POZVÁNKA NA VÝLET: Jindřichohradecké místní dráhy

0902pet04_1V kopcovité krajině Jindřichohradecka se mezi poli a lesy vinou staré kolejnice, které jsou u sebe blíž, než je našemu oku zvykem. Po nich se vláčky drkotají závratnou čtyřicetikilometrovou rychlostí, a přesto je tam mají všichni rádi.

 

Tyto úzkokolejky vznikly ještě za monarchie jako levný způsob jak svážet dřevo a obilí k „hlavním“ tratím do Jindřichova Hradce a Obrataně. Samozřejmě také posloužily a slouží místním k dopravě a dnes už především k turistickému ruchu. Díky rozchodu 760 mm (tzv. Bosenský rozchod) byla stavba a údržba nenáročná, tratě mohou mít ostřejší oblouky a stoupat do prudších kopců než běžné železniční tratě. Na tratě bylo napojeno mnoho vleček různých podniků, ale zbylo z nich jen pár a nejpoužívanější je vlečka podniku Jitka a.s.

 

Pííískej odjezd!

0902pet01

 

 

Jindřichohradecké tratě jsou celkem dvě. První vede z Obrataně do Jindřichova Hradce je dlouhá 46 kilometrů a propojuje několik větších sídel jako Kamenici nad Lipou a Černovice s Jindřichovým Hradcem a blízkým okolím. Kromě starých mašinek tu brázdí koleje i velmi netradiční pokus jak uchovat provoz s co nejnižšími náklady a zajistit dopravu lidí v kraji na přijatelné úrovni. Tím pokusem je starý rumunský motorák zakoupený v Polsku a rekonstruovaný „po domácku“ zvaný Nautilus. Motorák však dostal méně lichotivou lidovou přezdívku hašišbedna.

„Hašišbedna“ v Jindřichově Hradci

0902pet02

 

Tenhle motorák je opravdu taková šílenost, až je to zajímavé. Chybí mi v něm akorát sklápěcí okna, což na výletní dráze je značný handicap (na druhou stranu klimatizace funguje dobře, takže pro dojíždění použitelný je).

 

Interiér „Hašišbedny“. Je obtížné sedět tak, aby člověk viděl něco z okna, jinak jsou sedačky celkem pohodlné.

0902pet03

 

To o čem chci hlavně napsat je však druhá část trati. Tou je 33 kilometrová trať Českou Kanadou z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Tady můžeme spolu s krásnou krajinou nasát atmosféru úzkokolejky plnými doušky. Sice vlak těch 33 kilometrů zastávku po zastávce jede skoro hodinu a půl, ale to nevadí, tady nejde o čas, samotná jízda je zážitkem. Nadšenci co se o chod dráhy starají, pečují jak o vláčky, tak o trať a prostředí kolem, se snaží návštěvníkům zprostředkovat nezapomenutelné zážitky.

 

Personál pomáhá s kočárkem při křižování ve stanici Kunžák-Lomy

0902pet04

 

Co všechno se dá na staré úzkokolejce, kterou v roce 1995 převzali od ČD vymyslet? Tak třeba každý vlak táhne i nákladní vagonek, ale ne jen tak pro nic za nic. Ve vagónku jsou zásoby pro pojízdný bufet a dávají se do něj kola nebo těžká zavazadla. Bufet je jeden představek vagonu s výdejním okýnkem, kde si za jízdy může cestující koupit pivo, limonádu nebo nějakou menší pochutinu. Když je moc velký zájem, vlakvedoucí vyskočí na zastávce z vlaku, vezmu přepravku třeba piv a přeloží ji do vozu s bufetem.

 

Pivní pohoda na lokálce. Díky bufetu ve voze.

0902pet05

 

Co se starými nádražími, kde se nevyplatí držet pokladny a jejich největší sláva je pryč? Využijeme turistického potenciálu a uděláme z nich ubytování! Každé větší nádraží nabízí ubytování pro turisty. Bydlíte a vlak (i parní) vám staví přímo u domu, ale ne v brzké ranní a pozdní noční hodiny, aby to vadilo. K tomu máte kolem krásnou přírodu plnou lesů, rybníků, hradů, luk a polí. No co víc si přát? 🙂 A očividně se jim daří, protože když se podíváte na jejich rezervační systém, tak srpen byl zcela vyprodaný a září skoro vyprodané.

 

Stanice Střížovice. Chtěli byste trávit dovolenou na takovém nádražíčku? 🙂

0902pet06

 

Na těch největších nádražích jsou „návštěvní centra JHMD“, kde je možné nakoupit pohledy a další suvenýry spojené s úzkokolejkou a ještě si dát dobré jídlo v restauraci, ať už hlavní chody nebo různé rychlé pochutiny jako hermelíny, bramboráky a párky v rohlíku, když vám už jede brzy vlak.

Nejzajímavější jsou však lidé. Místní mají svou dráhu skutečně rádi, protože když se díváte z okna, tak neustále vidíte někoho mávat nebo utíkat děti za vlakem. V Albeři vede trať přímo za pláží místního rybníka a tolik lidí, co chtělo tomu vláčku zamávat, jsem jen tak neviděl.

 

Děti mávají u rybníka v Albeři

0902pet07

 

Pak samozřejmě samotní cestující. Jezdí všichni, malí, staří, cyklisté nebo plavci jen v plavkách s ručníkem. Na každé zastávce někdo nastoupí a někdo vystoupí (a zamáváním se rozloučí). Všichni veselí a milí, s každým si povídají, mnoho si jich i s posádkou si už kde kdo tyká. Nechce se mi psát přímo průvodčími, je to prostě posádka co se stará o chod vlaku a kontroluje lístky a jeden vlak i vypravuje ze stanice. Posádka si samozřejmě povídá s každým, většinou se s lidmi potká na cestě tam i zpět, tak mají co rozebírat (a přitom si dají Bernarda z nákladního vozu). Co naplat, že vláček místy předjede i namakaný cyklista, tady nikdo nespěchá.

 

Mávající cestující parního vlaku při křižování ve stanici Albeř

0902pet08

 

Nakládka kol do nákladního vozu v zastávce Kaproun

0902pet09

 

Tahle dráha dává lidem naději, že svět ještě není tak zkažený, že se můžete někde cítit opravdu dobře i když tam jste poprvé. Za to co kluci a holky z JHMD vybudovali, jim patří velká poklona a já jen doufám, že jim to vydrží ještě dlouhé roky. Nejednou visel Damoklův meč nad některou z drah, a proto vám navrhuji: Zajeďte si někdy užít tento nádherný kus naší země, podpořte nadšence v jejich úsilí, které společnosti něco zanechá, vychutnejte svět zpomalený tak, že vás má čas okouzlit 🙂

 

Konečná, vystupovat! A připravit zásoby pro další cestu.

0902pet10

 

Co zajímavého v okolí navštívit?

I cesta může být cíl, ale pár cílů v zásobě není špatné mít. Kolem „jižní“ úzkokolejky mohu doporučit například:

 

 

Jindřichův Hradec

Okresní město (21tis. obyvatel) na břehu velkého rybníka Vajgar. Historické jádro je městskou památkovou rezervací. Panorama města nad rybníkem je opravdu pěkné. Stejně tak několik skrytých uliček u Malého Vajgaru poblíž hradu a zámku, které jsou také v centru. Na náměstí je podobný sloup jako v Olomouci a podél Nežárky jsou pěkné parky. Od nádraží to je celkem daleko a MHD jezdí dost sporadicky, ale většinou se nějaký spoj najde.

 

0902pet11

 

Kaproun

Zastávka spíše blíž Nové Bystřici je zajímavá tím, že tam byl Jára Cimmrman vyhozen z vlaku, když mu došly peníze. Jeho busta v přesné poloze jak z vlaku dopadl je k vidění přímo na zastávce. Má zde také mohylu a pamětní desku. Jinak je to vstup do lesů České Kanady. Vystupuje tu i nastupuje dost cyklistů.

0902pet12

 

Albeř

Mácháč České Kanady. Velký rybník Osika přímo u trati, s plážemi a kempem.

 

0902pet13

 

Nová Bystřice

Městečko úplně na jihu u rakouských hranic. Původně odtud měla vést úzkorozchodka až do Rakouského Litschau, kde začíná její rakouský protějšek, který končí v Gmündu u hranic s Českou Velenicí. Poblíž je nejsevernější bod Rakouska. V městečku je zámek s parkem, pěkné náměstí, muzeum úzkokolejky a dobrá zmrzlina.

0902pet14

 

Landštejn

Trochu dál od úzkokolejky leží pýcha České Kanady, hrad Landštejn. Rozsáhlý hrad měl za úkol střežit obchodní stezku z Rakouska do Českých zemí. Byl několikrát rozšiřován, až roku 1771 vyhořel. V minulém století proběhlo několik rekonstrukcí. Z hradu je pěkný výhled na stejnojmennou přehradu.

 

0902pet15

 

 

 

Dede: Dnes se ptám jednoduše – byli jste někdy na těch to úzkokolejkách? (Já ano:)) Jak se vám to líbilo?

A druhá, taky zajímavá: znáte nějakou jinou partu nadšenců, kteří pro veřejnost také něco dělají, opravují či provozují? Povězte nám o tom!:)) 

 

[slickr-flickr search=“sets“ set=“72157657334800418″ items=“50″ type=„gallery“ flickr_link=“on“]

Aktualizováno: 1.9.2015 — 15:53

52 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Tak sa tu včera snažím a snažím prepasírovať sem odkaz na malokarpatskú lesnú železničku a nadšencov, čo zrekonštruovali kúsok trate a pár vagónikov a zrušilo ma to tu jak žiadosť na byt (2 pokusy). Asi dva odkazy v jednom príspevku boli moc. Tak to skúsim rozdeliť na dvakrát. Malokarpatská lesná železnica bol systém dráh, vedúci od chemického závodu v Smoleniciach k zdrojom dreva v okolitých listnatých lesoch smerom na Dobrú Vodu. Na viacerých našich trasách cez Malé Karpaty stále chodíme po jej starých násypoch a zárezoch do krajiny, boli dokonca aj turistické akcie, ktoré sledovali trasu bývalej lesnej železnice. Tu je link na pekne spracovanú stručnú históriu železnice na stránkach základnej školy v Štefánikových rodných Košariskách: http://1url.cz/tcXO

  2. Další zajímavé povídání s fotečkami 🙂 V JH jsme byli (však mám z JH zarámovanou fotku od Zany), ale o mašinkách jsem nic nevěděla. Teď už vím 🙂

    Andy, vřele gratuluji ke kulatinám. Ty se vždy (alespoň v Evropě) slaví mohutněji, tak jistě i tvůj den byl extra. Hodně zdraví, štěstí a hojná léta vinšuji.

    Matyldo, koukni, co dneska bylo na am. netu.

    http://1url.cz/KcXJ

    Nebýt tvého článku, tak o tomhle evropském hitu (jak je tam řečeno), který už také dorazil do Ameriky ani nevím :))

  3. Napadla mě odpověď na druhou otázku Dede. Tady u nás působí o.s. Drobné památky severních Čech, které mapuje a v rámci možností opravuje drobné sakrální památky – kapličky, křížky, Boží muka, sochy. Tito nadšenci od roku 2002 zachránili anebo obnovili spoustu těchto staveb, o které se léta nikdo nestaral. Nedávno jsem si koupila knížku, která mapuje drobné památky na katastrálním území České Lípy a mám radost, když na psích procházkách na některou z nich narazím a pak si o ní přečtu. 🙂
    Je moc fajn, že existují takoví nadšenci, ať už se starají o tratě nebo o kapličky.
    Teda ale Hašišbedna je naprosto úžasná, tou bych se svezla ráda, aspoň kousek (i když z ní není nic vidět (chuckle) )!

    1. To je od nich pěkné, takových míst si člověk na cestách hned všimne, když nezarostou.

      Hašišbedna je něco speciálního co nejde popsat 😀

  4. Andy, přeju všechno nej a nej k narozkám, hlavně zdravíčko Tobě i celé vaší mladé rodince!!!
    814151 Moc hezky napsaný článek, který hned člověka naláká na cestování. Když jsem byla před 18 lety v Třeboni, tak jsem se na úzkokolejku nedostala. O J.C jsem četla i o jeho potupném vyhození z vlaku 🙂 . Také je tam někde poblíž nějaký cípek Rakouska (nebo obráceně?), také zajímavost. Jenomže letošní léto moc cestování i párdennímu moc nepřálo. Vedra byla nesnesitelná a přikovala mne doma. Tak snad někdy „příště“!

    1. Díky, ano my tam byli těsně před a i tak bylo hrozně vedro. V tom co přišlo potom už se nedalo nic dělat.

  5. Andy,len teraz som sa sem dostala,kochám sa fotkami a zároveň som si prečítala o Tebe.Okruhle narodky a tak málo rokov-nezávidím,len mi je smutno,že mám úplne iné číslo.Všetko naj,naj.

  6. Jé, Kaproun. Tam jsme vystoupili na běloskvoucí sníh a asi hodinu hledali cestu 🙂 Kdysi jsem o tom psala. Pořád si říkám, že bych se chtěla podívat, jak to tam vypadá bez sněhu, ale nejsou lidi.
    Hašišbedna vypadá docela neodolatelně 😉

    1. Opožděně přeju taky – všecko nej nej nej, hlavně to zdraví a spokojenost v rodině.
      P.S. Můj dědeček by měl zítra 110, bohužel zemřel už v roce 1982.

  7. Trať na Jindřichohradecku a kraj okolo sú krásne, možno len závidieť to nadšenie, s akou sa miestni o trať starajú a železnicu obsluhujú. U nás skupinka nadšencov vyrobila zmenšený model zaniknutej malokarpatskej lesnej železnice, ktorá kedysi spájala pôvodný chemický závod v Smoleniciach so zdrojmi dreva v okolitých listnatých lesoch smerom na Dobrú Vodu a Brezovú. O zaniknutej železničke je veľa stránok, dám tento odkaz, je to web základnej školy v Štefánikových rodných Košariskách: http://1url.cz/Jc0D. No a tu je tá partička nadšencov, pekne to urobili: http://1url.cz/Mc0h
    Inak, Dobrá Voda, Katarínka (takto zrúcanina kostola a kláštora sv. Kataríny nad obcou Naháč), Cerová lúka, Buková, Trstín, to sú presne tie miesta, ktoré máme v Malých Karpatoch celá rodina prešlapané ako svoje boty a stále znova sa tam radi vraciame, v každom ročnom období.

  8. Trať na Jindřichohradecku a kraj okolo sú krásne, možno len závidieť to nadšenie, s akou sa miestni o trať starajú a železnicu obsluhujú. U nás skupinka nadšencov vyrobila zmenšený model trate zaniknutej malokarpatskej lesnej železnice, ktorá kedysi spájala pôvodný chemický závod v Smoleniciach so zdrojmi dreva v okolitých listnatých lesoch smerom na Dobrú Vodu. O zaniknutej železničke je veľa stránok, dám tento odkaz, je to web základnej školy v Štefánikových rodných Košariskách: http://1url.cz/Jc0D . No a tu je tá partička nadšencov, pekne to urobili: http://1url.cz/Mc0h Inak, Dobrá Voda, Katarínka (takto zrúcanina kostola a kláštora sv. Kataríny nad obcou Naháč), Cerová lúka, Buková, Trstín, to sú presne tie miesta, ktoré máme v Malých Karpatoch celá rodina prešlapané ako svoje boty a stále znova sa tam radi vraciame, v každom ročnom období.

    1. Slavonice miluju. A opet pripomenu, ze na tom mensim namesti je v jednom dome v patre luteranska modlitebna, ktera ma neuveritelne obrazy Apokalypsy. Velmi graficke. Nechci se nikoho dotknout, ale stejne si myslim, ze ten Jan, co to psal, musel byt na nejakych halucinogennich drogach. Ty obrazy ale vskutku stoji za shlednuti.

    2. To by mě zajímalo. Považují se ve Slavnoicích za Moravu, Vysočinu nebo Jižní Čechy?

      1. Když jsem žila v Telči, považovali jsme se vždycky za Moravu, i naši příbuzní, co žili ve Slavonicích, to tak cítili. Telč teď patří na Vysočinu, Slavonice paradoxně do Jižních Čech. Jak to tam cítí teď, to netuším. Starší členové rodiny z toho kraje se pořád cítí jako Moravaci, že setrvačnosti. Mladší netuším… Jsme po celé republice.

    3. Besídku ve Slavonicích znáte? Když jsme tam kdysi byli prvně, hned jak jsme vlezli do domu, věděla jsem, jakým směrem povede schodiště a jak to bude vypadat nahoře a vůbec všude. Máme totiž zrcadlovou kopii toho domu. Teď ještě sehnat pár těch miliónů a ukecat ty „besídkové“ architekty, a pak z toho taky někdy něco bude.

  9. Hlavně by mě zajímalo, jestli se někdy znovu obnoví spojení Nová Bystřice – Litschau, protože ty úzkokolejky nekončily v Bystřici, ale vedly až do Gmündu a Groß Gerungs, kam jezdí dodnes. Kdyby se obnovil ten chybějící úsek, to by teprve bylo poježdění!

    1. Mám pocit, že nevedly, že to bylo jen v plánu, ale dráha skončila v Litschau. Zůstal jen projekt. Stejně jako Oybinská dráha měla vést až do Mimoně

    2. A v Litschau jsem byl, je to hrozně pěkné městečko s vlastním hradem a vodní nádrží. Škoda, že železná opona přetnula vztahy, oba kraje si tam mají co nabídnout a mají mnoho společného

  10. Tímhle vláčkem jsme jeli několikrát – jak celou trasu, tak jsme ho využívali při výletech z Jindřichova Hradce, kde jsme byli asi třikrát na dovolené. Přátelská atmosféra opravdu panovala všude – zažili jsme třeba na zastávce na znamení, kde je cedule, že se má člověk postavit tak, aby ho strojvedoucí viděl, že na nás volali, že dnes nezastavují, že mají zpoždění. (Samozřejmě pár metrů za stanicí zastavili.)Jinak krajina je krásná, lidí před několika lety moc nebylo. I se nám stalo, že při jednom výletě nám zastavila mladá žena, že nás vezme kam potřebujeme, že je všude daleko.

  11. A musím tu říct, že dnes má narozeniny Andy – a ne ledajaké, kulaté 🙂

    Andy, přeju ti všechno nejlepší – zdraví, lásku, radost a nějaké ty splněné sny (inlove) (f)

    1. Taky se připojuju – milý Andy, krásné narozeniny a hodně, hodně štěstí a radosti. A taky dobré lidi kolem sebe. (f) (f) (f)

    2. přeji Ti Andy: Zdraví,plno elánu a radosti a stále pevnou rodinnou vazbu a zázemí. (f)

    3. Přeji oslavenci ať se mu stále dobře daří, k tomu dobré zdraví a hodně radosti z krásného synka.

  12. O úzkokolejce v Jižních Čechách vím – bývaly roky, kdy jsme do JČ jezdili každým rokem na prodloužené víkendy (to ještě byla Toya čupr a zvládala delší vycházky). Ale nikdy jsme jí nejeli – škoda, tak snad příště.

    Dokládám, že hrad Landštejn je impozantní a stojí za návštěvu a Jindřichův Hradec je krásné městečko – a v pískovně právě nedaleko Jindřichova Hradce jsem se koupala v neskutečně průzračné vodě (v našich krajích věc téměř nevídaná). Ale to už bude minimálně patnáct let zpět.

    Moc jsem se těšila, jak si v pátek vláčkem pošupitáme z Ramzové do Hanušovic a prt – i tam je výluka, takže se jede výlukovým autobusem. Škoda, nebude to tak romantické …

    1. Těch průzračných písáků je docela dost po ČR, jen to chce hledat, moc se o nich neví 🙂

      Je tam strašně dlouhá výluka. Letos to je očistec na železnicích i na silnicích, musíme to nějak přežít. Celá trať z Polska až do Zábřehu je jinak nádherná 🙂

  13. Ten kraj znám, i úzkokolejkou jsme jeli, v Maříži na hrnky koukali, na trojmezí se prošli 🙂 Je to překrásný kraj a někdy se tam ráda vrátím.
    A článek je skvěle napsaný – děkuju!

  14. Tak o tom vláčku nevím, i když jsme na Landštejně párkrát byla (teda z toho dvakrát v třeskuté zimě, jednou z toho byla sněhová kalamita jako hrom a vyzkoušela jsme si, jaké to je, když sama sedím s dětmi v zabržděném autě na místě spolujezdce a to auto se pozpátku rozjede z kopečka dolů- fuj). V Maříži jsem si nestihla namalovat hrnek. Na stavbu přehrady Landštejn dohlížel náš bývalý soused- dej mu Pámbu nebe, byli to naši nejlepší sousedi.
    Tak snad abych se jela někdy podívat 🙂

    1. No jestli to děláš dlouho, tak jsem taky jedna z přepadených. Ale to bylo hned někdy po revoluci, jak začali ty jízdy dělat…

    2. Jů – to musí být prima akce! A jsem ráda, že se přepadení zúčastnili i zlotřilí indiáni, protože bez odpadlických stopařů by to nebylo ono (chuckle)

    3. Sharko, to je skvělá akce! 🙂 Líbí se mi, když si dospělí umějí hrát a tady máte kulisy jedna radost (wave)

  15. V Jindřichově Hradci jsme byli a úzkokolejku na nádraží viděli. Ale bohužel jsme s ní nejeli. Ale máme to v plánu.

    Děkuji za pěkný článek.

    1. Z Plzně to máte přímo rychlíkem, jen počkat až skončí výluky, protože rychlíky Plzeň – Brno jezdí spíš Balkánským stylem (pojede to, až to tady bude)

  16. No jéje. V JH jsem dlouho žila a u Lanštejna jsme měli chalupu. A když tam děti zlobily, bylo oblíbené rčení: „Že půjdeš do Kaprouna na vlak! “ Kdeže ty časy jsou. Doporučuji. Krásný kus jižních Čech. Přidávám nabídku návštěvy Trojmezi a Peršláku, což bývala vojenská rota – poblíž je nejsevernější bod Rakouska. Slavonice. Maříž.Rajchéřov, zrušenou vesnici, kterou najdete jen podle přežívajících ovocných stromů. Kraj borůvek, lesů a ticha.

    1. Je to tam nádherné, ale chce to kolo, pro pěší chození jsou tam velké vzdálenosti. Taky pokud se nechceme pohybovat okolo úzkokolejky, tak je potřeba auto, protože autobusová doprava tam je hodně bídná

      1. Je fakt, že v lesích kolem chalupy – Dobrotín – se nám běžné kamarádi ztráceli, i ti, co si mysleli, že mají orientační smysl a na houby dokážou dojít kamkoliv. Pro pár z nich jsme jeli i do Rakouska, je za kopcem. Tehdy ještě mobily s GPS nebývaly a lesy v pohraničí byly fakt hluboké.

    2. No, vidíš. Když zlobí Lux, tak ho !posílám zpátky vlakem do Budějovic. Nevím tedy, co si v té psí hlavě o tom myslí…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN