MATYLDOVINY: V aleji

Podle posledních zpráv v České republice dochází k likvidaci alejí, v Čechách víc než na Moravě. Aleje přitom bývaly velmi užitečné. V zimě vytyčovaly cestu na zasněžené pláni a v létě chránily před vedrem koňské i kravské povozy. Zdá se, že auta nic z toho nepotřebují, a navíc občas se některý řidič-sebevrah o strom roztříská. Opak je pravdou.

 

Aleje dokáží lidi zpomalit, protože nikdy nevíte, jestli na vás někde nejukne zajíc, bažant nebo srna. Ti dokáží auto minimálně pocuchat, v horším případě to odnese i řidič. Místní obvykle vědí, kde je území sebevražedných bažantů a podobně, ale ostatní si musí dávat pozor všude.

Významnou roli mají aleje v současných suchých letech. Dokážou působit jako větrolamy, aby se krajina tolik nevysušovala. Podle zodpovědných úředníků jsou ovšem zastaralé aleje ovocných stromů.

 

 

Na jižní Moravě se využije všechno, takže i ovoce z alejí. Vypálit totiž můžete i to 🙂 V našem okolí se navíc začaly stromy kolem cest opět vysazovat. Sice obvykle jen z jedné strany cesty, ale aspoň to. Najít tady kousek stínu je za horkého léta jinak nemožné.

Jen je mi líto, že se neudržují staré aleje a větrolamy. Včasné prořezání by prodloužilo život mnoha stromům. Pokácet je a vysadit další je sice možné, ale jaksi to dlouho trvá, než narostou na patřičnou velikost. Jako by současníci neuměli uvážit, že všechno není hned a příroda se na rozdíl od techniky přesvědčit na zrychlení nedá.

 

 

Dede: Lesní hospodářství, stejně jako zemědělství a péče o vodu by měly být obory, kde se hledí do budoucnosti podstatně dál, než kam dosáhne aktuální plánovací rok. Dobří hospodáři, hlavně ti v lesích, by měli uvažovat minimálně v desetiletích dopředu a je fajn, že sem tam na to jejich snaha i vypadá.

Aleje u cest jako by byly v tomto ohledu patřily do kategorie vybavení silnic, jako třeba patníky nebo dopravní značky – uvažuje se o nich hlavně jako o překážce nebo nebezpečí pro motoristy.

 

 

Přesto ty u silnic třetích tříd k naší krajině neomylně patří a zasloužily by si stejnou péči, jako třeba ten les. I tady ale rozeznáte hospodáře a mě těší, že třeba u nás se v posledních letech lidé o aleje starají. Sice jen primitivně (prořezávání nebo kácení), ale aspoň něco. Ovšem tu dlouhou alej vzrostlých ořešáků pokácených na kraji výpadovky z Hradce Králové na Jičín jsem oplakala. Vím, má tudy snad jít dálniční přivaděč, ale stejně…

A tak se ptám s Matyldou: Jak se pečuje o aleje ve vašem kraji? Udržují se? Kácí se? Vysazují se nové? Jaký je váš názor na konflikt – alej versus havarující řidiči?

 

Aktualizováno: 22.4.2018 — 20:27

42 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. U nás jsou aleje kolem silnic třetích tříd a jsou obvykle tvořeny ovocnými stromy (viz fotky u včerejšího článku:)) – jabloně, hrušně, třešně, ořešáky, jeřáby (stromy!:)). Mezi tím špendlíky, hlohy, šípky a vímjácoještě. Je to krása, je to obživa pro zvěř a přilepšení pro lidi a silnice nejsou v zimě zdaleka tak zaváté a v létě je na nich příjemný stín.
    Jenže stromy se lámou a padají, poslední roky něco ničí jeřáby – nějaká choroba a loni navíc sběratelé jeřabin (lámali i celé větve, mizerové).
    A teď bych to nechtěla zakřiknout, ale mám dojem, že poslední dva roky je vidět nějaká péče – pokácení zoufalců, prořezání zarostlivců, prořezání divokého náletového křoví. Když vezmu, že se už sekají příkopy celé – ne jen ten kousek u silnice, tak naše cesty vesměs krásně prokoukly. Rozhodně rychleji, než kdyby se kácelo, sázelo, a nepečovalo.
    Nové aleje vznikají podél nových polních cest, které se stavějí v souladu s komplexními pozemkovými úpravami (podle hesla – každý má mít přístup na svůj pozemek)
    Těším se, až vzniknou plánované cesty u nás – rozhodně budu v zastupitelstvu lobovat za novou alej! 🙂 Tady bývaly kolem cest hlavně třešně a ořešáky, tak proč by zase nemohly být?

  2. Od nás až ke Kolínu je při silnici stromořadí převážně z jabloní a hrušní. Mezi tím se vysemenily špendlíky a trnky, a když to kvete je to nádhera. Rok co rok si říkám, že si to musím vyfotit. Ty stromy jsou staré parkosy, ten někdy tristní stav zakryly jenom ty květy. Ale před dvěma lety se o to začal kraj trochu starat, spoustu jich prořezali a místo zlomených (Kyrill) jsou vysázeny nové. Těm stromům to náramně prospělo a ty špendlíky a trnky tam nechali. Konečně si totiž někdo všiml, že ty keře jsou výborné sněhové zábrany, které už dávno zmizely. A věřte, že je to některou zimu sakra znát, protože většina silnice je pod úrovní terénu.

  3. V Praze se nemůžu nějak vyjadřovat ke stromořadím podél silnic, ale zase je tu jiná věc, a to jsou stromy v ulicích. Když jsem byla malá, moc se mi to líbilo. V kdejaké alespoň trochu širší ulici byly v chodníku stromy, kolem každého veliká kruhová železná mříž. Moc se mi to líbilo, ty mříže byly v každé ulici jiné. Časem ty stromy postupně mizely. Asi, že to dá trochu práce. Než vyrostou a když přijde dlouhé sucho, chtějí sem tam zalít, občas prořezat a ošetřit, na podzim uklidit spadané listí. Odstraněním stromů se udělalo víc místa na parkování. A taky s těmi mřížemi je problém, jsou tací, kteří se nedokážou ovládnout, a tu mříž prostě musí sebrat. Zmizel stín a šumění listí ve větru a v dešti. Situace se ale naštěstí obrací k lepšímu a stromy se do těch ulicí, odkud zmizely, zase vracejí. To je fajn.
    U nás na sídlišti máme zeleno až zeleno. Spousty krásných vzrostlých stromů, listnatých i jehličnatých. Mnohde to tu vypadá ne jako pár stromů mezi domy, ale jako pár domů mezi stromy, paráda. (Naše MČ tady už léta úspěšně brání zahušťování výstavby, teď tady dokonce vykoupila velikánský pozemek, na ktzerém je jen louka, aby tam žádný developer nemohl postavit nějakou zbytečnou obludu. Bude tam park.) Stromy jsou samozřejmě i kolem parkoviště u nás před domem. Parkování je tady pochopitelně adrenalin, takže si člověk nemůže vybírat místo. A dovedete si představit, jak to vypadá, když zaparkuju pod rozkvetlou vzrostlou lípou? Auto obalené medem a můžu odjet rovnou do myčky. Ale těm lípám to nemám za zlé 😀 .

    1. Naproti přes silnici je zíďka, na ní val, který nás má chránit před případném splavu bahna z výše položeného pole. Ten val zpevňovaly borovice, vysázené před spoustou let. Ale od vysazení se o ně nikdo nestaral, byly vysázeny poměrně nahusto a tak rostly jak se dalo. Pod neustálým náporem větru se jim začaly vrcholky nachylovat nad silnici, a padající prosychající větve začaly být nebezpečné. Vše dokonala ta zmrzlice před asi třemi lety. Nakonec se vedení městyse dohodlo s majiteli pozemku a nechalo borovice pokácet. Ačkoli jsem věděla, že už je to neúnosné, bylo mi těch stromů líto. Bylo to útočiště ptáků, pozorovala jsem tu veverky a naše kočky si tu trénovaly šplh po stromech.
      A parkování pod nimi bylo taky výživné, hlavně když ty borovice kvetly. To jsem měla auto žluté a neskutečně ulepené, takže se v myčce trochu chytali za hlavu. Tady je myčka jen poloautomatizovaná, auto se dočišťuje ručně.

      1. Jojo, veverky tu máme taky, jsou roztomilé. A spoustu ptactva, nad ránem to tu pěkně šveholí.
        O stromy i trávníky se tu naštěstí dobře starají. Zrovna včera sekali, to byla vůně! Sem tam tu pokácí nějaký poškozený nebo nebezpečný strom. Ale dlužno říct, že nikdy nekácí plošně, aby vzniklo nějaké větší holé místo, a taky hned sázejí nové stromky. Jen doufám, že nám tu ten pěkný stav vydrží 😀 .

      2. U Tesca u benzinky je to naopak. Auto se ručně předmyje a kartáče dokonají zbytek ale, jako ostatně všude, taky zdražili. Nicméně kvalitní umytí se dá pořídit do dvou stovek, špičkové do tří. Pod Kikou je výhradně ruční komplexní myčka, (dokonale umyjí a vyčistí i interiér), ale je nutno objednat se předem, připravit si aspoň osm stovek a být půl dne bez auta.
        Když pak auto přebíráte, nikdo nepozná, že se na sedadlech vozila smečka špinavých dlouhosrstých psů.

    1. Aleje ano, ale ne hned u silnice. Když se občas něco semele, je nutné mít prostor, do kterého v nouzi nejvyšší vozidlo pošlu. Bohužel případů, kdy na stromě je odřená kůra a vedle pomníček se svíčkami, je čím dál, tím víc. A pokud jde o les: kolem silnice by neměly být vysoké a mělce kořenící stromy; není nic příjemného, když foukne vítr a na auto padne vzrostlý smrk. Takže aleje i lesy kolem silnic rozhodně ano, ale s rozumem a s přihlédnutím k dopravní realitě 21. století.

    2. Pche – u nás jo! Okolo všech lesních cest jsou stromy vykáceny tak, aby ani kousek stínu na ně napadl – to by bylo, aby se ti lidi i v lese neopálili!! ;(

      1. A tak to má být! Jenže na to každý přijde až potom, když mu strom padne na jeho libovolný majetek, (auto, chata, dům), udělá mnohatisícovou škodu a pojišťovna prohlásí, že toto pojistka nekryje. 🙂

  4. Potkávám tu v okolí pár nově osazených alejí, ty ale nejsou kolem silnic, ale třeba jen podél cesty nebo kolem rybníka. Je s nimi ale jedna potíž – o ty stromky pak už nikdo nepečuje. A většinou jsou to takoví hubení chudáčci, které je potřeba zpočátku kontrolovat, jestli jim opora pořádně drží, prořezat, aby nabírali na síle tam, kde mají, a to nikdo nedělá. A tak spousta jich zahyne a na jejich místo nikdo nové nevysadí. Hlavně že tam stojí modrá cedule s hvězdičkami o podpoře z EU!
    Posledně jsem si všimla, že byly vykáceny stromy v Hradci v Mánesově ulici (jedna ze spojnic ulice Karla IV. a Gočárovy, naše holky tamtudy chodí do školy). Krásně vzrostlé, s bohatou korunou, ta ulice najednou vypadala strašně smutně. Ale je fakt, že snad všechny zbylé pařezy byly vykotlané, tak to asi bylo nutné. Jsem zvědavá, jestli se tam objeví nové stromky.

    1. V hradci prý byly původní lípy průběžně nahrazeny novými, ale byla to odrůda, která se do parků a do ulic prostě nehodila. Právě proto, že je obrovská a náchylná k vykotlávání. Ale co naplat, byla to pořádná lípa a to se tehdy cenilo. Město rozhodlo, že postupně tyhle megastromy nahradí vhodnější verzí. Dost to uspíšilo, když sebou jeden ten kolos při silnějším povětří mrsknul mezi domy a auta u školy V lipkách. Jsem ráda, že v hradci zahradníci pořád pracují, bez ohledu na volební období 😉

    2. Ve Zlíně chránili staré stromy tak dlouho, až jich pár padlo a byly oběti na životech. Takže kácet se občas musí, ani strom nevydrží věčně a takový topol je po třiceti letech věku už velice riskantní.

  5. Tady co teď bydlím jsou evidentně vykácené původní starší stromy a zasázené nové. Krásně kvetoucí kaštany, lípy, to vše dělá společnost vzrostlým jehličnanům. Je to svěží, mladé a až ty stromy dorostou (tak to já už tu, Dedeníci, nebudu!), tak budou dávat v parku i pěkný stín. A starají se vzorně – prořezávali, ošetřovali je. I keřů tu máme hodně, takže zeleně dostatek. Příjemná změna oproti Praze.

    1. No, já mám hned před oknem borovici, o kus dál planou třešeň a právě teď kvetoucí a vonící šeříky. Trávu posekali předevčírem, (už to na ní opět není vidět) a nebýt asfaltového chodníku a ulice a parkujících aut, tak to tu jako ve městě ani trochu nevypadá. Regulérní les máme hned za barákem. a pět minut pohodlné chůze na druhou stranu mne dovede do obchoďáku a na zastávku busu MHD, po slabé půl hodině, s přestupem na metro, jsem na Václaváku. Dnes jsem si to zrovna vyzkoušel, byl jsem na pracovním pohovoru, povídal se dvěma celkem sympatickými dívenkami, po minutě se vážný rozhovor změnil v estrádu, když jsem jim líčil slovy nehledanými, leč žertovnými svoji pracovní kariéru a současný život a následoval nadšený obdiv fotek orchidejí, které jsem si vzal ssebou, jako bonus. A že mi prý dají příští týden vědět. Takže zítra jdu na další pohovor úplně jinam. Firmy sice mají zoufalý nedostatek zaměstnanců, ale když projevíte zájem o práci, tak se všichni víceméně nejapně vymlouvají, ideálem pro ně je Ukrajinec,Filipínec, nebo Mongol, který maká od nevidím do nevidím a za peníze taky nevidím.

  6. V Přerově technické služby pod vedením našeho souseda kácejí ve městě vzrostlé stromy, ruší keřové záhony. Zřejmě chce ve městě dosáhnout dokonalosti své zahrady – sterilní trávník, pár stromů, okolo stromů ohrádky z cetrisu do pravého úhlu ;), co největší plocha vydlážděná, v zahradě betonové chodníky…
    Škoda těch stromů, Přerov má obrovské zatížení prachem (a furt tu fučí), ty stromy a keře aspoň něco zachytly.

      1. On je jedním ze zastupitelů, kandidoval za ANO. Dokud budou lidi volit to, co volí (socany, komunisty a teď ANO), tak to tu lepší nebude.

        1. Vůl zůstane volem bez ohledu na to, za koho kandiduje. Vůl za ODS, nebo TOPku by byl možná ještě horší.

    1. Taky u nás furt fučí. Keře a stromy něco zachytí, ale je potřeba se o ně pořád starat…. není to ten problém?

  7. Tady u nás pod Hostýnkem se aleje nejen udržují ale i sázejí.Máme ve vísce v zastavěné části krásnou lipovou alej ke hřišti, máme aleje kolem polních cest a taky kolem státních silnic, tam jsou nově vysazené. Podařilo se mi zachránit starý jabloňový sad, se starými odrůdami jablek, nerodí sice každý rok ale když zarodí, sbírá celá dědina. 🙂 Mám ráda aleje a bolí mně každý podťatý strom. k řidičům napasovaným ve stromech se raději nevyjadřuji, statistika je neúprosná, nejvíce bourají mladí řidiči ve věku 18-20 let, nepřiměřená rychlost a frajerství jsou většinou příčinou, ne stromy.Těm božím hovádkům,poskakujícím v rytmu dus,dus, bych řidičáky tak lehce nevydávala,říkají to i autoškoly.

    1. Ten starý sad je moc prima, že máte. A vůbec aleje jsou skvělé, podle mě je to důležitá součást krajiny.

  8. Ta poslední fotka je větrolam. Co je holé, to je suché a láme se to. Vede pod ním cesta pro pěší. Jenže je to na pozemku, co patří vysoké škole, a ta prý nemá peníze na údržbu. Hlavně že mají studenty dendrologie, co by to mohli pojmout jako praktické cvičení… no asi taky problém v lidech, že.

    1. Nojo a kdo si veme na triko, že student, co má od malička obě ruce levé, si při údržbě stromů ublíží? Nehledě k tomu, že by okamžitě začly proti nekalé konkurenci ječet firmy, co mají údržbu zeleně v náplni práce.

  9. je tolik cest a tolik stromů okolo,co by potřebovaly prořezat, stromy jsou němé,ale když jim opadá listí,těmi větvemi žalují….proč nejsou cestáři,co by se starali? Proč nejsou sadaři,co by pomohli a odlehčili stromům? Kde se mají jinde učit učni ze zemědělských a zahradnických učilišť prořízku,než tady? jak by jim ty stromy byly vděčné…..jenže učni neumí vylézt na žebřík a pilkou nebo nůžkami by si ublížili…mám ráda aleje, věřím v jejich prospěšnost…stromy u silnic neubližují nám, to my ubližujeme jim!

    1. Sharko s těmi učňáky máš pravdu, aleje by mohly být učebnice i zkouškové testy. Nevím, jak to na takových školách chodí, ale asi by to narazilo na pravidla bezpečnosti, na náklady na dopravu a nechuť dělat něco, co znamená víc práce a odpovědnosti.

        1. Uhlídat tlupu harantů u silnice je děsná práce a když se jim něco stane, přijdou si rodiče stěžovat…

            1. Nejsou lidi. Tedy ne na sedění v kanclech a vymýšlení kravin, těch je tolik, že by se dali přehazovat vidlemi a dělat z nich kvalitní komposty (a bude jich pořád víc), ale na skutečnou práci, která je finančně i společensky těžce podhodnocena a navíc ještě obtěžkána neskutečnou buzerací ouřadů, kteří si tak dokazují svoji nepostradatelnost. A dokud na tom manuálně pracující nebude stejně dobře, nebo líp, než v kanclu sedící ,,YNTELYGENT“ tak se to nezlepší.

  10. Když jsem se 10 let po autoškole skutečně začala učit jezdit a hlavně když už jsem si pak myslela, že to umím, byla jsem hodně ráda, že tam zrovna ten jeden strom chyběl. I tak auto skončilo břichem na šutru a rozbitého toho bylo dost, ale ne tak neopravitelně jako kdyby tam ten strom byl. A ano, byla by to jenom moje vina a blbost.
    Ale také se mi kácení alejí nelíbí – vítr, stín, čistější vzduch,…

    1. No, za těchto okolností by soused neměl mít zídku u garáže z bezpečnostních důvodů- taky jsme na ni v počátcích zavěsila auto 🙂

  11. Vzpomínám z dětství na krásné topolové aleje, které vedly k vesničkám.
    Jak je to teď s alejemi u nás v kraji bohužel nevím.
    Na chatu v Plasích jezdíme po hlavní silnici a tam se aleje nevyskytují.

    Ale znám krásnou dubovou alej, po které se chodí pěšky. Nachází směrem od železniční zastávky Šťáhlavy na zámek Kozel. Je to moc pěkná alej a krásně se po ní jde.

    1. Topolové aleje jsou krásné, ale musí se hlídat. Topol věkem křehne. A při vichru ty suché větve popadají na zem. Ale krásné jsou, to jo.

      1. Když jedeme z Prahy domů, musíme odbočit z hlavní silnice co vede z Hradce Králové na Jičín. Vpravo – na Chlum. Celé roky místo odbočky určovaly topoly a bíle natřené zábradlí.
        Potom topoly postupně mizely. Jsou vichřice… bezpečnost a tak. Dnes už tam není ani jeden. Zábradlí taky nikdo nenatírá.
        Výsledek? Když člověk jede potmě nebo v mlze a nemůže si zapnout dálková světla (ty na silnici první třídy obvykle můžete zapnout tak mezi půlnocí a čtvrtou ráno:)), je odbočka schovaná menším náspem prakticky neviditelná 😛
        Blbina, proti jiným potížím, ale víte, jak to naštve, když tu odbočku minete? 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN