BTW: Komu to chutná?

Začalo to tím, že si auto zase stěžovalo. Ostatně, nemáte pocit, že moderní auta napěchovaná elektronikou připomínají… něco hodně rozmazleného? Co po vás každou chvíli něco chce? Někdy si říkám, kdo je tady vlastně pánem!:))

 

 

Zkrátka Martinovo auto na mě jedno odpoledne, když jsem ho přeparkovávala z louky před domem zpátky na dvorek, hodilo oranžovou ikonou a požádalo o AdBlue. Tedy, aspoň já jsem si tak tu žádost vyložila. Inu… v tu chvíli jsem měla o této záležitosti zcela minimální povědomí. Věděla jsem, že ta věc (roztok močoviny) se dá koupit na pumpě a bylo mi známo, kde je otvor, kam se to má nalít.

Jsem poslušný majitel auta, takže jsem sice otráveně, leč pilně zajela k pumpě a tu věc tam doplnila. Věděla jsem, že v neděli pojedu na otočku na Moravu a Martinovo auto je podstatně pohodlnější než moje, tak jsem ho chtěla mít v cajku. Ukázalo se však, že auto má jiný názor. I když dostalo vhodné množství oné tekutiny, i nadále mi zdobily přístrojovou desku odpovídající oranžové ikony.

Kruci, co teď? Že by… že by si to auto ještě nestačilo všimnout, že má ten sajrajt doplněný? Dojela jsem od pumpy domů (vzala jsem to oklikou, takže to bylo asi 8 km) a nic. Zaparkovala jsem. Po hodině jsem to šla zkusit – třeba si to rozmyslelo! Nerozmyslelo. Bylo – jak jinak – pozdní páteční odpoledne.

Zavolala jsem do jedno škodováckého servisu v Hradci Králové. Technik byl ochotný, ale (pochopitelně) mi jen radou pomoct nemohl, a navíc mi řekl, že zítra nemá v servisu chlápka, který pracuje s diagnostikou. Jak už to technici umějí, předestřel přede mnou množství možných závad, o kterých jsem do té doby pochopitelně neměla ani tušení, a které se mi (stejně pochopitelně) vůbec nelíbily. Poradil mi ještě, ať to v sobotu zkusím v Trutnově – tam je další škodovácký servis.

Večer jsem strávila něčím, s čím nesouhlasí ani lékaři ani technici – tedy pročítáním internetových fór. Potřebovala jsem pochopit, k čemu ta zatracená věc slouží, jak to funguje a co přesně znamená ta hláška o „zbývajících kilometrech“. Pochopitelně jsem se na fórech neptala, protože pak bych se patrně dozvěděla víc o sobě (no jo, ženská) než o AdBlue. Ale speciálně na citroenovském fóru jsem našla hotovou studnici vědomostí – tedy popisy nejrůznějších problémů a způsobů, jak z toho majitelé aut nakonec vybruslili.

Takže v sobotu ráno jsem (pro jistotu bez ohlášení:)) vyrazila do Trutnova. Tam mi sdělili, že servis je zavřený, funguje jen prodej nových aut. Přesto se technik zeptal, s čím mám problém. Vysvětlila jsem mu, že jsem nakrmila auto AdBlue a ono je stále nespokojeno a svítí na mě oranžovými kontrolkami. Šel se mnou k autu, zapnul si palubní počítač a trpělivě mi vysvětlil, že auto mi netvrdí, že má málo močoviny, ale že má chybu v systému, který se tuhle věc stará.

Potom si otevřel kapotu a na chvilku se zadíval na motor. Otočil se ke mně (i já se zdvořile dívala, byť jsem byla schopná vidět jen to, že ten motor tam je) a zeptal se mě: „Neparkovala jste náhodou někde jinde než obvykle?“ Pokrčila jsem rameny a zavrtěla hlavou – vždyť já s tím autem jezdím jen málokdy, většinou stojí na dvorku. „Zkuste se zamyslet!“ trval na svém technik. „No, stálo dva dny na louce před bránou,“ připustila jsem nakonec. Měníme střechu a dvorek zrovna potřebovali klempíři, měli tam lešení.

„Pak je to jasné,“ pravil ten dobrý muž s uspokojením. „Podívejte, něco vám tady překousalo kabel! A náhodou je to ovládací kabel k systému používajícímu AdBlue…“ S nevírou jsem se podívala na rozžužlané dráty. „Takže je třeba ten kabel vyměnit, což tady a teď nemůžeme. Ale zavolejte si v pondělí kolegovi, zařídíme to.“ No jo, ale já potřebuju jet v neděli na tu Moravu! A pokud musí dáma mého věku projet ráno tam a po obědě zpátky víc než 250 kilometrů, dá přednost vozidlu s automatem, to dá rozum.

Ptala jsem se, jestli se mohu spolehnout na ten odpočet kilometrů, které mi palubní počítač slibuje. Stejně jako jeho kolega z Hradce mi odmítl dát jasnou odpověď. Tušila jsem proč. No, co už. Poděkovala jsem a odjela. A pozorovala, co mi auto píše. Než jsem dojela domů, snížil mi povolený dojez na 950 km, což znamenalo, že odpočítávání funguje. A pak mě napadlo další řešení – zeptám se na Škodě Asisstence!

Tou dobou jsem už byla natolik zběhlá v problematice, že jsem snadno vysvětlila, co jsem potřebovala, a položila zásadní otázku: „Mohu tomu odpočítávání věřit?“ „Můžete,“ pravil škodovácký mladý muž, čímž mi posvětil to, co jsem stejně chtěla udělat:)) A tak jsem vzala superbí Princeznu na výlet. Bezpečně jsem odjezdily všechno, co jsem potřebovala a když jsem odpoledne zaparkovala zase doma na dvorku, slíbila jsem jí: „Neboj, v pondělí půjdeme do servisu ukázat ten překousaný kabel, oni ho objednají a brzy budeš zase neokousaná!“

Jen by mě zajímalo, jaký tvor – a proč – okusuje pod kapotou kabely. Kudy tam vleze? Slyšela jsem, že kabely mají rády kuny… Ale kuna není myš, jak se tam vejde? Nemohla to být přece jen myš? Ten motor je hodně velký, kolem bůhvíkolik místa není, kapota je… přiléhavá:))

 

A tak se vás ptám – máte zkušenosti (své nebo sdílené:)) s překousanými kabely? Znáte pachatele? 🙂 Máte představu, jak by se člověk mohl bránit? 🙂

Aktualizováno: 17.3.2019 — 21:17

71 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Take bydlime v zakunene oblasti :(. V noci kuny hlasite behaj po strese, hlasite se perou na ulici a citelne ukusujou z auta.
    Nepomaha nic. Specialni postrik do podkapotoveho prostoru, pletivo polozene na zem pod prostor kapoty, kocici chlupy, vlasy … snad jedine enona jsme do auta jeste nenacpali.
    Jakmile se po nastartovani auta palubka zacne tvarit moc barevne, je jasno. Vicedenni vylet se zas prodrazil.
    V jednom parnem lete jsem sla takhle kolem auta a uslysela sramoceni pod kapotou. Jak jsem tak pobihala kolem auta, kopala do gum a cesky rvala „vypadni odtud!“, pritahla jsem obecenstvo, kunu ale nevypudila. Zkusila jsem nastartovat – jasne! barev bylo vic nez normalne – obecenstvo hlasilo, ze kunu nevidet. Nezbyvalo, nez kapotu otevrit. Obecenstvo chrabre prohlasil, ze tohle teda on ne, ze tam tu ruku nestrci a kapotu neotevre. Premohla jsem se ja a jala se (myslim, ze nikdy predtim ani potom jsem se pod kapotu nedobyvala, takze jsem nevedela, kde presne se co ma delat) smatrat. V tu chvili cosi prsklo, obecenstvo zarval, zpod auta vystrelila lita malinka selma a ja si leknutim orvala klouby na ruce, jak jsem ruku rychle vytahovala.
    Do prostoru, kam se vejde jen tak tak motor a to vsechno, ostatni, se kune podarilo vtestnat spizirnu a loznici. Filc byl orvan az na kost, kabely ohryzane a vsude vsude vsude byly zasoby jidla. Dokonce neopereny ptak bez hlavy velikost holuba se nasel. V mrakotach jsem to vsechno nafotila a zavolala servis. Jasne! prijedte! A kdyz zustanete cestou nekde nepojizdna, tak pro vas poslem odtahovku! Grrr.
    V servise jsem pri predavani klicu nekolikrat zopakovala, ze pod kapotou jsou mrtvolky, at to auto daji alespon do stinu. Pan technik volal az za dva dni a pri popisu skod se omezil jen na: cervi byli vsude, museli jsme to cele zvednout a vycistit, nahradni dily jsou objednane.
    Pro uplnost jen dodavam, ze kuna z meho auta zahucela do auta sousedova, ktery mi pri akci asistoval a behem chvilky, nez si dobehnul pro klice, prokousla ze vzteku, na co prisla.

      1. No pac tam nebylo jen to nebohe kure, ale i jine nechutnosti skryte pod hadicemi, kabely a vecmi s ruznymi technickymi nazvy, na ktere by nedosahla ani pinzetou, auto muselo do servisu tak jako tak a v neposledni rade by tam jistojiste neco pridala.

    1. Proboha Evo, tohle je už horor! Kuní teror nevinného obyvatelstva… 😡
      Jak já jsem ráda, že mám na dvorku ty psy:))
      Eh… doufám, že to bude stačit…

    2. Uf, sice jsem se při čtení musela několikrát zasmát, protože je ta příhoda popsaná vtipně, ale v reálném čase to musel být příšerný zážitek! (tmi)
      Zrovna nedávno jsem se doslechla, že v naší ulici sousedce kuna upravila vnitřek auta tak důkladně, že ji oprava stála několik desítek tisíc, auto není zrovna z nejlevnějších. Tak nevím, jestli se mám začít bát – anebo preventivně začít sypat motor našeho vozu pepřem.

        1. Jenny, já v Martinově autě ty psy vozím taky (wasntme) To jen poznámka… 😀
          BTW – momentálně se vyskytující truhlář radí ty „voňavé“ stromečky, prý si tak chrání auta oni a celkem to funguje (už mají otisky tlapek jen na kapotě zvenku:))

  2. S automobilovou historkou se nepřipojím, ale mám pozvánku na jednu fajn výstavu s tematickým názvem. Možná jste už slyšely/i o 8smičce (fakt se to tak jmenuje) v Humpolci, vřele doporučuju. Vstupné mírné (8 Kč), výstava moc pěkná, mají i velice příjemnou kavárnu s výbornými zákusky a skvěle zásoběný obchod s literaturou o umění (nechali jsme tam skoro 9 tisíc).
    8smička zde: https://8smicka.com/

      1. Jo a zapomněla jsem dodat, že ji na té výstavě mají, pěknou vycpanou, i s tím nanukem. Dcera si s ní nadělala spoustu fotek, název výstavy je totiž její dlouhodobý nick.

    1. Aido, té kuně bych nanuk taky radši koupila – kdyby pak nechala kabely na pokoji (vyšlo by to levněji:))
      Jinak díky za odkaz, Humpolec je trochu z ruky, je dobré, když se dá nahlédnout aspoň jinak.
      U nás je teď výstava Nepraktových obrázků, to nesmím minout 🙂

  3. potvory maly (chraneny) jedny! jednu dobu nam taky radily na zahrade a bali jsme se okousanych kabelu v aute nebo znicene nove izolace strechy (skoro kazdy ma nejakou odstrasujici zkusenost). plus ‚navstivenky‘ na rohozkach pred prednim i zadnim vchodem, a vycucane skorapky sousedovych vajec.
    kamoska z legrace doporucila trus velke selmy – pry az pujdete do zoo, poproste u tygru nebo u lvu – to ji odradi. no, mit na rohozce kuninec nebo tygrinec… 😛
    nelibi se mi ani jedno, ale privedlo mne to na napad a nejakou dobu jsme u dveri odkladali pouzite pleny pred vyhozenim… a uz je klid! zrejme je nase dite hodne velka selma 😀

          1. Tak to je fajn, že máš řešení (a zdroj). 🙂
            To tygří fakt nedoporučuju, kamarád říkal, že smrdí strašlivě (ze zvědavosti si pytlík s tím cenným nákladem v autě otevřel, když si ho odvážel z místní ZOO, a to auto prý pak větral snad 14 dní). Na půdě na chalupě, kde to pak nainstaloval, z něj měla kuna jen legraci, vždycky vedle toho tygřího přidala to svoje.

  4. Kuna u nás na chalupě zmizela z domu pořízením nové střechy. A to tam ještě za její přítomnosti chodila cábřit Prašivka a kuně to bylo úplně jedno. Mě nevadila, její enóna a chcánky už jo. Dokonce jsem jí na půdu dala starý pekáč se stelivem doufajíc, ze na nej začne chodit. Nestalo se, sejřila všude okolo. Ovšem kunince nacházíme všude okolo domu, zvlášť na plochých a rovných místech. Už chápu, proč se říká: “Se*e na to, jak na placatej kámen” 🙂

    1. Kaštánku, tak v tom máš pravdu (pokud jde o kunince:)) a přiznám se, že spojení s oním rčením je nejspíš přesné (rofl)

  5. Tak tohle „potěšení“ nás zatím minulo. Doufám, že kočky nepoleví v ostražitosti a zůstane to tak. Nemám trpělivost na panáčky servisáčky :/

      1. Nepomáhají úplně, mrchy kuny, řádily na půdě nad dílnou kde je celý den rámus od kompresoru. Trochu pomohly až prošlé voňavky. Střešní izolace dovedou taky pěkně počochnit.

        1. Růsskije důchy, alespoň ty z 50. a 60. let, zaženou spolehlivě úplně všechno. (rofl)

    1. No ani moc neminulo, asi pře třema rokama na skoro novém Passatu. Ráno jsem sedl do auta a jel do Prahy. Auto zoufale netáhlo, kopec ve Mcelách jsem vyjel s vypětím všech sil na jedničku s pedálem na podlaze, na dálnici to nedalo víc než 70.
      Dokodrcal jsem se do Auto Jarov a tam zjistili, že je překousaná trubička od podtlakového řízení vstřikování a když je v ní díra, tak tam žádný podtlak není 🙂

      1. Aaaa jo, vlastně. Takže je to jasný. Žerou koncernový auta. Zřejmě tam používají nějaké bio-eko-chutné plasty 😛

  6. Zatím je naše autíčko kunoprosté i myšivzdorné. Ale měli jsme kuny na obecním výletišti v zastřešení a taky v příručním skladu,kuní eldorádo, neb tam bylo malé zamřížované okénko bez skla.Ten puch byl naprosto neskutečný. Pak tam došli místní myslivci a nějak jim domluvili, či,co a od té doby tam už nejsou. Jsou chytrý!

  7. po absolvování výstavy v Letňanech a pobytu u Inky, začal svítit motor- grilované kuře s eté kontrolce říká…ta má můj respekt,jinak jě moc neřeším..jasně, že nějakej hlodavec – překousaná hadička k Egr ventilu…sranda za diagnostiku 1200 a 600 za hadici a výměnu. Ještě ,že neohlodala ten Egr, ten je za 12.000,-

    1. Grilované kuře? 😀 To jsem nevěděla, ale zní to líp než vypadá!
      Egr jsem měnila před časem v Subaru – naštěstí za poloviční částku:)) I tak

  8. většinou kuny a myši…leleze to do aut, kde je cítit kočka- kolega po mě občas chce čerstvé kočičí exkrementy, prej pak mají klid a nemění kabely 5 x za zimu….

    1. Hyundai jim nevoní. Ale u nás se tahle havěť raději realizuje v plných kontejnerech, nebo tu není vůbec.

  9. Myši jsou potvory. Měli jsme v práci dokonce vakuovou myš. Jak jinak si vysvětlit zjevně přehryzaný ocelový potah na kabelu, který byl většinu času ve vakuu?

    Kroutili jsme nad tím hlavou i se servisákem, který mi důvod pozvání (přijeďte, ve stroji je vakuová myš, přehryzala kabel) fakt nechtěl věřit.

    Jestli teď někdo začal věřit na živočichy, kteří dokáží žrát ve vzduchoprázdnu, tak musím zklamat. Kabel byl protažený otvorem, který měl špatně opracovanou hranu, a jak se tak o něj třel sem a tam… ale bavili jsme se tím následně hooodně dlouho. 😀

    1. JJ, vakuová myš mě dostala (rofl)
      Ony nehody a závady dokážou být hodně kuriózní i bez zvířat, ale s nimi to dostane takový… eko-ráz 😀

  10. Dedéé, tak to jsme si s manželem početli! Hi, hi! Jako bývalý škodovácký technik vzkazuje, že i když se ti to nezdá, pro kunu je tam místa dost. Jen pro tvůj klid- světově proslulé automobilky usilovně pracují na výzkumu na – pro kuny nepoživatelných a nechutnajících kablech. S nulovými výsledky.
    U vás to jistí dvorek, kvůli holkám kunaprostý!

    1. Alex, moc si přeju, aby se to výzkumníkům povedlo 🙂 Vedle nás byly dvě neobývané nemovitosti a obě teď dostaly majitele. Přemýšlím, kde svoji kunu naštvali tak, že šla překousat kabel do mého auta! 😀

      1. Tam, kde je začali obývat. Zdejší lidová moudrost říká, že proti kunám v králíkárně je nejlepší trvale puštěné rádio. Prý potřebují klid. 🙂 Odzkoušené to nemám 😀

        1. Ehm ehm ehm 😛 zatím se mi nejvíc líbí ten pepř – to je aspoň snadno proveditelné 😀

      2. V 50. letech, když se začaly vyrábět kabely s plastovou izolací, bylo několik průšvihů, vzniklých tím, že ten český plast hlodavcům šmakoval. Pak někoho napadlo dovézt ty kabely ze Sovětského svazu a bylo po problému. Sověti do nich přidávali něco, co sice asi nebylo ekologické, ale nechutnalo to ani sovětským hlodavcům. Ona to nebyla žádná legrace; poškozený kabel železničního zabezpečovacího zařízení může znamenat nehezkou katastrofu.

  11. Chááá kuny! To jsou potvůrky vybíravý. Nám překousala takový kabel, že jsme jezdili na tři válce – v podstatě jsme hopsali. A že to byla kuna je jasné z toho, že za prvé často ji večer vidím se potulovat kolem a za druhé máme od ní ráno na příjezdové cestě dáreček (ujišťuji vás, že kuninec poznáte!).

    Proti kuně je prý jediná ochrana – pořídit si vlastní ochočenou kunu (rofl) – to kdysi radil nedostižný Přema Podlaha a já tomu věřím, protože dokud jsme měli kunu na hůře, tak jsme sice na dvoře nacházeli slepičí hlavy, ale počet vlastních slepic se netenčil. Když naši kunu konečně vystěhovali, už jsme hlavy nenacházeli – dokonce ani ty na krku! Nevím, proč právě odnáší ty hlavy – že by něco jako trofej?!

    1. Jo, jo, kuninec už poznám z dálky! Svého času naši ulici okupovaly kuny. V noci děsně ječely a mně (asi kvůli kocourovi a psovi) nechávaly ho*no přímo na rohožce u dveří do obýváku…..
      Auta na ulici byla pokousaná všechna. Trošku pomohly ultrazvukové protikuní plašiče. U staré Felicie jsme měli v motoru hnízdo z molitanové vycpávky vnitřku kapoty. Že bylo od kuny bylo zřejmé, byly v něm skořápky od čerstvých slepičích vajec. Ale káblíky nechala. Jak dlouho jsme s touhle úpravou jezdili, to ví jen ta kuna.

      1. Hnízdo! Skořápky! Slepičí hlavy!!! :O
        Koukám, že jsem pořád ještě šťastná žena 😀
        Ano, kuninec poznám snadno – na chalupě na půdě bydlí dlouhodobě a jaksi ven na záchod nechodí, brr.

      2. Ty ultrazvukové plašiče bohužel slyším. Když s tím někdo zaparkuje pod oknem v práci, stává se pro mne práce utrpením.

        1. Já je taky nesnáším – ani nevím, jestli je slyším nebo cítím. Hlavně mi vadí plašiče krtků – to bych byla schopná lopatkou umlátit toho, kdo je instaloval!

        2. a nefungujou…jak to je někde puštěné,reaguje na to jedna moje plomba…chce mi vyskočit z huby……

        3. Přidávám se. Jedinou naší útěchou je, že sluch s věkem slábne a vysoké frekvence odcházejí jako první. 🙁

    2. Kuny se ochočit dají a velice snadno, pokud se nějak dostanete k mláďatům. Odkojit a postarat se o ně zvládne bez problémů kočka, která má koťata, (František Fric, Kudu větevnice – hezké čtení) a kuna, vychovaná v lidské společnosti a včas vykastrovaná se stane perfektním domácím mazlíčkem, naučí se chodit na záchůdek, stejně, jako kočka a ze všeho nejraději má buchty se švestkovými povidly.

  12. Dede, dělají to kuny, a opravdu prolezou velmi malými dírami. A lezou do toho motoru spodem, dekl si fakt neotvírají.

    1. Vidíš, já vím, že je kuna skladné zvířátko, ale nenapadlo mě, že až tak skladné 😀
      Ani mi nedošlo, jak moc vlastně psi pomáhají odkunit prostor kolem domu… za vrata samozřejmě nedosáhnou 🙂

      1. Jo, až tak skladné, že dovedla běhat ve střeše pod taškami, stačila jí výška střešních latí (devil) , tašky nadskakovaly a bylo to jako když nám jede nad hlavou vlak.

        1. Hm, to jsme asi na horách měli kliku na střešní plech 😀
          Nám dupaly na půdě. V noci to znělo opravdu hrozivě, přitom je to vlastně velmi malé zvířátko, že? 🙂

  13. Jo kuny…. i když bydlíme v Praze (ale blízko přírody), všechna auta naše i rdinnýc příslušníků prošla „kuní“ úpravou. Někdy to byl dost problém, protože si zvířátko vybralo špatný kabel a bylo těžké dojet s poškozeným autem do servisu. No a jindy to odneslo tapetování pod kapotou.Vyzkoušeli jsme všemožné rady jako psí chlupy, specielní přípravek, ale jediné co se osvědčilo, byl čerstvý pepř na motor. Ale pozor, je třeba dosypávat nový, aby stále voněl.

    1. Pepř? Vážně? To mi přijde jako schůdné – díky 🙂
      Hm… stačí jim mletý z obchodu nebo je lepší použít mlýnek? (wasntme) 🙂

      1. Stačil koupený mletý v obchodě.
        Kuny nám také nosily do auta dárky v podobě kůží s chlupama, kusem velké kosti, hadry apod…
        Asi se tam chtěly zabydlet.

          1. Nestěžuji si. 🙂 Ještě aby mi to kreativně myslelo i při řešení pracovních úkolů, to by bylo prima. 😀

  14. Kamarád mě vezl Octavii RS, což je Octavie se sílou býka, vic sporťák než rodinné auto. Ale jeli jsme 120km a rozjezdy to mělo jak traktor, reakce na plyn po 10sec, když to jelo 100, tak motor už zněl jak v posledním tažení. Mělo to výkon tak Felicie. A diagnóza byl překousaný kabel u nějaké řídící jednotky, tak si auto řeklo, že se přepne do ultra-eco módu

    1. Koukám, že mám kliku na vybraný okousaný kabel:)) Jet autoverzí volského potahu by se mi nechtělo (rofl)

  15. Kam se vejde tvůj prstík, tam se vejde myší hlava. Jo a kabely, tak to je myší lahůdka. U nás ve skladu, kde je – kdyby chtěly – spousta dobrůtek, nám několikrát překousaly optický kabel. Nic jiného, bylo to k uzoufání.

    1. Optický kabel, to je sakra drahá zábava… nebo svačinka? U nás na horách jsem viděla myši jíst velice nejedlé věci… už proto, že se tam bydlelo jen sem tam a množství dostupných jedlých věcí tak bylo významně omezené. Přesto tam bydlely… a ohlodávaly všechno.

  16. Auta nemaje, nemám s tím zkušenost.

    A DEDE musím ti pochválit tulipány na pozadí.
    Jsou krásné a já je miluju.

    1. Díky 🙂 sama jsem je fotila, jen už nevím kde! Asi nějaký zámecký park, nebo tak. U mě doma to nebylo…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN