Sedím v hotelové restauraci, snídám a fascinovaně koukám z okna. Tentokrát nikoliv na les stěžňů v přístavu, ale na skupinku lidí kolem rypadla, kteří pod okny hotelu staví nový chodník a silnici. Teď zrovna sestavují plochu z velkých kamenných kvádrů, budoucí autobusovou zastávku. A já sleduju koncert pro šikovné ruce, praktické myšlení a všestranný stroj.
Široce rozkročené pohyblivé vozidlo s tříkloubovým ramenem, několika nástavci a zkušeným chlapem v kabině je neocenitelným pomocníkem, dělajícím těžkou práci s lehkostí, o jaké stavebníci snili po tisíce let vývoje lidské společnosti. Obdivuju nejen sílu stroje, ale i přesnost a obratnost práce jeho četných přídavných zařízení.
A musím se usmát, protože ač tu technické vymoženosti nechybí a značky se dělají reflexním sprejem, tak vyměření pomocí kolíků a provázku zůstává. Kdyby se na tohle staveniště nějakým zázrakem dostali staří mistři, klidně i stavitelé egyptských pyramid, určitě by se svými následníky rychle našli společnou řeč, protože ve stavebnictví se technologický pokrok stále ještě míchá s tradičními metodami.
Přemýšlím o tom, jakou radost a uspokojení přináší dovednost, schopnost vytvářet vlastníma rukama hodnoty, které lidé potřebují a které něco vydrží. A znovu mě udivuje, proč chybí tolik řemeslníků a technicky vzdělaných lidí. Vždyť je tolik šikovných kluků, kterým by možná jen stačilo ukázat, jaké naplnění může být v tvůrčí práci, kterou stavebnictví i technické obory nabízejí!
Jenže… kde a jak ukázat? Možná na vesnicích u tátů všeumělů, možná v rodinných firmách. Jak ale přesvědčit o kouzlu ukrytém v schopnosti vyrábět či opravovat kluky z měst? Školy to rozhodně nedělají. Když tak o tom přemýšlím, nešlo by to nějak udělat přes Facebook a YouTube?:))
Napsáno pro ČRo Hradec Králové, 2016
Vzhledem k omezenému formátu pro rádio ještě dodávám pod čarou: Já vím, že ukázat nestačí. Je třeba učit, nadchnout a navíc mít tu moc přidržet mládež k učení aspoň na tak dlouho, aby se jim začalo v práci rukama dařit. Protože nic nemotivuje tak, jako úspěch, pochvala, pocit uspokojení. Jenže to musí nejlépe přijít dřív, než puberta:)) Proto je tak důležité, aby děti pracovaly s rodiči, případně kdekoliv, kde se mohou něčemu přiučit.
Škola je v tomto případě (podle mých zkušeností) k ničemu. Je spousta šikovných kluků, kterým hlavně v době docházky do základní školy nejde klasické učení – často jsou slepí k pravopisu, těžko se jim učí věci nazpaměť, vůbec, když pochybují o smyslu tohoto učení. Z těch často škola vytváří svým přístupem (Neumíš? Zase neumíš? Jsi k ničemu!), který nenabízí alternativu, jak si získat sebeúctu a uznání v kolektivu dětí, otrávená budižkničemu – nakonec tedy na slova učitelů i dojde.
Nemuselo by, kdyby i takové děti získaly možnost vyniknout na jiném poli – kde jsou dílny a pozemky v dnešních školách? Existují kroužky, kde by se děti učily práci se dřevem nebo kovem? Nevím, díkybohu už děti na škole nemám. Degradace učňovského školství je taky jeden velký průšvih – kdo ze zodpovědných nad tím přemýšlí dřív, než mu v bytě tryská voda a on prostě nesežene instalatéra? Přitom dobře vedený učňák může být excelentní školou, po jejíchž absolventech se trhu práce jen zapráší!
Jinak vím, že zjednodušuju s možností tvůrčí práce ve stavebnictví a obecně v technických profesích. Je mnoho pracovních míst, kde je člověk v rámci výrobního procesu jen nedokonalým robotem (a podle toho s ním zaměstnavatel bohužel často zachází). Ale já jsem tady na vsi za poslední rok poznala spoustu místních řemeslníků, kteří pracují buď samostatně, nebo s pomocníkem a práce, kterou dělají, je samostatná a často tvůrčí – nesháníte řemeslníka na něco, co koupíte v Obi, že?
A poznala jsem mládence, který se stal instalatérským fámulem jen proto, že spadnul do průšvihu a jinudy cesta ven nevedla. Sledovala jsem ho příležitostně asi dva roky – jak vyspěl, jak najednou UMĚL, jak jinak dokonce i na venek působí (jo, kouří ale furt:)). Měl kliku, dostal se ke skvělému mistrovi…
Děti potřebují, aby je někdo včas zaujal a k práci přidržel tak dlouho, aby v ní začali mít aspoň malé úspěchy, aby získaly zájem a obratnost. Aby práce rukama, hlavně ta, při které jejich majitel umí zapojit i mozek, byla aspoň společensky ceněná stejně, jako studium. Dokud se ale „na studia“ dává a dostane každý, protože školy jsou placené od hlavy a ne od toho, co v těch hlavách v době studia uvázne a jak se později uplatní, tak nevidím žádné řešení současného nedostatku řemeslníků a obecně pracovníků technicky orientovaných profesí.
Tento článek nic neřeší, spíš se jen ptám – jak se asi dnes dají děti přitáhnout k manuální práci, která může vést k mistrovství? V době, kdy rodiče vlastně nejsou doma, kdy místo práce s rodičem jsou děti posílány z kroužku na kroužek, aby byly pod dohledem, než někdo přijde domů. Proč vlastně nemáme kroužky malých všeumělů? Možná proto, že držet v ruce nůž je dnes pro děti nebezpečné… 😛
Tady u nás probíhala v minulých dvou letech sympatická akce, kdy žáci z 2. stupně ZŠ byli seznamováni s tradičními řemesly a profesemi spjatými s muzeem (vlastivědné muzeum akci zajišťovalo). Krom profesí jako zoolog, entomolog, knihovník byli na programu i sklář, řezbář, včelař, rybář – a nebyly to jen suché přednášky, žáčci si mohli sami vyzkoušet, jak se co dělá. Podle mne je to jedna z cest.
Jinak my jsme měli štěstí na hodně šikovného truhláře. Potřebovali jsme vyrobit točité schodiště a několik truhlářů tuto zakázku odmítlo, až jsem dostala tip na poměrně mladého hocha. Zvládl tu zakázku naprosto bravurně (a že to byla fuška!), tak nám pak vyrobil i nějaký nábytek. A zase jsme ho doporučili dál. 🙂
Máš pravdu Hančo, to je dobrý způsob! Jen, kdyby to nebylo jen jednorázové 🙂 Takové kroužky jako „malý truhlář“ nebo „domácí všeuměl“ co myslíš, ujaly by se? 😀
Jinak i my jsme dlouho sháněli truhlářského mistra na složité schody. Taky dlouho nenašli, až starý pan Tomáš z Dobrušky – vypočítal je (jsou nepravidelné), vyrobil a nainstaloval. Klobouk dolů! Bohužel už umřel… (rose1)
Moc prosím o držení palců dnes v 16:30 🙂 Jestli to vyjde, bude to pro nás změna jako hrom 🙂 Díky 🙂
Začala som s držaním!!!!
Taky tak!
Ať to vyjde! (y)
Pozdě, ale přece 🙂
Tak snad to pomohlo, díky 🙂 až bude znám výsledek, určitě se podělím zprávou 🙂
U nás na dědině není téměř žádná nezaměstnanost, všichni pracují a ctí letitou povinnost pracovat, až na dvě,tři výjímky, ty jsou všude.Co k tomu říct,lidé umí a děti také umí ale co naplat, zedník tady má max.15 tis.,totéž ostatní dělný lid, jen mistr kovovýroby v podniku německém má o hodně víc, tam si ho váží všichni, je totiž jeden z posledních mušketýrů, kteří umí číst výkresy , zadávat práci s výsledkem a dělat rukama.Naši zedníci chodí do předčasného důchodu, všichni,mají bolavé klouby, kolena v zadeli atd. instalatér se už v 60 letech neohne a neklekne,zemědělské farmy dělají celé rodiny od nevidím do nevidím, celý rok,švadlenky makají celé dny za mrzkou mzdu a tak dělají ještě doma. Avšak takový totalitní lampasák má třeba 17 tis. důchodu a ještě ostatní považuje za póvl.Přednostův přítel, kalič, emigroval do Švýcarska a tam si jeho práce velmi vážili neb Češi a Moravané jsou asi poslední použitelní na západě Evropy, jen u nás doma si těchto lidí neumíme vážit, pro zdejší managment a vlastníky společností je směrodatné aby měli oni peníze na kontě na své exotické dovolené a na své nutné potřeby aby si mohli užít a získat tolik potřebný adrenalin. Všude se lidem vnucuje, že bez maturity nelze žít, no možná že ne ale kdo teda bude pracovat manuálně asi nikdo, všechno si nakonec vytiskneme a bude. 🙂
Jenny, ono má společenské uznání obrovskou hodnotu a já věřím, že časem budou skuteční šikovní řemeslníci fakticky naroveň umělcům – tedy pokud zbude někdo, kdo by je učil. Máš pravdu, čím dál víc věcí je prefabrikovaných a umět udělat něco zvláštního originálního přímo na míru – ať už nábytek, dům, zahradu nebo třeba i šaty, to bude jednou hodně ceněné a lidi, kteří to dokážou, taky, Jen jich bude málo a ne každý si jejich služby bude moct dovolit. Pak bude mít jméno Mistra zvuk… a bude dost těch, kdo budou o tento titul usilovat. Jen nevím, jestli se toho dočkám! 🙂
Dede, vzpomínám si jak mne fascinovala práce chlapíka za ovládacími pákami obrovitého autojeřábu, když se posazovalo na věž vranovského kostela obří mnohatunové zakončení a sundávalo to druhé shnilé. To byl také koncert (y) .
Pro připomenutí k jeřábu, fotky k článku na Našem Zvířetníku jsou tady:
http://dig.rajce.idnes.cz/Vranov_usazeni_severni_veze
Nad učednictví atd., se raději nevyjadřuji. Nebylo by to lichotivé jak ke školství, tak k mnoha generacím, které přišly po mně 🙁 .
Alex, právě na tuhle tvoji reportáž jsem si při psaní tohohle článku vzpomněla! A dokážu uvěřit, že ovládání takových strojů dokáže kluky do stavebnictví přivábit 🙂
(Já bych si to taky moc ráda zkusila!:))
Když jsme nastupovala v roce 1983 na strojárnu,nebylo možné v dílně říct, že nerozeznám druhy kleští, klíčů atd… a tak jsme rovnejma nohama a rukama na modelárně u soustruhu obráběla dřevo a to chvilku potom, co mi to dílenský učitel ukázal…později soustružila i kovové díly, frézovala a svářela…nikdo se nebál a nikdo z nás neremcal, že to dělat nechce a nebude…jo,občas vyletěla klička na utahování ze sklíčidla,když jsme ji tam zapomněli, občas svářeli chlapci bez kukly a pak měli rudá očka…ale takové rozbité dveře, urvané panty atd..si v dílnách opravovali žáci sami,aby věděli, co to je za práci… docela by mne zajímalo,co dělají teď??? Pokud jsem na konci prváku nevysoustružila ocelovou kuličku na pouze manuálně ovládaném spoustruhu,neprošla jsem z dílen do dalšího ročníku…teď by neprošli asi všichni… ;(
Páni, Sharko, ty ale umíš věcí! 🙂 Klobouk dolů…
Dede, to díky otci a dílenským učitelům…;)
je to o chtění se učit…
Máš ve všem pravdu Dede. Tady v Anglii je skoro nemožný se něčím vyučit, rozhodně tu neexistují učňovské školy, opravdu vlastně vůbec nevím jak se tu někdo může naučit řemeslo.
Nechceš to zkusit zjistit? Mě by to zajímalo! 🙂
děti k manuální práíci? |Až budou školní dílny učit lidi,co to umí a nevykládají suchou teorii, tak to o něčem bude, až se rodiče přestanou hystericky svíjet nad tím, že se harant říznul do prstu nebo si udělal mozol pilkou, bude ještě lépe..až otcové vezmou dítě do dílny a ukáží mu zavírací kudličku a naučí ho dělat píš´talku…vyrobí ptačí budku nebo mlýnek na potok…no jo,ale kdo to naučí ty otce???? Ono i stavění hradů z písku je umění…. 😉
v současné době stojí učňovské školství za starou belu,děcka to nebaví, nikdo je nedonutí se učit řemeslo…chybí elán, nadšení a možnost praxe..party řemeslníků,co nenaučej kluky chodit pro pivo,ale práci a hrdosti na to,že něco umí….
Víš, to je právě ono – kdo to ukáže, kdo nadchne dřív, než děti coby puberťáci budou proti všemu už ze zásady?
Jak říkám, tady na vsi je to jednodušší, kluci tátům pomáhají, i v řemesle… jenže zase vidí, jak se ti chlapi dřou bez ohledu na počasí a zlatej poklad jim sám do klína nespadne.
Jak napsala Míša a i Matylda – základem je společenské uznání a respekt – třeba nějaké ty cechy, mistrovské zkoušky a titul Mistr pro ty, kdo opravdu umějí. Ono to přijde, až opravdoví řemeslníci skoro zmizí (a že jsme už na dobré cestě se do toho stavu dostat).
Ostatně, já si držím v telefonu cenná čísla těch dobrých a šikovných a vím, jak nikdy nemají čas! Co je horší, nemají (zatím) ani ty následníky. Jak mi jich pár řeklo, kluci bývají mimo už i z toho, že by měli každý den brzy vstávat! (fubar)
Na druhou stranu Dede, k čemu je někomu glejt,když to udělá hůř jak já???
Není jednou z příčin právě i to, že čekají ten zlatý poklad spadlý do klína? V poslední době se mi bohužel zdá, že se všechno redukuje na peníze. Když poslouchám zprávy, tak naprostá většina domácích příspěvků je o tom, kdo bere kolik peněz, o kolik má kdo míň než někdo jiný a o kolik kdo chce ultimativně zvýšit plat (a paradoxně nejvíc chtějí ti, co mají nejvíc). Lidi „hrdě“ prohlašují, že nebudou dělat, když nedostanou víc. Kritériem přestává být práce samotná a její dobré a zajímavé výsledky, ale výhradně peníze, i kdyby měly být za naprosto nezajímavou a zbytečnou činnost. Jako společnost vzýváme zlaté tele.
Možná by jim někdo měl říct, že jim ten zlatý poklad sám do klína skutečně nespadne a že život není o zlatém pokladu. Ale kdo?
Pak ta práce musí někoho bavit, tou prací dokázal žít a identifikovat se s ní. Navíc život není jen o práci. Pracuju abych žil, nežiju abych pracoval.
v prváku mi modelářský mistr v dílně řekl: Každý na tomto světě po sobě zanechá nějakou stopu. Jakou? To je jen na každém z nás.
Také si myslím, že by se mělo řemeslo zase rehabilitovat. Vždyť platilo, že řemeslo má zlaté dno. Dle mého názoru nám tu chybí tzv. stavovská čest.To se bohužel přetrhlo a po revoluci se to asi neobnovilo.
Můj bývalý manžel je lakýrník a malíř a kluky naučil alespoň vymalovat. Bohužel po rozvodu se přetrhlo to pouto, sice se vídali, ale v jeho stopách se nevydal ani jeden.
Když jsme se rozhodli dát do předsíně dlažbu, nevěřili by jste, jaký to byl problém sehnat řemeslníka. Nakonec se to povedlo a máme skvěle udělanou dlažbu v předsíni. Byli to dva bratři a stěžovali si, jak jejich synové by jim tu firmu nejraději vedli manažersky u PC, ale zakleknout a obkládat, tak to ani jeden .
Myslím, že máš obrovskou pravdu. Potřebujeme rehabilitovat řemeslo a práci rukama. Na práci rukama není nic špatného a přiznjme si, ýe nikdy nebudeme národem manažerů (naštěstí). Někteří jsou prostě šikovnější na práci rukama a jiní na práci hlavou. Tak jako se kdysi protěžovala práce rukama a dehonestovala se „pracující inteligence“, dneska máme přesný opak. Všichni by chtěli jen klofat do počítače a rukama dělat nikdo. A myslím si, že důvodem jsou i ty počítačové učebny ve školách místo dílen. I když prazáklad je v rodině.
a tak j eto se vším, všichni budou kecat a makat se jim rukama nechce…. jako by to bylo něco podřadnýho….
Prvním předpokladem pro rehabilitaci učňovského školství je to, aby nemusel mít řemeslník tu madurídu. Protože jakmile ji má, tak už vlastně přece nemůže dělat rukama, protože má tu madurídu. Získat živnostenský list bez maturity zase není jednoduché. Aby nebylo ostuda nemít maturitu, aby výuční list byl na stejné rovině, což v dnešní době asi i je.
Druhý problém je, že rodiči jsou mladí lidé, kteří už víc pařili na počítači než blbli venku. Chataření a chalupaření se taky trochu omezilo a tak už jejich generace neměla kde se učit od táty kutila. Když jsme někdy před 15ti lety dělali nábor na okraji Kolína ve čtvrti, kde každý bydlel v rodinném domku, nenapadlo by mne, že ty děti třeba neumí štípat dříví! O zatlučení hřebíku snad ani nemluvím.
Bimbo je kutil, barák jsme vlastně přestavovali sami s dětma a to zbyly fakt obvodové zdi. Oba umí prakticky všechny práce na baráku, Kuba i elektro, Kačka teda ne. Odmala jsme s nima jezdili na výpravy a tábory, čtrnáct dní bez doprovodného vozidla, co máš v lodi, to máš s sebou. Naučili se poradit si s málem, využít všechno dostupné. Dneska se Kuba živí prakticky zpoloviny vyráběním kulis a iluzí a kupodivu mu to jde.
Ano Inko, virtuální hry zabíjejí manuální šikovnost. Kromě rychlých pohybů palcem 😛 Tedy hry to samozřejmě nedělají – jen dávají iluzi snadných úspěchů. Přitom ta radost z tvorby existuje taky, jen ta cesta k ní je obtížnější, špinavější… je snazší těm klackům vrazit do ruky tablet a ať neotravují a nedělají binec.
Stavební stroje a chlápci, kteří je umí ovládat, mě odjakživa fascinují. Někdy bych si to chtěla zkusit, naučit se to. Stejně tak mě fascinuje logistika různých výjimečných akcí – naposledy jsem online sledovala stěhování nové lodi na Vranovskou přehradu.
Učňovské školství je už mnoho let naprosto katastrofální, čestnou výjimkou jsou některé podnikové učňáky nebo alespoň patronáty.
Za poslední dva roky jsem se ocitla třikrát v nouzové situaci typu „prasklá voda, Vánoce, osvědčený instalatér v Alpách“. Všichni tři náhodně povolaní řemeslníci byli prostě špatní.
První se mi pokusil místo nového sifónu a přepadu namontovat cosi, co vyřízl u předchozího zákazníka a přepad pro jistotu nenapojil vůbec. Divil se, že jsem zvýšila hlas.
Druhý týpek sice osadil bojler, ale jak ho zprovoznit, tak to jsem mu musela napovídat já. Podotýkám, že moje vzdělání je humanitního charakteru.
A toho třetího jsem nezabila jenom proto, že byl menší než já a vypadalo by to blbě.
A abych nebyla tak negativní – nad Dalmatinovem máme skvělého instalatéra. Jeho práce sice ve výsledku vypadá jako oáza v kamenolomu, ale funguje. Instalatér je asimetrický – asi metr vysoký, asi metr široký. Od jisté doby s námi spolupracuje na dálku. „Hele, jak vám tam tryská ta voda z trávníku, to asi ruplo přívodní potrubí. Vykopejte to kolem a zavolejte, co vidíte.“ „Tak ty trubky jsou jako stříbrný? No jo, u vás je to všechno kyselý, tak to reaguje takhle. Tak kupte nějakou manžetu, stáhněte to páskama a bude.“
o vypnutí vody nemluvil?? 😀
(rofl) Řekla bych, že touhle dobou jsi skvělý instalatér už i ty! 😀