„Kruci, tak ta světla sklop!“ vrčím, když mi protijedoucí řidič svítí naplno do očí. No, neslyšel mě, takže jsem naučeným způsobem přilepila pohled na pravou krajnici a doufala, že za tím autem nikdo nespáchá nic nepředvídaného, protože bych neměla šanci zareagovat.
Ostatně si myslím (když zrovna neřídím:)), že oslnění je zajímavý jev – pro příliš mnoho světla nic nevidíme, takže je snadné ztratit orientaci. Abychom viděli, musíme se zadívat mimo světlo, které nás oslňuje a nejlépe ještě dřív, než se naše oči dočasně oslepí. Pokud to nestihneme, tak nám nezbývá než doufat, že se po dobu naší slepoty nestane nic zásadního.
A mě napadlo, jak univerzální jev takové oslnění vlastně je! Čím vším můžeme být oslněni? Něčí krásou – nebo krásou něčeho – tak, že na něm či tom nevidíme nic jiného. Velmi podobné to je se zamilovaností, občas i s láskou. Občas jen proto, že láska vytrvá, i když oslnění přejde, což se slepé zamilovanosti nestává:))
Oslněni můžeme být kariérou, někdy jen možností kariéry! Velmi časté je oslnění mocí, to nekončívá dobře, protože oslněný člověk snadno ublíží těm, které pro samé světlo nevidí, a pokud má moc, může ubližovat ve větším až velkém rozsahu. Oslnit může i touha, naděje a radost, stejně jako smutek a beznaděj.
Jak reagovat na oslnění na silnici nás učí instruktor v autoškole. „Prostě vždy předpokládej, že se ti to může stát a pokud se to stane, okamžitě upři zrak stranou, ale ne dál, než na postranní čáru nebo hranu silnice, abys dokázala po těch několik vteřin udržet auto na cestě. A zvolni!“ říkával ten můj.
A já si uvědomuju, že taková rada se v podstatě hodí i na ta ostatní oslnění. Akorát – na rozdíl od té silnice – někdy sami nedokážeme poznat, že už oslněni jsme. Co pak s tím? No… pak doufejte, že máte kamarády, kteří vám tu krajnici pomohou najít.:))
PS: Nevíte, co si o tom myslet? Nic si z toho nedělejte, na každého působí oslnění jinak. Já potom taky obvykle nepíšu traktáty – většinou jen nadávám:))
PPS: Teď jsem si uvědomila, že když jsem jezdila po Evropě (kontinentu:)) v anglickém autě přizpůsobeném pro levostranný provoz, tak jsem částečně oslňovala ostatní řidiče, i když jsem měla zapnutá tlumená světla. Aby rozdíl poznali, přepínala jsem dálková světla o vteřinku později, než jsem měla. Napadlo mě, že na tomhle by se dalo vybudovat podobenství o střetu kultur. Ale jsem šlechetná a ušetřím vás. Aspoň pro dnešek:))
Přidám ještě jedno oslnění. V roce 2013 jsme z jarní Prahy přijeli na závod v Moravském krasu – a tam leželo 30cm sněhu, do rána připadly další dva. Kromě jiných (a taky ne malých) následků jsem si odnesla i poškození očí od celodenního dívání do sněhu. Několik dalších dní jsem se nedokázala venku normálně podívat, přejití z chaty do auta znamenalo vytrvalý proud slz z očí jen na škvírku pootevřených. V Praze bez sněhu pak bylo trochu líp, ale oči se vzpamatovávaly dlouho.
Hurá! Už nejsem v Kalifornii! Zato má výpadky můj internetový provider, takže se dostávám na net jen v záblescích. (wave)
Prosím, všimněte si mírně předčasně vypsaného tématu na drablení! (inlove)
Když jsme žili v Anglii, před každou cestou „na kontinent“ manžel zavezl našeho VW do service a nechal si „přetočit“ světla, právě proto aby protijezdce neoslňoval. Já tady za tmy jezdím dost málo a jen s vyjímkou po dálnici. Tak občasné oslnění zvládnu i když to nemám ráda. Od dob, co se SUV staly běžnými auty je to pro nás „s těmi menšími“ otrava jezdit v noci . Reflektory těch vyšších aut prostě svítí přímo do našeho skla, nedá se jim uhnout a je to nebezpečné. Měli by zavést nějaký světelný standart – kup si auto jaké chceš velikosti, ale světla budeme mít všichni na stejné úrovni. Větší problém mám s odpoledním, zapadajicim sluncem. To je tady šíleně silné a už se párkrát stalo, že jsem prostě zajela na stranu a chvilku počkala, až slunce trochu klesne. A nebývám jediná
Já venku při práci nenosím sluneční brýle, to ani nejde, jak se ohýbám, na mokré kůži obličeje by se neudržely. Tak tam pracuji na silném slunci a oči se po čase také zvyknou. Jenže když pak vejdu do domu, kde bývá dost šero, moment vůbec nevidím. Ten krátký moment to až bolí, než si oči zvyknou.
Maričko, my jsme tehdy vyjížděli s tím anglickým autem na poslední chvíli, to se už nic zařídit nedalo. Tak jsem pro jednou skutečně oslňující! (chuckle)
Jinak díky za připomenutí „antioslnění“, neboli vstup z jasného světla do příšeří… 🙂
Ehm, teď jsem zřejmě v Kalifornii já 🙂
Pro mě je asi nejhorší, když jedu potmě v mlze (už tak nic nevidím) a v protisměru se zjeví auto s dálkovými. To je jako kdyby přede mnou vyrostla zeď. A ani to nemusí být známka duševní nedostatečnosti protijedoucího, nad Dalmatinovem jsou místa, kde se mlha jako mlíko střídá s jasnem po pár stech metrech, a to opakovaně.
Dobrý fígl na mlhu mě naučil kdysi exík. Když už opravdu není vidět vůbec nic, tak jet na čtyři blinkry. Jak jsou oranžové a svítí i do stran, tak je obvykle vidět aspoň krajnici.
O oslnění v autě nemůžu nic napsat, protože až mám řidičák už 32 let v podstatě jsem pořádně neřídila, a jsem neřidič.
Jiné oslnění se mi stalo, když se mi narodil prvorozený syn. Připadal mi nejkrásnější na světě. V kočárku jsem pořád rovnala krajkové plymo, aby byl dokonalý.
U druhého syna už jsem to tak neprožívala.
Máš pravdu Míšo, když se ti narodí první dítě… to je moment, kdy se ti svět na nějakou chvíli skutečně zúží jen na toho jedno človíčka (inlove)
Já jezdím v malém autě a na oslnění stačí o kapku hůř seštelovaná světla na protijedoucím SUV… protože jsou prostě vejš 🙂
Já potmě jezdím docela ráda, ale ne po dálnici, kde mě dokáže osvětlit kde kdo. Radši přes dědiny.
Oslnění mocí je hnusný, zasahuje hodně lidí kolem. Oslnění druhým jedincem je snad ještě horší, protože zničí nejbližší rodinu.
Žádné oslnění není dobré.
Ano oslnění čímkoliv není fakticky dobré. Je potřeba si zachovávat rozum.
Matylda má pravdu a ty Alex taky – jenže když už oslnění dopustíš, tak jsi prakticky bezmocná. Tehdy pomůžou právě ti kamarádi – pokud máš ještě dost smyslu pro realitu, abys jim naslouchala 🙂
ááá dede, píšeš o tom, proč nerada jezdím v noci…právě pro to oslňování..když mi to přes brejle práskne do očí,tak těch dalších 10 metrů jedu skoro poslepu..a když je těch aut kolona, je to smrt…taky stáčím pohled k poravý krajnici, zkusila jsem i tu autoclonu , ale nefungovala..nbejhorší je,když jede proti magor,co ti nevypne dálkový…to bych fakt vraždila….nemůžu, jsme připoutaná v sedadle a řídím, tak nadávám a sprostě…
Já ráda jezdím hluboko v noci (radši se vrátím z Prahy později večer než jet ráno), ale oslnění mi vadí taky, jenže, co už člověk nadělá a v zimě se svítí dlouho. Spíš nemám ráda jízdu v řídké koloně, kdy nemohu použít dálková světla a auto přede mnou je moc daleko na to, aby mi posvítilo, typicky na silnicích první třídy v noci. No a dělat ve tmě „teplého bratra“ není ani slušné ani bezpečné, tak koukám jak se dá a těším se na okresky, kde si zase posvítím 🙂
Já ten problém mám taky, když jsem jezdila na vlak ráno za tmy, domů taky za tmy, ono toho tady moc nejezdilo, ale dost se tu jezdí na dálková světla a to je až o ústa. Vždycky to ztlumí až na bliknutí, ale já jsem v tu chvíli slepá. Za tmy už odmítám jezdit, leda by šlo o život.
S prominutím jedno malé O.T.
V Lidlu je od pondělka Francouzský týden.
Těch sýýýrůůů,
Jo, neměla jsem se tam dívat, neměla. A ten salámek s ořechama je taky úžasnej. A mají tam v rámci francouzského týdne kosmetiku, tak jsem ji rozklikla a mají tam „opravný krém na obličej“. Pobavila mě představa, jak ráno vykytuju obličej krémem a jdu mezi lidi 🙂
A jéje, už jsem zase v Kalifornii – to znamená, že má server opět potíže. A já se divila, že mi nejdou smazat spamy… chjo. Nenechte se prosím odradit debilním systém, za tohle fakt nemůžeme (wasntme)
Tak to sem musím napsat, abych se tam taky na chvíli přemístila 🙂
Přeji hodně úspěchů v boji s šotky! (y)
a nic, já prostě musím zůstat u nás. Ale vypadá to zajímavě, když Míša v 8 napíše příspěvek a ty jí o tři hodiny dříve odpovíš!