BTW: Denní svícení

„Proč se vlastně vztekal?“ ptám se nepřítomně svého syna. Soustředím se na řízení, počasí je příšerné a nějak mě zaskočila naštvaná reakce řidiče, na kterého jsem krátce blikla, abych ho upozornila, že v tom nečasu nesvítí.

 

 

„Eh, on totiž svítil, aspoň si to myslel,“ vysvětluje mi syn. Na můj nechápavý pohled odpověděl stručně: denní svícení. Aha. Denním svícením v podobě řádky jasných ledkových světýlek podmalovávajících přední reflektory proslulo před (delším:)) časem Audi. Brzy se to stalo hitem a na silnicích začala jezdit auta s více či méně zdařilými napodobeninami.

Potíž je v tom, že co na moderních autech nepřehlédnete, se v mnoha případech proměnilo v ušmudlanou řádku nevýrazných bludiček, často se skrývajících kdesi ve spodní části nárazníků starších modelů aut nejrůznějších značek. Vzadu samozřejmě nesvítí nic. Výsledkem jsou šťastní řidiči, kteří ošulili zákon o povinném svícení a prakticky neviditelná auta v kolonách svítících vozidel.

Co se ještě snese za jasných dní, je kritické za deště, mlhy nebo sněžení. Dražší auta mají zabudovaná čidla, která při slabším světle automaticky zapnou normální osvětlení. V ostatních vozidlech by to měl udělat soudný řidič. Potíž je v tom, že soudnost je občas vzácné zboží.

Nadšení pro amatérské denní svícení mi přijde být ze stejného soudku, jako je třeba odpor k zapnutým bezpečnostním pásům, vedoucí ke kamuflážím s cílem ošidit policisty i pípající alarm v autech. To, že se tito řidiči v případě kolize nejspíš zabijí, je konec konců jejich věc. Špatně osvětlená auta jsou však horší, protože případnou nehodu mohou odskákat nevinní lidé.

Dokážu pochopit, že člověk na světla zapomene. Ale ono to vždy není zapomnění. Je to trochu jako v onom vtipu o řidičích kamionu, kteří přijedou před most příliš nízký, než aby pod ním podjel jejich návěs. Ten u volantu se pátravě rozhlídne, a ten druhý ho povzbudí: Žádnej policajt v dohledu, jedem…

 

PS: Pořád ještě občas na nesvítící řidiče blikám – jedno krátké bliknutí a prstem ukázat na kapotu. Snažím se, aby to zásadně nevyznělo agresivně, aby to bylo skutečně vnímáno jako jednoduché upozornění. Popravdě za ty roky už celkem správně odhadnu, kdy to bude fungovat a kdy ne – hodně se pozná z typu (ne značky) onoho nesvítícího auta… Stejně já kontroluju auto, pokud někdo blikne na mě. Denní svícení mám nastavené automaticky (mám to plnohodnotné, tak nemusím myslet na přepínání), takže světla nijak zvlášť nekontroluju. No a v servisu světla vždycky vypínají. Někdy na to přijdu třeba až druhý den – poté, co na mě někdo blikne.))

PPS: O tom, že nevnímám denní svícení za zhoršených podmínek jako problém jen já svědčí i opakovaná hlášení Zelené vlny, jakmile se zhorší počasí. Tam totiž volají ti řidiči, kterým nestačí mezi zuby cezené – ten vůl fakt nesvítí! 😛 Minule jsem jela za bouřkového počasí do Prahy a jízda po dálnici, kde co chvíli v koloně v záclonách deště narazíte na nesvítící auto (zadní světla), byla fakt výživná.

 

A tak se dnes ptám – jak řešíte denní svícení vy? Snažíte se upozorňovat nesvítící auta? Nevíte, jak by se dal na nesvícení upozornit řidič na dálnici – aby vám rozuměl (pokud bude chtít)? Když na něj budu blikat zezadu, tak se s největší pravděpodobností akorát naštve  😛

Aktualizováno: 29.6.2020 — 13:40

49 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. když jsem si přečetla komentáře s divočákem, hned mi bleskl hlavou tenhle vtípek: Dvě auta se míjejí v protisměru, je vedro k zalknutí, obě mají otevřená okna. Řidička protějšího vozu zařve do okénka:PRASE!!
    Řidič CHLAP ani nezastaví ale hned chrlí z okna spousty hrubých a sprostých nadávek. no jedou dál, když žena za volantem slyší třískot vysypaného skla a rachot muchlaného plechu. A pointa je nasnadě. Zní: Muži, naslouchejte i ženám řidičkám pečlivěji a pozorněji!

  2. Když výjimečně jedu autem, mívám zapnuté potkávačky a to i když se zrovna svítit nemusí. Kdysi jsem se ptala na svícení jednoho pilota a ten odpověděl, že zapne všechna světla a teprve pak zavře dveře a tak se to prostě dělá bez diskuze.

    1. lidi, zas se tuškodolibě uchechtávám. Vaše starosti jsou zcela mimo mne. Na obou našich stařičkých wartburcích (1986 a 1987 můj šikula Jiří sám namontoval automatické zapínání světel. no, a proti nechtěnému vybití baterky Jiří zhotovil na obou vozítkách ještě jedno udělátko.Nežli opustíme a uzamkneme OBYČEJNÝMIN KLÍČKY!!! autíčka, jiří vypne udělátkem baterii. A dělá to ještě poctivěji od doby, kdy se zfetovaná a opilá mládež cestou z diskotéky chtěla zadarmo povozit v několika ukradených autech. První nemělo v nádrži žádný benzín, u druhého je chytil rámusem probuzený majitel , a pak doišlo na to naše. tehdy jsme ještě červené kombi neměli, ale na tom oranžovém staříkovi si vylili svůj vztek dokonale. když auto nešlo nastartovat, vykopalin všechny reflektory. doničili blinkry a pak se ještě všichni vystřídali proskákali se po celé kapotě.Když na Jiřího tehdy ve dvě v noci zvonili policajti s dotazem, zda to auto zaparkované na barokním mostě je jeho, a zda si ho může odklidit, bylo vše rázem jasné.Opilce a záškodníky úpolicajti chytili, ale práce s opravou stále nemálo peněz.protože všichni byli nezletilí, vyvázli jen s podmínkami., Měli zaplatit jen škodu, ale dodnes peníze v plné výši nedorazily

  3. Protože to byl vzteklounek?
    Už se mě kolikrát stalo, že mi nějaký řidič vyčinil, co že jedu po silnici, protože nevěděl, že je na ní cyklostezka. Nějak jsem nevěděla, proč bych se kvůli tomu měla vztekat…

  4. V 90.letech nas za sviceni ve dne v Praze zastavil policajt s tim, ze to tehdy byl dopravni prestupek. Byl podzim, mlha, tezko jsme chapali, ze svetla musime vypnout. Sviceni i ve dne povazuji za velice dulezite za jakehokoli pocasi, v dnesni dobe, kdy auta jsou bud sediva nebo bila, casto barevne splyvaji s vozovkou a jsou z dalky bez svetel spatne videt.

    1. S tou barvou aut máš pravdu – já někdy jen žasnu, s kolika odstíny šedi a hnědi (!!!) dokáží výrobci v rámci inovací barvené škály přijít. Snad podle hesla: to tu ještě nebylo, to se bude líbit… Že tu většina těch odstínů nebyla má jeden důvod – jeden je neviditelnější než druhý, ale pokrok zřejmě nezastavíš. Aspoň že ta světla se už dělají lepší…

      1. Nemluvě o tom, že nepoznají barvy. Kamarádka si nedávno zařizovala nové auto s přestavbou na ruční řízení a chtěla červenohnědou barvu. Bohužel, dostala autor barvy lampiček u bordelu a ještě jí říkali, že je to přece tatáž barva. (Bohužel problémy tím nekončily, myslím, že prodejce využil faktu, že peníze na auto jsou časově omezené a přejít k jinému prodejci by znamenalo zpoždění možná i v řádech let).

  5. Ono s těma mlhovkama je to potíž. Když jedem domů zazvěřenou krajinou po silničce bez krajnic natož vodorovného značení, je tma nebo se stmívá, pak mlha nemlha svítíme jak vánoční stromeček 😀 . Naštěstí tu moc lidí v tu dobu nejezdí a ti, co jedou, svítí jako my, tak to oba zhasnem. Naposled jsme v cca 23 hod potkali (přeběhli přes cestu) 3 srnce, 6 srnek, 4 zajíce, ježka a ve vsi 2 kočky. Jen prase chybělo, ale i ty už jsme potkali.

    1. Alimo, tohle důvěrně znám. A prasata také málokdy vídám na silnici, stačí, že mi od jara bydlí bachyně s mláďaty a tetičkami prakticky před domem…

      1. Taky jsem potkala a není to tak dávno srnce,přistál mi zadkem na kapotě. Bylo to drahý.
        Svícení :Předvčerem jsem jela v průtrži a v malé křižovatce mne míjela bílá dodávka, nesvítila, málem jsme byli v sobě,vůbec jsem tu mašinu neviděla.

  6. Jako neřidič toho k tématu moc nemám – jen když jsem četla o mlhovkách, tak jsem si vzpomněla, jak jsem kdysi za hluboké totality, kdy jsme občas jezdívaly (jako dámská jízda v jednom autě) na nákupní výlet do NDR, mezi dětským oblečením a hračkami vezla taky mlhovku. (chuckle) Taková hezká, červená, obdélníkového tvaru, montovalo se to na zadní nárazník. Trochu jsem se o ni bála, aby mi ji na hranicích nezabavili, ono se snad mohlo nakupovat do nějakého limitu, ale dobře to dopadlo. To pak bylo doma radosti! 🙂

    1. Myslím, že si vzpomínám na dobu, kdy se snažili zakazovat brzdová světla na horním rámu pátých dveří – a jak jsem nechápala proč. Vždyť v koloně ta auta byla podstatně líp vidět! Naštěstí se to celkem rychle překulilo do opaku a teď to mají snad všechna auta…

  7. Nikdy jsem problém zapnout/nezapnout, svítit/nesvítit neřešila. Auto si na cestu samo rozsvítí v okamžiku kdy nastartuji a ani nevím, jestli se svícení dá vypnout. Myslím, že ne, svítit i ve dne je už desítky let povinnost a aby se lidu obecnému nezachtělo nařízení obcházet (nerozumím proč by vůbec měli chtít), všechna auta se s tímhle zařízením už prodávají. Všechna moje auta ho měla a připadá mi to jako nejjednodušší způsob, jak povinnost svícení dodržovat. Možná ale v Česku tahle povinnost není a pak je na každém, jak se ke svícení ve dne postaví. Potom z toho holt může být malý problém.

    1. Problém je půjčené auto, které automatiku nemá. Měl jsem opravdu pestré zážitky z noční Skopje, kdy jsem jel s vypnutými světly 😀

      1. A to na tebe nikdo neblikal? 🙂 Pokud tam mají dobré veřejné osvětlení, tak chápu, že ti to mohlo utéct:))

        1. Oni troubili! Ale nechápal jsem chvíli proč a bylo právě, pak jsem odbočil z hlavní a … Tma 😀

    2. Víš co, taky jsem nepochopila, proč na toto zařízení lidé nadávají – stejně jako na povinnost mít pás. Přijde mi to logické a pro dobro všech.

  8. V tom období kdy se docela setmí kvůli bouřkovému mraku mne několikrát nemile překvapil ještě jeden úkaz:
    1. Odbočuji z vedlejší na hlavní doleva, vidím vlevo relativně daleko pomalé auto, slušně svítící. Pohoda, přejedu odbočím a najednou vidím, že před ním jede rychleji jedoucí motocykl, který také svítil a jejich světla dohromady splynula tak, že nebyl ani za mák vidět
    2. Řeším předjetí pomalejšího vozidla. V protisměru v dálce dodávka, jede celkem pomalu. Trochu víc vykouknu a před ní náhle černá oktávka mnohem blíž. Oba svítící poctivě.

    Dost záludné optické klamy, tyhle zákryty

      1. Vrchol kopce beru, tam se prostě něco vynořit může, ale když mám pocit, že vidím, tak to je obzvlášť vypečené

        1. Na pětatřicítce je jeden úsek, kde je silnice tak zvláštně zvlněná a auta se na ní prostě objevují a zase mizí 🙂 Někde před Holicemi? Nevím, ale mám dojem, že je tam teď na celém úseku plná čára…

  9. Ach jo. Denní svícení.
    Už jsem si na ten pohled zvykla, takže občas bliknu na někoho, kdo nesvítí, abych si později všimla tenkých bludiček pod nárazníkem. Už je vídám málokdy.
    Ale výhrady mám pořád stejné. Lidi přestali vnímat zhoršenou viditelnost, protože přece svítí, že jo. Že tak nějak jenom dopředu, no, naštěstí výrobci myslí za nás, takže takových postupně ubývá. A přestaly být vidět motorky a osvětlené objekty. Tam kde se blýsklo světlo motorky, nebo přední odrazka kola, dnes v proudu různých světýlek neuvidíte nic a spousta lidí motorky a kola vůbec nevnímá…
    No jo, já vím. Je to pokrok.

    1. Podívej, většina normálních řidičů reaguje za zhoršené viditelnosti větší pozorností při řízení – jen idioti nereagují na nic. Pokaždé, když jedu po pětatřicítce mezi Hradcem a Mohelnicí potkám jedince předjíždějící na plných čárách za provozu, který tam je. Obvykle jim uhýbám a doufám, že nezpůsobí nehodu zrovna ve chvíli, kdy mě míjejí. Oni na to hřeší (že se jim lidé snaží uhnout), až nakonec někoho zabijí. Pokud sebe, tak mi to nevadí. Pokud nevinné lidí, tak mě to vytáčí, protože je to zbytečné.
      Svícení prostě pomáhá, aby auta byla vidět (i za sluníčka v lesních úsecích je ta pomoc znát). Většina motorkářů svítí velmi intenzivně (nepoužívají dálková světla i za dne?) a i tak je kolikrát zahlédnu na poslední chvíli, hlavně, když se na dálnici prosmykávají mezi auty jedoucími prakticky v souběžné jízdě. Je na hlavně nich, aby si dali pozor, při rychlostech, jakou obvykle jezdí (člověka jedoucího normálně v pravém pruhu na skútru obvykle vidět je).
      Cyklisté potřebují blikat… jsou v provozu nejslabším článkem, musejí se holt chránit technicky i vlastní úvahou. Když je někdo zabije, tak sice mohou být v právu, ale nepomůže jim to – musejí se snažit předvídat. Rozumní řidiči se také snaží na ně dávat pozor. Před idioty je neochrání nic než stálá pozornost a štěstí. Není to spravedlivé, ale je to tak. Se svícením to souvisí jen tak, že aspoň něco by pro sebe ten cyklista udělat měl (že to mnozí nedělají je na jinou debatu).

      1. Nedávno jsem celou 35 potkával šíleného bavoráka. Ten opravdu letěl a předjíždění si vynucoval i na protisměru a protože asi dělal pauzy, viděl jsem to víckrát 😀

  10. já svítím, ledkové vymyšlenostě nemám…a upozorňuju…a musím si spínat světla sama, na berlingu z roku 2004 automatika na svícení není..A na FORDU z 1996 taky ne..spíš nemám ty pásy..mi to přes ty moje přednostě vadí, furt se mi sesmekávaj ke krku…a pak jsem z toho vzteklá..

    1. Nemáš pásy posuvné? I na mojí staré oktávce (letos by jí bylo dvacet a ještě jezdí u kamaráda:)) se dají ve stěně auta posunout dolů, takže pak ti nekloužou na krk. Jsem malá, takže to řeším v každém autě, které řídím.

  11. Za to jsem platila v poledne, za sluníčka pokutu. A že si mě vyčíhali a jeli za mnou! Jak střídám nové se starým tak jsem zapomněla zapnout. Já to nové nemám asi nejnovější protože si mohu sama navolit zda chci rozsvítit automaticky nebo manuál.

    1. Právě proto, aby mě zbytečně nechytli, jsem ráda, když na mě někdo blikne, když náhodou nesvítím – a neberu to úkorně. 🙂 Tak to obvykle berou lidé, pro které je nesvítit svatý boj proti zákonu, se kterým nesouhlasí. Nárazníkové bludičky jsou další způsob, jak obejít zákon. Popravdě nevím, co jim na zapnutých světlech tak strašně vadí. Pokud mají pocit, že je zlikviduje těch pár korun, co svícení stojí, pak nevím, proč nejezdí busem:))

      1. to jsem vyjela z parkoviště a asi po 200m mě čapli. Nestálo to moc – jen stovku a domluvu. A tak si teď dávám pozor. Auto je staré 25 let a jezdím s ním po okolí se psy. Občas se stavím pro nějaký menší nákup a ten se mi prodražil – tedy o stovku.

        1. No, míň ti asi dát nemohli 😀 Ale chápu, že to naštve. Já takhle úkorně cítím, když jsem dostala pětistovku pokuty za parkování na náměstí – ano, stála jsem, kde jsem neměla, asi tři minuty a s blikačkami. Chápala bych to, kdyby tam stejným způsobem nestála spousta aut den co den a nic se neděje. Takže bylo to právem (ta pokuta) a stejně mě to štve 🙂

          1. já vím, že to bylo právem a mojí blbostí. To právě, že jezdím různými auty a člověk je jen člověk a nové auto je chytřejší než já a to mě na něm taky někdy štve. A to ještě kdyby bylo letošní to bych se s ním asi bála i jezdit aby mi nenadávalo.

  12. Automatické rozsvěcení jsem si nechala záměrně vypnout. U všech starších aut jsem byla zvyklá automaticky rozsvítit manuálně – a dělám to tedy automaticky i u auta nového 🙂
    Mameluky s mlhovkou bych neodsuzovala, co je v bodě x lehounký mlžný opar, může být v bodě x minus kilometr mlha jako mlíko. Na cestě kolem Dalmatinova je zrovna jedna taková pasáž a než člověk zatlačí oči zpátky do důlků a ty mlhovky vypne, může to chvíli trvat 🙂
    S novým autem jsem si pořídila i nové zkušenosti, třeba že kartón mléka na sedadle spolujezdce musím připoutat bezpečnostním pásem. Zřejmě je tam nějaké čidlo, které 12 kg považuje za člověka a píská tak dlouho, dokud pás nezapnu.
    Také jsem zjistila, že u ukazatele stavu nádrže je taková šipčička, která ukazuje, na které straně auta nádrž je. Je to úplná blbost, ale když si v rodině střídáte různá auta, může se hodit.

    1. Tak na automatické denní svícení jsem si ráda zvykla. U svojí staré oktávky jsem pořád riskovala – nezapnu světla, bude pokuta a budu blbě vidět. Nevypnu je po dojezdu, zlikviduju si baterii:))

  13. Automatické rozsvěcení vypnuté v servisu – přesně totéž provádějí i mně 🙂 – nejspíš se autu zdá být vevnitř tma a na automat svítí tlumená světla, takže to musejí vypnout. A co se týče deště, mlhy a vodní tříště na mokré dálnici, tak tam rozsvěcím nejen tlumená, ale samozřejmě i zadní mlhovku (bohužel mi svítí jedině spolu s předními) – před sebou ani zblízka prakticky nevidím neosvětlená, až v těsné blízkosti vidím osvětlená a jedině zdálky vidím auta svítící i zadní mlhovkou … Jo a v noci bych zabil každého mameluka, který v lehounkém mlžném oparu mě oslňuje zadní mlhovkou, ačkoliv normální koncová světla aut jsou viditelná na půl kilometru daleko …

      1. No tak to bych až tak netvrdila… I přední mlhovky v okamžiku, kdy mlha není, jsou na zabití!

          1. Potíž je v tom, že když zablikáš na někoho před sebou (a je to chlap:)), tak se obvykle vztekne dřív, než by začal uvažovat – vůbec, když jsi ženská 😛

            1. no,když máš firemní auto s polepama, tak neřeší řidiče, ale proč se bliká 😀 když jedu svým, tak máš pravdu…

      2. Problém mlhovek vzadu, třeba u Felicie, která je má silné na obou stranách, je, že nepoznáš že svítí brzdovky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN