Je to fenomén dnešní dopravy a zběsile se staví u každé druhé dědiny – kruhový objezd.
Uznávám, že jsou místa, kde se hodí – u supermarketů a podobně. Znám i místa, kde totálně selhal a doprava se pokorně vrátila k původní obyčejné křižovatce. Znám kruháč, kde doprava sviští tak báječně, že ji každou chvíli řídí policie, aby kolony neblokovaly přilehlou dálnici, protože je kousek za exitem a všemožné uzavírky vylepšují provoz v širokém dalekém okolí.
Ovšem mým problémem je kruhový objezd postavený během letošních prázdnin. Původně to byl normální sjezd z dálnice, který se plynule napojil na okresní silnici. Je to u dálnice, tak si tam jistá spediční společnost postavila na zelené louce středisko (na záboru zemědělské půdy mě utěšuje jen to, že to pole bylo po každém dešti pod vodou a pluly tam labutě). Bude odtud vyjíždět spousta nákladních aut, i byl vybudován kruhový objezd. Uprostřed polí a silniček.
Jela jsem tudy třikrát za světla a připadal mi přehledný a jasný. Do chvíle, než po prázdninách začala fungovat jazyková škola a já jsem vjela na kruháč v absolutní tmě. Najednou mi připadalo, že se v něm vůbec nevyznávám a výjezdů je moc. Na první pokus jsem vyjela k té spedičce. Na parkovišti jsem se otočila a snažila se vyjet tím správným výjezdem. V tu chvíli už jsem byla zmatená, kruháč jsem projela kolem dokola a snažila se identifikovat, která cedule patří ke kterému výjezdu, a pracně jsem vyjela ven. Měla jsem pocit, že kdyby to bylo špatně, budu tam jezdit do půlnoci.
Druhý den jsem tudy jela znovu. Říkala jsem si, že na parkoviště nechci. Přibrzdila jsem před výjezdem a zjistila jsem, že neomylně mířím ke spedičce. Pomaličku jsem se sunula po objezdu a hloubala, kudy ven. Na naprosto prázdném temném kruháči se objevilo udivené auto, které mě hned za kruháčem předjelo, protože jsem byla divná. Zřejmě pospíchalo.
Na rozdíl od něj jsem věděla, že za zatáčkou je rozkopaná silnice a stojí se tam na semaforech. Spěchat je zbytečné, většinou trefím červenou. I když vám padne zelená, můžete se tam dočkat cyklisty v protisměru, protože semafor je přece jen pro auta – asi cyklistům nedochází, že v tom nejužším místě se stěží vyhneme a vedle sebe máme jen kamennou stěnu…
P.S.: V Liberci mají kruháč ve tvaru pravidelného delšího šišoidu. Když navigace pravila, že máme jet pátým výjezdem, osádka auta se divoce pohádala, který to je. A to bylo za světla!
Dnes si můžeme povídat nejen o bloudění na kruháčích (no řekněte, kdo si nikdy nedal kolečko navíc:)), ale i o jiných situacích, kdy jsme s autem skončili někde, kde jsme to neplánovali – jako třeba já na školním dvoře na vrchu místního amfiteátru:))
V Praze je samozřejmě taky spousta kruháčů. Celkem proti nim nic nemám, považuji je za docela bezpečnou věc. Jen mě fascinuje, kolik se za poslední roky vyrojilo kruháčů na sídlištích tam, kde byly celá léta běžné křižovatky a kde je provoz minimální. Nezřídka jich je v jedné ulici hned několik za sebou a člověk je na nich často sám. Asi jsou na ně nějaké dotace, nebo co, jinak si to nedokážu vysvětlit.
Pokud jde o bloudění, na to jsem kadet. Vždycky se dostanu, kam potřebuju, ale občas si pěkně užiju různé vracení a otáčení 😀 . Navigaci nemám, pořád váhám, nevím, jestli by se situace nějak pronikavě zlepšila.
A kdy jsem se ocitla někde, kde jsem skutečně nechtěla být? Například jsme byli před pár lety na dovolené v Maďarsku. Neměla jsem dálniční známku, protože cesta probíhala většinou po menších okreskách. Když jsme se už vraceli, dávala jsem k lepšímu, jak kdysi, když jsem byla malá a do Maďarska jsme jezdili často, míval můj táta často v Budapešti problém trefit se tam, kam chtěl, takže jsme nejednou přejeli nechtěně přes most na druhou stranu. A tak jedu, jedu, chtěla jsem někam odbočit a ejhle, najednou jsem byla na dálnici na Budapešť, bez známky a další výjezd v nedohlednu. Nu což, na dálnici není žádná pomoc, tak jsem jela a trnula, kdy za mnou začne blikat Rendörség, odklidí mě někam na okraj a nasolí mi tučnou pokutu. Říkala jsem si, že to zkusím uhrát na naprostou nemožnost domluvit se v Maďarsku 😀 . Naštěstí nebylo třeba, k nejbližšímu výjezdu jsem dospěla bez úhony.
Tohle je střed kruháče někde u Vyškova:
http://img8.rajce.idnes.cz/d0803/7/7054/7054655_0b20a0952fbeba50a695b7543fe0fac3/images/P1310551.jpg?ver=0
Kruháče byly vymyšleny dobře – veliké a přehledné, pak opravdu fungují. Ovšem to co se z nich dělá u nás… Čím jsou menší a jejich střed neprůhlednější, tím víc dopravu komplikují a zdržují a řidičům autobusů a náklaďáků přidělávají těžké chvíle.
Někdy se může stát kruháč i místem pro zasmání – o prázdninách jsme jeli už nevím kam a ve vesnici malý kruháček mezi domy, potřebovali jsme druhým výjezdem ven a zprava přes celý kruháč kamion s návěsem a stojí a stojí a blokuje kruháč, nechápala jsem, než mě napadlo podívat se doleva. Zleva přijel dědula na kole s košíkem, nějak to krouhnul, až se mu vysypal košík – byl plný jahod. Takže dědula pobíhal po kruháči, honil jahodu za jahodou, kamion stál a čekal, a my čekali s ním, protože nebylo kudy odjet. Dědula nakonec šťastně košík jahod dosbíral, nasedl a odjel a my taky, ale všichni jsme se usmívali, nikdo netroubil, nenadával – možná jenom doma babička, až jí děda vysypal to nadělení z košíku…
Ten šišoid v Liberci je záchranou toho co tam bylo před tím a to byla soustave TŘECH kruháčů ! Naprostý zásek tam byl zajištěn. Vtipný je pak kruháč olomoucký, který má výjezdy jen dva (tedy jeden pro toho kdo přijede) 😀 A v Itálii jsem viděl kruháč co má výjezd jen jeden zpět odkud jste přijeli, ale podél kruháče byla osázena parkovací místa vedle sebe. Docela originální (na pražšských sídlištích takové kruháče jsou jen pro parkování podélně)
Jo, jeden šišoid je i ve Slatiňanech, ale ten je přehlednej.
Parkovací kruháč mi přijde jako dobrej nápad pro místo takového tvaru, kam by se normální parkoviště nevešlo 🙂
Výhoda je ten jednoduchý usměrněný výjezd 🙂
myslíš ten za mostem přes Chrudimku?
Jo 🙂
ten šišák v Liberci je pěkně nepřehledný, pro mimoliberecké, malinko zaváháš a jedeš a jedeš až do Machnína i když jsi chtěla / tedy jako já/ jet ke Globusu. Dřív z rychlosilnice nesjedeš. A když, tak zase blbě a motáš se motáš v uličkách až zázrakem přijedeš na Letnou a už to tam znáš. No, každý není takový ťulda, navigaci nemaje. Jinak kruhákům fandím i když nevím jak někde kamion projede.
U nás jsou kruháče většinou nezajímavé, tedy z hlediska bloudění. Adrenalinovej je ten velkej před Hradcem Králové (setkává se tam příjezd od Jičína, Jaroměře a obchvat Hradce, říkají mu u ČKD). Má dva pruhy, což by nebylo nic až tak zvláštního, ale nejspíš je tam špatná mentální zóna nebo co, protože příkaz „dej přednost těm na kruháči“, byť oficiálně platný, bývá zrovna tady čirou utopií, což znamená, že si člověk občas střihne nechtěné kolečko, protože se mu z kruháče nepodaří vyjet. Minule jsem už fakt žasla, protože nejenže mi jeden kamion nedal přednost (ani se o to nepokusil, on prostě nezastavil a jel), ale jeho řidič mi ještě vesele zamával (angel) To, že jsem musela dupnout na brzdu a za mnou x dalších aut, to neřešil – on jel a byl větší 😛
No, ten je speciální.
A je tam dlouho a pořád bývají k vidění dvě mocné rýhy od kamionu, který to vzal středem 😀
A druhý speciální je havířovský Rondel, teď uži se semafory. Ale ten se rovně projet nedá … i když to mnozí zkoušeli 😀
Havířovský rondel už je taková extrémní verze. Myslím, že většině lidí bohatě stačí ostravské „sjezdové“ kruháče nad D1 na mostech. Kroužíte v oblacích a všechny výjezdy vypadají stejně. Nejvtipnější kruháč je v Pardubicích, prostě nakreslili na křižovatku kolečko 😀
Taky ten před Chlumcem (od Prahy), je celý takový vybočený, takže hrdinové to berou rovně v protisměru (viděla jsem víc než jednou, a to se tam vyskytuju dost vzácně ).
Ten Havířovský je tam, co pamatuju. Je snad na nějakém geodetickém zlomu, takže se s tím nic jiného udělat nedalo. Proto ta díra uprostřed. Když jsem ho poprvé viděla osemaforovaný, málem mě kleplo. Ale zaplať pánbu za něj. Je to tam samá čtyřproudovka a místní bez semaforů neumí jezdít 😀
Co to tady placas za bludy? Jaky ryhy stredem? Dovedes si predstavit, co by tam ten kamion musel udelat, aby se tam dostal? Pominu-li fakt, ze tam jsou dostatecne dlouhe najezdy pred kruhakem, takze je nemozne se tam trefit, jak pises.
Zrovna tenhle kruháč mě napadl, když je debata o těch výjimečných. Jezdíme přes něj desítky let a nikdy se na něm necítím uvolněně, ač jsem jen spolujezdec. 🙂 Asi že je třeba sledovat ty zleva i zprava a víc než kdekoliv jinde spoléhat na to, že všichni vědí, co mají dělat. 🙂 Taky jsem tam jednou zažila prekérní situaci.
Kruháče jsou značeny dopravní značkou a podle toho se na nich jezdí. Osobně proti nim nic nemám, odbočování doprava ovládám. Vyděsí mě spolehlivě křižovatka s trojúhelníkovým ostrůvkem, protože mám pocit, že jedu v protisměru 😀
Tristní je značení výjezdů, kde se správa silnic řídí zásadou, že místní vědí a ostatní tu stejně nemají co dělat 🙁 .
Nejkrásnější kruháče jsem viděla ve Francii. Každý byl jiný a každý byl malé umělecké dílo. Mela jsem nutkání u každého zastavit a vyfotit si ho. Neudělala jsem to, ale asi by to nikomu a ničemu nevadilo 😀
Zákeřný je přejezd z Německa do Francie, protože značení výjezdů je jednou před cestou a o pět set metrů dál je napřed výjezd a až pak stojí cedule, ukazující směr. Než si to v hlavě přehodím, kroužíme 😀
Ad přejezd z Německa do Francie – to nejsou jen kruháče, ony i šipky na dálničních cedulích vedou jinak (ve Francii dolů, v Německu nahoru:))
„Místní vědí a ostatní tu nemají co dělat“ – to je přesné, milá Ri (rofl) (rofl)
sošky na kruháčích jsou i tady:
http://martin-fajta.webnode.cz/products/spunt/
a
http://martin-fajta.webnode.cz/products/krimicke-zeli-pro-krimice/
Sharko – to je divné, já to zelí tam nevidím (headbang)
Ale je tam, uprostřed té bílomodré cedule 🙂
A jó – já myslela, že je to znak obce (chuckle)
je 3D 😀 taky mi to trvalo,viděla jsem původně také znak obce 😀
Ve Dvoře máme nahoře ve městě na kruháči surikaty https://plus.google.com/photos/100366572564772319054/albums/5898547688956201665
a dole u Labe lva a supy http://www.turistika.cz/fotogalerie/120357/braunuv-betlem-krizova-cesta-21-stoleti-a-kuks-ze-dvora-kralove
Já jsem to taky fotila, ale nemůžu ty fotky najít:))
Chacháá – myslíš zřejmě kruháč u Židlochovic – taky jsem se divila, proč toto v polích …
Jinak módu kruháčů nechápu, v Břeclavi se tohoto chopili ve velkém, ovšem ani jeden nemá mnoho smyslu. Nejzbytečnější je nyní budovaný u hlavní pošty, kde se sbíhají dvě dvě silnice se spojkou na poštu (takový trojúhelník) – provoz minimální, čekací doby žádné. Teď se buduje kruhový objezd s dopadem na dopravní situaci půl Břeclavi … na zabití.
Jo – samosebou že jsem už pár kruháčů objela kolem dokola – na jeden začarovaný si vzpomínám ve Znojmě, ten jsem objela snad třikrát
A králem kruháčů v Madarsku je město Zalaegerszeg – pětkrát jsme vjeli na kruháč se značkou začátek města a pětrkát jsme vyjeli z kruháče se značkou konec města – poprvé jsem myslela, že ze Zalaegerszegu už v životě nevyjedeme …
A co mi velmi vadí na kruháčích je ta hora Říp uprostřed – takže přehled veškerý žádný. Navíc se narvou tam, kde není místo ani na otočení koloběžky … takže náklaďáky jezdí přes obrubníky … (devil)
Tak kruháč tohoto druhu zřídili na maličké okresce u Syrovic- taky kvůli spedičce. Ovšem je to maličká silnička a velikostně odpovídající kruháč, tak teda netuchám, jak se tam vejdou ty jejich velký auta… (doh)
Přesně Ygo! myslím tu muldu uprostřed kruháčů – aby to někdo nevzal přímo, na to obvykle stačí půlmetrový rantl:))
Ale líbí se mi, když jsou kruháče opečované – s kytkama a nějakým tím uměleckým dílem. Krásné byly na Lanzarotte, někde mám fotky…
Ano, Ygo, přesně ten- kousek před Blučinou. Tak ten byl pro mne ve tmě zakletý, ale už jsem si nějak zvykla 🙂 Ovšem moje nadšení, že jsem ho projela hned napoprvé, mělo krátké trvání- tu Blučinu řízenou semafory zavřeli úplně a jezdí se dalekosáhlou objížďkou přes Opatovice (jiné Opatovice než Sharčiny Opatovice), Rajhradice a Rajhrad. Ve dne kolony v Rajhradě. Ovšem já jsem to nevěděla a vyjela jsem jako vždy v noci na trasu, kde jsem vůbec netušila, kudy jedu. Měla jsem zrovna na handsfree Baty, která situaci napjatě sledovala a občas se optala „A jedeš ještě po silnici nebo už po poli?“, když jsem nahlas úpěla, že nevím, kde jsem 🙂 Je to nepříčetně klikatá cesta plná zatáček v těch polích, kde nějaká osvícená osoba nechala naštěstí namalovat na krajnici bílou čáru, jinak bych v tom poli byla každou chvilku.
kruhový šišoid je i v Kolíně, v neděli ve tmě,mne odrovnal….. ještě,že mi to Inka v poslední chvíli řekla,že to není normální kruhák…
No, je to trošku děs, že 🙂 Já jsem kruháč v Litomyšli projela za tmy mírně skrz střed- nějak se mi tam objevil a já ho úplně nečekala, navíc ten střed je z větší části z kostek 🙂
Ten kruhový šišoid, navíc ještě ve svahu, byla původně velmi nebezpečná křižovatka, vzniklá díky obchvatu.http://www.kolinskypres.cz/clanek-slava-z-nebezpecne-krizovatky-u-cihelny-bude-bezpecnejsi-kruhova-krizovatka
Když se při kolaudaci představitel Kolína ptal, proč je tak podivně řešena, bylo mu řečeno, že nikdo netušil, že bude tak frekventovaná. Přitom je to jediná přístupová cesta do Kolína ze všech spádových obcí z jihu.
Ten kruhošišoid je stejně nebezpečný, jako byla ta křižovatka, protože je ve sklonu. Takže když přijíždím od nás, sjíždím z nejvyššího bodu a mám celkem přehled. Ale když jedu z Kolína, kruhák je vyvýšený, doleva koukám přes dvoje svodidla a díky sklonu silnice nevidím dál než na pár metrů.
Když vjíždím od nádraží, a chci ten kruhák projet, málem urvu volant, protože se trochu vracím zpátky.
Je to fakt mistrovské dílo, kterému se hned tak něco nevyrovná. Navíc do středu zasaduli stromky, jsou zatím nízké, ale až povyrostou, asi to dobré nebude.
Přiznám se, že to jak se jezdí na kruháči, jsem doposud nepochopila. Omlouvá mě to, že ač vlastním řidičák už 32 let, tak neřídím.
Hezkou zkušenost s kruháči mám ve Francii. Tam na každém kruháči uprostřed mají něco vystavené. Zemědělské stroje, sochy a třeba malou Eiffelovku aj. Bylo to moc pěkné.
Teď v sobotu jsme jeli z Plzně autem se švagrem a švagrovou za druhou švagrovou do Teplic. Jeli jsme horem přes Kaznějov, Plasy, Most. Po cestě jsme viděli tolik kruháčů, že mě zrak přecházel.
V Hustopečích mají uprostřed kruháče kovový vinný hrozen. Hezkej 🙂
Na kruháči se jezdí dokola 😀 . Stručně a jednoduše řečeno, vozidla na kruháči mají přednost. Toť vše.
To ale není pravda, vozidla na kruháči mají přednost pouze, pokud jsou na vjezdech značky „dej přednost“, jinak platí přednost zprava.
Ke kruhovým objezdům mám asi podobný vztah. V roce 2004 jsem strávila několik měsíců ve Velké Británii. Jezdila jsem tam svým autem. Už to bylo zdrojem spousty legračních situací, například u turniketu na parkovištích, kde jsem na rozdíl od ostatních řidičů musela vystupovat a obíhat auto, abych si mohla vzít parkovací lístek.
Ale hlavně jsem usoudila, že jsem v zemi kruhových objezdů. Od nejmenších, kde na křižovatce umístili uprostřed bílý terč a před ni značku, že se jedná o kruhový objezd, až po několikanásobné kruhové objezdy v kruhových objezdech. Nejrůznějších osmiček, kdy na sebe navazovaly okruhy dva, je v Londýně nepočítaně. A mou noční můrou byl kruhový maxiobjezd v jednom menším městě. Vedlo z něj pět výjezdů a každý ústil do dalšího kruhového objezdu.
Navíc tam mají zvyk, že směry, kam který výjezd ústí, mají na jedné velké ceduli před objezdem a pak jsou jednotlivé výjezdy popsané přímo na vozovce. Je to praktické, když na kruháči není velký provoz. Brzy ráno to bylo super, ale odpoledne jsem mockrát kroužila a kroužila, než jsem mezi koly aut konečně zahlédla označení svého výjezdu.
No, V Brně je na sjezdu ke Královopolskému tunelu situace sice značená nějak i na cedulích, ale ze začátku jsem se orientovala hlavně podle toho, co bylo napsané na silnici. Ovšem tunel neobjedeš 🙂
http://ekonomika.idnes.cz/u-opatovic-vznikla-jedna-z-nejvetsich-krizovatek-v-cesku-pzj-/eko-doprava.aspx?c=A091127_120121_eko-doprava_spi
a tohle máme kousek od nás…..
To je ale monstrum.
To není monstrum, to je dálniční přivaděč. Problém je v tom, že ta dálnice tam už třicet let chybí :/
Ano, jezdívám tudy taky 🙂 Ale i při té obludné velikosti mi přijde přehledný, možná proto, že ho znám od doby, kdy ho začali stavět a při těch uzávěrkách si ho měl člověk čas a možnost důkladně obhlédnout 😛
ale když ho vidíš takhle ,tak je docela strašidelnej 😀 taky se na něm neztrácím…
http://vtipzavtipem.wz.cz/anglie.htm 😀
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Soubor:Swindon_Magic_Roundabout_eng.svg 😀 😀
P.S. Včera staroušek tricolor Alec oslavil 14. narozeniny (sun) (h)
Tak to by byla moje smrt 🙂
Alecovi všechno nejlepší!
Pozoruhodné také je, že ačkoliv se kdejaká křižovatka řeší formou kruhového objezdu, tak se nezměnil zákon o provozu na pozemních komunikacích. Takže na každém vjezdu na kruháč musí být značka „dej přednost v jízdě“. Protože jinak stále platí „přednost zprava“, čímž se smysl kruhových objezdů stává nesmyslem 🙂
Po Kubové letošní autoškole se nedivím už ničemu 🙂
Naopak, změnil, v původním zákonu (tehdá ještě vyhlášce) bylo konstatováno, že vozidlo na kruhovém objezdu má přednost, kterážto věta z nového zákona jaksi nedopatřením vypadla. Toliko ke kvalitě dnešní legislativní práce.