Ne, nejde o klasický památník padlým hrdinům v boji. Jedná se o nedávný tragický příběh. Nedávný říkám proto, že se tato smutná událost odehrála v říjnu roku 1988. Památník jsem našla na Mapách.cz, jak po nich tu a tam brouzdám. Nějak mě to přesměrovalo na webovky, kde jsem si o události přečetla. A tak jsme se jeden zářijový den vydali na místo neštěstí s manželem a Ajvi.
Pro zřícení vojenské stíhačky MIG-21 i po letech panuje několik verzí, protože příčina není známa. Každý si může přijmout jakoukoliv verzi. Já s manželem jsme se šli podívat na místo pádu letadla a vzdát hold dvěma mrtvým mužům.
Toho říjnového dne ráno vzlétl z přerovského vojenského letiště letoun MIG se dvěma zkušenými vojenskými piloty, aby provedli průzkum počasí nad Drahanskou vysočinou, kde se toho dne měl konat letecký výcvik. Stíhačka vzlétla o půl osmé a ve tři čtvrtě na osm se ztratila z radarů. Okamžitě nasazený průzkumný letoun našel místo dopadu necelé dva kilometry od obce Buková, na okraji lesa.
Ten den, kdy jsme šli s MLP a Ajvi cestou necestou k památníku, který je na místě dopadu postaven, panovalo jak jinak, horko. Cestou necestou proto, že k památníku nevedou turistické značky, a navíc lesy jsou tak zničené kůrovcem a následnou těžbou, že nebýt Stopaře v mobilové apce Mapy.cz, tak tam bloudíme dodnes.
Tehdy vypadala situace jistě jinak. Letoun místo na rozsáhlá pole a louky dopadl do lesa, piloti se nestačili katapultovat a letadlo se roztříštilo o stromy vysokého, hustého lesa a vyrylo brázdu dlouhou přes 400 m v lesním porostu a vybuchlo. Tou dobou byl v jednom místě kolmo na tuto zničující rýhu vysekán lesníky těžební průsek, takže celá oblast vyfocená z letadla vypadala ještě do nedávna (do kůrovce) takto.
Vzhledem ke kůrovci a následné těžbě, by pád do dnešních holin nebyl možná tak fatální. Když jsem stála u pomníčku, který je tvořen asi původním výškovým kormidlem, nebo koncem křídla zapuštěným do betonového bloku, v duchu jsem děkovala oběma mužům, že letadlo složili do lesa, a ne do o kilometr vzdálené vísky.
Shodou okolností, když jsem se ve vesnici vyptávala na cestu, odkud nejlépe k památníku vyjít z obce, mluvila jsem se dvěma svědkyněmi oné tragédie. Starší, matka, si pamatovala na obrovský výbuch, doprovázený hlukem. Mladší, tenkrát dítě, vzpomínala, že ten den měli děti z místní školy branné pochodové cvičení v místních lesích.
Vlastně měli obrovité štěstí, že se zrovna nenacházeli v místě dopadu stíhačky. Říkala, že se všichni moc báli, i s učitelkami, protože najednou nastal obrovský hluk, rachot a potom výbuch. Pro mladší ročníky vysvětlení 🙂 : Neexistovaly mobily, takže nikdo ze zúčastněných nevěděl, co se děje. Děsivá situace.
Byla jsem překvapená, že i dnes jsou na betonovém podstavci ohořelé hřbitovní svíčky, které tam lidé zapalují. Na podstavci i okolo něj jsou přinášeny ještě i dnes v lese nacházené trosky z letadla. Tiché pietní místo na okraji lesa, který už vlastně neexistuje.
Album z celého výletního dne je tady:
https://dig.rajce.idnes.cz/Na_Drahanskou_vysocinu/
Podobné neštěstí se stalo v roce 1989 kousek od hradu Bouzov, stíhačka se zaryla do země tak, že se na povrchu nezůstaly ani trosky, byly až 10m pod zemí! Jen vprostřed pole bylo donedávna holé místo, na kterém nikdy nic nerostlo. Pomník tam není, jen v podobě jednoduché kešky GC4Z5FJ Letecká havárie. Také se jednalo o zkušeného pilota a příčinou byla pravděpodobně technická závada na krytu kabiny.
A ještě doplním, že je opravdu smutné, že se armáda nepostarala aspoň o malý pomníček…
Klokanice, souhlasím s tebou. Památníčky by se zaměstnancům měli dělat. A je vidět, že vojenská letecká technika asi padá dost často. Dnes odpoledne mi na prochajdě říkal pán, co také fotil barevnou přírodu, že si pamatuje, jak spadl vojenský vrtulník v Náměšti. Brnkl o dráty VN .
Ano, na tu Náměšť si pamatuji, byli jsme tam s mužem krátce potom. To místo bylo divné, pamatuji si na spálenou trávu a velice zvláštní pocity, které z toho spáleniště přímo čišely. Od té doby jsem tudy nešla. Ani nevím, jestli tam ten památník je nebo není – taky by si ho ti chudáci zasloužili.
Už jsem na značce. Jsem ráda, že připomenutí památky dvou mužů oslovilo lidi, kteří se dovedou okolo sebe dívat a navíc… se zamyslet. Nad osudem, nad životem. Takových statečných lidí, kteří pomáhali, (viz Dede) a při tom zahynuli, těch je hodně.
A jednu potěší, že jsou lidé kteří nezapomínají.
Byla jsem se podívat u chovatelky Petry (psávala na Zvířetníku) má 10 krásných štěňátek, kníračů p+s, střeďáků. No prostě bomba ❤❤❤.
Určitě jsi fotila! Kníračí štěňátka, to musí být extra velká dávka roztomilosti! 🙂
Ukaž fotky! Jestli tedy můžeš:)) Nebo video… To by byl taky hezký článeček, o tvém milovaném plemeni, ne? (Já vím, jsem hrozná, ale považ – štěňata!:))
O tomhle pomníčku jsem ani nevěděla, obvykle je hledáme někde, kde jsme na dovolené…
Alex,díky za připomenutí a fotky. Oba jsme znali,takže těžké to bylo a zejména pro manželova otce,který s nimi sloužil u letectva.
Jenny, takovými tragédiemi je postiženo vždy víc lidí než jenom rodina.
Fotky jsem už prohlížela dříve a jsem ráda, že jsi k nim přidala i tento článek. Člověk se hned na tyhle pomníčky dívá jinak, když zná jejich historii.
A letecký pohled na místo dopadu, když tam ještě byly lesy, je až mystický…
Že jo? Ten kříž!
Přesně!
Milá Alex, díky za tento článek – potěšilo mě, že si lidé oba letce stále připomínají. Odvaha má mnoho tváří…
U nás je už mnoho let udržovaný pomníček u hlavní silnice. Je to (dopravně vzato) ošklivé místo – serpentiny v kopci, silnice je pořád za deště nebo sněhu potenciálně nebezpečná. I za sucha – pokud někdo jede moc rychle. No a v jedné z těch serpentin prý kdysi havarovala nějaký žena. Muž zastavil a šel jí pomoct, což se mu povedlo – nicméně do nich vlétlo další auto a muže zabilo. Kdyby nepomáhal, mohl žít, že?
Nedivím se, že pomníček stále nezanikl. Sama si vzpomenu vždy, když jedu kolem.
Už to bude taky deset let co spadl L159 nedaleko Radovesnic. Pilot to také nasměroval od vesnice a také nepřežil. My jsme ten pád viděly, teda spíše následky dopadu asi ze vzdálenosti cca 8km. Dneska je na místě moc hezký pomníček
Díky, Alex, za smutné, ale přesto zajímavé povídání. Ona se historie opakuje, pořád a pořád. V říjnu roku 1953 (nebo 4? ta hlava…) probíhalo nad Brněnskou přehradou letecké cvičení. Podle pamětníka (byl tou dobou malý kluk) prý tenkrát jedno letadlo táhlo za sebou na laně cvičný terč a pozemní síly, nějaká artilerie, ho měly trefovat. Jedna posádka prý trefila, ale ne ten terč. Letadlo začalo okamžitě padat a piloti stačili už jen nasměrovat stroj ne na obec, ale do blízkého lesa. Pomníček je ve svahu, cesty k němu nevedou, na mapách je zaznačen, ale kdo nepročesává terén nebo si nenastaví navigaci, nenajde. A stejně tam lidé nechávají drobnosti jako poděkování.
Takže ještě jednou díky za článek a hezký den.
Kde udělali chybu nebo jestli selhalo něco v Migu, to se neví..ale je dobře, že lidi nezapomněli…
https://prostejovsky.denik.cz/zpravy_region/proc-v-lesich-u-bukove-tragicky-havaroval-mig-21u-20200707.html