Prázdniny skončily. Škola byla za mnou a čekal mne odchod z rodného hnízda. Jenže, jako obvykle, se cosi zadrhlo. Učiliště nebylo schopno nápor nových učňů po stránce ubytování, zvládnout a bylo rozhodnuto, že chátrající, (dnes už soukromý a skoro spadlý) zámek v Moravském Krumlově se zrekonstruuje a upraví jako internát.
Jenže práce se jaksi protáhly, takže koncem září jsem byl ještě doma, což mi sice nijak nevadilo, ale spolužáky to dohánělo k zuřivosti; oni musejí makat a já se, jako obvykle, vesele flákám. Jenže den D nastal. Vzal jsem kufr, sedl na vlak a hurá do Brna. Učiliště jsem bez problémů našel, ve zvacím dopise bylo přehledně uvedeno co a jak. Byli jsme uvítáni, bylo nám ukázáno vybavení, a zatímco pánská část byla nahnána do autobusu, který nás odvezl do Moravského Krumlova, dívky se šly ubytovat přímo v internátu v Brně, který byl součástí učiliště.
Ono to bylo tak, že internát pro 1. ročník byl, (dočasně, bohužel jsme to vyžrali právě my), v Moravském Krumlově, děvčata a pánové druhého a třetího ročníku bydleli v Brně na tehdy Leninově, dnes Kounicově ulici a v Hybešově byly, ve čtvrtém patře, strojní a ruční dílny; patra pod námi patřily odbornému učilišti spojů.
A protože dílny byly malé a učňů hodně, jelo se na dvousměnný provoz; ranní díly od šesti do jedné a odpolední od dvou do deváté. Takže to vypadalo tak, že jeden týden byla škola, čili vlakem z Krumlova do Brna. (Vlak jsme, coby budoucí železničáři, měli zdarma). Z města na nádraží skoro kilometr do kopce, (můžete pěšky, nebo si zaplaťte autobus), vlak odjížděl v půl sedmé a další jel až v kolem půl jedenácté, čili pokud ujel, bylo zle. Zpátky vlakem z Brna v půl čtvrté a nikde se necourat, vlak přijíždí v půl páté, přípojný bus je na náměstí pět minut před pátou a kdo nebude nejpozději ve čtvrt na šest na pokoji…
Nejhorší děs běs byly ranní dílny. Budíček ve čtyři, na nádvoří přistavený autobus, který nás odvezl do Hybešovy, pěšky do čtvrtého patra, převléknout do montérek a pracovních bot a od šesti naplno: Tohle je pilník, (mnozí, či spíš mnohé z nás ho viděly prvně v životě), takhle se drží a: tady je kus železa, tady je výkres a tohle vyrobíte s přesností na desetinu milimetru.
A; ukaž, krásko, tlapky! Cvak cvak kleštičkami; tyhle drápy do práce nosit nebudeš; všechny budete mít nehty ostříhané hezky nakrátko a kluky, máničky, ostříhám příště osobně! Takže buď si dojdete k dnes k holiči, nebo vás zítra ošmikám; bezpečnost práce je prvořadá a dlouhé vlasy a soustruh se rádi nemají. A pro dívky to platí také! Takže buď nakrátko, nebo ochranné pomůcky, čili předpisový šátek! A nechci nic dalšího slyšet!
Jistě tušíte, že ochranné pomůcky nebyly rozhodně posledními výkřiky módy. Takže dívenky se rychle změnily v baby Jagy, pěstěné pacinky v ruce dělnické třídy a vznešené achich ouvej v řízné dopr…, když litinový odlitek přestavníku vzdoroval snahám o přemístění. Dvě nevydržely, vzdaly to a odešly neznámo kam. Ty ostatní si zvykly, nic jiného jim nezbývalo.
Ale i někteří pánové měli problémy, Zejména ti, kterým nebylo z kádrových důvodů umožněno jít studovat a jejichž rodičové nepočítali s možností, že by se jejich milované a rozmazlované dítko muselo někdy živit rukama.
Odpolední dílny znamenaly, že budíček byl až v osm, oběd v jedenáct a ve dvanáct dvacet odjížděl do Brna vlak. V devět (večer) byl konec a pět minut po půl desáté odjížděl poslední spoj do Krumlova. Z Krumlovského nádraží jel, naštěstí, do města autobus, takže ve čtvrt na dvanáct jsme se dopotáceli domů, padli do peří a do osmi ráno mohli spát.
V dílnách se s námi nikdo nemazlil. Předpisové oblečení, předpisová obuv, ostříhané vlasy a nehty a to bez výjimky pro všechny; máme rovnoprávnost, a jesli tuhle práci dělá kluk, nebo holka nikoho nezajímá. Děvčata se sice ze začátku pokoušela klást odpor, ale proti výukou zoceleným mistrům odborného výcviku absolutně neměla šanci.
Stejně, jako několik ,,mániček“ (byla doba Beatles a Mefista), kteří tvrdili, že jsou umělecky činní a dlouhé vlasy pro svůj imidž nezbytně potřebují. Vrchní mistr to vyřešil stručně: Za peníze, vydělané kumštem, si kup paruku! A teď mazej támhle k tý frézce a koukej, ať ji zase neočešeš, jako posledně!
Takže jsme začali ručním obráběním, od řezání pilkou na železo, přes pilování, sekání, (ano, majzlíkem, čili, v tomto případě, přesně nabroušeným sekáčem se může opracovávat i kovový materiál), ohýbáním, (do trubky se musí nasypat písek a musíte ji autogenem nahřát, jinak se vám zbortí), vrtáním, řezáním závitů, nýtováním za studena i za tepla až pro lahůdkové menu, čili broušení nástrojů, což je věda sama o sobě.
Nesprávně nabroušený soustružnický nůž může zničit obrobek i soustruh a zaškrabávání, což už je záležitost na výsost přesná, kdy dostanete kus kovu a úkolem bylo vytvořit dokonale vyrovnaný povrch, čili oříznout na míru, sekáčem zkosit hrany, pilováním zarovnat na požadované rozměry a nakonec zaškrabat obě plochy tak, aby dokonale lícovaly s příměrnou deskou a ten kus železa byl všude stejně tlustý. Pochopitelně to nebyla práce na jeden den, ten kus železa provázel každého od začátku dílen celým prvním ročníkem a po skončení prvního járu ho každý dostal na památku.
Kovařina a svařování sice v osnovách nebyly, ale kovárna i svařovna byly součástí dílny, protože učební náplň tvořila i tzv. produktivní práce, kdy zakázky, do kterých se výrobnímu závodu v Krpoli moc nechtělo, skončily u nás a tyto úkoly se většinou bez oněch dvou činností neobešly.
Kovárně a svařovně vládl mistr Jahoda, žactvem uctivě nazývaný Džou Asbest. (prosímtě uhni s těma klíščema – vzal kus doruda rozpáleného železa do holé tlapy a hodil ho do vody k zakalení) a občas si někoho vypůjčil k asistenci. Když zjistil, že s elektrickou svářečkou i autogenem umím, začal mne, soukromě a o své újmě (v rámci doby, kterou jsem měl správně strávit z tréninkových důvodů ničením pilkových listů při pižlání kovového odpadu na menší kousky), učit kovařině a když zjistil, že i tato činnost je mi blízká, byl nadšen.
Takže zatímco ostatní řezali a nadávali, protože pilky se v nešikovných tlapkách rychle tupily, my jsme vytvářeli různé, abych tak řekl, užité umění. Možná že někteří ještě pamatujete módu drátěných Švejků a jiných podobných výtvorů. Takže já jsem tvořil, pan mistr zajišťoval materiál a odbyt a občas mi i něco utrousil.
Kromě toho jsem se ale naučil i tepařině a vykovávání v zápustkách, zatímco ostatním byla jen ukázána výheň a její obsluha, řečeno, jak moc musí být železo žhavé a každý si povinně vykoval kramli. K autogenu a elektrice už pak nebyli připuštěni vůbec, s tím, že je to nebezpečné a musí na to být věk a speciální kurz; on o to nikdo ani moc nestál, blýskání elektrického oblouku a čoudy a smrady, které při jakémkoli svařování vznikají, nejsou nijak lákavé.
Ve škole jsme pak teoreticky zpracovávali to, co jsme se učili v dílnách. Kromě všeobecných předmětů, (čeština, ruština, tradiční otrava), jsme ale měli zajímavější: Technické kreslení, (mňam mňam), nauka o materiálu, (super, on se dá vrtat i porcelán!), elektrotechniku, A první nesmělé počátky sdělovací a zabezpečovací techniky. (Konečně něco opravdu zajímavého!)
Vrcholem praktického výcviku pak byla práce s vrchním vedením a sdělovacími kabely. V Krpoli měli spojaři trasu vrchního vedení, o kterou se s námi dělili. Takže zadání: Vykopat díru, postavit sloup, natáhnout na izolátory dráty a přivázat, pochopitelně tím jedině správným a předepsaným způsobem.
V dvojřad nastoupit, tady máte každá dvojice lopatu a krumpáč a tady bude metr hluboká jáma, do které ten sloup postavíte. Tři, dva, jedna teď! A fofr! Vyfasoval jsem do party dívenku, naštěstí metráčka a chytrou, takže nejen že se krumpáčem i lopatou oháněla s pro mne nedosažitelnou bravurou, ale ještě ji napadlo, že by bylo dobré na ten sloup namontovat rameníky a izolátory, dokud ještě leží na zemi.
Takže jsem byl od kopání vyhozen a montoval. Když jsme pak sloup postavili, mohli jsme spokojeně přihlížet, jak ostatní šplhají, či spíš vedou urputný a občas marný boj s kusy železa, zvanými stupačky, po těch svých a montují výstroj naprosto nekomfortně a nepohodlně, (kruciš, další šroub mi spadl), nahoře. Pan mistr se jen spokojeně uculoval a my dostali za jedna.
Sdělovací kabely jsou už věda. Úkol zněl: spojit dva konce (metrové odřezky), čili celkem 1.200 drátů, tak, aby každý ,,sameček“ byl spojen jen a jen se svou ,,samičkou“, hotovou spojku uzavřít a zahermetizovat. Měděné dráty o průměru 0,5 mm, papírová izolace, olověný plášť. Dráty jsou srovnány po vrstvách, které se musí postupně vyseparovat.
První pár je červený, druhý v pořadí, (počítací), zelený a další už barevně rozlišené nejsou a jdou prostě popořadě za sebou. Pan mistr si připravil opačné konce, aby mohl výsledek naší práce měřidly zkontrolovat a abychom měli mustr. Vybrat odpovídající pár, navléknout dutinku, smotat zátorku, zapájet. A další a další. Když se to udělalo 1.200x, vznikl balík, který se omotal kalikem, a následovala hermetizace.
Z kusu olova se udělala trubka s konickými konci, vše se sklepalo dřevěnou paličkou a zaletovalo. Pak už se jen našrouboval litinový kryt a dutina v něm zalila parafinem. Pan mistr pak změřil, jestli dráty jsou pospojované správně a zda ve spojce nejsou zkraty. No, elementálové byli mému snažení příznivi.
OT: Chce někdo vidět feně? Tu: http://ioannina.rajce.idnes.cz/jak_roste_Donny_-_prvni_tri_mesice
Io, malá Donnie je kouzelná (ten dvoubarevnej nos!:)) a Melly vypadá úplně jinak než dřív – je opravdu spokojená a skoro sebejistá. Máš krásnou smečku (inlove)
Z celýho srdce doufám, že se jí ten nos nedobarví! (Jak roste, růžová část se zmenšuje.) Ono to tak bezvadně sedí s černým a bílým okem… teda s černou a bílou tváří… 😀
S Melly se prostě stal zázrak. Ale potkala jsem se dneska s paní se dvěma fenkama a ta vyprávěla, že s tou její starší se stalo skoro totéž co s Melly – původně ušlápnutý, podřídivý, praštěný psisko se s úmrtím starších členů smečky a příchodem štěněte přetavilo do jemné alfy, která dodnes vládne hebkou tlapou nad zjevně založením mnohem extrovertnější mlaďaskou. Mlaďaska si šla vyjasňovat s Melly a s Donny, čí je kterej brdek trávy, ale starší (a menší, hihi) fenka to zezadu jistila a když to vypadalo, že mlaďaska moc vyšiluje, tak udělala dva kroky dopředu: „No tak, mladá, klíííd…“ Načež mladá sklapla kufry: „Yes, madam!“, omluvila se Melince (!!!) a odešla se vyblbnout s vlastní parťačkou.
Strašně mi to připomnělo, jak se teď chová Melly.
Myslím, že nás všechny ještě hodně překvapí. Donny bude ta otevřená, ta víc viditelná, ale Melly tomu bude zezadu svou hebkou lejdynkovsoku packou vládnout.
No a Donda jasně roste do krásy. Byla miloučká už jako štěně, ale teď jí roste tak neskutečně krásná hlava! Kombinováno s Melininými gesty a mimikou (už napodobuje) je to neodolatelný.
Krakonoši, velmi zajímavé. Když člověka práce baví (i přes to mučení), dokáže o ní zajímavě psát.
Opilovávat kus železa odpovídající pilkou tedy musel být záhul. Pilku na železo mám a už několikrát jsem pilovala tenčí trubky – jde to děsnéééé pomalu, ale ručně to jinou pilkou prostě neupižlám.
Zaujlala mě věta „do trubky se musí nasypat písek a musíte ji autogenem nahřát, jinak se vám zbortí“. Tomu nahřátí bych rozuměla, ale bez písku uvnitř se zlomí, nebo pukne?
Ad „pamatujete módu drátěných Švejků“. No někdy v polovině 70tých let si manžel v Praze koupil „drátěného Švejka“ – tedy jeho siluetu z drátů jak sedí na sudu piva a pullitrem v ruce. Je to ono? Já z toho právě nadšená nebyla, ale jemu se to líbilo, tak jsem mu nechtěla kazit radost. Pár let nám to viselo v kuchyni na zdi, pak se to při jednom stěhování zmizelo, asi se to též jednomu ze stěhováků líbilo a vzal si to. Manžel litoval, já byla dotyčnému zloději naopak vděčná.
Ad „stupačky“. Nevím, jestli myslíte takové ty „horolezecké“ náchytky na botách, nebo hřebíky v kládě. Ty hřebíky tady totiž stále ve sloupech jsou, přestože elektrikáři používají zdvižné vozíky. Ale asi pro případ, že by vozíky nešlo použít, tak aby se nahoru dostali i bez nich. Ovšem většina dřevěných sloupů se tu postupně mění za betonové, při současné technice, kterou na to používají (dlouhý vrtný šroub, bagry atd) „napíchají“ při silnici desítku nových sloupů během pár dnů.
Ad nabrousit nůžky (dole v diskuzi). Dají se koupit různé brousky na nože a většinou fungují. Ale na nůžky jsem ještě nenašla nic. Mám brousek na nože – dvousada železných koleček, mezi nimiž se nůž protahuje. Fakt nabrousí nůž do ostrosti břitvy. Ale je tam nákres, že by to mělo jít i pro nůžky, jen se jedna jejich strana protahuje pouze po straně jedné sady koleček. Nefunguje to vůbec !!!! Takže v nutnosti nejspolehlivěji nůžky „přibrousím“ poctivým brouskem na kosu (mám ho i s pouzdrem už dlouhá léta ještě z Čech). Ale stejně to není ono. Máte nějaký trik, jak a čím nůžky nabrousit – tedy i kdybych je rozšroubovala ?
Maričko,
na broušení nožů a nůžek existuje jeden takový šikovný udělátor, který se vloží do vrtačky, zapnou se malé otáčky a přiloží se broušený předmět. Ty nůžky se tam dávají našikmo, má to naváděcí šikminu. Zkouším ulovit z netu obrázek, ale pořád mi to padá. 🙁
Totok, konečně se povedlo, snad to není reklama 🙂
http://www.extol.cz/naradi/rucni-naradi/noze-a-nuzky/brousky-a-ostrice/10622/
To by mne taky zajímalo. I když jsem technologií ohýbání hodně nepolíbená, ještě si matně pamatuju, že některé materiály se plnily pískem, jiné vazelínou. Jak je to vlastně přesně?
Vazelina za studena, písek za tepla. Jenže ocelové trubky bez nahřátí, zejména když během výroby prošly kalením, by ohnout za studena prostě nešlo. Takže se v místě ohybu rozžhavily do tmavočervena a teprve potom se jakž takž dalo. Také lze trubku v místě ohybu zevnitř nařezat, pak ji za studena ohnout a zářezy zavařit, ale je to pracné a pro tlakově namáhané ohyby i nebezpečné. Také je možno konce zkosit a svařit do úhlu, ale to všechno není to pravé ořechové.
Add trubka: doporučuji vyzkoušet, uvidíte hned, co se stane, když bude prázdná. (V místě ohybu se prolomí dovnitř a platí to obecně pro jakýkoli materiál).
Add. Švejk:ano je to ono. Ocelové dráty se natvrdo pájely mosazí a lakovaly na černo.
Stupačky opravdu horolezecké mačky nejsou. Šlo o speciální železa, tvarem připomínající srp, která se připevňovala k botám a měla na sobě hroty, dodnes něco podobného používají sběrači semen lesních stromů.
Add nůžky:
V ČR se kdysi v prodejně GES prodávaly gravírovací frézy Made in Cina za 120 Kč (pozor, fréza je nástroj, frézka je stroj, do kterého se onen nástroj upíná). Tamtéž jsou k mání i nízkovoltové rychloběžné vrtačky a touto kombinací se dá nabrousit úplně všechno, včetně keramických nožů, protože ty frézy používají jako brusivo diamantový prach. A břity nůžek se musí brousit v úhlu 45° asymetricky, protože střižné plochy obou břitů na sebe musí dosedat.
KRAMLE? ( stupačky)
Vypadá to takhle
http://www.qbazar.cz/inzerat/88600/elektrikarske-stupacky
no, myslíme to samé…pak je ještě tesařská kramle,ta je jiná a ze čtyřhranu 😀
mě se líbilo,když to měli chlapi přidělaný na „botách“ a chodili s tím rychle nahoru po dřevěných sloupech…. to jsem brečela,že chci taky takový botičky …
Zajímavé povídání o učební době, tenkrát. Dnes chce mít každý maturitu, to nejmíň a pak na vysokou. Ondymo jsem se zděsila, máme v prodejně zaskakující studentku, studuje výšku,moc jí to nejde a tak asi zkusí něco jiného, jako už před tímto zkusila. Ouvej, ouvej, dětí málo, školy loví duše a my budeme mít samé odborníky v agenturách vyvíjejících někdy absurdní činnost, s výsledkem pochybným avšak dotovaných z EU jako podpora zaměstnanosti. Napřed tam všichni z daní peníze nalejeme, pak něco spotřebujeme a opět dokola.
A taky všichni vyučenci, dnes ve věku cca 40 let, kteří pracují třeba jako mistři, si stěžují, že z těch mladších nechce nikdo pracovat rukama a taky jim to ani nejde, tož nevím co bude. Řemeslo ztratilo kredit poctivosti a umu, či co.Druhá strana mince nám taky ukazuje, že mzdy u manuálně pracujících jsou sráženy stále dolů a jiným neúměrně rostou.
No problem, od čeho máme UAčka? Ukrajinský inženýr u nás bude rád házet lopatou. Takže můžeme klidně dál vyrábět další managory, generální ředitele a advokáty. Zkurvíme zákony, takže práce se pro ně vždycky najde a budeme v klídku. Jenže až se UA dostane do EU, tak najednou ti lopaťáci ze dne na den zmizí, protože o kousek dál na západ dostanou za stejnou práci mnohem víc a my budeme v… Ano, přesně tam!
škoda, že už si to Džou Asbest nemůže přečíst (clap)
Možná, že ještě žije. Ale určitě už nebere do ruda rozžhavené železo do tlapek.
Krakonoši, píšeš o všech těch dovednostech tak poutavě, že ti skoro závidím! Mám dojem, že tohle tvoje povídání by měli číst kluci (i holky, nakonec:)) na základkách. Aby pochopili, jaká krása umí být v práci šikovných rukou.
Děkuju, tenhle díl se mi fakt líbil.
Přitom do nedávna tyhle praxe měla i děcka na průmyslovkách- jak moc se naučila, záleželo na nich. Škoda, že dneska se ruší veškeré praxe- pracovní vyučování ve škole i spousta praktických hodin na středních školách…
Moje máti na strojní prmyslovce taky musela vykovat kramli a ovládat všemožné stroje a táta byl na učilišti spojů v Rožmberku, odkud přešel na elektroprůmku do Brna. A lézt po sloupech s mačkama uměl pak v práci jako jedinej, mladší už to nezvládali.
Ještě můj muž se na strojní průmce učil kovat, pracovat na soustruhu a podobně. Škoda, tohle mělo školství vymakaný dobře.
Také jsem šel na průmku, i když až po vyučení. Ale když porovnám vybavení dílen na učňáku, do kterého podnik cpal vše, co už nebylo nejnovější, ale pořád plně funkční s tou bídou, co měli na průmce…Zabezpečovací technika měla na třeťáku tři dílny a v nich v každé veškeré vybavení, odpovídající probírané látce a to in natura, jen kolejiště bylo modelové. Takže: Kompletní releovka, včetně návěstidel, Kamenný Malíkov, přejezdové zařízení, jak závory, tak světelné, LVZ, neboli liniový vlakový zabezpečovač… A to všechno plně funkční a s original komponenty, včetně nevypnutelného napájení 220 V/50 Hz, protože zabezpečovačina se musela umět udržovat pod napětím.
To mi povídej. Na základce v dílnách jsme se udělali různé forichtungy pro domácnost, třeba kovovou podložku na nožkách pod žehličku a pod. drobnosti. Na stavebce jsme zdili,dělali jsme komíny,učili nás obkládat, dlažbu pokládat, vápno hasit, maltu míchat,měřit theodolitem,taky průtočné množství vody woltmanovým křídlem, atd. to všechno se mi v životě vyplatilo umět.Možná však, že v dnešní době nesmí nezletilé nutit k práci :)).
Já bych to raději ani nezkoušel. Při tom, jaký mají dnešní mlaďoši, (čest vzácným výjimkám), vztah k práci a manuální zručnost by to bylo dost o ústa.
Dde, sorry, ale silně pochybuji o tom, že dnešní generaci by se líbilo něco jiného, než pecky v uších a nějaká ta elektronická krabička v ruce. A v momentě, kdy jim to ve škole nacpeš do osnov, bude vymalováno.
Nepodceňuj je. Zkusila jsem to – nacpala jsem jim opravdovou práci. Milujou to, protože to má hmatatelný a použitelný výsledky.
V USA kdysi zkoušeli zaměstnat v jedné firmě opice. Ze začátku je to bavilo, ale pokus skončil po cca dvou týdnech značnými škodami na majetku firmy. Co tím chtěl básník říci? Jen to, že je velký rozdíl, když si někdo chvíli hraje a když se má stejným způsobem řadu let a navíc za mizerné peníze živit.
Vtip je v tom, udržet u toho ty mladé tak dlouho, dokud se nenaučí dost, aby je to začalo bavit stejně jako tebe spojařina a mě třeba ty kamenný zídky (nebo podlahařina nebo obklady… v podstatě jsem zatím nedělala na stavbě elektřinu, komín a střechu, jinak už asi všechno; většinou podle vlastních návrhů).
To je rozdíl mezi člověkem a opicí. A mezi člověkem a strojem. Člověk pracuje nejlíp, když má z práce potěšení. A potěšení máš z toho, co umíš a co ti jde. Což není instantní záležitost.
Vtip je v tom, že železniční sdělovačina není jen spojařina, ale je to nesmírně pestrá všehochuť a když se stavěla taková telefonní ústředna,došlo na všechno. Nejdřív poskládání stojanových řad, čili pilka, bruska, vrtačka, montážní klíče, potom osazování vlastních systémů, (voliče, přenašeče), pak pokládka kabelů, montáž napájecích rozvodů 60 V DC, což bylo dost drsné, protože u velkých systémů se pracovalo s proudy řádově stovek ampér a nakonec zapojování. Pájených spojů byly tisíce a vše muselo být dokonale srovnané a vyvázané do forem. Potom se to dalo pod proud a hledaly chyby, protože v tak složitém systému se vždy nějaká našla. Jedna stojanová řada měla 2,4 m na výšku, až 10 m na délku a ve větší ústředně jich bylo i několik desítek. Potom akumulátorovna s ne zrovna malou staniční baterií, (rozebiratelné Pb akumulátory s deskami ve skleněných nádobách), a dobíjecí stanice s třífázovou přípojkou. Tohle se nedalo okecat, to se prostě muselo umět. Nebo selektory, kdy bylo nutno poladit polarizovaná relé tak, aby spolehlivě pracovala na napětí od 6 do 100 V, protože taková selektorová linka vedla třeba z Benešova přes Čerčany, Ledečko, Zruč a Světlou až do Havl. Brodu a muselo to mluvit i když na tom nikde nebyl žádný zesilovač…
To muselo být dost zábavný cestování, to ti povím!
Existuje jedno staré moudré přísloví: Co tě nezabije, to tě posílí. Naštěstí v autobusu nikdo nestál, takže se dospávalo cestou a ve vlacích jsme měli vyhrazené vagony. Ale to, co nás tam naučili, se mi občas hodí i dnes, včera jsem kamarádce nabrousil a srovnal absolutně nepožitelné nůžky tak, že perfektně stříhají.
Jo, v autobuse se dospávat dá, minulej rok jsem dojížděla hodinu a kus cesty, tak to vím. 🙂
A když něco naučíš ruce, tak to nezapomínají.
Mě třeba strčili ke zdění kamenné zídky v nějakých pěti, šesti (jako helfra). Pak jsem to roky nedostala do rukou, ale dodnes ty kameny umím poskládat tak, že se vzájemně drží. Nevěřila bych tomu, kdybych si to tuhle nezkusila – fakt si to ruce pamatujou.
Bod pro vás. Až Vás kantořina naštve, máte čím se živit. Splácat obyčejnou cihlovou zeď není moc velký problém, ale udělat hezky vyhlížející kamennou už je umění.