„Neměla by v horách teplota spíš klesat?“ ptám se s jistým znepokojením. Přejíždíme z Bari (jih východního pobřeží Itálie) k Neapoli (západní pobřeží) a teploměr v autě už ukazuje víc, než 35 stupňů, při kterých jsme se pekli na naší zastávce na oběd ve vnitrozemském Avellinu. Martin pokrčil rameny. Hory kolem jsou vysoké přes tisíc metrů a teplota stále stoupá. „Třicet devět a půl!“ nevěřím vlastním očím. Neříkali, že ta strašná vedra už v Itálii pro letos skončila? Jak v tomhle vůbec přežiju?
Já vím. Jet na dovolenou do jižní Itálie v srpnu… těžko čekat něco jiného. Když jeden pořád mění plány, musí se přizpůsobit. A my jsme je měnili několikrát. Původně jsme měli strávit dva týdny kolem Martinových kulatých narozenin v USA na třetí výpravě po národních parcích. Po dlouhých zanícených diskuzích, kdy jsme se už dokonce dokázali dohodnout, které by to měly být, nám do toho hodila vidle světová pandemie. Ještě na jaře jsme doufali, že se nakonec Spojené státy turistům otevřou, ale v červnu už bylo jasné, že máme smůlu. Přesto tu byla Markova velkorysá nabídka na dva týdny hlídání psů… a ty narozeniny. Takže kam?

Po dvou letech zase někam letím!
Objedeme tedy Iberský poloostrov! Nápad se nám líbil. Zakoupili jsme příslušné knihy a začali zkoumat, co by se dalo vidět. Nejdřív to byla legrace – jen cesta kolem pobřeží Španělska a Portugalska toho nabízela tolik! Jenže pak jsme začali měřit časy a počítat hodiny v autě. Ukázalo se, že na zvládnutí našich plánů bychom museli být na cestě měsíc… Takže jsme krátili a vypouštěli. Když jsem do toho špitla, že si chci i zaplavat v teplém moři, ukázalo se, že tahle úloha nemá řešení, které bychom byli ochotni akceptovat. Dobrá, takže tam ne.

Toužila jsem po toulání s četným koupáním… 🙂 (Diamante)
„A co takhle jet na jih Itálie?“ zeptal se najednou Martin. „A na Sicílii, to východní pobřeží vůbec neznáme!“ Zadívala jsem se na mapu. „Jo, to by šlo!“ zajásala jsem optimisticky. Jenže… nebude tam moc lidí? V srpnu má dovolenou celá Francie! „To půjde,“ neztrácel optimismus Martin „Se všemi těmi proticovidovými opatřeními lidé do zahraničí moc jezdit nechtějí.“ Ok, bylo rozhodnuto. Abychom měli svoji dovolenou skutečně celé dva týdny, jel Martin na jih autem o dva dny dřív, zatímco já jsem měla letenky do Bari – 14. srpna tam, 28. srpna zpátky, čím Marek nemusel hlídat až do doby, než Martin dojede. Martin si tak navíc udělal výlet jak cestou tam, tak cestou zpátky – když už měl ty narozeniny:))

Na letišti v Bari – dobrodružství začíná!
Ukázalo se, že úvaha o cizincích fungovala – dole na jihu prakticky žádní nebyli, aspoň nějaký neitalský ruch jsme zaznamenali vlastně jen v Neapoli a v Pompejích. Překvapivě však byla jižní Itálie narvaná prasknutí – a to samými Italy! 🙂 Hledání ubytování se tak stalo opravdovým dobrodružstvím, naštěstí ve všech případech s dobrým koncem. A kde jsme tedy vlastně byli? První noc jsme spali v centru Bari (ranní koupání v Jaderském moři:)). Další dny jsme bydleli v resortu v Castel Volturno, severně od Neapole. Hm, dost drsné místo, pokud nepočítám hotelový komplex! (Písečné pláže Tyrhénského moře)

Naše trasa… (díky, Martine, za mapu:))
Potom jsme strávili další dny v kalábrijských horách, v rodinném B&B v oblasti patřící k městečku „na kopci“ Buonvicinu. Z pobřeží se do hor odbočovalo na úrovni městečka Diamante, na pobřeží Tyrhénského moře (úplně nejlepší koupání, teplá voda, kamínkové pláže:)). Potom jsme se dost nelogickým, nicméně nutným a nakonec i velmi krásným způsobem přesunuji na Sicílii do Taorminy. (Na pohled úžasné moře, ty barvy! Ale podstatně studenější než jinde, přes balvany se šlo do vody špatně – ale čistá voda byla plná živočichů. Jinde, než v Taormině, byly na východním pobřeží Sicílie většinou pláže kamínkové, bez balvanů a jedinečných barev:)) Vzhledem k nutnosti stíhat letadlo z Bari jsme odjeli ze Sicílie o den dřív a jeli kus cesty na sever. Poslední noc před mým odletem jsme strávili opět v Kalábrii, ale na východním pobřeží. Hotel byl přímo u moře v Schiavonea, což znamená, že jsme se koupali i v Tarantském zálivu Jónského moře.

Azurovo…
Pokud jde o dobrodružství, pak o ta největší se nám pilně starala navigace v Martinově autě, zákeřně využívající místní uzoučké silnice k tomu, aby nás dostávala do neustálých potíží. Adrenalin pak přidával zdejší, pro Středoevropana poněkud šílený provoz. Dlouze jsem přemýšlela, jak ten chaos co nesprávněji popsat. Nakonec jsem došla k názoru, že to zdvořile nazvu intuitivním dynamickým řízením provozu, kdy pravidla jsou pouhým doporučením (ano, jezdí se i na červenou a při předjíždění přes dvojitou plnou čáru se nejspíš doporučuje se dvakrát rozhlédnout… nebo taky ne 😛 ) a většinou se jezdí takříkajíc „na pohled“, obvykle systém teď já a teď ty. Kupodivu to obvykle funguje! I když našinec je z toho na nervy. Dokonce bych řekla, že je tam mezi řidiči i méně agresivity než u nás – kdo se neumí domluvit, neprojede.

Amalfi… viděli jsme tolik krásy! A asi milion lidí s námi:))
Speciálně ve městech jsou ulice jen málokdy uzpůsobené na pohodlný průjezd dvou vozidel vedle sebe. A pokud i jsou, pak podél nich parkuje tolik aut, že se zase neprojede. Bzučící hejna motorkářů všech kategorií se potom proplétají provozem jako voda v kamenitém potoce – berou za své každou skulinku. Zprava, zleva… kudykoliv. A jsou všude. V centrech italských měst pak pochopíte, proč existují mrňavé fiaty – nic většího tu nemá šanci pohodlně projet:)) Podobně jsou na tom horské silničky, mající na straně ke srázu zídku, na druhé skálu nebo domy. Na první pohled vypadá nemožné, aby se tu propletly nejen auta a všudypřítomné motorky, ale také náklaďáky a autobusy. Přesto se to nakonec vždycky povede – ale rychlé to opravdu není.

Obvyklý stav na ulicích
Zažili jsme na takové silničce mezi Amalfi a Salernem i dopravní nehodu – položená motorka, zraněný člověk (nemohl vstát, ale živě komunikoval, měl kliku). Oba směry zablokované auty, protože k obvyklým problémům se přidala i křižovatka, kde se v prudké zatáčce musely dokonce i osobní auta větší než Fiat Panda vytáčet na dvakrát. Jak se sem může dostat sanitka? Ukázalo se, že to chtělo dva zkušené a odhodlané chlapíky, kteří začali řídit provoz. Bylo úžasné je sledovat, jak umně rozplétali uzel zatáčky, náklaďáku v jednom směru, autobusu v druhém a stovkami aut a motorek všude kolem. Ne, neměli žádnou oficiální autoritu, ale byli skvělí – skutečně to rozjeli a my jsme po chvíli uhýbali i té sanitce. Opravdu jsem je obdivovala a klobouk dolů i před řidiči, kteří je poslechli na slovo, byť ti dva neměli žádnou oficiální pravomoc. Tak si říkám – fungovalo by to takhle u nás?

Obvyklý stav na horských silnicích 🙂
Zpátky k té navigaci. Došla jsem k závěru, že tohle je technologie s fantazií, takže opustila myšlenku, že vodí po cestách velký sportovní VW, a propadla představě, že jejím klientem je terénní motorka. Podle toho nám pak vybírala trasy… 😀 Ve skutečnosti byl problém v tom, že jsme ji nedokázali trvale přepnout z režimu „ekonomický“, který zkracuje danou trasu jakýmkoliv myslitelným způsobem. Copak nastavit jiný režim je snadné, ale přestože jsme oba zkušení uživatelé technologií, nenašli jsme způsob, jak toto nastavení uložit tak, aby ho auto vzalo za své. Fakt ne! Zatímco ve světě standardně širokých cest nemůže tento režim napáchat velké škody, v Itálii to byl poukaz na nerváky. Navigace netuší, jak široká je navrhovaná cesta a jaké jsou poloměry zatáček ve srovnání s délkou a šířkou Martinova auta. Víte… tady u nás mi jeho Arteon přijde jako normální auto, ale v italských uličkách se z něj stal holdegrón.

Typické „město na kopci“ (Modica)
Kdybyste jen věděli, kam všude jsme se dostali! Kdyby Martin nebyl tak skvělý a chladnokrevný řidič, jakým je, zůstal by jeho plechový miláček trčet v uzounké uličce už v Asissi 😀 A to přesto, že jsme se opravdu snažili před každou jízdou v nastavení zrušit ono ekonomické přikázání. Jenže… ono se to vrátilo po každém vypnutí motoru, takže skutečně jsme na tu zatracenou navigaci vyzráli (přizpůsobili se jejím pravidlům:)) až ke konci pobytu. To jsem paranoidně sledovala na mapě každý navržený průjezd městy a nedovolila jí (v zemích se standardně širokými silnicemi pochopitelné) zkratky tím, že jsem nás směrovala na ty hlavnější ulice. Ach ano, čtu mapy vcelku rychle a dobře, ale štvalo mě to – když čučím do mapy, nemůžu koukat po okolí!:))

Ano, i nad schody jsme jednou s autem skončili… (ale ne tady – tohle je Sicílie, Noto)
Dodám ještě jeden poznatek, týkající se dopravy. Parkování je samozřejmě problém vždycky, ale v plné sezóně je to krize, ať jste kdekoliv. Pokud jste v horách, je to ještě horší než ve městech – prostě nikde není místo a pokud je, je malé a člověk se tam musí vsoukat za plného provozu probíhajícího ve svižném tempu tak pět centimetrů od vašeho auta. (Bože, jak jsem byla ráda, že jsem to nebyla já, kdo parkoval! A to mi to normálně potíže nedělá:)) Potom kývnete na ledacos… třeba i na podzemní garáž, kde odevzdáte auto i s klíčky.

Jednou jsme projížděli pod uzavřeným mostem… voda tam nebyla, jen prach a písek. Ale Martin NEMÁ Subaru! 🙂
Prvně jsme to zkusili v Neapoli. Víte… večerní projížďka a posléze procházka rozpálenou Neapolí žijící svým obvyklým tempem mi objasnila rčení „Vidět Neapol a zemřít“. To je tam totiž velmi snadné – stačí nedávat pár sekund pozor na okolní provoz 😛 Mám dojem, že správné slovo, popisující zdejší dynamiku dopravy je… pulsující. A ještě nepravidelně. Nicméně pokud se vás zrovna nesnaží nikdo zajet, sedíte na chodníku u stolku, před sebou láhev ledové vody, sklenici vína a skvělou pizzu, přijdete městu (aspoň na chvilku) na chuť. Ta energie proudící kolem do pozdních nočních hodin je nezapomenutelná.

A z ničeho nic se objevila garáž… 🙂
Stejně jako parkování – abych se vrátila k tématu. Takže hledáte v tomto pulsující a dynamickém městě jakékoliv místo k zaparkování, které není deset kilometrů od centra, když (v centru!) najdete podzemní garáž, kde svítící nápis naznačuje, že se ještě nějaké auto vleze. Protože už cítíte jistou beznaděj, sjedete prudce se svažujícím vjezdem dolů a zastavíte. Auta tu jsou nasázená jak sirky v krabičce (vzadu dokonce nad sebou!) a vám je jasné, že to vaše se sem prostě nemůže vejít, stejně jako se tu neotočíte, abyste vyjeli tím prudkým sjezdem nahoru nosem dopředu. A pak přijde malej hubenej chlapík a s úsměvem vás požádá o klíčky – pouze gestem, samozřejmě, angličtina se tu (kromě Pompejí) nikde nevede. Vzpomenete si na mafii, je vám šílené vedro, a co teď? Přišli jsme právě o auto? A pak vidíte, že jiný člověk přichází a v klidu čeká na své auto… a tak to risknete.

Bylo opravdu plno!
Nebudu vás napínat, nebyla v tom mafie, pokud tedy odečtu cenu za parkování. Ani magie… jen neskutečné mistrovství těch dvou garážníků, kteří museli být opravdu skvělí v Tetris. Způsob, jakým manipulovali na tom malém prostoru s auty, jak brali v úvahu, kdo asi odjede dřív než jiný (ptali se na odhad doby, jak dlouho tam budeme), byl fascinující. Zaparkovaná auta měla na střechách magnetické stojánky s čísly, aby se chlapi dokázali v nasardinkových vozidlech rychle orientovat. Když jsme si pro auto přišli, byl Artík zasunutý až kdesi u zdi. Vypadalo, že neexistuje způsob, jak by se s ním dalo vyjet! (Tedy pro mě by neexistoval:)) A přijde ten chlapík, něco zašvitoří, vezme si z kanceláře klíčky a relativně svižně (na to, že po centimetrech) zvládne nemožné a s autem vyjede. Mám dojem, že Martin radši na okamžik zavřel oči, než aby se na to díval! 🙂 Nicméně auto nám přistavil v pořádku, hezky otočené nosem nahoru, abychom mohli pohodlně vyjet. Skvělá služba… Podruhé jsme to využili v Salernu – to už bylo v klidu, už jsme věděli, do čeho jdeme.

Artík jede! (na střeše má to číslo)
Tím pro dnešek končím. Máme před sebou ještě spoustu témat! Na každém místě bylo něco zajímavého, život bez znalosti italštiny (a nulovou angličtinou ve většině služeb) byl velmi tvůrčí, a to jídlo! Nebo současné italské fresky či řekněme grafitti, to bude na fotočlánek. A to zdejší kafe… ach. Ale to až příště 🙂
A ptejte se, pokud vás něco zajímá 🙂
Milá Dede,
asi jsi nikdy nečetla knížku beppeho Sevegniniho, která se jmenuje „La testa di Italiani“, možná „La testa dell´Italiano“ – přeloženo Hlava Italů (Itala). Tam vysvětluje zcela přesně filozofii Italů při řízení. Řezala jsem se smíchy. Jen to bohužel nevyšlo česky nebo o tom alespoň nevím.
Stručně, Ital je tvor přemýšlivý a vynalézavý. Takto sestaví i k řízení automobilu. Když tedy vidí na semaforu červenou, zamyslí se, popřemýšlí o jakou červenou vlastně jde. Když je to křižovatka, která je přehledná, celkem nic moc nejede, tak to přece není OPRAVDOVÁ červená, tak jede. Podobně v sedm ráno u přechodu pro chodce. Jenže v této hodině se nikde žádný chodec nenachází, tak toto také není OPRAVDOVÁ červená. Proto se hladce jede. Podobně v některých dalších případech nejde o OPRAVDOVOU červenou. Zato, když přijede k nepřehledné křižovatce, není vidět zleva, zprava, auta jezdí jako o závod, tak tam JE OPRAVDOVÁ červená a zastaví.
Podobné historky má o provozu v Milánu a zblázněných cizincích, kteří nechápou italský provoz…. Knížka je krásná, ale bohužel jen italsky.
Mohu posloužit vlastními zážitky z Neapole. Tam jsem zjistila, že musím autům skákat doslova pod kola, abych NA PŘECHODU PRO CHODCE přešla ulici. Ale ono to bylo úplně jedno, zda tam byl přechod nebo ne. Prostě jsem před to auto vešla a ono zastavilo. Samozřejmě to chtělo odhad, kdy si to mohu dovolit, aby to šofér také zvládl. Naopak jsem přecházela na přechodu pro chodce na zelenou, řidič byl hodný, že mě upozornil, že jede. Prostě zatroubil, já se zastavila, on projel. Takže jsme se domluvili. Říkala mi ale známá ze severu Itálie, že se v Neapoli, kde se pohybovala pěšky, ocitla v situaci, kdy na ni najížděli ze všech stran a že opravdu nevěděla, jak z toho ven. Ale je naživu, tak to také zvládla.
Já měla v Udine (tedy sever Itálie) dva drobné incidenty. Jezdila jsem do práce na kole, jednou mě vzal jeden řidič zrcátkem. Ulice prostě byla trochu užší, auto širší. Horko těžko jsem to ubalancovala, on přibrzdil (nezastavil!!!), když zjistil, že to zvládnu, bez dalšího odjel. Druhá byla řidička, která mě předjela a hned vzápětí odbočila doprava. Skončila jsem na jejím předním pravém kole. Dost zle se na mě podívala, ale pak také odjela. Fakt je, že v ani jednom případě se mi nic nestalo, ale příjemné to nebylo.
Jinak jsem s kolegy hodně jezdila i do hor, tam jsou silničky opravdu dost úzké, často před zatáčkami troubili, aby oznámili, že někdo jede. Některé zatáčky jsou fakt ostré.
Jsem ráda, že jste si s Martinem užili krásnou dovolenou, a pokud jde o řízení auta (a určitě i ve všech jiných směrech 🙂 ), tak je borec. Krásně jsi popsala, jak rozpletli ta auta a uvolnili cestu pro sanitku. Prostě čím dále na jih, tím přemýšlivější řidiči 😀
Ale Itálii miluji a na své kamarády nedám dopustit.
Máš pravdu, jejich přístup k řízení je tvůrčí! 🙂 A většinou opravdu funguje.
Nebudu ti sahat ani na Itálii ani na kamarády – nám se tam taky moc líbilo:))
Dostala jsem se k pc až teď, takže za prvé : dodatečná gratulace k Martinovi k narozeninám a za druhé velikánský obdiv k té cestovatelské odvaze. Určitě jste si to užili a viděli spoustu krásných a zajímavých míst a už se těším na další pokračování.
Martin děkuje! Já taky. A přemýšlím, jak psát dál 🙂
Tedy Dede, projeli jste opravdu pořádný kus Italie (dokonce jste byli i na Sicilii). Ty sis splnila přání „zaplavat si“ a Martin dokonce vylezl na Vesův. Modicu neznám, ale jestli jsi vyšlápla třeba jen polovinu uliček toho „městského kopečku“ tak to mohlo být jako ten Vesův!)!
Možná jsem tuhle zmínku někde propásla, ale mám tomu rozumět, že jste se s Martinem sešli až na letišti v Balri, kam Martin sám dojel vlastním autem? Je opravdu skvělý řidič, že se vrátil domů bez odřených šrámů po straná auta a vy oba s nepošramocenými nervy 🙂 Já bych už na takovou jízdu nervy neměla a manžel ani nery ani trpělivost :). Když jsme byli v Italii, na silnicích byl samozřejmě také rušný provoz, ale zdaleka ne takový, jako popisuješ. Holt Italie (a nejen ona) při svém stavebním rozkvětu nemohla tušit, že za pár století těmi úzkými klikatými silničkami budou projíždět kolony velkých aut. Ale zvládli jste to skvěle a hlavně bez nehody (tedy vaší, ta co popisujše je děs) a Martin měl krásnou narozeninovou dovolenou (též dodatečně gratuluji)
Martin děkuje 🙂
No, nervy dostaly zabrat, hlavně ze začátku, než jsme si zvykli. Pak to už šlo 🙂 Ona auta se dnes obecně do měst nevejdou, ale na tom jihu je to prostě znatelnější – města na prudkých kopcích a ty úzké uličky… 🙂
Musela to být hezká dovolená, taková by se mi líbila. Nikdy mě nebavilo jen celé dny ležet na pláži.
Pokud jde o dopravu, vzpomínám si, jak nás delegát hotelu, od kterého jsme cestou k moři museli přecházet silnici, varoval před italskými řidiči a před přebíháním silnice mimo přechod. Pak je prý vždy v případě nehody na vině chodec. Ale to je už dávno, jestli to platí pořád, netuším.
A pak jsem si vzpomněla na horskou silničku, kterou jsme si zase jindy zkracovali cestu do Milána (zkratku jsme našli sami, GPS tehdy nemajíce). Užší už být nemohla a aby bylo bezpečnosti učiněno zadost, stál každých asi tak 20 m jeden patníček napůl vyvrácený. Nevypadal, že by mohl něčemu zabránit. Za ním sráz do hlubin. Byla jsem šťastná, když jsme ten úsek měli za sebou. 🙂
Těším se na další díl!
Hančo, na takové silnici nad srázem a bez svodidel jsem řídila ve Francii (kolem kaňonu du Verdon) a chtělo to opravdu významnou sebekázeň, abych nejančila a spolehlivě to projela. Ruce se mi rozklepaly až dole, na konci kaňonu. Opravdu nesnáším hloubky:))
Krasnou narozeninovou dovolenou jste meli, Dede. Pripomnela si mi nasi letosni cestu po jizni Francii, GPS nas taky vodila nejradsi polnima cestama :)) A navic byla nejaka zpomalena, na kruhaci to bylo obzvlaste vyzivne, protoze ukazala kudy jet v okamziku, kdy si mijela spravny vyjezd. A pri projizdeni malych vesnic na kopci mi taky doslo, proc jsem na dalnici ve Francii videla sama mala auta. S jazykovym vybavenim jsem na tom byla stejne jako ty s italstinou a na jihu se s anglictinou taky nechytas.
Díky, milá Canivo 🙂 Jo, máš pravdu. To zní hodně podobně! 🙂
S tou “autoritou” řidičů dopravy je to zřejmě tak, ze vsichni ví, ze musí spolupracovat, jinak se z toho nevypletou. Lidé, co se prestehuji do Liberce většinou žádnou, ze se tu lidi pouští z vedlejší apod. naprosto běžné. Po čase zjisti, ze to není tím, ze by tu byli milejsi lidé než jinde, ale ze ten Liberec je tak spatne dopravně řešen, ze to není slušnost, ale boj o přežití, aby ten Liberec byl alespoň nejak průjezdny:-).
To je pravda, funguje to i na naší úzké příjezdové cestě na vsi 🙂 Obvykle si navzájem vlídně a civilizovaně uhýbáme, podle toho, kdo je v lepší pozici na uhnutí. Ovšem když se tu cpe nějaký cizinec, kterého zdvořile pustím a on projede bez pozdravu nebo poděkování, jako by to byla moje povinnost, slyší moje auto ošklivá slova! 😛
Martine, dodatečně všechno nejlepší!!
Dede, své vyprávění jsi začala vysokým adrenalinem, až jsem z toho znervozněla. Ale projeli jste se parádně! A fotky, fotky jsou krásně ostré, čím to?
Tak vyprávějí dál.
Hm, chyba, vyprávěj!
Diky Jano
Fotky jsou z mého mobilu. Martin má lepší 🙂 Měl s sebou zrcadlovku. Jenže tyhle mám po ruce, že jo:))
Nádhera! Itálii máme moc rádi, ale procestovanou jí zdaleka nemáme. A Pompeje ve mně zanechaly velikánský dojem, ale je to už let, co jsem tam byla. No, v srpnu mají všichni Italové dovolenou, tak se nedivím, že bylo plno. Ten provoz na silnicích je takový chaos, pořád se troubí, ale bouračku jsme tam snad ani neviděli. Krásná dovolená Dede!
Bouračky jsme bohužel viděli. Ten člověk, co položil motorku mezi Amalfi a Salernem sice poloseděl na silnici, ale jinak v pohodě, mluvil (a gestikuloval), patrně si udělal něco s nohou.
Ovšem později, když jsme se už v noci vraceli ze Salerna do hotelu, potkali jsme na jedné z těch čtyřproudovek, které ale nejsou dálnicí, jinou nehodu, velmi čerstvou. Větší auto narazilo zezadu do malého starého Fiatu Panda a byl to děs. Na silnici leželo mrtvé malé dítě, které vylétlo zadním oknem, nad ním naříkal muž, asi otec. V Pandě byl na zadním sedadle patrně další mrtvý – auto nemělo u zadních sedadel opěrky, takže asi zlomený vaz. Už to tam někdo organizoval (záchranáři ještě nepřijeli), tak jsme poslechli a jeli dál. Moc ráda bych ten pohled zapomněla, ale pochybuju, že se mi to povede.
Klobouk dolů před lidmi ze všech složek IZS. Co oni musejí vidět a přitom jdou další den zase do práce…
Ach Dede, to bych nerada viděla!
DEDE krásný článek a nádherné fotky z mé milované Itálie.
Už se těším na pokračovaní.
My měli letět příští týden do Říma, ale protože tam doposud napřímo nic nelétá a přiznám se, že jsme byli trochu nervózní z toho, jak se covidová pravidla mění za pochodu. Tak i když jsme oba očkovaní, tak jsme to vzdali.
Peníze za hotel máme zpět na účtě a na letenky voucher do příštího roku.
Snad to už na jaře příštího roku konečně vyjde.
Jejda, to je škoda. Moc na vás myslím, snad to vyjde aspoň ten příští rok.
Míšo, to mě mrzí, že vám to nevyšlo. Každopádně jsem si na tebe pravidelně vzpomněla kdykoliv jsem otvírala v mobilu apku Google Translate a orientovala se ve světě kolem – nejčastěji v jídelních lístcích 😀
Italské uličky jsme zažili mockrát, takže to nepřekvapí 🙂
I my jsme byli obdařeni letos tvůrčí navigací- přísahám, že už nikdy v autě nepronesu větu „Byla to hezká cesta, sice malá, ale fajn vlastivědné poznávání“. Protože ta mrcha to musela slyšet a od té doby nás tahala po cestách jen o kapku lepších než polňačka. Pravda, vždy to byly krásné výhledy a neznámá krajina, ale občas by tam mohlo být o kapku míň děr a o kapku víc asfaltu. Ale s Kájovou čtyřkolkou jsme projeli všude- kdyby to byl můj rapidek, tak ani náhodou…
My si ty malé, úzké a klikaté skoropolňačky letos vybírali schválně – výdycky jsme si vybrali nejdelší trasu z těch tří, co nám navigace nabídla, a podařilo se nám díky tomu několik objevů míst, kam bychom se asi za normálních okolností vůbec nedostali. Pěkné to bylo (ale samozřejmě jen v ČR, venku, nedejbože v Itálii, bych si takhle riskovat nedovolila).
Však jsme jezdili jen v ČR, zážitky kolegů otrávených z hledání doktorů kvůli testům do letadla a podobně mě odradily od většího cestování.
Tím, že jsme oba očkovaní, jsme vlastně žádné problémy neměli. V telefonu máme v Tečce covidpass a před cestou jsem musela vyplnit on-line jeden formulář pro cestu tam a druhý pro cestu zpět. Nic nebylo potřeba tisknout, mobil stačil. Ostatně, v mobilu jsem měla i letenku, žádné papíry nebyly potřeba. Jen nevím, jak a kde vlastně vyplní náš příletový formulář lidé, kteří nemají na cestě přístup k internetu…
Jéžiš – už první článek mi vzal dech a byla jsem napnuta jak malé kšandy. Vzdávám Martinovi všechnu čest a smekám klobouk, že tohle všechno zvládnul. Znám uzoučké silničky v chorvatských městečkách a vzpomínám na první cesty za mořem, kdy ještě po válce nebyly spravené silnice (prosím, myslím válku v Jugoslávii – ne druhou světovou) – tam bylo jedno místo, kdy v zatáčce autobus jel jedním kolem nad propastí – ostatní auta se vlezla tak tak! Uf – to byl taky adrenalin!!
Když jsem četla Neapol, hned mi přišlo to pořekadlo (ale pak jsem se zarazila, jestli se to neříká o Římu – ale ne, tam zase vedou všechny cesty!), ale že by to mohlo být až tak doslovné, to mne nenapadlo 🙂 .
Těším se na další pokračování a na fotky! To moře je krásné!!
Ygo, nejezdíme do Chorvatska často, ale jak jsme tam byli před třemi lety i se psy, užili jsme si úzké uličky úplně stejně – jen to nebylo tak intenzivní, protože jsme byli na jednom místě (Korčula) a rychle jsme se zorientovali v tom, kudy (pro nás) cesta nevede:))
Přiznám se, že když jsem v Praze sedla do auta a jela domů, byla jsem tak vděčná, že se všude bez problémů vejdu! 🙂
Vítám z dovolené.
Takže první dotaz – vy jste vážě netušili, že 15. srpna je v Itálii Ferragosto a po něm si berou všichni Italové dovolenou? 😉
Ne! 🙂 Itálii nijak zvlášť nesledujeme, ale pak, i kdybychom sledovali – Martin má narozeniny 18. srpna a tohle byl narozeninový výlet:)) Takže se jelo! A byla to legrace (bez angličtiny 😛 )
Aspoň jste měli trochu adrenalin, no. 😉
P. S. S tím Ferragostem by mě to nenapadlo, že to nevíte, fakt je to něco, co se v článcích a jiných pramenech píše snad úplně všude a všude se doporučuje v srpnu do Itálie vůbec nejezdit (třeba Řím, ten je napůl zavřený, tam se skoro nikde nenajíš a ani na to kafe si nedojdeš).
P. P. S. MLP má narozeniny 14. 8., ale i když měl taky významné výročí, nakonec jsme to neriskli a strávili celou dovolenou (i když rozdělenou do tří částí) u nás v ČR.
Martin chtěl ven… a já taky. Takže jsme to riskli.
Baví nás to a jsme obvykle dobrá cestovatelská dvojka (když se bojím, mačkám imaginární brzdu a zavírám oči – neječím!:))
My jsme taky poměrně cestovatelsky sehraní, ale letos jsme prostě měli strach jet kamkoli ven. Snad to příštží rok napravíme.
Jsi ideální spolujezdec. 🙂 Takového do každého auta.
Nevím, co je Ferragosto, vím jen, že druhá půlka srpna je v Itálii jedna velká dovolená a nedá se s nimi obchodovat.
Jak to tak čtu, Dede, máte zážitků na tři vozy. 🙂 Hezký jste si to užili a přežili – pro mě by ten způsob řízení dopravy opravdu nebyl.
No, člověk si zvykne:)) Martinův nejčastější dotaz na mě byl – kolik tam mám ještě místa? Tedy na pravoboku 😛 když se s autem prodíral úzkými mezerami…
Krásné povídání. Co se týká té dopravy, tak mám stále v paměti, jak jsme jezdili na Sicílii. Chaos řízený intuicí, který funguje. Zážitek byl, že jsem do toho vyklouzl přímo z letadla, ještě v pohorách, v nezvyklém autě a v centru Catanie. Rád vzpomínám.
Věřím. Je to adrenalin, ale umí to vzít za srdce. Jo a taky tam chutná! 😀