ROZHLEDNÍK: Tipy a triky na cestování (4) – Jak na půjčování auta?

Zejména v zemích s drahou nebo těžko dostupnou veřejnou dopravou je důležité si po příletu půjčit auto. Jak na to, abyste se na něčem nedali nachytat, a jak ušetřit co nejvíce? Auto bývá po ubytování, neletíte-li moc daleko, nejdražší položka vašeho výletu.

 

Půjčení auta pro vás znamená dvě největší starosti: jak nezaplatit příliš mnoho peněz za samotné půjčení a pak co se zálohou, kterou po vás bude půjčovna chtít. Kromě toho si musíte pohlídat kam všude vás s autem (ne)pustí a samozřejmě v jakém stavu auto je. Nejprve se podívejme na tu nejjednodušší, ale suverénně nejdražší možnost, jak si auto půjčit: přijdete na letišti k přepážce půjčovny a řeknete, že si chcete půjčit auto. To je něco, co chcete dělat jen v naprosto krajní nouzi, která, pokud máte smartphone a máte v dané zemi data nebo aspoň wifi, nenastane. Pořádně si totiž připlatíte jak za samotné půjčovné, tak za pojistku. Ale dá se v zásadě říct, že mezinárodně uznávané a rozšířené půjčovny jako Avis, Herz, Budget, Sixt nebo Europcar se vás nebudou snažit vyloženě okrást. Přijít na jejich pobočku je tak drahé, ale v zásadě bezpečné.

 

Jak tedy ušetřit? Na čem dělat kompromisy? První krok, kterým ušetříte, je, když půjdete do aplikace Rentalcars nebo na stránku www.rentalcars.com, což je portál vlastněný známou firmou pro výběr ubytování Booking.com, který vám dá srovnání ceny mezi jednotlivými půjčovny na základě parametrů, které tam zadáte. Tím, že budete mít možnost srovnání, a tím, že Rentalcars ukazuje různé akce, máte možnost ušetřit za půjčovné, ale samozřejmě Rentalcars vám může nabídnout pojistku, která je „pro vaše pohodlí“, ale může být nemístně drahá.

 

Pokud jde o pojištění, vždy máte v ceně povinné ručení, ale otázka je, jak bude řešené havarijní pojištění, tedy v případě, kdy dopravní nehodu, nebo i jenom oděrku auta způsobíte vy. Zpravidla to funguje tak, že si půjčovna vezme zálohu ve formě zablokování částky na kreditní kartě (ne všude berou debetní karty, a zejména mimo Evropu ne), z níž si potom odečte všechny případné náklady na škody, které jste během půjčení auta způsobili. Půjčovna, případně zprostředkovatel, vám ale nabídnou možnost zaplatit extra pojistku, která znamená, že bez ohledu na to, co se s autem stane, na zálohu vám nesáhnou.

 

 

Pozor ovšem na jednu věc: v USA a v Kanadě je smluvně úplně jiný způsob vedení takových pojistek než v Evropě (a blízkém okolí).

 

V Evropě (a blízkém okolí) je běžné si dohodnout výši zálohy, která také stanoví výši vaší odpovědnosti. Ta záloha bývá typicky 1000 EUR nebo ekvivalent v místní měně; pokud je auto odcizeno nebo poškozeno nad tuto částku, platíte pouze těch tisíc eur ze zálohy. A tady je první bod, kde se dá ušetřit: s některými, zejména menšími půjčovnami, je možné se dohodnout tak, že jim necháte vyšší zálohu výměnou za nižší půjčovné. Pak třeba necháte zálohu 2000 EUR a najednou máte půjčovné o třetinu levnější. No jo, ale jak na tohle riziko? Vezmete si na triko, že ručíte za škody do 2000 EUR?

Na tohle existují v zemi vašeho bydliště (tedy nejspíše v Česku) pojistky na půjčení auta v zahraničí. V Česku se objevily před pěti lety pouze do 1000 EUR, dnes už seženete pojistky do 2000 EUR celkem běžně v rámci cestovního pojištění. Pozor: ujistěte se, že jde opravdu o pojištění půjčeného, ne vašeho auta. Pojistné se pak pohybuje v řádu stovek za týden, což se bohatě vyplatí, vzhledem k tomu, že se pojistné od Rentalcars nebo od jednotlivých půjčoven pohybuje zpravidla ve vyšších stovkách korun za den za ta levnější auta.

 

Tohle je ale způsob šetření na pojistném, který nechcete dělat v Severní Americe. V USA a v Kanadě totiž je logika spoluúčasti opačná. Pokud nemáte jejich pojistku, kterou se zbavíte spoluúčasti (100% krytí), tak ručíte do výše škody. Seberou vám tak nejen zálohu, která tam nebývá vysoká (pár set dolarů), ale hlavně po vás budou vymáhat mnohem, mnohem větší částku. V Americe tak nemá cenu cokoliv zkoušet: tam prostě berete stoprocentní krytí, ať to stojí, co to stojí. Můžete zkusit smlouvat, někdy to jde, ale musíte ho mít.

 

Menší půjčovny mívají lepší ceny, ale zpravidla nebývají na Rentalcars, takže si je musíte najít sami, a nemívají pobočku na letišti. V lepším případě jsou ochotni vám auto před letiště přistavit a pak si ho od vás odtamtud zase vzít, ale používat malé půjčovny je celkem vyšší dívčí, vzhledem k možným rizikům, takže pokud opravdu dobře nevíte, co děláte, radši si od nich auto nepůjčujte. Zejména neznáte-li dobře jazyk, kterým se s nimi můžete dohodnout.

U malých půjčoven samozřejmě platí, že když si auto vyzvedáváte, vyfotíte ho důkladně ze všech stran zvenku, a chcete-li být paranoidní, i zevnitř. Nízké ceny, které nabízejí, případně fakt, že nebudou chtít kreditní kartu, ale vezmou si zálohu klidně ve formě hotovosti nebo na debetní kartu se totiž odrazí v jejich převeliké ochotě vás natáhnout na škodách, které jste na autě nezanechali. Mnohé budou poctivé, ale spoléhat se na to, na rozdíl od těch velkých, moc nedá, takže platí „důvěřuj, ale prověřuj“.

 

 

Další věc, kterou musíte vědět, když si půjčujete auto, je, kam vás s ním všude pustí, případně jestli jsou nějaká omezení na projetou vzdálenost. Ne všechny výpůjčky mají „unlimited mileage“, tedy neomezené použití, co se vzdálenosti týče. Je-li tam limit, jaký denně smíte ujet, zeptejte se jaký a dodržujte ho; u výpůjček s omezenými kilometry bývají sankce za jejich překročení hodně tvrdé.

Budete-li překračovat státní hranice nebo jakékoliv demarkační čáry, musí o tom půjčovna vědět předem a musíte mít od ní potvrzení, že to smíte udělat. Je možné, že kvůli tomu zaplatíte o něco víc na pojistce. V USA vám běžně vydají auto do Kanady (a vice versa) bez poplatku, ale musíte to nahlásit. V Irsku vám dovolí jet do Severního Irska, ale musíte zaplatit drobný výdaj za extra pojistku, a vice versa. V Schengenském prostoru zpravidla neplatíte nic navíc, ale půjčovna o vašich plánech jet do jiné země Schengenského prostoru musí vědět a musíte to mít explicitně dovolené. O výjezdech mimo Schengenský prostor ani nemluvě, to často nejde vůbec, nebo po vás budou chtít zaplatit extra pojistku. Na Kypru, pokud si půjčujete auto na jihu, vám dovolí jet na sever, nahlásíte-li jim to předem a pak zaplatíte na severu extra povinné ručení na hranicích (pozor, neplatí vám havarijní pojištění), auto půjčené na severu tam musí zůstat, na jih s ním nesmíte.

V Izraeli nesmíte s autem do zón A pod správou Palestinské samosprávy, protože vám neplatí povinné ručení ani havarijní pojištění. Pokud tam pojedete a budete mít nehodu, budete mít velmi vážný problém. Půjčit si můžete auto s pojistkou pro oblasti A ze specializovaných půjčoven v Jeruzalémě, které ho nabízejí. V Izraeli rovněž pozor na poplatek za půjčení nebo vracení auta na letišti; vyplatí se jet vlakem do Jeruzaléma nebo Tel Avivu a půjčit auto tam.

Podobné poplatky bývají občas i jinde. Pokud půjčovně nenahlásíte, i třeba v Evropě, že se s autem chystáte jet do jiné členské země EU nebo signatářské země Schengenského prostoru, a budete mít nehodu, hrozí, že vám nebude platit pojistka a budete vše platit ze svého, zejména bude-li to vaše vina (v Evropě jinak platí zelená karta, takže aspoň povinné ručení budete mít vždy).

 

Dávejte si pozor i na podmínky ohledně paliva. Typicky se auto půjčuje s plnou nádrží a s plnou nádrží se i vrací, ale některé, zejména menší půjčovny ho půjčují s téměř prázdnou s tím, že ho vrátíte s téměř prázdnou. Pokud vám takovou možnost nabídnou, trvejte na slevě za půjčovné, protože to je podmínka, která je pro vás nevýhodná.

 

Během půjčení auta, a čím nedůvěryhodnější země a půjčovna to je, tím je to důležitější, je potřeba obejít s pracovníkem půjčovny auto a společně se podívat a zaznamenat všechny oděrky, které na autě jsou, a zanést je do přílohy ke smlouvě. Může se totiž stát, že je dají k zodpovědnosti při vracení auta vám.

 

Nebojte se smlouvat. Půjčování aut je trochu jako turecký bazar a platí, že líná huba je holé neštěstí. Kdykoliv vidíte, že nemají přesně to, co chcete, chtějte za to slevu. Nebo naopak, stojí za to se na místě zeptat, jestli nemají auto vyšší kategorie za cenu, kterou jste zaplatili, případně za příplatek, který jste ochotni dát (a je menší než rozdíl mezi půjčovným za kategorii auta, které jste si objednali a půjčovným za auto o kategorii výš).

 

Nezapomeňte si pak zjistit otvírací hodiny pobočky, kde chcete vrátit auto; velmi snadno se může stát, že jsou otvírací hodiny mimo letiště omezené a když přijedete pozdě, máte smůlu.

 

Určitě si zjistěte, jak je to s placením mýtného. V Itálii, Francii, Španělsku nebo Portugalsku chtějte místní čip (jmenují se různě), v Americe chtějte E-Z Pass. Pozor, americký E-Z Pass na skle nefunguje, když není „vyklopený“ z krabičky, v níž na skle je přilepený, takže než najedete na placenou dálnici nebo do mýtné brány, ujistěte se, že ho máte otevřený, jinak budete platit pokutu. Dálniční známky jsou pak zpravidla na vás – pokud tam nějaká od předchozího nájemce zůstala, bod pro vás, pokud ne, musíte ji koupit. V Německu nebo Francii si ověřte, jestli má auto nálepku do nízkoemisních zón.

 

Objevování různých zemí autem má obrovskou výhodu v tom, že vám dává svobodu, jakou byste jinak neměli a naučíte se díky němu spoustě nových řidičských dovedností. Jezdit v levostranném provozu (nebojte, není to těžké; pokud jste pravák, je těžší si pak po pár dnech jízdy vlevo zase zvyknout zpátky na pravostranný), jezdit v zemích, kde nic neznamenají jízdní pruhy a kde se jezdí podle očního kontaktu a posunků.

Jen to chce si, jako ostatně u všeho, prostě dát pozor.

 

První díl: ROZHLEDNÍK: Tipy a triky na cestování (1) – Jak být online

Druhý díl: ROZHLEDNÍK: Tipy a triky na cestování (2) – Jak na mýtné, parkování a nízkoemisní zóny

Třetí díl: ROZHLEDNÍK: Tipy a triky na cestování (3) – Jak platit?

 

Dede: Dnes se zeptám – půjčujete si na dovolených auto? Jaké máte zkušenosti? 🙂

Aktualizováno: 29.9.2021 — 20:27

9 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. K tomuto tématu mám zajímavou zkušenost. Zapůjčení auta na Floridě v roce 2017 domlouval syn, platili jsme předem zálohu, podrobnosti nevím. Ale! Když jsme poslední den auto na letišit vraceli, jediná otázka pracovníka půjčovny byla, zda jsme doplnili pohonné hmoty, načež převzal klíče od auta, popřál nám příjemný let – a to bylo všechno. Nikdo se nešel přesvědčit, jestli je opravdu dotankováno ani v jakém stavu auto je. Prý je to OK. Tak nevím, jestli je to na letišti v Pensacole běžná praxe nebo jsme vypadali tak důvěryhodně… 🙂

    1. Hančo, u nás to bylo stejné. Ona tam – aspoň u těch větších a důvěryhodnějších společností – je podstatně větší důvěra v to, že se člověk bude chovat slušně.
      I proto by se mi nechtělo půjčovat si auto v ČR, protože tady se rovnou počítá s tím, že jste podvodník a ošulíte všechno, co můžete. Je to otravné, únavné a nedůstojné jednání, leč spousta našich spoluobčanů tak skutečně jedná. Popravdě ta sice obezřetná, ale v zásadě důvěra, jakou člověk zažije v jiných zemích, je pak o to příjemnější (a v počátku nečekaná:))

  2. … odrazí v jejich převeliké ochotě vás natáhnout na škodách, které jste na autě nezanechali.

    Přesně toto se stalo mé známé v půjčovně na ruzyňském letišti. Nakonec po dlouhém – letitém – dohadování uznali, že nic nezpůsobila, prostě si to vymysleli, ale peníze z nich tahá dodnes. Šlo asi o 1300 dolarů. Prostě asi pospíchala, aby chytila let a to auto si před předáním bohužel nenafotila. Od té doby si na ruzyňském letišti auto nepůjčila.

  3. Jo ještě k půjčení auta v USA. Poprvé to byla v New Yorku a na jeden den, takže nic zvláštního.
    Podruhé to bylo v San Franciscu, půjčení a vracení na stejném místě, takže jednoduché. Ale zažili jsme ten upgrade na vozidlo vyšší třídy, protože neměli k dispozici to, co jsme měli objednané. Tak jsme přišli k veliké terénní Toyotě.
    Potřetí to byla ta vyšší dívčí, protože jsme si auto půjčovali v Las Vegas a vraceli ho v Salt Lake City. No a cestou jsme si zažili nervy, protože nám kamínek štípl přední sklo (asi v polovině pobytu) a ta prasklina pak rostla a rostla… V Jackson Hole v mrazivém ránu poskočila skoro o deset centimetrů! Byli jsme z toho nervózní, ale nejdřív jsme to hlásit nechtěli. Jednak případné pobočky byly daleko od naší trasy a pak jsme netušili, co by nám případně dali místo našeho velkého pohodlného auta. Pojištění jsme měli 100%, ale nevěděli jsme, jak se policie může na takové sklo tvářit – a to jsme projížděli z jednoho státu do druhého (ta pravidla se tam liší). Později se ukázalo (když jsme se nakonec dovolali do jedné z poboček a prasklina už byla přes celé sklo), že to berou naprosto v klidu – auto mělo jakési speciální sklo a ta prasklina byla „uvnitř“ (neptejte se mě co to znamenalo:)), takže nehrozilo, že by se sklo vysypalo. Vrátili jsme auto bez potíží a nic si nepočítali.
    O nějaký škrábanec jsme se jednou tahali v Norsku, ale podrobnosti si už nepamatuju. 🙂

    1. A přesně proto ta plná pojistka je prostě lepší. Protože i když si dám nějaké cestovní pojištění, tak furt to znamená handrkování s půjčovnou a pak ještě s pojišťovnou a nejisté výsledky. O nervech co a jak bude nemluvě. A taky pozor, někdy „full insuranace“ nezahrnuje přední sklo.

  4. Auta si půjčujeme pravidelně a já jsem nesmírně vděčná Martinovi, že je to on, kdo se prodírá všemi podmínkami a smlouvami. Sama jsem si to zařizovala asi čtyřikrát a držela jsem se pravidla, že lépe je být paranoidní než pak litovat 😛
    Opravdu nemožně jsem se cítila kdysi na Madeiře, kde jsme měli s maminkou půjčeného jakéhosi malého Renaulta. Doletěly jsme pozdě po půlnoci a než jsme se dostali k půjčovně, kolem nikdo nebyl. Měla jsem všechno zařízené dopředu, takže jsem jen dostala klíčky, podepsala papíry, chlapík ukázal kamsi k parkovišti a zmizel. Auto jsem našla, všechno vypadalo skvěle, než jsem měla vycouvat. Byl to můj první Renault, doba před mobilními daty a já nemohla přijít na to, jak se tam dává zpátečka! 😀 Nikdo nikde, takže panika rychle narůstala. No jasně, že jsem na to přišla, ale ten pocit bezmoci se mi fakt nelíbil:)) Potom jsme ještě zabloudily, ale to už je jiná historka 😛

    1. Dobře tomu rozumím, stejné pocity jsem zažila před lety na Kanárských ostrovech, kde jsme si s dcerou půjčily auto. Z půjčovny jsme vyjely, ale vycouvat z parkoviště….. ovšem proti Vám jsme byly ve výhodě, byl den bílý… 🙂

  5. Můžu říct, že ani ty „velké“ půjčovny nejsou zas takovou zárukou. Makedonský Sixt je taková špinavá budka a pracovníci co anglicky umí 5 slov.

    Rental cars jo, na porovnání, ale půjčovat na stránkách společnosti, pokud se cena výrazně neliší. Protože cena u společnosti přímo může být nižší a hlavně! pojistka rental cars nemusí být pojistka půjčovny a půjčovna pak bude mít extra podmínky i když jste si pojistku zaplatili, ale úplně jinou.

    Vyšší dívčí je půjčení na jednom místě a vrácení na jiném. To je nejvyšší liga hledání a handlovani. Většina půjčoven si účtuje dost mastné poplatky, které nemusí být úplně viditelně rozepsané. Pokud půjčovna nic neúčtuje, tak si hlidejte recenze zda tam nemá nějaké jiné kličky.

    Každopádně já půjčuju pokud to není výrazně šílená pálka s full coverage. Za ty nervy to nestojí, ve více lidech se to rozpočítá a nemusíte nic řešit, zvlášť v zemích s velmi svérázným přístupem k dopravním předpisům. Jen nezapomenout auto umýt před vrácením, za to je taky poplatek!

    A malých půjčoven se vysloveně nebojím, ale čtu hodně recenze a hlavně komunikuju s nimi přes WhatsApp. Pak se dá velmi rychle udělat si obrázek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN