Basteibrücke a Pirna. Tento tip je sice z ciziny, ale ciziny tak blízko za hranicemi a tak snadno dosažitelné (jak časově, tak finančně) nejen z Prahy, že je to tip takřka tuzemský. Nejde ani tak o jeden konkrétní výlet, ale také o inspiraci k obrovské škále výletů, kterou nabízí síťové jízdenky česko-saského příhraničí.
Nejdříve trochu teorie. V Česko-Saském příhraničí existují 3 kombinované celodenní jízdenky platné na vymezeném území na všechny vlaky (mimo rychlovlaků v Německu), autobusy i MHD (a dalších mnoho nabídek ČD+DB, ale ty platí jen na vlaky). Od severu je jimi EURO-NISA-TICKET (320kč pro 5 osob nebo 160kč pro 1 osobu), Elbe-Labe Ticke (400kč pro 5 osob nebo 200kč pro jednoho) a EgroNet (150kč pro jednoho).
Tyto jízdenky mají společné vlastnosti: Platí bez ohledu na věk, platí do půlnoci dne nákupu, je nutné je koupit v ČR, nejde je koupit v předprodeji a na vymezeném území nabízí takřka neomezené cestování v daný den všemi veřejnými dopravními prostředky (na EURO-NISA dokonce i lanovkou na Ještěd). Z toho vyplývá, že pomocí těchto jízdenek jde vymyslet obrovské množství výletů, pro skupiny či rodiny za ceny, kterým automobil nemůže konkurovat. Jeden z nich si nyní popíšeme…
Náš výlet začneme v Děčíně, kam se lze snadno dopravit z Liberce, Prahy, Brna nebo Západních Čech. Použijeme jízdenku Elbe-Labe Ticket. Do Děčína můžeme přijet na tuto jízdenku i EC, po Německu již musíme regionálními vlaky.
Řekněme např. v 10:40 (pro ty co to mají blíž, tak 8:40) vyjedeme z Děčína osobním vlakem do zastávky Krippen. Po vystoupení za 25 minut jsme na dotek obřího Labe, poblíž je muzeum broušení skla a otvírá se nám výhled na architekturu protějšího Bad Schandau a její části Postelwitz, která je zajímavá hrázděnými domy.
Je tu na přestup 38 minut což stačí na malou obhlídku obce a pohled na protější břeh Labe. Pak přijede patrová jednotka drážďanského S-Bahnu a my se můžeme vydat do cílové destinace Kurort Rathen. Tato linka drážďanské S1 má však cestou mnoho dalších zajímavých destinací: Schöna, Bad Schandau, Königstein, Pirna, Drážďany a Míšeň vše dostupné na Labe-Elbe ticket.
Kurort Rathen kam dorazíme za pouhých 19 minut je městečko rozdělené Labem pěkně napůl. Železniční stanice je na levém břehu Labe v části Oberrathen a pomyslné centrum je na druhém břehu Labe v části Niederrathen. Zajímavé je, že pro turisty s automobily je vjezd povolen pouze do Oberrathenu.
Z nádraží scházíme dolů k řece. U železničního přejezdu v letních měsících prodávají zmrzlinu a v celé obci vládne čilý ruch. Na odbočce vpravo nás může zaujmout šipka k „Eisenbahnwelten“ což je velké modelové kolejiště pod širým nebem jak s jezdícími mašinkami co dělají ššš, tak s rychlovlaky co dělají vžžum. Do areálu kolejiště se platí vstupné, ale leccos je vidět i z cesty.
My potřebujeme použít přívoz přes Labe, který nás dopraví do Niederrathenu a k největší atrakci okolí, skalnímu mostu Bastei. Přívoz funguje takřka neustále, takže si stačí chvilku počkat a loď s plošinou brzy dorazí. Cena za přívoz je 1,80 eur za cestu tam i zpět, ale někdy berou i Elbe – Labe ticket. Asi podle nálady.
Po přeplutí se vylodíme v Niederrathenu, hlavnímu centru života Kurort Rathen. Městečko s necelými 500 obyvateli je především v létě velmi živé, turisté tu proudí ze skal a restaurace mají neustále plné zahrádky. Městečku vévodí hrádek Altrathen, který je nyní restaurací a tak tam není příliš mnoho zajímavého k vidění.
Hlavní třídou města je turistická ulice vinoucí se údolím potoka Grünbach. Po ní se vydáme hloub do města mezi hrázděné domy. Na hlavním rozcestí se vydáme vlevo směr Bastei a Amselsee. Červená značka bude brzy opouštět asfaltku, my však pokračujeme dál po asfaltce k Amselsee. Pokud bychom šli rovnou nahoru, tak bychom narazili na pokladnu, z opačné strany je vstup bezplatný.
Navíc u odbočky turistických cest je stánek s dobrými Bratwursty. Brzy se objevíme u rybníku Amselsee (kosí jezero), který je asi půl kilometr dlouhý a vyplňuje úzké zelené údolí. Je možné se na něm povozit na šlapadle nebo na klasické lodičce. Bohužel půjčovna je tam jen jedna, takže nejde přeplout jezero z jedné strany na druhou a tam loďku vrátit.
Podél (někdy nad) Amselsee projdeme hlubokým údolím až k rozcestí, kde zelená značka odbočuje nahoru doprava do lesů a my pokračujeme rovně údolím až k dalšímu rozcestí, kde začíná místo zvané Schwedenlöcher, v překladu Švédské díry.
Tyto kaňony zvětrané ve skalách poskytly v roce 1639 ochranu místním farmářům, kteří se tu schovali i s dobytkem před Švédskými vojsky během třicetileté války. Občas je tu zavřená cesta kvůli pádům kamení.
Z rozcestí se vydáme tedy doleva po modré značce skrz „švédské díry“. Noříme se hluboko do skal a vytesanými nebo jinak uměle vyrobenými schody postupně stoupáme až nad skály, kde je nenápadná odbočka k vyhlídce, kterou rozhodně nesmíme přehlédnout.
Bastei
Z vyhlídky se nám otevře výhled na skalní města a v dálce zahlédneme největší dominantu okolí, pro Sasko velmi známou, v ČR určitě méně známou než Pravčická brána, dominantu Bastei. Celý skalní komplex, který býval součástí monstrózního hradu Neurathen z 13. Století. Jeho nejzajímavější a nejlépe dochovanou součástí je kamenný most Basteibrücke, který nahradil původní dřevěný most v roce 1824.
Z vyhlídky pokračujeme po modré značce až k parkovišti, kde se držíme vlevo a značka nás dovede až na samotnou „Baštu“. Výhledy tu opravdu berou dech, jak si myslíte, že tohle je ten nejlepší pohled, jaký jste kdy viděli, tak za rohem může být další ještě lepší.
Bastei je velmi oblíbený mezi japonskými turisty, těch se tu dá potkat v sezóně mnoho, dovezou je sem autobusy. Před mostem jsou i různé obchůdky, hotel a restaurace. Most je tak vysoký, že nedohlédnete ani na jeho dno, můžete vidět horolezce zdolávající blízké skály nejen jako na dlani, ale ještě k tomu z vrchu. Celé toto místo bylo součástí hradu, což vzhledem k tamním technickým možnostem budí ještě vyšší respekt.
Po přejití mostu je vpravo asi opravdu nejlepší vyhlídka, odkud je vidět údolí Labe v podobné podobě jako to modelové kolejiště v Rathenu. Pod námi můžeme pozorovat čilý ruch lidí, vlaků a lodí, tam se je na co dívat takřka nonstop.
Kousek od vyhlídky se nabízí placený okruh za 1,5eur, kde lze po jednoduchých plošinkách přecházet mezi jednotlivými skalami a objevovat další části hradu. Pokud vám však i výška mostu dělala menší potíže, tak tento okruh určitě není pro vás. Železné lávky se nacházejí v raději nepublikovaných výškách. Dále za okruhem cesta klesá a vedou z ní odbočky k dalším vyhlídkám.
Po dostatečném nabažení se celou Bastei máte nyní dvě možnosti. Buď po cestě sejít do Kurort Rathen, chytit přívoz a převést se k vlaku. Nebo se vrátit na parkoviště a jet do Pirny autobusem. Autobusů jezdí v odpoledních hodinách několik, takže je to asi nejlepší varianta. Případný prostoj lze strávit buď v restauraci, nebo nákupem pohledů.
Od Bastei odjíždí do Pirny linky 230 a 237. Jízdní řády zde (230, 237), náš IDOS německé místní autobusy neumí. Samozřejmě v autobusech platí Labe-Elbe ticket. Také je možné dojít 2,5 km k hlavní silnici, kde autobusů jezdí ještě víc.
Pirna
V našem dni si můžeme rezervovat čas pro blízké město Pirna. Toto město s 38 tisíci obyvateli je z jedné strany vstupní branou do Saského Švýcarska a z druhé do Saské metropole Drážďan. Město je z 13. Století a proto má svou atmosféru a několik zajímavých památek.
Autobus nás z Bastei doveze přímo na autobusové nádraží u železniční stanice. Odtud přejdeme hlavní třídu přetínající město od severu k jihu a zanoříme se do historického centra po Gartenstrasse. V této ulici můžeme obdivovat bohaté měšťanské domy. Na konci ulice odbočíme vlevo a objevíme kostel svatého Heinricha, ten si můžeme prohlídnout a obejít a pokračovat na východ ke středu města na náměstí Am Markt (šipky když tak dovedou bezpečně).
Tomuto upravenému náměstí vévodí radnice a o dům dál velký kostel Marienkirche. Ten má však vlastní náměstí Kirch Platz. Po prohlédnutí Marienkirche můžeme pokračovat vpravo nahoru na „Am Schlossberg“ a podívat se na kostel z výšky.
Pirně totiž na kopci vévodí kombinace zámku a pevnosti Schloss Sonnenstein, uvnitř však spíše připomíná hotel a kavárnu, takže na něj nejlepší pohled je od břehu Labe. Proto se od kostela pak vydáme vlevo a pak na téčku doprava místní velmi klidnou podzámeckou čtvrtí.
Kdekoli pak můžeme podejít železnici a přejít na „Elberadweg“, cyklostezku, která vede podél Labe. Na ní odbočíme vpravo a podél železnice postupně opouštíme Pirnu. Na cestě je zajímavý pohled na Labe a jeho říční provoz, domky postavené přímo pod skalami i s políčky a železnici, která je v kraji nejfrekventovanější a proudí jí jeden vlak za druhým, ať už osobní nebo nákladní. Po cestě dojdeme k zastávce Obervogelgesang odkud se můžeme vrátit zpět do Děčína.
Pokud nám však zbude trochu času, můžeme se ještě zastavit v Bad Schandau nebo u pevnosti Königstein, možností je opravdu mnoho.
[slickr-flickr set=“72157649744386680″ type=“gallery“]
Prosím jak se vlakem dostat do Tropical Island pod Berlínem? Z Berlína jezdí snad nějaký vlakovy dopravce (soukromy) a nevím zda u něj platí jízdenky Schönes-Wochenende.
děkuji
http://www.tropickeostrovy.cz/tropical-islands-berlin/
Doprava vlakem
Můžete se rozhodnout také pro cestu vlakem, která ovšem bude o trochu komplikovanější. Z Drážďan se vydáte do Chotěbuzi, kde přesednete na vlak do Lübbenau. Vzhledem k dočasné výluce je odtud poskytována náhradní autobusová doprava do stanice Brand. Odtud se již snadno dostanete bezplatnou kyvadlovou dopravou až do parku Tropical Islands.
Hihi, už jsem naočkovala páníka 😀
Takový výlet se mu hned líbil.
A Lipsko je blízko …ééé vlastně Pirna 😀
Ale po ledu se chodí blbě. Ještě nějaký týden počkáme.
z děčína jsme kdysi jely na výlet do jakýchsi německých skal historickým vláčkem, moc pěkné to bylo.
To jste jeli historickou jízdu po Sachsen-ringu, jede se v Bad Schandau doprava po mostě přes Labe. Dnes tam jezdí nově pravidelná linka Děčín – Bad Schandau – Dolní Poustevna – Rumburk
Díky moc za skvělej text! Mám ráda, když je navrhovaný výlet popsaný pořádně – od faktů k dojmům:)) (inlove)
A když už jsi takový tulák… nabídku pro ÚJM (úplný jih Moravy) bys neměl? (wave)
Jo ještě k vlastním zkušenostem: Z česko-saského Švýcarska znám jen tu českou část a samozřejmě, Pravčickou bránu. A byla jsem na Königsteinu. 🙂 Což je asi všechno. Ale aspoň vím, kam se dá taky vyrazit. Díky! 🙂
Odpovím na oba komentáře 🙂
Trochu jsem se bál, že tam těch informací bude až příliš 😀
ÚJM – Mám něco z ne úplně jihu a z toho úplného jihu mi chybí fotky, některé tipy mám, kam se i chci vydat, ale ještě jsem tam nebyl 😀
No vidíš a pak jsem zapomněl odpovědět na spodek 😀 Ta Česká část je známá, uvažoval jsem o popisu soutěsek, ale to je takový evergreen a na netu toho je všude plno.
Hned bych jela a toulavý boty mám pořád, bohužel největší problém jsou nyní naši staroušci psí a taky si autem netroufám tak daleko. Zdá se, že po našich silnicích putuje zase o něco víc potencionálních vrahů. Díky za bezvadně zpracovaný výlet a lákavé fotky.Zkusím něco bližšího. 🙂
Moc se mi líbí jak článek, tak doprovodné fotky. Německá městečka jsou úpravná a čistá, akorát mne zaráží přebudovávání zámků a hradů na hotely – holt kde vyděláš, tam vyděláš (chuckle) .
Škoda, že jsem na tom jak Matylda – od nás je to vééélice daleko. Ale kdyby byly informace o možnosti podobného příhraničního výletu do Rakouska či na Slovensko z výchozí železniční stanice Břeclav, oj, to bych určitě vyzkoušela.
Vidíš? A mně se právě to přebudovávání líbí. Protože ty objekty zůstávají živé. Já jsem vůbec přesvědčená, že věci, a hlavně domy, když se nepoužívají, tak se nudí a jsou smutné.
A když se jich ujmou památkáři … ;(
Se přidám semhle – nějaké nápady na takhle pěkné vlakovýlety do Rakous z Brna by nebyly? Jestlipak ta trať z Hevlína do Laa je už vytrhaná? Na začátku devadesátých let ještě tiše zarůstala travičkou, když jsme mašírovali přes most po silnici.
Jé z Břeclavi toho jde, má výbornou polohu 🙂 Na detailnější popis nemám fotky a mnoho znám jen z jiných článků. A ano Do Laa je trať vytrhaná, ale bus je součástí IDSJMK, takže na tamní tarif tam dojet jde (stejně tak jde využít síťovou jízdenku IDSJMK)
Namátkou: Salamander v Puchbergu am Schneeberg: http://de.wikipedia.org/wiki/Schneebergbahn_%28Zahnradbahn%29
Pak Samozřejmě okolí Vídně, Neziderské jezero, Semmering. Po Rakousku platí einfach-raus ticket http://www.oebb.at/de/Tickets/Gruppenticket/Einfach-Raus-Ticket/index.jsp takže sice s regionálkou, ale za den jde dojet daleko.
Slovensko samozřejmě Trenčín, električka v Trenčínské Teplé, vlakem Budapešť, Bratislava celkem levně.
Ještě stojí za zmínku Polsko, vlaků tam jezdí dost, třeba Katowice, Krakow, Varšava.
Hmm, Bastei je krásná! Hlavně musí být krásná bez lidí, jestli takové období existuje, já tam tedy byla s pořádnými davy (a za vstupné). Docela bych si to zopakovala – i s tou Pirnou, to je dobrý nápad (tam jsem byla ještě za totáče 🙂
Kdo tyhle končiny nezná, neměl by Konigstein určitě minout, jenže to už se do jednoho dne těžko vejde. Možná bydlet někde na naší straně a sem si udělat pár výletů.
Díky, pěkné!
Nás Königstein odradil vstupným 8 euro
No, jednak mám úchylku na stolové hory, druhak ta pevnost je fakt zajímavá. Ale pravda, 8 euro je sumička kulatá… 😛
To pak je konkurencí i blízký Lillenstein 🙂
Tam jsem ještě nebyla, ale vím o něm 🙂
Ono tam toho je vůbec spousta. Nakonec na naší straně taky (třeba Tisá). Chtělo by to aspoň na týden 🙂 .
Jo jo, my byli ještě v Bad Schandau a na soutěskách 🙂
Výtahem jste jeli 🙂 ?
Nene, tramvajkou jo. Mimochodem ten výtah je prý největší stavba ve tvaru svíčky na světě 😀
Zajímavé. Máme to sice z ruky, ale zase ne tak moc, abych to nezahrnula do vzdálenějších plánů.
Bad Schandau i Pirnou jsme několikrát projížděli (autem), ale nezastavovali jsme. Možná příště, třeba podám reportáž, ale musí napřed vylézt sluníčko.
Ta fotka s vysokou zdí mě přímo láká 😀
Hmm, z jižní Moravy to máme do Děčína trochu daleko. Ale tipy na zajímavé výlety to jsou. My tedy jezdíme spíš autem, protože některé druhy dopravy mají problém s našimi dvěma malými psy- vlak obvykle ano, dálkový autobus většinou ano.
Oprava – vlak obvykle problém nemá, autobus má.
Zajímavý tip na výlet. A krásné fotky.
My protože jsme bezautí, tak často jezdíme vlakem nebo autobusy.
Jak už říkával Švejk, poměry na železnici a v autobusové dopravě se rozhodně zlepšily.
Protože máme od nás z Plzně Bavorsko blíže, tak letos také plánujeme cestu do Mnichova vlakem. Jeden den tam a druhý zpátky.
Míša
V Plzni máte to štěstí na Bayernböhmen ticket, kterou vám docela závidím. Dojet za 48eur za 5 lidí z Plzně až do Alp to je hodně slušný (y)