Posledním místem, které jsme v Izraeli navštívili, bylo pobřeží Středozemního moře, a na něm Tel Aviv, Acre a zavřený hraniční přechod s Libanonem jménem Roš HaNikra (píše se to takhle, protože „ha“ je v hebrejštině určitý člen). Bohužel jsme neměli čas na návštěvu dalších míst na pobřeží, která jsou velmi zajímavá, ale to bude muset počkat napříště.
Tel Aviv je město, které vyrostlo kolem Jafa; Jafo je historické město, které je dnes jednou ze čtvrtí Tel Avivu; je to krásné kamenné středomořské město, které jakoby se vylouplo z Itálie nebo Dalmácie. Ostatní čtvrti Tel Avivu jsou moderní, buďto připomínající Barcelonu (bloky), nebo rovnou Manhattan – je tam hodně mrakodrapů, které připomínají ze všeho nejvíc právě Ameriku. V Izraeli se říká, že v Haifě se pracuje, v Tel Avivu se baví a v Jeruzalémě se modlí; a něco na tom je.
Osobně jsem se o Tel Aviv až tak moc nezajímal, protože za „zábavou“ jsme do Izraele nejeli (té máme dost i v Evropě), takže jsme tam byli jen na pár hodin se podívat, jak to tam vypadá a vykoupat se. Moře je ovšem v Tel Avivu něco, co Evropana může snadno zlákat: je čisté a velmi dlouho do podzimu teplé; dávno ještě v době, kdy u nás člověk bez teplé bundy nevyjde ven. A když už tam člověk je se ohřát, zábava v podobně mnoha restaurací, hospod, barů, hudebních či tanečních klubů nebo divadel či kin přijde jistě vhod.
Co ovšem stojí za to, je vypravit se z Tel Avivu na sever, a to buď po pobřeží, nebo po dálnici č. 6. Pojedete-li po pobřeží, uvidíte jako první moderní a bohatá města Herzliya a Netanya, než se dostanete do Caesarei, starého římského města s perfektně dochovaným amfiteátrem a spoustou dalších římských památek. Dál po cestě na sever je pak několik dalších moderních a pěkných měst, která nejsou z turistického hlediska moc zajímavá, než přijedete do Haify.
Do Haify se dá jet také po dálnici č. 6, což je ovšem cesta, která otvírá možnosti odvážnějším turistům; dálnice vede totiž v těsné blízkosti kolem měst Qalqilya a Tulkarm, což jsou arabská palestinská města v oblasti A, která stojí jednoznačně za návštěvu, protože se jedná o velká města přímo sousedící s integrálním izraelským územím.
Qalqilya je přitom ze všech stran, kromě úzkého koridoru, ohraničená Izraelem a působí tak jako „enkláva“ úplně jinak vypadajícího světa. Tulkarm je na tom podobně, ale je mnohem starší a má více historických památek. Okolo obou měst se dojede do Haify, která je, jak už bylo zmíněno výše, centrem mnoha firem a je tam také nejvíce izraelského průmyslu. Čím je ale Haifa turisticky zajímavá, není ani tak průmysl, jako spíš staré město a zejména pak Zahrady Bahá’í.
Bahá’í je perské náboženství založené Bahá’u’lláhem, které bylo výsledkem poměrně překotné snahy o reformu šíitského islámu. Proces, jak ke vzniku náboženství Bahá’í došlo, je poměrně komplikovaný, ale ve výsledku tak vzniklo mírumilovné náboženství, které jednotí prvky judaismu, křesťanství a islámu a které bylo od svých počátků v Íránu pronásledované. Hlavním centrem pro Bahá’í na světě je právě Haifa, kde jsou u jejich největšího chrámu a druhého nejposvátnějšího místa, Svatyně Bába (Báb byl předchůdce jejich proroka Báha’u’lláha), přičemž to nejposvátnější místo pro Bahá’í je Báha’u’lláhova svatyně v Acre, které je od Haify na druhé straně zálivu.
Acre je však místo, jehož historie je neodbytně spjata s křižáky a templáři. Dodnes ještě stojí masivní křižácké opevnění, z doby, kdy během křížových výprav používali Acre křižáci jako hlavní opěrný bod ve Svaté zemi. Dnes je město etnicky, jazykově i nábožensky naprosto smíšené; žijí tam židé, muslimové, křesťané, bahá’í a drúzové, etnicky Židé, Arabové, Peršané a Rusové a mluví se tam zejména arabsky a rusky. Je to město neuvěřitelně autentické: takhle nějak si představuji, že vypadala dalmatská nebo italská městečka na břehu Středozemního moře před příchodem davů turistů. Trhy jsou v podstatě jen pro místní, totéž platí o zdejších tavernách a hospodách. Ve městě je, kromě kostelů, synagog, mešit a dalších svatostánků, velká gotická křižácká pevnost řádu Johanitů a templářský tunel.
Z Acre jsme se jeli podívat k libanonským hranicím; jednak na zavřený přechod Roš HaNikra, odkud je to do Bejrútu, co by kamenem dohodil a jednak do kibucu Hanita, odkud je vidět na Libanon. Kibuc je oplocený a uzavřený (přeci jen je to hned vedle hranice, která je dodnes hranicí de facto ve válce), ale na „We come from the Czech Republic“ jsme se dovnitř velmi snadno dostali. Aby ne: na prominentním místě ve vesnici je na čestném místě český obrněný transportér, který Izraeli, spolu s dalším vojenským materiálem, dodal svého času navzdory mezinárodnímu embargu Jan Masaryk.
Když jsme si prohlíželi kibuc, přišli jsme na to, že za deset minut začíná Jom Kipur a jedna paní z kibucu nám radila, abychom radši hodně rychle jeli do Jeruzaléma, aby nám haredim z blízké vesnice Shlomi neházeli kameny na auto, až pojedeme okolo, protože na Jom Kipur by se správně autem jezdit nemělo (důsledky tohoto omylu jsem popsal v minulém díle o Jeruzalémě).
Bohužel jsme nestačili vidět z téhle části Izraele víc, ale na to, jak je to země malá, je toho tam k vidění neskutečně moc.
(Konec seriálu)
Děkuji všem za hezké komentáře! Na další rok je nachystaný seriál článků o Blízkém východě, takže se v Dedeníku dočtete o Íránu a Saúdské Arábii, Kurdech, šíitech, sunnitech, súfitech, drúzech, maronitských křesťanech, Koptech, o Jemenu, Jordánsku, Libanonu a zkrátka celém tom propletenci, který tam je a který je tak zajímavý.
Milý FF,
děkuji souhrnně za všechny články o Izraeli, pomohly mi doplnit si obraz o té zemi, která mě jako letniční hodně zajímá a kam se nikdy sama nedostanu.
A na nový cyklus článků se těším už teď
Díky Andy, bylo to pro mne velmi poučné a zajímavé.Dnešní povídání o Středomoří, to miluju. Izrael , země neznámá, je mi teď bližší a moc ráda bych vše viděla ale asi to už nestihnu. Nejlepší je realita, kterou lze zažít přímo tak říkajíc na vlastní kůži,bez těch mediálních balastů.
Tak mě napadá, že Izrael je opravdová země mnoha tváří, ať už jde o přírodu, kulturu, náboženství, životní styl…. Středomořské pobřeží by se mi určitě hodně líbilo. Díky, Andy, za celý seriál a přeju, aby někdy v budoucnu vyšly plány na další návštěvu ! 🙂
Nádherný cestopis. Pročetla jsem si ho moc ráda. Tady v té části by se mi asi taky líbilo nejvíc (Ygo, jsme jedné krve… 🙂 ). Líbí se mi fotky, a když jsi si přečetla Haifa, tak jsem se vrátila do mladých let, kdy jsem o tom městě četla v nějaké knize, už nevím v které, a strašně moc ho zatoužila navštívit a nějak to nešlo 🙂
Teď bych mohla, ale ta touha už je asi pryč :).
Takže díky za nakouknutí alespoň takto.
Chtěl bych poděkovat Andymu jak skvěle popsal naši cestu a zejména si ymslím že se mu povedlo vystihnout ten kontrast mezi očekáváním deformovaným vlivem zpráv a realitou. ten rozdíl byl mimochodem skvělým důkazem toho, že i když člověk čte o něčem s nastavenými filtry kritického myšlení, tak stejně je ovlivněn klišéiózním pojímaním reality. Ta zažitá zkušenost je jenom zčásti sdělitelná a samozřejmě také omezena krátkostí pobytu. Měli jsme možnost mluvit s lidmi různých vyznání a ani jednou jsme neslyšeli slova o násilí, odplatě nebo netoleranci. Možná jsme měli štěstí, ale spíš mi to přišlo, že běžní lidé tam mají běžné problémy jako všude jinde. Rozdělení na oblasti snižuje napětí – kdybych měl použít fyziku, tak větší vnitřní strukturovanost a delší vnitřní hranice mezi různými orientacemi v jednostlivých enklávách stabilizují systém – tak funguje třeba stabilita materiálů. Člověk se akorát naobjíždí 🙂
Já se dneska v Brně na Francouzské ulici (modří vědí) potkala s Japoncem, samotným. Hledal vilu Tugendhat. Tak jsem mu popsala cestu svou massa Bob angličtinou. Koukal na mne jakožto domorodce dost nedůvěřivě, ale nějak se tam zamotal a asi neměl mapy od Seznamu či co, tak nevěděl kudy kam, a to byl od vily už jen kousek. Jen šel cestou, kudy většinou turisti nechodí, takže možná bude v Japonsku vyprávět dobré story o houfech lidí, kteří na sebe pořvávají v ulicích, o hromadách starého nábytku, vyházeného ven před budovy… a nechci se šířit o dalších věcech. Popravdě, docela jsem se zastyděla, když jsem pak koukla po ulici jeho očima. Já tam teda jen pracuju, ale i tak…
Ale no tak, Toro, i v Japonsku určitě není všechno a všichni tip-ťop (rofl) . Aspoň viděl, jak barvitě si tady žijeme 😉
Hromady starého nábytku vyházeného před budovy? Kam to ten dobrý muž zabloudil :O ?
No, tam kde já jsem dvacet let bydlela a pak to už nezvládla… je to čtvrť nepřizpůsobivých, kteří ti říkají gadžo.
Mně vždycky napadá, jak to s nimi dělali v té Anglii, to by mně moc zajímalo.
Jo tááák, k nám na sídliště je kdysi v rámci asimilace taky nastěhovali, ale oni se naštěstí během pár let samovolně vytratili, nějak se jim to tu asi nepozdávalo. Už jsou asi dávno zpátky někde na Luníku. Tihle ale nábytek ven nevyhazovali, společně s dveřmi a okenními rámy ho používali na otop 😀 .
Hmm – to víš, ony ty dřevotřísky teď špatně hoří a dost čudí, to je lepší si udělat společenský dýchánek u ohýnku venku (nod) .
Nojo, máš recht, teď to má asi protipožární úpravu 😀 .
Tak templářské památky jsou velké lákadlo! A městečka středomořského typu taky. Leč… jak koukám ven do zasněžené a zamrzlé zahrady… to teplé moře bych brala jako první! 😀
Tel Aviv by mě zajímal asi nejmíň. nemám nic proti mrakodrapům, už jsem jich pár viděla, ale srdce mě táhne jinam. Navíc zábavy velkého města se s mými zálibami obvykle míjejí 😛
Mně by se nejvíc líbily památky, kostely a chrámy, staré město, ake moře zní taky lákavě, nikdy jsem se v žádném nekoupala
Myslím, že tato část Izraele by se mi líbila nejvíc – vypadá nejvíc zeleně (chuckle) – a stejně jako Matylda bych se ráda podívala na templářskou pevnost. No a městečka středozemního typu miluju. On i Tel Aviv vypadá zajímavě se svými mrakodrapy (a to nejsem do nich nadšenec). Takže kdybych NĚKDY jela do těchto končin, asi bych chtěla vidět hlavně tuto část (hmmm, já vím, jinde je to takové … bibličtější).
Děkuju ti Andy za zajímavé potoulání se Izraelem a těším se na další tvé postřehy.
Tak tu křižáckou pevnost a templářský tunel bych chtěla vidět… hezky jste se toulali!