KRAKONOŠOVO VZPOMÍNÁNÍ: (9) Rozvíjej se poupátko – 1

krakonoš_logoNa začátku druhé třídy jsem uměl prakticky všechno, co člověk potřebuje k tomu, aby v divočině přežil a hlavně aby se obešel bez pomoci druhých. Táta mi vštípil dvě zásady, a sice: Když se půjdou všichni utopit, půjdeš taky? A za druhé: když se dva perou, nech je být. Poblejou se, olížou se a ty budeš ten špatnej!

 

Život mne velmi rychle naučil, že to tak skutečně funguje, (čest velmi vzácným výjimkám). Takže jsem si žil vlastním životem. Ve škole jsem si hleděl svého, přestávky trávil zásadně mimo třídu, což se ukázalo být výhodné, neb jsem unikal kolektivním trestům za spáchaná alotria a náhradám vzniklých škod.

Tehdy to fungovalo tak, že byl zaveden institut třídního důvěrníka, což byl jen vznešený název pro udavače, který měl pedagogickému sboru donášet, co se ve třídě děje a co kdo rozbil. Soužka třídní, bůhví proč usoudila, že bych se pro tuto funkci hodil, takže o velké přestávce jsem byl odvelen do sborovny a bylo do mne hučeno, abych to vzal, že… a že…

Když jsem to odmítl, řka že s tou bandou blbců nechci nic mít a žalování je dobré leda pro holky, byl jsem, za řevu, že nemám pochopení pro potřeby školy, a že mi to bude připočteno k ,,dobru“, vyhozen.

Spolužáci sice můj postoj ocenili, ale to mi bylo putna, bral jsem je stejně vážně, jako pedagogický sbor a když jsem si představil soužku třídní, jak doma štípe dříví na podpal, měl jsem o svoji soukromou estrádu postaráno. Prostě jsem znal svou cenu a mínění okolí mne nezajímalo. Oni mne potřebovali, já je ne.

S třídními důvěrníky to nakonec na celé škole dopadlo tak, že ve všech třídách bez výjimky se této úlohy ujaly holky. V každé třídě byla minimálně jedna zamindrákovaná Miss Ošklivinec, která si své postižení takto léčila. Pro mne to byl jasný signál, že pokud si budu chtít nudný školní život zpestřit nějakou lumpárnou, nesmí mne při tom nikdo spatřit.

Takže se nikdy nevyšetřilo, kdo rozbil izolátor na sloupu s vedením 220 V, takže celou hodinu sledovala celá škola, jak uvolněný drát vystřelí vzhůru, (vedení bylo nataženo tak, že od sloupu šlo do stran a na obě strany do kopce, takže uvolněný drát se prověsil do oblouku), dotkne se drátu, nataženého nad ním, přičemž to mohutně a po celé délce zaprská a zajiskří, uvolněný drát se odrazí a vrátí.

Vydrželo to hodinu a bylo to velmi půvabné, ohňostroje byly tehdy vzácnou podívanou, a protože se nejednalo o tvrdý zkrat, ochrany na blízké trafačce nezabraly. Nikdo nevěděl, že mám prak vlastní výroby, vybavený dvojicí mohutných modelářských gum a zásobu ložiskových kuliček o průměru osm milimetrů. Mělo to takovou sílu, že to do břizolitové omítky udělalo ze dvou metrů skoro centimetr hluboký důlek, takže rozbít porcelánový izolátor s tímto vybavením byla brnkačka.

Stejně tak nikdy nikdo nezjistil, kdo v zimě nasypal na rozpálené, parou vytápěné radiátory ve dvou třídách práškovou síru. Ráno jsem si přivstal, (musím zítra dřív, máme třídnickou hodinu), Vklouzl do, v tu dobu naprosto prázdné, školní budovy, síru nasypal na rozžhavené radiátory a schoval se na WC. Deset minut před osmou jsem se nenápadně vmísil do davu v šatně, ale to už chodba hezky voněla a ve třídách bylo modro a nedýchatelno.

Síra se na žhavých radiátorech roztavila, zatekla mezi žebra a ochotně oxidovala na kysličník siřičitý. Výsledek byl ten, že zimní prázdniny se o týden prodloužily, ve třídách byla otevřená všechna okna, kterými se valil ven modrý dým a školník fedroval pod kotel metráky koksu, protože se velmi rychle přišlo na to, že jediná možnost, jak se čoudu a smradu zbavit je, topit, dokud to všechno nezreaguje.

Doma ve sklepě jsem kdysi našel tzv. sirnou svíčku a pořádnou, což byl svitek papírové lepenky tvaru Babylonské věže, sírou bohatě napuštěný, po několika minutách klepání kladívkem se síra od lepenky oddělila a bylo jí skoro půl kila). Všichni sice tušili, že mám v obou lumpárnách prsty, ale kde není žalobce, či spíš udavače, není ani soudce a důkazy veškeré žádné. Prak jsem nosil v tajné kapse, našité na nohavici zevnitř, takže prohlídka aktovky a přezůvkového pytlíku dopadla negativně a síru jsem přinesl v papírovém sáčku, který skončil v bordelkoši před kotelnou a při nejbližší příležitosti pak i v kotli.

Rodičové nás oba učili, že peníze se dostávají jen k výročí a pokud chceme nějaké finance, musíme si je vydělat. Pro mne to problém nebyl. Ve sklepě byl ponk se svěrákem a spousta nářadí, takže jsem opravoval rozbité hračky a starším spolužákům koloběžky a kola. A protože jsem měl, byť nepřímý, přístup k autogenu, elektrické svářečce a kovárně, poradil jsem si i s náročnými problémy.

Taktika byla jednoduchá: dej mi to sebou domů, zítra to budeš mít hotové. (většinou to byla práce na pár minut, ale čím déle oprava trvala, tím ochotněji zákazníci obraceli kapsy naruby). Ceny, pochopitelně, odpovídaly možnostem zákazníků, ale tam, kde ostatní škudlili korunky, měl jsem já dvouciferné možnosti.

V peněžence v šupleti nočního stolku jsem měl ,,pohotovostní zásobu“, ze které jsem si dopřával zmrzlinky a nanuky cestou ze školy a na vkladní knížce na heslo mi také penízky hezky přibývaly. Takže když se jednoho krásného dne objevil v místním pelmel obchodě, (kovomat + drogerie+ různé ,,nezbytné“ věci) bakelitový fotoaparát Pionýr 2, rozbil jsem pomyslné prasátko a přinesl jsem si ho domů i se třemi filmy.

Pro později narozené: Byla to bakelitová krabička s vytáčecím objektivem typu Periskop – dvě čočky v provedení kladný meniskus, závěrka s dvěma časy – 1/50 sec. a B a dvě clony – 8 a 16. Fotilo se na svitkový film široký 6 cm a byly dvě možnosti: buď na ,,plnou díru“ – čili čtverec 6 x 6 cm a dvanáct obrázků, nebo se použily dvě plechové vložky, čímž se formát zmenšil na šířku 4,5 cm a na film se vešlo 16 obrázků. (Dnes stojí foťák s takto velkým snímačem skoro milion).

Rodičové nic netušili, dal jsem si dobrý pozor, abych nic neprozradil, takže o tom, že mám foťák a fotím se dozvěděli až když jsem přinesl tátovi exponovaný film, aby mi ho dal vyvolat. Táta měl kamaráda, který si focením přivydělával a vlastnil veškeré vybavení, t. j. temnou komoru, chemikálie, ze kterých si sám míchal vývojku, zvětšovací přístroje a vše potřebné ostatní. Takže otec se s ním v práci domluvil a druhý den mne za ním poslal:

Čím fotíš, mladej?

Tímhle. (předložil jsem přístroj)

Hehehe, něco tak primitivního jsem ještě neviděl, to jsem zvědav, co z toho vyleze.

A jak se to vlastně vyvolává, já bych si to chtěl taky zkusit.

Vyvolat negativ není problém. Tohle je tank, takhle se otevírá a zavírá. Tady do té cívky naláduješ potmě film, zavřeš ho do tanku a pak už můžeš rozsvítit. Touhle dírou naleješ vývojku a tím hle čudlíkem musíš pět minut kroutit.

Pak ji vyleješ, naleješ vodu, párkrát zakroutíš, vyleješ vodu, naleješ ustalovač, pět minut kroutíš, ustalovač si sleješ zpátky do flašky, protože vydrží a je hotovo. Pak už negativ jen opláchneš a dáš sušit. A teď si zkus nacpat do té cívky film, tady je starý negativ, zkus si to napřed na světle a pak potmě.

Zkusil jsem, povedlo se. Takže jsem si svůj první film následně sám vyvolal. Výsledek tátova kamaráda šokoval. Hele, vono je to nádherně prokreslený a ostrý, to teda zírám, (sám fotil Rolleiflexem). Takže zítra k večeru přijď, budeme z toho dělat fotky, teď to musí uschnout. A máš ještě nějaké filmy?

Mám, ještě jeden.

Takže: tady ti dám tank, tady máš flašku s koncentrovanou vývojkou, ředí se jedna ku dvaceti, (Rodinal), tady máš flašku s ustalovačem a nějaký zatemněný kamrlík už snad doma najdeš.

Druhý den jsem dorazil s dalším vyvolaným negativem.

Následně jsem se naučil, jak zacházet se zvětšovákem, jak vybírat papíry, (od ultraměkkého až po ultratvrdý), jak zvolit správnou délku expozice… Takže když jsem další den přinesl do školy fotky z okolí Řevnic s tím, že jsem je nejen nafotil, ale i sám vyvolal, sklidil jsem opět další vlnu bledé závisti, naštěstí to nebylo až tak hrozné, protože většině davu vůbec nedošlo, co všechno to obnáší.

Rodiče, zejména máma, byli vykulení, sestra začal ječet, že chce foťák taky a otec usoudil, že je čas konat. Takže k narozeninám jsem dostal dvouokou zrcadlovku Ljubitěl 2 (druhá třída ZDŠ) s expozimetrem, zvětšovací přístroj Opematus, několik balení ustalovačů, misky s pinzetami a další flašku koncentrovaného Rodinalu, což byla vývojka z výroby Agfa Wolfen, Později ORWO R 09 – výborná a hlavně dlouhoživotnostní a jednorázová.

Aktualizováno: 20.7.2014 — 22:54

44 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Teď už tomu přestávám rozumět vůbec.Myslela jsem, že na těchto stránkách si pěstujeme mj. i vzájemnou úctu, toleranci, respekt k těm, kteří zdánlivě umějí mnohem méně než někteří jiní (je to vždycky subjektivní, mohou umět zase něco jiného, co ani nevíme, že se umět dá), ale i kdy by něuměli vůbec nic,tak nevím, proč je urážet. Jsem -li takový
    úžasný a schopný, tak jenom dobře. Proč se tady tleská povýšenosti, chvastounství, věčnému chlubílkovství atd? Pro mě jste, Krakonoši, sebestředný náfuka. Chápu, že je vám to zcela jedno, ale já jsem si zase dovolila přisvojit právo to napsat.

    1. Váš problém. A máte pravdu. je mi to stejně jedno, jako mi bylo jedno to, jak se ke mě chovaly děti ve škole. jste pro mne prostě jen člen stáda, se kterým nechci nic mít. Vzájemná úcta je, mimo jiné o tom, že respektujeme to, že jsme každý jiný a že ne každému vyhovuje standardní způsob života. Jenže ve vašem podání je to jen výmluva, ospravedlňující nechutný osobní útok na někoho, koho osobně neznáte a o kom, kromě pár řádek, nevíte vůbec nic! Ale mě to nevadí, jsem na to zvyklý a teď, když už to mám ,,za pár“ už je mi to úplně šumafuk. Takže si s gustem plivněte, mě to neublíží a vám se určitě uleví. Ubožáčkům dělá dobře, když mohou plivat po druhých.

      1. Nepotřebuji si ulevovat a za ubožáčka se nepovažuji.Že Vás neznám osobně je pravda, ale že Vy písemnou formou urážíte lidi, to si přečíst umím.Tím mám na mysli Vaši přezíravost a
        aroganci vůči těm, o kterých píšete Vy sám.

        1. Por některé jedince je holá pravda nestravitelná. Jejich problém. A ten, kdo je schopen doslova opsat slohovou práci je co? U mne prostě blb, stejně jako ten, kdo vyhecuje kamaráda, aby vběhl pod rozjetý rychlík, čehož jsem byl očitým svědkem.

          1. Svět není vy a pak stádo ostatních. Ta druhá strana se skládá z jednotlivců, takže nevím, proč mám být já ubožák, když jsem ani neopsala onu slohovou práci a ani nikoho poslala pod vlak. Proč si přivlastňujete právo mě nazvat ubožáčkem, když mě neznáte. Jen proto, že vám netleskám? Děláte tedy přesně to, pro co ty ostatní nazýváte blbci. Co tedy jste, v čem jste,prosím,jiný? Děkuji za odpověď

            1. A jaký je rozdíl, mezi množinou jednotlivců a stádem ostatních? Jedině ten, že množina jednotlivců se nedá zfanatizovat, zatímco stádo ano. A dění kolem nás mi říká, že stád je mnohem víc, než množin jednotlivců.

          2. Krakonoši, přestaň – Viola ti nic neudělala a ani nikdo z lidí, kteří to tady čtou. Nikdo ti nebere tvé vzpomínky, ani právo je vidět svýma očima. Ale ti lidé tady nejsou ani stádo, ani blbci… jsou to čtenáři, kteří s tebou diskutují. Lidé, kteří se zajímají. Nemáš právo je urážet.

            1. Já si nezačal. A chtěla, abych jí odpověděl, takže jsem odpověděl. Nic víc a nic míň.

  2. Pro rejpálky:
    Moje vnučka je na tom podobně. Umí rovněž makro květů orchidejí, (občas ji, když má volno, vezmu ssebou), má stejnou tiskárnu, jako já a umí s ní i s počítačem perfektně zacházet. Takže občas do školy nějakou tu A3 přinese. Vše se naučila za odpoledne, (ona to pravdu není žádná velká věda), teď už jen dolaďuje techniku a do školního fotokroužku, kam ji máma chtěla přihlásit, nebyla připuštěna, protože lektor prohlásil, když ty fotky viděl, že ji nemá co naučit. Je po babičce, ta byla, díky dětství v klučičím kolektivu na venkově a soužití s Rexinou, což byla fenka vlčáka, také trochu ,,atypická“ Ono nic není velká věda, pokud se z toho, schválně, věda dělat nezačne.

  3. Krakonoši, to je zase paráda. Asi půjdu najít v památkách černý bakelitový tank, to jediné, co mi z naší černé komory zbylo. A vytáhnu tvrdé žluté obálky foma se zvětšeninami A3 a budu vzpomínat. Díky.
    OT. pozdravuje vás všechny Dede, je nejen mimo internet, ale i dosti mimo civilizaci, až bude mít možniost, tak se ozve.

    1. Já mám ke zdigitalizování dobrých 400 diapozitivů na Fomachromu, z doby, kdy jsem foil ještě Prakticou LLC, (od podzimka 1974). A perfektní A3 páchám i z naskenovaných Kodakáckých negativů, nafocených v USA v 98 roce. (Ale je s tím příšerná práce, retušovat ty odloupané kousky emulze a škrábance).

  4. Tak teda nevím… Šikovný a třeba i mimořádně schopný asi jste, Ale takovéto lidi většinou spíš šlechtí skromnost, než
    chvástavost a taky nevím, proč je nutné označovat ostatní kolem jako bandu blbců.

    1. Víš Violo, já z toho celého cítím obrovskou osamocenost velmi nadaného, možná až geniálního dítěte. Pochopitelně, Krakonoš to vypráví sám o sobě, tudíž je to sporné. Možná se chválí sám, protože ho nikdo jiný nechválil… Čeká nás spousta dalších dílů, tak jsem zvědavá, jestli se objeví i nějací kamarádi a přátelé, kteří jsou cenní ne pro to, že by byli Einsteiny, ale pro prosté přátelství a kamarádství.

      1. Na pochvaly okolí jsem nikdy zvědavý nebyl. Vše, co jsem dělal a dělám, dělám jen pro své uspokojení, to že někdo další obdivně áchá je pro mne jen vedlejší efekt.

      2. Samota byla to poslední, co mi vadilo… Až do teď. Mě i mým vrstevníkům bylo jasné, že jsem z jiného těsta, jim se to nelíbilo a já na ně… A to, že jsem byl s úctou přijímán tam, kam ostatní nesměli ani strčit nos pro mne bylo dostatečnou satisfakcí. Když se mi zastesklo, velmi zřídka, po společnosti, navštívil jsem některého z mnoha dospělých kamarádů, se kterými jsem si rozuměl. Na rozdíl od ostatních dětí mi totiž bylo jasné, že to, co se naučím od dospělých, má pro další život mnohem větší cenu, než skopičiny, kterými zabíjeli čas oni. Takže když jednou vyhecovali jednoho ze svého středu, aby podlezl závory a projíždějící rychlík ho na fleku zabil, bylo mé svědomí klidné.

    2. Já z toho povídání cítím, snad se Krakonoš neurazí, trošku aspergerův syndrom.
      Až geniálně nadané dítě, ale se s problémem navazování sociálních vztahů s dětmi.
      S dospělými ten problém nebyl.
      Míša z Plzně

      1. Nevím, čemu říkáte Aspergerův syndrom. Podle mne není nic divného, že si jedinec, který dělá ,,dospělácké“ věci s dětským světem nerozumí, zejména když ten dětský svět reaguje vyloženě nepřátelsky. Že dětí, které si ve druhé třídě ZDŠ koncem 50 let uměly vydělat na foťák, koupit film, nafotit ho, vyvolat a udělat si z něj fotky, bylo víc než málo a dnes by jich bylo ještě méně, je čí vina? Já jsem jen pružně reagoval na možnosti a mantinely, které mi dávalo mé okolí. Kamaráda jsem měl, jednoho, (mě stačil), který na tom byl podobně a s nímž jsem dodnes v přátelském kontaktu. A že se ostatní to, co jsem uměl už v útlém věku, naučili a ještě zdaleka ne všechno, až mnohem později? Mohl jsem snad za to, že mne prostě bavilo víc svařovat, kovat, opravovat, řezat dříví a pátrat po kytkách a motýlech, zatímco ten zbytek raději blbnul s merunou na návsi! Jejich volba, kdyby měli zájem, mohl jsem je dost z toho, co jsem uměl, naučit také. A společenský typ jsem nebyl nikdy; na jakékoli projevy stádnosti jsem byl a stále jsem, silně alergický. A vyplatilo se mi to, když jsem byl povolán do armády. Za dva měsíce jsem byl doma, s tím, že jsem použitelný ke všemu, kromě služby v ozbrojených silách.

        1. O tom kamarádovi bych si taky někdy něco ráda přečetla. Alespoň jeden kamarád je občas potřeba, stará lidová moudrost praví, že je smutno člověku samotnému, a společnost dospělých je přece jenom jiná…

            1. Společnost dospělých je opravdu jiná…Naštěstí. Kdybych byl stejný, jako ostatní, tak dnes nemáte co číst! Nejspíš bych skončil jako ,,šťastně“ ženatý důchodce s důchodem, který by mi stačil leda na to, abych neumřel hlady.

              1. Ještě jsem zapoměla.
                Asperger je ve svých výrocích velmi upřímný až neomalený.
                Je to proto, že nemá nebo má málo vyvinuté sociální cítění. A neumí číst řeč těla.

                Míša z Plzně

        2. Aspergerův syndrom je tzv. vysokofunkční atista. Něco o tom vím. Mám syna aspergera. Z vašeho povídání mi vychází, že to tak také možná máte.
          To se Krakonoši neurážejte asperger byl i Albert Einstein a Immanuel Kant.
          A aspergeři totiž nejsou stádní.
          Tady je odkaz na Wiki
          http://cs.wikipedia.org/wiki/Asperger%C5%AFv_syndrom

          Míša z Plzně

          1. Kant, ani Einstein sice nejsem, ale stádní taky ne. Takže asi ano, Ale nijak mne to nevzrušuje, každej jsme nějakej.

    3. Nejde o chvástavost, ale prostý popis mého dětství a ranného mládí. A pokud jde o tu bandu blbců: Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.

        1. Tak nějak nevím, o čem mluvíte. Kristova zásada: Když ti někdo dá facku na pravou tvář, nastav i levou mi byla vždy cizí. Já jsem se držel zásady: Co kdo mě přeje jedenkrát, já jemu tisíckrát. Já jsem si v poklidu žil ve svém světě, nikomu jsem nedělal žádné schválnosti a kdo mne respektoval, neměl se mnou nikdy žádné potíže.Ale běda, jak zkusil něco, co mi nešlo pod nos! Hele, tohle nedělej, nemám to rád! A když si nedal říci, dostal, co zasloužil. A moje manželka byla o tom samém. Každý má svaté a nezpochybnitelné právo být sám sebou, v rámci platných zákonů. A ohýbat někoho jen pro to, že je trochu jiný, než zbytek stáda, považuji za zločin proti lidskosti!

          1. Není to tak nepochopitelné, snad ani pro Vás…
            vstřícnost, zdvořilost, neútočnost, když nikdo neubližuje mně.

            1. A jak jste přišla na to, že jsem takový nebyl? I když jen tak dlouho, než se někdo pokusil ,,porušit mé kruhy“.

          1. A za co nemůžete vy? Že nedokážete pochopit, že někteří z nás jsou prostě trochu jiní? A že na to mají svrchované právo, pokud těm druhým neškodí? Já jsem prostě jiný byl, o ničem jiném to celé není. Ale pokud se vám to nelíbí, nemusíte to to číst dál. Příběhů těch ,,normálních“ je Facebook plný a ne každý, kdo vyčnívá z davu, je ochoten nést svou kůži na trh. Ale prosím, pokud jsem se vašeho majestátu nějak dotkl, můžu klidně přestat. Tohle je autentický životní příběh, ať se vám to líbí, nebo ne. A moje hlavní zásada zní: komu se to nelíbí, ať mi p…l políbí! Takže ještě jednou, aby to pochopili opravdu všichni: Pokud se publiku moje zpověď nelíbí a bude vás většina, tak sorry a končím. Pokud budou hnidopichové a rejpalové v menšině, mají prostě smůlu.

              1. Je otázka, co je důležitější. Pro povrchní jedince forma, bezesporu. Mne vždy zajímal jen obsah a také jsem brzy přišel na to, že navrch huj, vespod fuj. K čemu je naleštěná karoserie, když motor má vylágrovaná ložiska a teče z něj chladivo i olej a baterie ho stěží dokáže nastartovat?

            1. Nepřestávej, ten příběh je zajímavej.
              Holky protestujou nejspíš proti tomu, že nazýváš svoje spolužáky stádem, blby a tak. To se i mně trochu nelíbí, taky si myslím, že by se člověk neměl vytahovat tím, jaký se narodil – a když se narodil chytřejší než většina, neměl by okolí nazývat blby. (Vím o čem mluvím, taky mi v dětství připadali dospělí zábavnější než vrstevníci, to je pro hodně chytré děti obvyklé.) Tohle – že si myslíš, že ti všichni kolem byli bezcenní a hloupí – je jediná věc, která mi tvůj příběh trošku kazí.
              Ale je to zajímavý příběh, nepřestávej.

              1. Pro mne bezcenní opravdu byli, bohužel. A dokázali mi to tím, že když jsem do školy přinesl ukázat jednu s krabic se sbírkou motýlů, prohlásili, že jim lžu, že mi to rodiče někde koupili a spolužák, kterému jsem názorně ukázal, jak motýli preparuji, tudíž věděl, že to umím, jim ty pronášené hověziny odkýval. Takže jsem se zařídil po svém. Prostě jsem s nimi přestal komunikovat, (Co budeš dělat odpoledne? Ještě nevím, podle počasí, nálady, e. t. c.), ze školy jsem vypadl, došel domů, vybavil se na toulačku, zadními vrátky vyšel na trať, přeběhl staniční kolejiště, (zjistit, zda pojede nebo nepojede vlak z polohy závor a návěstidel pro mne nebyl problém), prolezl dírou v plotě pod násep na cestu a tím pádem zmizel ze spolužákova dohledu. Všichni ostatní bydleli na druhé straně obce, takže zmizet jim s očí nebyl problém. Oni si rochnili, jak mi to dali sežrat a já si myslel cosi o zadní části těla a o lezení. Protože jsem moc dobře věděl, že dříve, či později, ale jednou zcela určitě, přijdou s tím, že by to, či ono potřebovali opravit. A pak jsem si zase vychutnal já je, ale tak, že na to nepřišli. (No, musel jsem vyměnit vydřená ložiska, ale pro tebe je to za pouhých 15 Kčs, sehnal jsem je bokem). V Řevnicích se náhradní díly na kolo koupit nedaly, já měl zpáteční lístek do Prahy za 80 hal. a hned na Smíchově byla prodejna, kde mne velmi dobře znali. Takže ložiska jsem, pochopitelně, neměnil, příslušnou část jsem rozebral, vyčistil, nacpal novou vazelínu, seřídil a za čtvrt hodiny lehké práce 15 Kčs čistého zisku v kapse. Pixla vazelíny stála 2,70 Kčs a vydržela mi i dva roky.

  5. Teda Krakonoši, čím dál tím docházím k názoru, že takový šikovní chlapci se snad už nerodí.
    Krásně se to čte.
    A stálo by za to, to vydat knižně.

    Míša z Plzně

  6. Jééé, fotkování 🙂
    Vývojkování filmů ovládám jen teoreticky, dodnes mě chemické procesy nelákají. Ale hlídání a ustalování obrázků ve vývojce, to byl odmala můj úkol a moje vášeň. S dědou jsme babičce změnili kuchyň na laboratoř a dokud nebylo hotovo, spát se nešlo. A ráno jsme leštili …
    Na mat jsme začali fotky dělat až mnohem později 🙂

    1. V prodejně Fotoškoda ve Vodičkově ulici sedá vše potřebné pořídit ještě dnes, jenže při těch cenách by do toho investoval jen opravdu velký zažranec, zejména když digitálně vyrobím mnohem rychleji a mnohem kvalitněji perfektní profi barevnou fotku A3 za cca 4.50 Kč/kus. A bez temné komory a jedovatých chemikálií. A včera jsem zase našel další krásné a vzácné orchidejky.

        1. Svět se vyvíjí. Klasickou gramofonovou desku doma na koleně vyrobit nelze, ale udělat z ní CDčko není nijak obtížná záležitost. A s fotkami je to to samé. Dobrý skener, slušnější grafická karta ve slušnějším počítadle, patřičně kvalitní SW, inkoustová fototiskárna, chvíle práce a z negativu, nebo diapozitivu je nádherná fotka, klasickým způsobem nezískatelná.

          1. Já nesmutním po starých časech 🙂
            Chápu že technika a technologie se vyvíjejí. A tím se mění.
            A to je zajímavé, ne?

            1. No právě! A, aspoň mně, usnadňuje život. když si představím, jak, (marně), zkouším dělat A3 barevné fotky z kinofilmu klasikou v temné komoře, ježí se mi na těle všechny chlupy.

              1. Checht.
                Černobílé jsme promítali položeným zvětšovákem na zeď 😀
                Osm minut osvitu … to si pamatuju dodnes 🙂

                1. Díky nevím čemu, že už je to za námi. A udělat z kinofilmu A trojku ostrou a bez zrna? I s kvalitním skenerem to dá hafo práce, analogově by to nešlo vůbec. Než se vyzkoušela optimální doba osvitu a správný opravný filtr, dalo to leckdy i celý den práce, (naexponovat,vyvolat, ustálit, odhadnout korekci a znovu a znovu…)a při tom, kolik tehdy barevný fotopapír stál… Dnes mne A trojka vyjde na necelé 4 Kč, obrázek upravím na monitoru a vím, že ze zkalibrované osmibarevné fototiskárny vyleze přesně to, co vidím na počítadle.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN