být aktivním uživatelem veřejné dopravy není jen “vyznat se v jízdních řádech”, je to způsob myšlení, kdy se snažíme svůj den “vlajnovat” mezi jízdní řády toho, co zrovna jede.
Otázkou ale je, zda ti kdo zajišťují veřejnou dopravu dělají dost, aby přetáhli lidi i z “druhé strany barikády” nebo jim stačí udržovat ty věrné a ty co nemají na výběr. Tak si tu zkusíme rozebrat nejčastější důvody proč řidič veřejnou dopravu nepoužije, i když by to někdy bylo i možné. Pokusím se odlišovat varianty pro MHD a pro Vlaky+busy (Dálková doprava)
Složitost
Tohle bude asi klíčový problém veřejné dopravy. U auta sednu a jedu, to je prostě neoddiskutovatelný. Už plánování cest s elektromobilem se jeví jako dost velká obtíž pro běžné řidiče.
U veřejné dopravy řešíme jak koupit jízdenku, kudy to jede, kdy to jede a pak různé výluky a další nepříjemnosti, témata o kterých samozřejmě má větší přehled ten, kdo veřejnou dopravu aktivně využívá. Přístup ke složitosti se opět liší dle typu dopravy
MHD
V případě MHD velmi pomáhá, když se ve městech dá platit kartou ve voze, okamžitě odpadá problém “kde budu shánět jízdenku” (Shame on you Olomouc!) Možnosti jako SMS nebo aplikace se sice zabydlují ve veřejnosti, ale už to je ta aktivita navíc na kterou se musí myslet předem a dá se udělat chyba. Musí se vědět co kde naklikat. Karta je nejlepší, tu má každý! A ještě lépe, aby každá další jízda byla zvýhodněná až to s více jízdami přešlo v 24h jízdenku, pak jsme v ideálu. Takhle stačí řidiče vzít jednou, dvakrát na cestu MHD a hned bude přístup jiný. Ale důležitá je jistota, že opravdu v každém voze tu jízdenku půjde koupit.
Další bolestí MHD je časová platnost. Je to fakt potupné řešit, jestli mi tuhle utíká minutka a jestli mi ujede přestup a jízdenka nevyjde (reklamace platnosti u revizora, kvůli ujetému přípoji, který ujel, protože byl zpožděn předchozí spoj, prošlo by to?). Nejhorší je v tomhle metro. Cesta trvá 20 minut, cvaknu jízdenku, sjíždím do hluboké stanice a ujede mi metro, hned začíná stres u 30min jízdenky, být tam i přestup, kalkulace bude obtížná. Ve Vídni třeba jízdenka je přesně na jednu jízdu a je jedno kolik to je přestupů. S placením kartou by to šlo kalkulovat jednoduše, uplyne 30 minut mezi přestupy a už to nebude jedna jízda. Případně alespoň zvýhodňovat další jízdenky koupené ten den. Alespoň výpočet celodenní z projetých už umí třeba Ostrava.
No a poslední věcí v tomto výčtu je spojení. Jet do centra MHD je logické už i pro hodně řidičů. Parkování bývá drahé, mnohdy i nedostupné, všude kolony, úzké uličky a stejně v cíli je pěší zóna. Do centra bývá spojení dobré, tak to má šanci. V MHD prostě cestující neočekává, že bude koukat na jízdní řád, prostě jde na zastávku a do 5 minut musí něco přijet, ne že tam bude tvrdnout 15 minut. A navíc nejezdíme jen do centra a domů. Lidi bydlí na okrajích měst a mohou pracovat na okrajích měst, mohou mít kamarády z jiného sídliště, než bydlí, mohou si jet do krámku na okraji města apod.
A v tu chvíli veřejná doprava většinou úplně selže. Tangenciální linky buď neexistují nebo jejich jízdní řád připomíná noty na buben. Tuhle 2x za hodinu, pak 3h ne, pak každých 15 minut, ale jen do 18h, pak už 3x za hodinu a nakonec 2 spoje po deváté večer. A ještě k tomu autobus, co jezdí po městě jako myš, která hledá v bludišti kus sýra, takže když někde vystoupíte, přeběhnete, tak ho zase chytíte o 4 zastávky dál zatímco bus najede 3 kilometry a vy ujdete 600 metrů.
MHD skoro ve všech městech má ještě tu vlastnost, že neumí používat rychlé magistrály napříč městem. Takže se proplétá těmi uličkami a vedle ti šťastnější v autech a na motorkách frčí kilometry daleko. Města by mohla pilotně zkoušet zavádět rychlospoje, třeba mezi dvěma největšími sídlišti apod. Schválně jak by se to ujalo.
Dálková doprava
Složitost v dálkové dopravě dosahuje úplně nových dimenzí. Jednak se musíme dostat na nádraží nebo zastávku, složitost toho kterého je značně individuální, a už tento krok odradí značnou část zájemců. Ale to stále lze někdy řešit, že dojedete autem k nádraží/zastávce, jindy je to ten klíčový faktor rozhodující o použití auta.
Pak je tu fáze nákupu jízdenky. A tady už začne většina lidí panikařit. Naštěstí dnes už jde velká většina jízdenek koupit pomocí IDOS, což znají asi všichni. Ale IDOS taky neumí všechno a IDOS nenabídne vždy ideální kombinaci jízdenek. Motají se nám do toho také IDS jízdenky, kdy každý kraj má svůj zvláštní smysl pro komplikovanost a jiná pravidla. V momentě, kdy je navíc dostupných více možností (typicky tarif dopravce i tarif IDS), tak o nich musíte vědět nebo vám je nesmí zatajit na pokladně, jinak si budete připadat jako blbec, že platíte víc, než musíte.
Nakonec se i různými špeky můžete dostat “mimo zákon”. Příkladů je vícero. V Libereckém kraji při cestě nesmíte opustit tzv. “Nadzónu”, tedy třeba vlakem z Turnova do Jablonce přes Liberec/Tanvald nebo z Liberce na Jedlovou přes Českou Lípu na jednu jízdenku nejde (moc oklika). Při cestě s PID do Prahy musí cestující počítat s tím, že Praha se skládá ze zón B+0+P a to P se počítá za 2 pásma! A v IREDO dokonce IDS jízdenka na MHD v Hradci Králové a Pardubicích neplatí! Navíc v Pardubickém kraji je papírová jízdenka nepřestupná a v Kralovehradeckém přestupná a to je ten samý systém.
V Olomouckém kraji při nástupu do autobusu a cestě někam mimo linku musíte někdy umět vyjmenovat zóny, na které chcete jízdenku a v Jihomoravském to zas chce při koupi jízdenky znát počet zón, pokud chcete mít jízdenku v ruce a začínáte např. nějakou MHD. Na každý IDS je navíc jiná aplikace (pokud nějaká) nebo jiný prodejní kanál. Pokud se člověk sžije s “domácím IDS” může být nečekaně překvapen v IDS sousedním.
U mezikrajské dopravy to sice trochu řeší IDOS, ale kombinace více dopravců vzbuzuje značnou nejistotu. Moudří nám tu sice radí “kupujte oneTicket a nic neřešte”, ale i ten OneTicket platí pouze na vlaky, a ještě ne na Leo Express.
Nejpalčivější problém je v tomto cestování ve skupině nebo třeba s rodinou, o skupinových nabídkách IDS se moc neví a pak lidi platí jak mourovatí (nutno IDOSu přiznat, že skupinové nabídky ČD umí nabídnout).
Speciální disciplínou je navíc nákup jízdenky do zpožděného vlaku po čase jeho pravidelného odjezdu. To totiž u většiny dopravců prostě nejde online a někdy nemáte čas dojít na pokladnu. Prostě přijel nečekaně vlak, který už měl být pryč. Nákup ve vlaku bez přirážky by tedy měl být samozřejmostí nebo ještě lépe umožnit si tu jízdenku, sakra, koupit!
A pokud cesta dopadne dobře, někam dojedete a musíte se po místě přepravovat (auto máte doma nebo na “domácím nádraží”). Najednou přichází “maturita”. Jak se tu kupují jízdenky? Jde je koupit ve voze nebo ne? Platí to tady a tam? Jak daleko to je od nádraží a KDY MI TO JEDE DOMŮ? Tolik otázek, nejistot a stresu, které si lze rozebrat v dalších bodech.
Výluky, mimořádnosti a zpoždění
Spousta fanoušků veřejné dopravy říká, že “auto se taky někdy rozbije” a “i na dálnici jsou kolony”. Řidiči oponují, že to mají rádi “ve svých rukou”. Nicméně v koloně na dálnici toho v rukou moc nemáte, ale minimálně víte, co máte dělat. Auto se taky nerozbíjí moc často, zatímco výluky tu máme každý rok a mimořádností se děje hromada. A při výluce nebo mimořádnosti často i ti praštění kolejnicí nevědí, co si počít.
MHD
Výluky v MHD nebývají moc složité. Prostě se místo kolejového vozidla zavede autobus nebo nějaká linka jezdí jinudy. Občas se trochu změní jízdní řád. Nebývá to velká věda. Navíc výluka v MHD se děje kvůli něčemu velkému, čehož si všimneme i když tou MHD nejezdíme. Problém však je, že to postihuje dost velké množství lidí a ti lidé musí změnit své návyky a musí se přeorientovat na jiný způsob dopravy. Obvykle ze začátku dochází k chaosu a přeplněným spojům. Často tramvaj a už vůbec metro, autobusem nenahradíte jen tak. Navíc v rámci města jsme k jízdním dobám přece jen kritičtější. 10 minut už je věčnost, 15 minut znamená “už jsem tam mohl být”. Pokud výluka vkládá přestup do běžně přímé linky, je to ještě o to horší, přestup jsou další minuty, někdy ještě k tomu čekání na náhradní spoj.
MHD více považujeme za “naše rychlejší nohy” ne za něco, co by se složitě mělo plánovat a promýšlet. Tedy jdeme automaticky na zastávku, zjištění o výluce tak může být o to bolestivější (což pro řidiče zjištění o uzavírce může být taky samozřejmě). Většinou se potřebujeme pohybovat po městě a s MHD si 20 minut rezervy na každou lokaci nedáváme. Často si nedáme ani 10 minut, taková zpoždění mohou dopadat na náš program.
Nedejbože pokud bydlíme někde s MHD s intervalem 15 a více minut (v malých městech je běžný 30 minut interval). Pak přichází dilema “stačí mi rezerva 3 minuty nebo 18 minut?” A co tam budu 18 minut dělat? Mimořádnost je v tomhle také dvojsečná. Jasně, rozbije se tramvaj a můžu často i dojít pěšky, taky se často povede zajistit náhradu do 15 minut nebo se najde jiná linka, ale taky ne. A opět platí, že s MHD nemáme moc časové rezervy a chceme někde být. A to nemluvě o platnosti jízdenky, pokud nemáme předplacenku.
Netřeba samozřejmě dodávat, že pokud jsme v MHD v cizím městě, veškeré výluky a mimořádnosti míru stresu a nejistoty zvedají daleko výš.
Dálková doprava
Výluky a mimořádnosti v dálkové dopravě (zejména na železnici) jsou asi tím nejhorším, co se dá zažít. U výluky se dá říct “byli jste varováni”. U mimořádnosti jen “seďte a modlete se”. V MHD výluka znamená nové jízdní řády všech dotčených linek a relativně funkční “nový řád”, u dálkových autobusů se obvykle jedná o nějaký posun trasy, pokud neplánujeme vystoupit v místě výluky, velká tragédie to nebude. Ale na železnici, a hlavně na velkých frekventovaných tratích to je absolutní chaos.
Logistický, komunikační, s absencí jakýchkoliv standardů komfortu a většinou i naprostou rezignací na jízdní řád. Přitom pokud jde o výluku, tak jde o věc plánovanou, všichni vědí co a kdy se bude dít, vědí to mnohdy i rok dopředu. Přesto vznikne jízdní řád, který se nedodržuje, vyhledávače nabízí spojení s přestupy, které nelze dodržet a kdo za to může? Cestující. Může si za to sám, byl varován, neměl si tu jízdenku kupovat, neměl chtít přestupovat nebo něco stihnout. Je výluka! Zpoždění je přírodní jev.
Dochází tak v našem tarifstánu k několika nepříjemným jevům:
1) mám jízdenku na vlak dopravce A, je kvůli výluce brutálně zpožděný. Jede tu ale dopravce B, stejným směrem a já do něj NEMŮŽU nastoupit, protože jízdenku na dopravce A nemohu stornovat
2) jedu s dopravcem A, přestupuji na dopravce B, dopravce B mi ujede, protože dopravce A byl kvůli výluce brutálně zpožděný. Nemám nárok na nic, neměl jsem si jízdenku na dopravce B kupovat předem.
3) mám časově omezenou jízdenku IDS, kvůli výluce mi ujede přípoj a v časové platnosti nestíhám dojet. Co s tím?
4) ujel mi přípoj, mohu ho ale nahradit oklikou jinými spoji, na spojích je ale jiný dopravce nebo mi tarif IDS nedovoluje okliku použít, co s tím?
Bohužel komunikační entita dopravců toto neřeší. Dokud byly jedny ČD, mělo to hodně chyb, ale flexibilita v případě problémů byla vysoká, průvodčí i dispečink byli schopni lidem najít jinou trasu, dnes se dozvíte jen “to je jiný dopravce, to my neřešíme”. A o tom, že pokud ujede vlak, že podél jede autobusová linka, taky průvodčí taktně pomlčí.
Řešení je v případě výluk celkem jednoduché: Nemazat med kolem huby a ty grafikony kreslit realisticky!
Platí pro frekventované tratě, na lokálkách se výluky často zvládají docela v pohodě, protože prostě jede autobus s novým jízdním řádem, ale i ten mnohdy nerespektuje dopravní špičky ve městech, opravy silnic apod. Raději vím z jízdního řádu, že přijedu o půl hodiny později, že přípoj nemám, než když se to dozvím až při cestě. IDOS mi tuhle informaci neřekne.
Soukromí dopravci o výlukách mlčí takřka úplně, dohledávat výluky na jejich stránkách nebo sociálních sítích je detektivní práce, ČD v tomhle jsou na míle napřed (i světově). A Správa Železnic by mohla mít rozum a nedovolit stejný počet vlaků jako v normálním stavu, případně je spojovat když jde o zúžení ze dvou kolejí na jednu. Jak si často i flexibilně poradím sám, tak řidič, co po letech přesedne z auta na vlak, je prostě v háji. A naštvaní jsme všichni.
Vedení výluk je další kapitola sama pro sebe. Výluky, kde se přesedá na autobus, příliš nerespektují dálkové relace cestujících. Je opravdu opruz jet vlakem, přesednout na autobus, pak zase na vlak a pak třeba za chvíli zas přestupovat. Dopravci a objednatelé se štítí toho rozšířit při výluce spojení. Přitom co jiného by měli udělat, aby kvalita služby neklesla pod snesitelnou úroveň? Příkladem třeba současná výluka na trati Praha – České Budějovice. Místo pohodlného rychlého svezení Jižním expressem tu máme hop do vlaku, hop z vlaku, hop do busu, hop z busu, hop do vlaku, hop z vlaku.
Kdo jede jen Praha – Tábor musí být fakt zpruzený, pokud nejede v období 23-29.5. Výluka trvá do 1. července! Proč nemůže jet vlak i bus paralelně, aby cestující do Tábora měli aspoň ten malý zbytek komfortu? Proč nemůže NAD třeba zastavit v centru obce, ať z toho je nějaký přínos? A nemůže z Olbramovic jet přímý bus až do Budějovic po dálnici přímo pro ty, kdo jedou přímo a nemusí pořád přestupovat?
Tak by se dalo pokračovat. Podobně výluka HK-Pardubice, někdy jen do Rosic, někdy na Pardubice-hlavní. Co třeba rychlíky odklonit do Chocně, ať tranzitní cestující na Moravu mají pohodlný přestup? Pohodlí se ale na železnici nepovažuje za něco podstatného. Co je ještě horší, cena za jízdenku s výlukou je stejná jako bez výluky, přestože komfort je diametrálně horší.
Mimořádné události
A to byly výluky, co teprve MIMOŘÁDNOSTI NA ŽELEZNICI! Přejetý člověk, spadlé trolejové vedení, projetá návěst, ukradený kabel, ztracená lopatka na uhlí, cokoliv je možné.
Mimořádnosti samozřejmě naplánovat nejde, dějí se, byť někdy by kvalitní údržba mnohým předešla. Otázkou ale je, zda komunikace je dostatečná. Jak dojde k mimořádnosti, jste v pasti. Jsou jen dva stavy.
V tom prvním sedíte ve vlaku, někde v poli nebo lese, před vámi se něco stalo nebo přímo vašemu vlaku se něco stalo (něco srazil, něco shodil, něco projel, něco mu došlo, něco se rozbilo). Pak past sklapla dokonale. Nemůžete nic, nesmíte vlak ani opustit, byť u starých souprav to ještě fyzicky jde (loni jsem slézal most v Heršpicích, když vlak před námi přejel člověka).
Jste odkázání na ostatní složky, které to nějak musí vyřešit. A to, jak to řeší, jak dlouho to bude trvat, co se děje, kdo to šetří, jaké jsou možnosti řešení, to je PŘÍSNĚ TAJNÉ. Takže ani obsluha vlaku neví nebo to úspěšně tají. Můžete jen sedět (pokud máte kde), doufat, že máte signál a čekat. Jestli pak máte přípoje, tak se s nimi můžete rozloučit. Pokud je to přípoj jezdící v pravidelném intervalu, je tam šance na další spoj, pokud je to spoj s povinnou rezervací místa, tak včasně stornovat místenku s jízdenkou je taky nutné.
Pokud je váš přípoj spoj jiného dopravce, nikdo se s vám bavit nebude. Byť dispečink ČD občas dokáže zázraky na počkání, pokud jde o oběhy, odklony a zajištění dojezdů do cíle, tak komunikačně tyhle věci hodně trvají a často si nejlepší řešení stejně musíte najít sami. Najít, a často zaplatit, pokud spojení není na stejné jízdence. Samotné řešení mimořádnosti je taky úžasná věc. Někdy musí přijet policie, někdy hasiči a vždycky někdo od Správy Železnic / drážního úřadu, kdo odklepne, že to je už ok. Na toho se obvykle čeká nejdéle a cestující jen čekají a čekají.
Druhá možnost je, že jste v pasti na nádraží. Tohle má dvě podmožnosti: ještě jste nevyjeli, nebo jste na přestupu. Může a nemusí to být lepší než možnost první. Ale je tady nejvíce vidět rozdíl proti autu. Pokud jsem v Praze, jedu do Brna a vím, že na D1 je průšvih, tak to místo jednoduše objedu. Pokud se dozvím, že je průšvih u Chocně ve chvíli, kdy přijdu na hlavní nádraží v Praze, tak nemůžu nic, jen doufat, že to třeba uklidí nebo opraví, než tam přijedu. Nebo taky už kvůli tomu průšvihu nemám vlak, do kterého bych nastoupil.
Takže jste na nádraží, a ještě jste nevyjeli a vlak nepřijíždí. Teď vám to dává docela flexibilní možnosti. Pokud jste šťastlivci a víte to 15 minut před pravidelným odjezdem vlaku, můžete jízdenky stornovat a hledat alternativy. Pokud ne, tak jste v pasti dopravce a buď musíte na vlak čekat nebo se pokusit o reklamaci kvůli zpoždění. Také můžete ještě jít domů a na cestu se vykašlat úplně, nebo pro auto.
Pokud přestupujete někde na půl cesty, tak vám moc možností nezbývá. Podívat se po lokálních autobusech, zkusit cestu zpět a zbytek zrušit (což jde, byť to moc lidí neví), ale stále to vyžaduje nějakou schopnost orientace, vědět kde hledat a co hledat a umět dost kombinovat. Už jsem pár lidí při cestě “zachraňoval” navedl je na alternativní cesty a pomohl jim neskončit cestu v půli.
Při zkysnutí na nádraží se samozřejmě jako první nabízí nějaká hospoda nebo kavárna, kde přečkat čekání. Ale to není jen tak. Správa Železnic je fikaná a bojuje o vaši pozornost. Takže sic vlak stojí kdesi za nehodou na tabuli svítí zpoždění 15 minut, o 10 minut později už 30 minut, o 30 minut později už 50 minut a takhle to naskakuje jako na burze. Vzít mobil, sledovat vhodné mapy zpoždění a v kavárně si říct, že až vlak bude u….tak vyjdu, to už chce zkušenosti. A i toto vás může vypéct, když se nasadí náhradní souprava, takže sledovat i nádražní tabule online. Ale veřejná doprava má být ergonomická a přívětivá, nejen pro zkušené a otrlé.
V příštím dílu (zítra) se budeme věnovat nabídce spojů a ve třetím dílu (pozítří se podíváme na problém z druhé strany – proč veřejnou dopravu nezavrhovat 🙂
Diskutujme! 🙂 Co z toho se týká vás? Co by vám pomohlo, aby pro vás bylo použití hromadné dopravy schůdnější?
Ahoj, mám za sebou cestu z Bavorska přes Rakousko a teď jsem se ubytoval v Mikulově, nestíhám bohužel odepisovat ke všemu. Tak děkuji za komentáře, jen doplním, že vše co píšu mám odžité 😀
Že není jednotná jízdenka nechápu, ale zároveň se jí bojím. V Česku jakékoliv zjednodušení okamžitě znamená zdražení, proto jednotná jízdenka na vlaky, která ani není na všechny vlaky je nejdražší volbou.
Jo, to mě už taky napadlo :/
Jako neřidič využívám osobního šoféra domácího 🙂 nebo veřejnou dopravu, z valné většiny autobusovou – ta mi vždycky přišla jako solidnější a spolehlivější. Ale onehdy jsem si užila cestování vlakem včetně výluky! Zůstala u nás po Velikonocích totiž nejstarší 13tiletá vnučka, která měla o den delší volno než zbytek rodiny, s tím, že domů pak dojede sama vlakem. Což znamenalo z České Lípy do Nymburka a tam přestoupit na vlak do Hradce Králové. Na přestup podle jízdního řádu bylo 8 minut. Anička sebejistě tvrdila, že to zvládne, zato na mě šly mrákoty z představy, že jí v Nymburce vlak ujede. Nakonec jsme se domluvily, že pojedem do Nymburka spolu, já ji tam posadím do vlaku a pojedu nazpátek. Ale! Hned v České Lípě na nás čekala výluka! Já prakticky netušila, jak to funguje, ovšem nakonec celá akce proběhla velmi splavně. V Lípě jsme nastoupily do luxusního zájezdového autobusu, který dráhy nasadily místo vlaku, dojely do Mladé Boleslavi před vlakové nádraží, tam byl konec výluky, takže jsme sedly na vlak do Nymburka, ten měl sice asi 10 minut zpoždění, takže s přípojem do Hradce jsme se již loučily, ale kupodivu čekal, dítě přesedlo a vlak odjel až poté, co všichni nastoupili. Tohle tedy fungovalo bezvadně a nazpátek zrovna tak, nemám jedinou připomínku. Chápu, že i tratě se někdy musí opravovat a bez výluky to (asi) nejde. A mimochodem – byla jsem zděšená, jak ošklivé nádraží mají v Mladé Boleslavi! 😀
To je právě o tom, aby cestující nebyl zrazen a úplně znechucen. I ty výluky jde dělat dobře
Jsme bezautoví a z Prahy, auto jsme přestali používat dobrovolně před lety. Chatu ani chalupu nemajíce, přišlo mi, že jediné rozumné využití by byly těžké nákupy – a to bych do toho Globusu mohla jezdit taxíkem za ušetřené peníze.
Po Praze si to umím naplánovat, kde nenaplánuju, tam dojdu pěšky – samozřejmě za deset, patnáct let už na to budu koukat jinak, ale tou dobou už stejně soudný člověk v Praze neřídí.
Mimo Prahu to úplně vždycky nevyjde – viz všechny ty body, které popisuje Číslo, ale jsme zvyklí.
V době covidových uzávěr jsme si říkali, že to auto by nebylo marné, ale… viz výše.
Já bezautovy byl fakt dlouho a dostal jsem se po celé ČR, jde to, když člověk přijme, že nic jiného nezná, ale je to často opravdu tragédie v porovnání s autem
jezdím autem, sice občas někde neplánovaně mají objížďku nebo skáču v zácpě, ale pořád to není nic proti tomu,co Číslo popisuje…
Většinou to tak je, byť naši silničáři se hodně snaží nás vyhnat i z toho auta
Milé čísílko, od dvaceti let, bratru už je to padesát let, jezdím autem. Dálkově. Do zaměstnání jsem jezdila MHD. Ale ještě dnes mi hrůzu nahánějí jízdní řády, zvláště s přestupem. Dnešní výluky bych nezvládla a jako Bludný Holanďan bych jezdila po vlastech Českých. Ono auto je pro mne synonymum svobody, volnosti. Co zajímavostí jsme na cestách zastihli shlédnout!
A u nás, sever Brna co??? Prší!!! Po měsících absolutního sucha regulérně prší! Sedíme s MLP pod přístřeškem a kocháme se!!! Podle předpovědí všude možně – ještě nyní mělo svítit sluníčko, pršet až odpoledne! Tož tak.
U nás taky prší, hurá! 🙂
u nás se rozpršelo včera večer, jen tak tiše… krápy kráp… a pak už vesele pršelo a prší doteď! hurá, máme zalitou zahradu a i stromy se řádně napily. 🙂
A u nás „Mží ti do vlasůůůůů…“ Na regulérní déšť furt čekáme.
TO je to, že tak do 26 mne to bavilo, pak už jsem z toho začal být unavený
uz jen cteni tohohle (skvele napsaneho!) clanku musi spoustu lidi od mhd odradit 😀
jako neridic jsem na verejne doprave zavisla a popravde i kdyz nadavam casto, porad mi to stoji za to ji pouzivat. nadavam, protoze mistni vlaky zpozdeni do 6 minut nepovazuji za zpozdeni. (takze mi 2x denne ukradnou cas na salek caje!) ale presto jsem stastna, jelikoz se vlakem dostanu do prace za 17 minut, a to z venkova co centra. kolegove, co bydli primo ve meste, jezdivaji i dvoj- i trojnasobek toho casu.
driv jsem na nadrazi jezdila busem, ale ten, protoze vyjizdi z hodinu vzdaleneho mesta, a na nasem nadrazi konci, mival +/- 15 minut odchylku oproti jizdnimu radu. coz se k vlaku, ktery jede co 40 minut, moc nehodilo.
ted mam elektrickou kolobezku, se kterou jsem na nadrazi za necelych 10 minut, pohodlne ji slozim a soupnu pod sedadlo. (nevadilo by mi jezdit na kole, taky je pro mne sikovne na mistni pochuzky, ale co s nim, na nadrazi ho nenecham, a do vlaku nevezmu.)
vcera odpoledne jsem si ale pripadala trochu jako v Cesku (pardon!). z prace prijedu na nadrazi a tam plna hala a na tabuli vsechny vlaky cervene (zrusene). u pokladny fronta asi 100 lidi a zadne info nikde. za chvili prisel nejaky nadrazak a zacal jednotlive lidi posila na dve nadrazi pobliz, jedno po a jedno proti smeru. presunula jsem se tedy na jine nadrazi mym smerem, a tam to vypadalo uplne stejne, jeste hur, protoze je o dost vetsi. chvalabohu, tam uz aspon probihala lepe komunikace – hlaseni, ze nekdo ukradl elektricke kabely a tudiz ZADNY vlak mestem nemuze projet. takze dalsi presun na metro, metrem uplne na konecnou a pak autobusem na venkov. o hodinu delsi cesta nez normalne. dnes homeoffice a uvidime, jak rychle to bude spravene… 😉
Elektrické koloběžky jsou skvělý vynález, pokud se používají s rozumem – takže čekám, kdy je v Praze kvůli některým debilům zakážou 😛
Kolo je skvělá věc, elektrokolo dvakrát (dá se jet do práce i v kopcovité krajině bez následné nutnosti se osprchovat:)), ale kam s ním? Na místě určení se s bezpečným parkováním nepočítá prakticky nikde, doma ho taky každý nemá kam dát (bezpečně).
Koloběžka je prostě skladnější.
V Salzburgu jsem viděl cyklokontrjnery, před domem, na zámky, prostě tam každý uloží kolo a zamkne. Easy
…ukradl elektrický kabel… hned jsem si vzpomněla na to minivideo „tukabel“ 🙂 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=rnwsX7cEkbg
A tady je originál 😉
https://www.youtube.com/watch?v=97p-yaKmjZs
😀 navic to zni dost ‚mistne‘, mame tu uz electrabel, tak nova spolecnost by se klidne mohla jmenovat TUKABEL 😀 😀 😀
Elektrickou koloběžku považuji za dokonalost městské mobility. Je to vlastně „auto“, které můžete strčit do metra nebo vlaku
Na jihu Moravy je cestování vlaky a autobusy tak komplikované, že do Brna jezdím vlakem jednou za rok na aventní trhy. Ošklivým překvapením pro mě bylo to, že nám na dědinš zrušili na nádraží pokladnu a lístek se má koupit ve vlaku, kam člověk musí nastoupit do označeného vagónu, jinak platí pokutu jako černý pasažér. Vagón není označený příliš viditelně a rozhodně nebývá v soupravě na témže místě. Což v zimě ve čtyři odpoledne dost ztěžuje situaci, když je tma jak v pytli a vlak jen tak přibrzdí. Perón není nijak závratně osvětlený.
Což je jen jedna z věcí, které mě ničí na cestování hromadnou dopravou.
Matyldo, to je dost děsivá zpráva, s tím označeným vagónem 😛 U nás taky zrušili pokladny a jezdí tu Arriva, tak ani nevím, jestli to neplatí taky. Když jsem jela naposledy (po hodně dlouhé době, a jak já jím předtím ráda jezdila:)) vlakem do Olomouce, měla jsem lístek koupený předem. Tohle by ze mě asi udělalo černého pasažéra snadno a rychle…
A u nás ještě nenatáhli koleje 🙂 takže vlakem ne.
V Arrive koupíš jízdenku v pohodě, ale přes internet nebo aplikaci vyjde nepatrně levněji, jen se to musí koupit trochu s předstihem (čtvrt nebo půl hodiny dopředu).
Jinak píšu z vlaku, momentálně někde od Kuksu:)
Ahoj!!! Já vím, žes už přejela, ale stejně mávám:))
Dnes jsme měly zase zkoušku divadla, takže k počitadlu jsem se vrátila teď 🙂
Arriva prodává jízdenky jak na sebe, tak IDS IREDO, doporučuji vzít IREDO, tam nehrozí přirážka nikdy. Toto lze vyřešit i přes OneTicket a koupit jednu jízdenku až do Olomouce, ale bude mnohem dražší. Též jízdenky jde koupit online přes aplikaci IDOS, ale s temi náhradními autobusy nevíš, jestli stihneš připoj v Pardubicích, resp který stihneš
Když ten zelený pruh IDSJMK zaváděly, tak to jsem si fakt ťukal na čelo. Co je horší tak ani tu aplikaci nevylepšili
Díky za super článek. A dostává to mimochodem ještě asi pětkrát větší grády, když se do toho započítá přeshraniční přeprava, zejména z tarifního hlediska…
případně když ten spoj, na který chci přestoupit je letadlo 🙂 🙂
Wait for it 😉
Poznámka dva – jezdit do Prahy dálkovou dopravou aneb bez auto to fakt nemusí jít! 🙂
Když bydlím na malé vesnici v severovýchodních Čechách a chci jet do Prahy pouze s veřejnou dopravou, je to dost síla.
Jednak se musím dostat k dálkovému spoji – ráno tu autobusy do Dvora jezdí poměrně slušně, ale co když nepotřebuju jet brzy ráno? Řešila jsem to jízdou autem na nádraží nebo do města, kde staví dálkové autobusy. Přestože Dvůr není velkoměsto, i tak tu byl problém – kde nechat auto pokud možno bezpečně celý den zaparkované? Ok, nějak se dalo.
Vlak jezdí ve dvouhodinovém rytmu – tedy rychlíky. Dojet do Pardubic nebyl problém a na koridoru se dalo obvykle snadno chytit vlak do Prahy. V Praze jsem si pak musela koupit jízdenku na MHD (celodenní se vyplatila jen někdy) a jet si po svých záležitostech.
Cesta zpátky byla komplikovanější – na koridoru Praha-Pardubice to jezdilo pořád, ale trefit se na dvouhodinový takt rychlíků na Liberec byl problém, vůbec, pokud byla na trati výluka (o mimořádnostech radši ani nemluvím).
Jedna cesta do centra Prahy mě časově přišla prakticky na 3 hodiny, se všemi časovými rezervami. A to beru případ, kdy jedu prakticky bez zavazadel. Autem jsem i za horších podmínek od nás na totálně druhém konci Prahy (tedy ze sjezdu z D11 na SV konci na Lužinách na JZ konci za dvě hodiny… i se zavazadly a případnými psy.
Přesto jsem se roky snažila aspoň jezdit autem jen na Černý most nebo Rajskou zahradu a pokračovat metrem. Jenže co vznikly dole ve městě parkovací modré zóny, stala se možnost najít v průběhu dopoledne parkování na kraji Prahy prakticky nulovou – rozhodně se na to nedalo spolehnout, pokud jel člověk někam na čas.
Výsledkem je, že jezdím autem, zkušeně přejíždím Prahu po několika trasách a vůbec mě to nebaví!
Kdyby se aspoň dalo auto nechat v Pardubicích u nádraží, ale tam je celkově asi tak deset parkovacích míst (!). V Hradci bývalo velké a stále plné parkoviště u nádraží. Teď je tam Aupark, kde člověk může parkovat zdarma tři hodiny – jenže já jezdím do Prahy na celý den, případně na dva…
Vůbec netuším, jak to dělat teď s tou opravou Barrandovského mostu. Parkování na kraji města fungovat nebude (ano, je nové P+R na Černém mostě, ale tam to stihnou jen ranní ptáčata), jízda přes Prahu bude za trest a přesto lidé budou potřebovat do Prahy jezdit…
Ještě nedávno od nás z vesnice jezdily 2 autobusy denně. O půl šesté ráno a cca v poledne. Zpátky se dalo dostat odjezdem z Nymburka v 9 nebo v 15. Teď je to podstatně lepší, spojů jezdí 5. Samozřejmě pouze ve všední dny.
Takže vlastní doprava je nezbytnost. A to nemluvím o nějakém zapadlém horském údolí ale o středočeském kraji 40km od Prahy.
Všechno to mám zažité. Je to peklo, je to nedomyšlené. Nejhorší je, že se tu stále žije v představě oddělených světů. Politiky máme ve věku, kdy to berou taky že veřejnou dopravou jede ten, kdo nemá na auto. Pak to dopadá, že za houby stojí všechno, protože když je naopak problém v infrastruktuře pro auta (bude zmíněno v jiném díle), tak není ta náhrada. Není pak možnost použít veřejnou dopravu i když by člověk rád. Jak řešit cestu z východu na Západ Prahy? No parkováním někde u S-linky. Rodnice, Horní Počernice, Běchovice, Zeleneč, Mstětice. Tam už je celodenní interval 15 minut na Masaryčku, z Běchovic lze jet až na Smíchov přímo v pracovní den
Jo, a aby toho nebylo málo, začíná se brojit proti autům. Nikdo z takto zeleně smýšlejících lidí asi nebydlí na vesnici, která není u žádného většího města. Na těch se dá žít jen s autem, optimálně se dvěma – pro oba rodiče.
Dospělé děti pak dávají první peníze do něčeho strašně ojetého, ale jezdícího – pokud mají třeba pokračovat na vysoké škole nebo si najít práci (ta na vesnicích už taky nebývá) a rodiče jim věčně taxikáře dělat nebudou – i kdyby to bylo třeba jen k vlaku a od vlaku.
To jsou ty oddělené světy. Mladí u velkých měst brojí proti autům, řada politiků zas nechápe, proč by někdo jel jinak než autem. Ani jeden si neumí představit, že by mohlo jít z auta přestoupit třeba na vlak. Mnoho zemí má stanice u dálnic, aby šlo rychle přestoupit, v Praze zatím pomalu objevují, že tam něco jako železnice je
Přesně.
Normálně jsem se opotila. Sice zaplaťpambu bydlím v tak malém okresním městě, že MHD se mne prakticky netýká – do práce dojedeme buď autem (v případě nepřízně počasí) nebo na kole a po samotném městě se pohybuju pěšky nebo na kole (autem nelze, nedá se smysluplně zaparkovat) – většinou se nechám zavézt k nejzazšímu bodu a pak se vracím po stopách zpět. Ovšem kolo – to jsou naše druhé nohy. Pravověrný Břeclavák používá bicykl zásadně jako dopravní prostředek.
Ale zrada – příští týden v pátek ráno se vracím z Benešova (tam jedu autem hlídat Frama a auto zůstává) – myslela jsem, že jednoduše v Benešově hópnu na rychlík do Prahy, tam přeskočím z nástupiště na nástupiště a v OC nach Breslau hodím chrupku či přečtu Tři mušketýry! A včil toto…
A proto jezdím radši autem – za prvé většinou dojedu tam kam potřebuju (díky navigaci dokonce jen s maličkými blouděníčky) a za druhé mám téměř vždy s sebou dva psy (příští týden je výjimka, na dva dny svěřuju chlupáče Jeníkovi) a fakt si nedovedu představit s nima bloumat vlakem, natož přestupovat na autobus.
Jo, taky jsem měla ráda vlaky a možnost si číst a třeba něco jíst, koukat se z okna poslouchat, jak to sviští bez mého přičinění:)) Leč… viz moje poznámka 2 😛
Díky za skvělý přehled! Ne, že bych spoustu z toho neměla zažitého, ale takhle to uspořádat bych nesvedla. Témat je tu plno, takže to vezmu postupně 🙂
Vždy jsem se snažila po Praze jezdit MHD, auto bylo výjimečná záležitost, pokud šlo o jízdu do centra. Ovšem jak píšeš, tangenciální linky (spojující okraje Prahy) byly zřídkavé a pokud člověk nejel ve špičce, prodloužil se interval z 10/15 minut na dvacet až půl hodiny. V době, kdy jsem měla malé děti, jsem čas od času musela jezdit z Lužin do Motola, případně do nemocnice na Homolce (u Motolské, ale s přestupem, pokud člověk nebyl fit, jezdil s kočárkem a dalším malým dítětem vedle).
Ta vzdálenost nebyla velká, ale s těmi nutnými rezervami (jít na zastávku dostatečně včas, autobusy tehdy jezdily hodně nahodile, dojít od zastávky a nedej bože přestoupit) jsem si musela počítat na cestu 40-45 minut, pokud vedle mě neťapalo malé dítě, které bylo třeba poponášet. Autobusy samozřejmě nebyly bezbariérové, což v jízdě mimo špičku znamenalo, že se do něj s kočárkem vůbec nemusím dostat (těžko chtít po starých nebo nemocných lidech pomoc s kočárkem – a kdo jiný jel touto trasou třeba dopoledne do Motola?:))
Autem jsem tam byla za deset minut. Přitom jezdit z Lužin do centra bylo už před těmi třiceti lety snadné 🙂
S nízkopodlažností se to naštěstí posunulo fakt kupředu, ale třeba na Lužinách to je těžké. To sídliště je obří, tam prostě někdo má blíž metro a někdo bus, jen kdo bydlí u stanice Luka má obojí. Nejde to obsloužit naráz
Tak já se přiznám, že jsem nepochopila, proč není jednotná jízdenka. Takže si hýčkám Bimbouška řidiče. Umím vlakem do Prahy, byť se raději přiblížím autem na hlavní trať a nejedu od nás lokálkou. Umím si i koupit jízdenku v automatu! No a to je asi tak všechno. Doufám, že v době, kdy mi MLP oznámí, že autem už ne, bude doprava u nás zcela vychytaná.
Ještě jedna věc nás od nepoužívání auta odrazuje – postupem let se prakticky smrskla autobusová doprava od nás do Prahy, takže dojíždějící do práce příliš šancí nemají. Kde jsou ty doby, kdy jsem autobusem dojížděla do kravína
Dnes se musím dopravit přes celou Prhu do nemocnice Na Homolce. Bohužel pojedu MHD, doufám, že to zvládnu. Jinak jezdím autem, ale začala rekonstrukce Barrandovského mostu… 🙁
Do Motola metrem, pak budem na Homolku.
Pro některé případy bych doporučil aplikaci Bolt, krom koloběžek přes ni jde najít Taxi, záda se cíl, ukáže to cenu a brzy jedete. Myslím, že občas se to vyplatí
Já neumím nastoupit do vlaku, teď už ani do té tramvaje 🙂
Maruško, s tím vlakem to máme stejné! Šalinou jezdím, nechám auto na konečné a do Brna jedu šalinó. Už jsem líná řešit parkování 🙂 .
Já jsem zvyklý v tramvaji s šedesáti haléři v ruce hledat průvodčího 😀 …
🙂
🙂 🙂