Když jezdíte po Evropě autem, potřebujete na různých místech platit mýtné. Platí se většinou za dálnice, ale kromě nich i za horské průsmyky, tunely, mosty nebo vjezdy do center měst. Zatímco zpravidla existují možnosti, jak za všechny tyhle věci platit hotově nebo kartou na místě, zpravidla to znamená čekání ve frontách a mnohdy i (často výrazně) vyšší ceny. Tomu všemu se dá uniknout, pokud se na cestu dopředu připravíte – což například o vjezdech do nízkoemisních zón platí především.
Nízkoemisní zóny ve městech
Nejprve začněme tím, co bez přípravy nemůžete zvládnout vůbec, a to jsou nízkoemisní zóny. To jsou zóny, kam smíte vjet, pokud vaše auto splňuje některou z emisních norem; potíž je v tom, že ne ve všech technických průkazech je ten údaj uveden, a také těžko se kontroluje kolem stojícím policistům, jestli zrovna vaše auto danou emisní normu splňuje.
Existují tedy dva způsoby, jak na to: buď nálepkou, což se u osobních automobilů používá v Německu a ve Francii, nebo registrací do místního systému, kdy typicky půjdete na webové stránky města, které tu nízkoemisní zónu provozuje, nahrajete tam svůj velký technický průkaz, vyplníte pár údajů a potom jenom projedete kolem kamer, které si načtou registrační značku a zkontrolují, že tam jet smíte. V opačném případě vám pošlou domů pokutu za vjezd to zákazu vjezdu. Německé nálepky stojí zhruba 250 Kč a dostanete je na počkání na libovolném českém STK a francouzské nálepky si musíte nechat poslat dopředu a stojí pět eur. Trvá to zhruba dva týdny, než vám přijde, takže je lepší s tím počítat dopředu. Seznam všech nízkoemisních zón v Evropě najdete zde: https://urbanaccessregulations.eu
Nízkoemisní zóny mají nejrůznější velikosti, od takových, které pokrývají jen úzké centrum města, po takové, které zahrnují město celé; nám je nejbližší taková zóna, která zahrnuje celé město, v Lipsku. Zpravidla platí, že pokud máte auto s normou Euro 4 a lepší, dostanete se do většiny z nich, pokud s normou Euro 5 a vyšší, šance, že se někam nedostanete, je velmi, velmi malá. S normou Euro 6 jste úplně v pohodě.
Mýtné na dálnicích
S mýtným je to ale složitější. Pokud jde o placení za dálnice nebo silnice, jsou tři způsoby placení: (elektronickou) dálniční známkou, kdy za jeden paušál dostanete neomezený přístup po určitou dobu, za každý konkrétní úsek, který projedete, nebo za projetí konkrétní mýtné brány. Ten první systém je v Česku, Rakousku, Švýcarsku, Maďarsku, Slovinsku a na Slovensku, ten druhý systém je ve Francii, Itálii, Španělsku nebo Polsku a ten třetí je v Portugalsku nebo v Norsku.
A teď jak se to platí: v Česku, Rakousku, Slovinsku, Maďarsku a na Slovensku mají elektronické dálniční známky, které objednáváte online (pozor, v Rakousku musíte zaškrtnout, že je kupujete jako firma, ne jako jednotlivec, i když žádnou firmu nemáte – tím se totiž vzdáte možnosti vrátit nákup, ale zároveň si otevřete možnost známku objednat s platností od teď, jinak až po čtrnácti dnech), ve Švýcarsku je jen nalepovací na sklo – a navíc jen roční.

Mýtná brána
Pokud jde o úsekové placení, situace je taková, že – nemáte-li nic připravené dopředu – před vjezdem na dálnici projedete mýtnou branou, kde si vezmete lísteček, který pak při výjezdu podáte obsluze, aby věděla, kolik máte zaplatit (případně je tam na ty lístečky automat). Platit můžete hotově nebo kartou. Nevýhoda takového systému je zpravidla ta, že předem nepřipravených je na mýtných branách víc a strávíte dost času čekáním ve frontě na průjezd mýtné brány. A teď jak se tomu vyhnout – pořídíte si buď čip (Telepass/Télépéage pro Itálii, Francii a Španělsko nebo ViaToll pro státní dálnice v Polsku), který připevníte na přední sklo a pak budete projíždět mýtné brány pomalou jízdou bez zastavení, nebo si zaregistrujete auto do systému, který čte registrační značky, a bude vám průjezdy strhávat z platební karty po každém průjezdu (tohle funguje na soukromých dálnicích v Polsku).
Potíž je v tom, že dostat se do těch systémů bývá dost těžké. Abyste získali polský, potřebujete polské telefonní číslo (předplacená SIM karta stačí) a polskou adresu, na kterou se to dá poslat. Proto má smysl si jako první místo na dovolené v Polsku vybrat ubytování v Airbnb, abyste měli soukromou adresu, na kterou vám může čip přijít. Abyste získali francouzský, italský, španělský nebo portugalský čip, musíte mít adresu v jedné z těchto zemích nebo v některé s nimi sousedící – takže pokud máte známé v Německu nebo Rakousku, stačí to. Jakmile máte jednou čip, dostanete k tomu i mobilní aplikaci, ve které si můžete nastavit jak platební kartu, ze které to strhává peníze, nebo registrační značku vozidla, se kterým jezdíte. Jakmile máte jednou čip, máte vyhráno: máte to v podstatě „doživotně“, protože pak už jen měníte parametry jako způsob placení a identifikaci vozidla. Než si posbíráte čipy, chvilku to trvá, ale pak už vám vydrží.
Specifický případ je pak Norsko a Portugalsko. V Norsku je to snadné: jezdíte, jak chcete, přes všechny mýtné brány a pak vám domů po dvou měsících přijde faktura k zaplacení, tu pak zaplatíte kartou přes internet. Nevýhoda je takového řešení je, že se na vás nebude vztahovat vůbec žádná sleva, takže zaplatíte za každou mýtnou bránu přesně tolik, kolik je na ní napsáno, a vzhledem k cenám v Norsku to není málo. Pokud chcete slevu, musíte si pořídit tamní čip zvaný Autopass, který vám ale doručí do Česka, jen na to potřebujete pár týdnů, takže se vyplatí si to zařídit dopředu. Jakmile máte Autopass, tak zejména ve městech ušetříte obrovské množství peněz: mnohá z nich mají pravidla typu „máte-li Autopass, platíte jen jednu – tu nejdražší – mýtnou bránu, pokud skrz město projedete do jedné hodiny“. Bez něj platíte za každou mýtnou bránu zvlášť, což vám průjezd městem může prodražit klidně několikanásobně.
V Portugalsku mají několik způsobů, jak za mýtné brány platit. Buď se dopředu registrujete se svou registrační značkou a kamery ji budou snímat a mýtné se bude strhávat z karty (nevýhoda: za každý průjezd budete platit kolem dvaceti centů provizi navíc k mýtnému), nebo si pořídíte čip, nebo budete jezdit bez ničeho, ale pak to musíte po pár dnech zaplatit na poště. Pokud chcete čip, buď si pořídíte místní, nebo můžete použít francouzský, španělský nebo italský – navzájem jsou uznávané. Pokud nezaplatíte, přijde vám domů faktura za průjezdy s mastnou pokutou.
Mýtné za tunely a mosty
Kromě dálnic je potřeba platit za další místa, jako jsou tunely a mosty v Rakousku, za něž se dá také zaplatit dopředu elektronicky přes Asfinag, správce rakouské infrastruktury, nebo mosty v Dánsku (Storebæltský a Øresundský). Tady vás čekají s elektronizací – díky čipu – nemalé úspory, ale musíte si to pořádně hlídat.
Jednak čip do Česka několik týdnů jde, takže platí, že si ho musíte objednat včas, a pak také – a to je nejdůležitější – se zavazujete ke smlouvě s ročním paušálem, který se platí za každý měsíc zvlášť, v celkové faktuře jednou za rok. Jeden průjezd jedním z výše zmíněných mostů stojí v přepočtu kolem 1500 Kč, takže pokud plánujete cestu do Kodaně autem a pak jezdit po širším regionu včetně Jutska a jižního Švédska, může se vám to zatraceně prodražit, pokud čip nemáte.
Čip je schopen vám jeden průjezd snadno zlevnit na zhruba 400 Kč, s tím, že když se vracíte stejný den přes most zpět, budete mít zpáteční cestu ještě výrazně levnější. Jak to ale udělat, aby vás pak nepřekvapila vysoká faktura za paušál? Musíte smlouvu včas vypovědět. Poté, co se vrátíte z Dánska domů, zavoláte poskytovateli a vypovíte smlouvu s tím, že čip vám zůstane, a kdybyste jeli do Dánska znovu, uzavřete novou smlouvu na existující čip, jehož číslo poskytovateli (je jich víc, ale nejvíc intuitivní je Øresundsbroen) nahlásíte.
Parkování
Poslední kapitolou je parkování. Tradiční způsob – mince do automatu – je značně nepohodlný, protože jednak je takových míst málo, a také není úplně snadné mít s sebou dostatečný počet mincí. Dnes už jsou napříč Evropou časté automaty na bezkontaktní karty, ale nedá se na to spoléhat.
Parkování se ovšem dá, a to i v modrých zónách pro rezidenty, kde byste správně neměli co dělat, platit v různých zemích i telefonem. Proto stojí za to si dopředu vždy zjistit, jak se to v té které zemi dělá. To znamená, v lepším případě, pořídit si aplikaci na parkování, která se spáruje s platební kartou, a v horším případě si musíte pořídit i místní platební metodu, zpravidla jinou aplikaci, která slouží jako elektronická peněženka, kterou si musíte nejdřív nabít.
V lepším případě kartou, v horším případě (jako ve Švýcarsku) složenkou na poště nebo na pokladně v řetězcích Coop nebo Migros. Ve Francii se pak dá na mnoha parkovištích zaplatit Telepassem (tím čipem na dálnice), což situaci trochu usnadňuje.
Jízdné na lodích
Ještě zvláštní kapitolou jsou pak lodě – jízdenky za ně bývají hodně drahé a nedá se tomu zpravidla vyhnout, pokud… si nezajistíte slevový kód. Všichni provozovatelé lodí cílí na místní, kteří dostávají různé (často až se stoprocentní slevou, tedy zdarma) jízdenky, aby na loď přišli i tehdy, když zrovna nepotřebují. K těmto slevám se i vy, jako Češi, můžete dostat. Na Facebooku jsou skupiny v různých zemích (já jsem třeba v norské), kde si lidé takové kódy mezi sebou sdílejí, a tam se k nim můžete dostat. Ty kódy lidé mají typicky třeba z ústřižků místních novin nebo letáků, co chodí do schránky a mají omezenou časovou platnost s tím, že nejsou unikátní: kdokoliv, kdo s tím kódem koupí jízdenku v určitém časovém intervalu, dostane slevu.
Výše uvedené rady znějí sice na první dobrou poměrně složitě, ale vězte, že štěstí přeje připraveným a pokud se takhle připravíte, ušetříte na jedné cestě po Evropě ne jednotky tisíc korun, ale klidně i deset tisíc nebo, jedete-li někam lodí, i výrazně víc. A navíc ušetříte i čas, který byste jinak ztratili v čekání na mýtných branách a dostanete se na místa, kam by vás autem ani jinak nepustili.
Takže šťastnou cestu a hodně hezkých kilometrů na cestách!
První díl najdete zde: ROZHLEDNÍK: Tipy a triky na cestování (1) – Jak být online
Čtu až dnes a obdivuji Andyho (nebo kohokoliv), kdo je ochoten trpělivě brouzdat po netu a hledat ty informace. Pokud mi to někdo nenaservíruje na zlatém podnose za což Andymu tisíceré díky, vzdávám to po druhé třetí stránce a platím jednoduše… A draze.
Hm, myslela jsem, že vás takto dobře udělaný přehled, který opravdu dokáže na cestách ušetřit spoustu peněz, zaujme… 😛
Zajímavé to je, ale já nejsem cestovatel tohoto druhu. Když už někam vytáhnu paty, tak buď letadlem, ze kterého přestoupím na nějakou hromadnou dopravu (typicky veletrh v Miláně nebo výlet do Paříže), nebo do Německa či Rakouska vlakem a opět místní hromadná doprava.
Fakt je, že v cílových městech si dokážu pořídit různé zvýhodněné jízdenky, třeba týdenní nebo nějak navázané na navštívenou akci, ale to je velmi jednoduché a nevyžaduje to velkou přípravu předem.
Vypadla ještě jedna oblíbená destinace, a to Island.
Na severu ostrova u Akureyri je tunel, kde se platí 1500 ISK za průjezd. Platí se přes internet do 24 hodin po průjezdu, pozdější platba je tuším o 1000 ISK dražší. Tady je to asi popsáno nejlépe:
https://www.veggjald.is/en/rental-cars-information
Díky moc! Island je jedna z blízkých zemí, kde jsme ještě nebyli a kam bych se ráda podívala 🙂
Andy, díky, tyto informace se mohou vždycky hodit. Na jednotlivou náhodnou kratší jízdu je asi jednodušší zaplatit někde u výjezdu z dálnice (asi pokud nejde zrovna o mosty v Dánsku), ale pokud někdo chce jezdit po dané zemi více, určitě se Tvé informace budou hodit, protože ty slevy jsou evidentně výrazné. Získání těch čipů evidentně není legrace a je třeba spolupráce známých. Zde bych asi měla výhodu v mých italských známých, tam by byla ta adresa 🙂
Nicméně tohle už je asi problematické pro lidi, kteří kontakt v dané zemi nemají a třeba se neumí kontaktovat na FB nebo Instagramu nebo jiné sociální síti. Je tu ještě celá generace lidí, kteří nevyrostli na internetu, natož na sociálních sítích. Ono jen dnes ty různé registrace všude možně jsou pro člověka, který je alespoň základně připraven a přiznám se, že pro mě je každá taková věc docela výzva. Zvládám, ale není mi to tak úplně přirozené.
Moc jsem nepochopila informace o Norsku. Chápu, že si jeden jezdí s autem, jak chce a pak mu přijde faktura za ujeté km. To není nutná žádná registrace? Systém automaticky pozná značku z ČR? Jen na okraj, sice s osmnáctiletou Fábinkou do Norska určitě nepojedu a vím, že Norsko není v EU, ale je to schopné automaticky poznat i takto staré značky (bez identifikace státu EU na SPZ)?
Není nutná žádná registrace, ten systém to fakt pozná. Jinak faktura není za ujeté km, ale za projeté mýtné brány – na každé je napsané, za kolik je její průjezd. Oni to mají propojené, a i velmi staré značky to pozná, protože české značky mají unikátní písmo…
Díky vám oběma FF i JaněBa za informaci. Když si vezmu, že mou SPZ poznají i v Norsku a pošlou mi fakturu do ČR, tak to máme už velmi vyspělého Velkého bratra – nejen v Norsku. Ale o tom ta dnešní společnost holt je. Jen nevím, jestli jsem z toho úplně nadšená. Ne, že bych nezaplatila, ale, že o mě už všichni vědí všechno, tedy skoro….
Apino, faktura, tedy v Norsku, není za ujeté km. Faktura je za průjezd “branou”, kterou ani nepostřehnete. V Oslo projíždíte mýtným vícekrát, ale pokud nepřekročíte jednu hodinu, počítá se průjezd jen tím prvním. Tedy s Autopassem, jak píše Andy.
Aha, psala jsem, někdo přišel, čímž jsem zdržela odeslání a mezitím se ozval Andy. Tak to neplatí 🙂
Jinak o Portugalském dálničním systému bych mohl psát eseje. Je to unikátní snaha vydělat, účtovat spravedlivě a zároveň se tvářit hrozně levně, aby se nevyplatilo objíždět. Jejich mýtné brány mají jedna dva druhy sazeb pro auta. Jedno jsou miniauta (do nějaké výšky či délky) s motorkami a druhé jsou jakože normální auta, pak ještě auta s vozíkem atd.. účtované částky za průjezd jsou třeba 0.20€ nebo 0.40€ takže si řidič řekne, že to moc není. Mýtné brány jsou ale dosti náhodně rozházené po dálnici. Někdy 30km nic, jindy jich je 5 za sebou na 15km. Většinou se pak dostanete k ceně tak 4€ za 100km. Nic moc na zemi, kde platy jsou cca jako v ČR. Aby to nebylo málo, část dálnic tam funguje na klasické mýtnice, kde se platí u okýnka a ty jsou ještě dražší. Nakonec tam často paralelně s dálnicemi vedou silnice IP, které jsou mnohdy čtyřproudové, limit na nich je 100 a jezdí se tak 130-150, jen na obchvatech měst je občas nějaký kruháč. Občas je využívají kamiony, ty si umí spočítat kdy po dálnici jet a kdy ne.
Přičtěte do toho benzín za cenu kolem 1.5 eur za litr (tedy asi 37 korun) a vypadá to, že jezdění v Portugalsko je docela drahá a nepohodlná sranda vzhledem k platům.
Systém nastavený na malých částkách – turistovi to díky tomu hned nedojde… 🙂
Jo a ještě něco – letos jsme si takhle na Andyho radu pořídili do Itálie Telepass – díkybohu za to! S tím, jak jsme jezdili, se nám to vyplatilo na mnoha úrovních – vedle ušetřených peněz to bylo hlavně podstatně kratší čekání, protože bránou Telepassu se prostě projíždí.
Ale aby to nebylo jednoduché, po dobu asi dvou dní nám ta potvora nechtěla fungovat – prostě to nepíplo:)) Museli jsme se vracet a zkoušet to opakovaně. Naštěstí jsme se zrovna pohybovali na nepříliš frekventovaných místech, takže jsme nikoho nezdržovali. Jednou Martin dokonce tu krabičku z čelního skla sundal a během projíždění ji držel v ruce vystrčené z okénka 😛 Fungovalo to hned, tak nás pak napadlo, jestli té krabičce prostě není horko (Bylo to poblíž Neapole, kde jsme zažili rekordní teploty) Potom to už fungovalo bez problémů – i na Sicílii, kde bylo vlastně horko taky…
Andy díky za ten článek! Díky takovým přehledům a radám je možné radovat se z cest a poznávání aniž by to rodinu stálo majlant – a vzhledem k tomu, že jsem dospěla k názoru, že „po covidu“ by v některých profláklejších turistických destinacích rádi zdražili i vzduch k dýchání, každá ušetřená koruna se hodí.
Já vím, že letos už máte, milí čtenáři, asi většinu dovolenkových cest za sebou, ale necestuje se jen na dovolenou – jezdí se z mnoha různých důvodů po celý rok. Takže si tenhle odkaz někde schovejte – může se hodit:))
Přečetla jsem a přiznávám, že tohle asi nezvládnu. Jde o to, že tohle všechno si můžeš poměrně snadno zajistit v případě, že umíš anglicky – neumíš-li (ano, je nás tupců menšina, ale jsme), jsi docela v háji… Ale ostatní to určitě ocení.
Ygo, stačí poprosit někoho, kdo to umí – pokud znáš svoji trasu a vzpomeneš si dostatečně včas, dá se to zařídit 🙂
V případě parkování a vjezdů do měst jdu cestou studie mapy a výběru okrajového parkování s dojezdem MHD. Ušetří to jak finance, tak nervy
Andy na to má koloběžku 😛 Vysadí rodinu v centru, potom zaparkuje tam, kde to jde, a zpátky do centra dojede na koloběžce:)) Taky způsob, ale vyžaduje fyzické nasazení 🙂 Se třemi dětmi ale funkční…
Vysadit a pak dojet je ideál, funkční jak na koloběžce, tak i metrem nebo mikromobilitou. Hlavně se v tomhle člověk nesmí přepočítat, aby ve snaze dovézt do centra neproskákal půl dne v kolonách