Poslední měsíce neustále strkám nos do historie. Ne té velké, která utváří společenský vývoj, ale té malé. Oblečení, bydlení, vaření a uklízení, tak nějak v intervalu od osmého do osmnáctého století. Někdy odpovědi na své otázky najdu, jindy ne. (Víte někdo, kdy se v historii objevil vedle koštěte i smeták?) Někdy také najdu odpověď na otázku, kterou jsem si v rámci konkrétního hledání nepoložila:))
Přitom mi ta otázka poletuje někde kolem uší už docela dlouho. Proč moderní umění a architektura (a vlastně i oblečení) prakticky odmítají zdobnost? Odpověď na takto komplexní otázku samozřejmě nemůže být jednoduchá – někdo by možná pochyboval i o otázce jako takové. Nicméně vám nabídnu k diskuzi svoji úvahu.
V zásadě mám dojem, že toho kolem sebe máme posledních minimálně padesát let moc. Po dlouhé stovky, tisíce let měla naprostá většina lidí kolem sebe minimum věcí. Prakticky všechno bylo vyráběné hlavně z hlediska praktičnosti a úspory zdrojů. Snaha vytvářet krásu lidem nikdy nechyběla, ale prostě na ni byly prostředky až v druhé řadě.
Proto byla zdobnost a výpravnost věcí bohů a králů 🙂 či spíš prostě těch, kteří na to měli. Pokud mělo být něco v jednoduchém a praktickém světě slavnostní, zářilo to barvami a ornamenty. Bylo to… složitě krásné. Pokud mi nerozumíte, představte si Moravu a slavnostní lidový kroj:))
S výjimkou puritánských hnutí, jdoucích plánovaně proti lidské přirozenosti, byl vždy slavnostní oděv barevným a propracovaným šperkem. Dokonce i severské národy, které mají tendenci být s barvami opatrnější, nezavrhovaly složitou zdobnost – výšivky, tkané vzory, šperky. Obecně lidé mají rádi barvy, lahodí jim harmonie a symetrie.
Pokud ovšem nemají mozek přehlcený vjemy.
Náš svět bliká barvami a nesčetnými vzory. Je hlučný, nepřetržitě tlačí na naše smysly prakticky v každém směru.
Proto, tedy podle mě, přišla na svět móda jednoduchosti a hladkých linií. Nejen v interiérech je tu už déle trvající preference základních „zemních“, případně tlumených pastelových barev – ty jasné křičící barvy potom dostávají úlohu jen v oživujících detailech. To je něco, co by naše předky žijící v nezbytné skromnosti, nejspíš moc nenadchlo.
Lidský mozek má rád vyváženost – v chaosu hledá jednoduchost a řád, v rigidním či nepodnětném prostředí hledá barvy, vzory, život a vzrušení.
Možná i proto se naše původní touhy po propracované bohatosti vzorů a ornamentů občas probudí a my pak překvapíme sami sebe:))
K diskuzi pak přidávám otázku: Proč se vlastně říká u velmi krásných přírodních jevů, jako jsou třeba spektakulární východy či západy slunce, že je to tak krásné až je to kýčovité? Kde tedy vede hranice mezi kýčem a krásou? 🙂

Tohle je obyčejný západ slunce, takže je jen krásný – ne kýčovitě krásný:))
On určitý minimalismus se objevil vlastně už asi před sto lety (historici umění upřesní), možná jako kontrast k divokým stylům 19. století, které zase vznikly jako kontrast k popisné fotografi…
V krojích se nevyznám, ale nikde jsem žádnou křiklavou barevnost neviděla – možná dvě tři barvy, pak spíš maličké zdobné detaily. Jak nad tím tak přemýšlím, dnes všechny ty výšivky a košaté střihy nahrazují bohatě vzorované látky. Někdy se zachází do extrému, kdy látka má strukturu a/nebo vzor, ale střih vypadá jako krabice. Osobně mám radši křivkaté střihy, ale někdy je těžké takové oblečení sehnat.
Myslím, že kroj není křiklavě barevný – je barevný, složitě propracovaný a zdobný.
Elegance spočívá posledních hodně (v naší části světa) především v rafinované jednoduchosti.
Obyčejné oděvy pak jsou jen jednoduché (a často špatně ušité). Však se taky rychle opotřebují…
Zajímavá úvaha. Zaujalo mě Mariččino vysvětlení v případě módy – „rychlá“ móda musí být levná, na úkor pracné zdobnosti (a ovšem i složitějších střihů, kvalitních materiálů).
U architektury (jsem jen milovník, nikoliv znalec!) mi připadá, že se to střídalo – zdobné baroko, rokoko nahradil klasicismus, ornamentální secese skončila Loosovým heslem „ornament je zločin“. Moc se mi líbí funkcionalistické, kubistické stavby kvůli jejich čistým liniím. Ale současné skleněné a ocelové paláce už mi občas připadají bezduché.
A v soukromí jsem vetešník 🙂 Kromě toho, že u mě končí harampádí z celé rodiny, ještě obrážím vetešnictví a zaplňuji všechny vodorovné plochy hrnečky, vázičkami, skleničkami, ba dokonce to podkládám naškrobenými krajkovými dečkami 😀
OT – dnes byla myslím na operaci Bláža… Moc doufám, že je v pořádku, dobře to dopadlo a brzy se ozve… 🙂
Myslím, že dneska byla přijata v nemocnici a operovat se bude zítra – myslím na ni a držím palce (stejně jako velkému Blážovi, kterého operovali s utrženým svalem v pátek).
Dede,když „zdobnost a výpravnost“ dají mnohem více práce (v odívání, nábytku, umění…), než třeba jen nahodit hladkou budovu jednou barvou. Jsme čím dál víc „vyhazující“ společnost, nutí nás k tomu nejen kvalita věcí, ale hlavně móda. Co už není další rok „in“, se vyhodí a na další rok nebo pár let nahradí jinou módou (oděvu, nábytku, mobilem), než ta zase brzy bude zastaralé. Vyšít krásný barvami hýřící kroj byla letitá práce a podle toho byl ceněn, dědil se generacemi, byl a je to slavnostní oděv. Podobně i některé třeba u švadleny šité kabáty, ručně pletené svetry se nosily několik sezón. Dnes se už nevyplatí ručně vyšít barevný vzorek na šaty, nebo blůzu, protože jejich střih za pár let už bude vypadat směšný. To si raději koupím levné strojmově šité šaty, které mi nebude líto vyhodit. Kdysi jsem podědila blůzu s krásou ruční vyšívkou – na ramenech a na hrudi. Nosila jsem ji moc ráda, jenže brzy mi byla těsná, hlavně rukávy, ale zbavit jsem se té ruční práce nedokázala. Tak jsem vyšívky vystřihla a všila si je do nové volné blůzy z podobné kvality látky. Nakonec ale vyšivka vybledla, přestala být krásná a i blůza se téměř rozpadla.
Jako mladá jsem ráda nosila barevné vzory. teď už nosím hlavně jednoduché barvy. Pravda převažují usedlejší odstíny, ale mám i několik triček v křiklavých barvách, které si obléknu když chci „oživit“ moji podledlou tvář.
Na to, co je kýč už zdaleka nejsem tak kritická, jak jsem možná bývala a vlastně nevím, jak bych byla kýč tenkrát definovala. Kýč byl třeba trpaslík na zahradě. Jenže jsem si vzala muže, kterému se figurky na zahradě líbí a protože ho mám ráda, tak se postupem doby zalíbily i mne. No zrovna trpaslíky nemáme, ale máme různá zvířata a už dávno se líbi i mne. Jen ty co máme by mě už stačily, ale manžel zrovna nedávno koupil další asi 30cm sošku černého pejska, že prý neodolal. Pejsek byl jen černý a tak jsem mu na manželovo přání domalovala oči a bílou „Trixinu“ náprsenku. A teď na nás Trixie juká „z bazénu“ z trávy, kde sedí vedle jiné menší sošky bílého pejska. A mimo sošek, máme na kameni namalovanou naši bývalou kočku Kotě, která je opravdu jako živá (namalovala naše angl. kamarádka Kris). Ale naše zahrada je „naše a pro nás“ a tak je v ní to, co se líbí nám a jestli to jiný považují za kýč, je mi fakt úplně jedno. 🙂
Maričko, on se člověk s věkem obvykle stane shovívavějším, protože už chápe, že holt někdo má rád holky, jiný zase vdolky 🙂
A máš pravdu s tou rychlou módou – ta nemůže být zdobná, kvalitně zdobná, už z principu.
To je jako když jsem někde níž psala o našich klasických anglických křeslech 🙂 Kromě toho, že jsou každé jiné, je poblíž nás velký jídelní stůl, který má ubrusy… taky obvykle se vzorem.
Kuchyňo-jídelna je největší místnost v domě a ta křesla nám tam dělají navíc čtecí kout – vedle nich jsou navíc psí pelechy. Já mám u křesla na stolku ještě i notebook, takže mohu pracovat tam nebo nahoře v pracovně. Je to něco, co nám naprosto vyhovuje, co máme rádi. A jako ty si říkám – je to jen naše věc 🙂
Ponad našu strechu letel holub sivý,FB oznamuje,že más drahá YGA narodeniny.Nech Ťa Pán Boh živí.Dúfam,že sa FB nemýli!
toto blahoželanie je pre YGU!!
Yga skutečně má narozeniny! 🙂 Na FB jsme tak trochu slavili:))
Milá Verenko – za přání jsem už děkovala na Zvířetníku, ale díků (a přání) není nikdy dost – takže ano, jsem moc ráda za krásná přáníčka, všechna mne potěšila – děkuju, že mám tak bájené kamarády.
Dede, s tím zahlcením můžeš mít pravdu. Je toho kolem nás moc a strašně křiklavého (třeba mi dost vadí dětská hřiště a hračky v Lego-barvách. Kdysi těsně po konci totáče jsem z Lega byla nadšená, dnes je toho všeho jasně červeného, modrého… prostě příliš.
JO a kýč – kýč je třeba většina dnešních kalendářů s obrázky přírody. Úplně vidím autora, jak sedí nad fotoshopem a mumlá: ta obloha je nějaká vyblitá. A moře, to moře se úplně ztrácí!
Koukám na FB na skupinu Nejkrásnější místa Česka. Většina fotek je fajn, ale až příliš z nich bývá upraveno tebou zmíněným způsobem:))) A často to bývají ty západy a východy slunce – jako by ty přirozené barvy prostě nestačily 😀
Nejsem si jistá, ale myslím, že kýč se definuje přehnaností. Všeho. Barvou, tvarem, množstvím. Představ si, že by ten krásný západ slunce někdo “domaloval” a nešetřil barvami! Jeho přirozená krása by zanikla, oči by přecházely, nebylo by příjemno. A pro mne by to byl, no, kýč! Ale to si asi každý musí vyhodnotit sám. Lidi jsou různé!
Jinak, načichla jsem Skandinávií, jsem příznivcem jednoduchosti. Nedávno jsem byla pozvána na oslavu narozenin. Do krásného, honosně, ale s citem zařízeného bytu (na Bygdøy, Dede). Moc se mi tam líbilo, ale… nevím, jestli bych měnila. Lidi jsou různé! 🙂
Asi jsem napsala blbost! Teď jsem shodou okolnosti viděla obraz podzimní krajiny, který přímo hýřil barvami, ale kýčem bych ho nenazvala. Možná proto, že nepředstavoval realitu, ale vlastní vnímání. Ach jo!
Já myslím, že někdy člověk překvapí sám sebe. Já nejsem příliš velká obdivovatelka minimalistických abstrakcí – taková černa tečka v rohu bílého plátna mne nechává klidnou do doby, než zjistím její cenu 🙂 ! Ale jednou jsem viděla obraz místního malíře – plátno se dvěma odstíny žluté a někde na jejich rozhraní pár tenkých červených čar, něco jako hodně zjednodušená židle, a zamilovala jsem si ho! Bohužel tenkrát jsme bydleli ještě v bytě, kam se vůbec nehodil, a tak jsem ho tam nechala. Teď toho lituju…
Ygo, ten pocit znám. I proto mohu říct, že mám ráda moderní abstraktní umění – některé 🙂
Lidé jsou skutečně různé, takže podstatné je nechat jim jejich vlastní pocity (pokud aktivně neškodí jiným nebo je neomezují).
Naše klasická anglická křesla stojící v rohu jídelny jsou… personalizovaná. Martin má svoje, já svoje – liší se velikostí, tvarem i vzorem (Martin má jezdecký vzor anglického gentlemana, já anglické růže:)). Každé má svoji stojací staromosaznou lampu (taktéž v anglickém stylu:)) Je to náš úplně první vzorovaný nábytek a puristu by z toho asi kleplo. My je milujeme a minimálně naše vnoučata taky 😀 Kluci si do křesel sedají podle toho, které jim je pohodlnější – Marek dá obvykle přednost mému, Andy Martinovu.
Nicméně na druhou stranu mám po površích velmi málo ozdobných předmětů, netrpím ani na svíčky (které jsou naopak moderní). Prostě… lidé jsou různé 🙂
urcite je neco na tom prehlceni dojmy z vnejsiho sveta a touze po odpocinku smyslu doma…
a ze je v kancelarich vse doseda je asi kvuli neruseni pozornosti, a da se to zmenit par obrazky, fotkami, rostlinami v kvetinaci
taky podotknu, ze s malymi detmi nezustane zadna domacnost ‚bezbarva‘ 😉
Domácnost se zdravými malými dětmi, které jejich rodiče nechávají být dětmi, je vždy barevná a uklizená maximálně hodinu po zevrubém úklidu:))
Řekla bych, že ornament skončil s funkcionalismem a od té doby je trapné cokoli takového použít, neb to není design! Vypozorováno na výtvarně zaměřených školách. Ornament lze použít pouze v graficky zjednodušené podobě (aby si nebyl moc podobný). Je to svým způsobem omezující a děsnej vopruz, protože se nelze tolik vracet ke kořenům, ale umělci si to takto nastavili a vybočit z toho si nikdo nedovolí.
Jinak návrhy bydlení v šedé barvě s tu a tam barevným něčím vládnou světu a mně to připadá tmavé a depresivní, protože představa, jak ráno za tmy odejdu, odpoledne za tmy přijdu a doma samá středně šedá je…no, tmavé a nudné. Ale vím, že spousta lidí s tím nesouhlasí.
Jo, je to tak. Nicméně, když se podíváš na většinu spokojených a funkčních domácností, šedé a bílé nebývají (i kdyby tak začínaly:))
Lidská přirozenost se dá módou potlačovat jen do jisté míry (vždy se najdou jedinci, kterým momentální módní extrémy vyhovují, mluvím o většině:))
Matyldo, naprostý souhlas. A ta šedo-černá se promítá i do fasád dnes stavěných super domů. Jeden takový, celý zrestaurovaný novým majitelem máme naproti. Děsný pohled hned z rána, když vykouknu z okna. Štěstí, že zatím jsme uhájili okolní stromy, které chtěla „obec“ vykácet na popud pár nových zbohatlíků a vybudovat v těch místech parkoviště.
V jedné vesnici, kterou projíždím cestou do Hradce, vyrostl nový dům – velmi hezký moderní dům. Ovšem celý temně šedomodrý. Na první pohled je navzdory hezkým proporcím divný, na druhý ještě divnější. věřím, že barevná hezky upravená zahrada tomu pomůže (šisováním od sluníčka ta barva nejspíš získá:)). Stavby na zahradě jsou z kamene a přírodního dřeva – pohled na ně prostě potěší. A dům vedle vypadá jako bubák. Já vím, je to věc majitelů, ale skoro mi to přijde škoda! 🙂
Jestli si můžu postěžovat… podívejte se na fotografie. Tomu kopci se říkávalo Červený 🙁 a má to být léčebna dlouhodobě nemocných. Opravdu koncentrace optimismu a povzbuzení. 🙁 https://www.archiweb.cz/n/souteze/v-soutezi-na-socialne-zdravotni-komplex-cerveny-kopec-v-brne-zvitezila-rangherka-5
Někdy mě ta architektonická šeď fakt parádně… (nebudu sprostá).
(T.č. je areál ve stádiu vybouráno kde co, ty dvě cihlové budovy zůstaly, zbytek upraven parkovitě. Kéž by to tak zůstalo.)
Milá JJ, jisté je, že ty staré lidi tam nebude nic rušit… ale ani inspirovat.
Pozrela som si tie fotky.A neviem.Zrekonštruovane,čisté,drahé a neosobne.Myslím si,že cestou životom nahanobíme veci,ktoré sú pre cudzích haraburdy,pre dotyčneho láskavé alebo bôlne spomienbky.Spomienky jeho a neprenosné,.s ktorými chce byť.Dnešné domy pre seniorov mi pripadajú ..Poviem to takto.Niekto chová hydinu,niekto starcov.Majú čisto,teplo,dostávajú vyváženú stravu.Úradníčky zo soc. sú spokojne,len oni už nežijú sú v čakarni.Chodím po takýchto domovoch a vidím tú beznádej v krásnom prostredí.
Verenko,to je drsné,ale přesné shrnutí.
Přidávám se k Matyldě – napsala to i za mě. Díky Verenko.
Ano – krásné, ale bezútěšné.
Tohle je pořád ještě jeden z důsledků první světové války. Tenhle moderní trend vycházel mimo jiné z válečného traumatu, umělci tehdy radikálně odmítli krásu jako „nepravdu o světě“, jako „pozlátko“, které má odvést pozornost od toho, že je vlastně „nebezpečný a zlý“. Spatřovali v tom poznání osvobození člověka, protože krásu představovaly lidem autority, které ovšem tím, že dopustily válku, v jejich očích selhaly.
Dnes jsme snad už dál, tak bychom mohli nechat tohle trauma spát.
Pokud je „znepokojivé umění“ jen v galeriích, nemám s tím problém. Horší je ve veřejném prostoru, když s tím člověk musí žít.
Já vím, že je Olbram Zoubek umělec! Jeho památník na Petříně opravdu oceňuju. Ale když jsem musela celé roky chodit do města a domů kolem jeho dvou zoufale vypadajících vychrtlých na nos pomalu padajících chlapů, začala jsem je rychle upřímně nesnášet. Cestou na metro jejich vyhublé pr… (zadky), cestou domů eh… předky. Oč radši bych tam vídala nějakou milejší, méně znepokojivou sochu! Kterou bych mohla třeba v duchu pozdravit, usmát se na ni… Těm Zoubkovým chlapům prostě nebylo pomoci, tak jsem se na ně radši nedívala. Ale emoce vzbudili, to jo…
A to já dokážu mít ráda i hodně šílené plastiky! 😀
A proto se tomu období říká Art Deco! 🙂
U nás třeba Gočárův rondokubismus – sloh Legiobanky, barevný a ozdobný.
Gočára mám ráda pro jeho schopnost být praktický a vkusně zdobný 🙂 Hradec Králové se mu vysloveně povedl 😛
Souhlasím. A protože mám Gočára ráda, neodolala jsem a zašla jsem nedávno při návštěvě Prahy do Domu U Černé Matky Boží na kávu. A aby to bylo stylově dokonalé, dala jsem si k ní kubistický (t.j. čtverhranný) věneček. 😀 Moc příjemné to tam bylo!
Kubistický věneček by mě nadchl! 🙂
Jo a když slyším – to je taková krása, až je to kýčovité, vztekám se – copak příroda vytváří kýče? 🙂 To jen lidi… Za mě je kýč laciná napodobenina krásy 🙂
Ještě k tomu kýči – myslím si, že přesná definice kýče snad ani neexistuje. Ano, pro mne sádrový trpaslík v zahrádce je kýč, ale… těm, kdo si ho tam dali, těm se líbí a ruku na srdce – u které zahrádky se zastaví malé děti?! A děti přece nelžou 🙂 🙂
Jinak mám dojem, že výtvarné umění (a možná vůbec umění) a krása se sebou už vůbec nesouvisí… o věrnosti předloze nemluvě. V sobotu jsem byla u své neteře (ona ilustrátorka, on restaurátor) a opět jsem se pozastavila nad obrazem, co dostali od kamarádky (též výtvarnice) ke svatbě – takové jakési šedivé cosi – prý „Lednický park“! 🙂 Nakonec jsme se shodli na tom, že malířka malovala dva obrazy současně – lednický park a předjaří na Islandu – a pak prohodila názvy 🙂 🙂 . „Tak aspoň že nám ladí k sedačce!“ Tak to leda – a taky, když to byl dárek od kamarádky (ale já bych ho asi věšela na zeď jen v okamžiku její návštěvy – ano, jsem pokrytec).
Hi, hi, prohodila názvy…..
já bych tam i toho trpaslíka dala alespoň by měl Legýsek na co čůrat. A nemusela bych s ním ráno chodit na louku 🙂
Ygo! 😀 Prostě někdo vidí lednický park úplně jinak než ty 😀 Já mám zase ráda tvůj pohled – skrzevá stromy, vodu a psy 🙂
Z úhlu tohoto pohledu (jsme už přesyceni barvami a tvary kolem, tak si oblibujeme jednoduchost a vzdušnost) je zajímavé, že zatím co v létě – kdy příroda bují barvami – chodíme též v barevných kreacích, zatím co v zimě – kdy je hnusno, šedivo, případě dobré konstelace bílo – si na sebe též hážeme tlumené barvy. Přece by to mělo být spíš naopak! Když kolem nás barvy nejsou, dejme je na sebe!! Jestli to nebude tím prastarým instinktem zůstat neviditelným pro případné predátory…
A ještě k tomu kýčovitě krásnému – když my se asi stydíme projevit, že přece jenom ten minimalistický styl není člověku až tak přirozený. A tak, když se nás dotkne krása tak, že zatajíme dech (západ slunka), musíme k tomu hned dodat, že sice jo, ale je to až příliš… kýčovité 🙂
S tím létem a zimou máš pravdu. Dělala jsem to stejně. Je to ale tak tři čtyři roky, asi jak mi čím dál tím víc leze na nervy tma (zimu jsem ochotná snášet, ale tma a bláto mě ničí:)), jsem si začala plánovaně kupovat na zimu jasnější kousky oblečení. Už podzimně jarní bundu mám jasně červenou – zimní je už pár let modrá. A jsem přesvědčená, že příští bude taky jasně červená:)) Nejdřív jsem to sama sobě zdůvodnila, že netoužím, aby si mě v mlze a marastu spletl myslivec s divočákem, ale pravda je jinde – já barvy potřebuju, aby mě z té tmy nehráblo 😛 Mimochodem na severu, třeba v Norsku nebo Švédsku mají vesele barevné domy 🙂 Nevím, jak si to dnes odůvodňují, ale podle mě je s nimi zima taky snažší…
Jako řidič bych s chutí řvala- zahoďte ty šedý a černý hadry, já vás v té tmě potřebuju vidět! Protože kdo neřídí, tak si neuvědomuje, jak pouliční lampy zkreslují vidění a mokrá silnice úplně žere viditelnost.
Moje nová zimní bunda je jasně červená 🙂
Jo! A taky strakatá, ne? Ta od Kačky:))
Hodně strakatá 🙂
Ta je parádní!!!!
No jo, YGO, výrobci zimního oblečení zřejmě trpí hromadnou depresí, poněvadž sežeň pestrou paletu barev v bundách, kabátech atd. Nemluvím o outdoorových gatích. Zvláště muži jsou na tom bídně.
Jo. Proto to (za mě) jistí hasičská červená. Tak k dostání bývá…
Oranžově strakatý zimní kabát, slunečně žlutá dlouhá sukně, to jsou mé oblíbené kousky do šedivého počasí. A lidi kolem se rozsvěcují 😀
Petro, musíš doslova svítit a hřát 🙂