Škola znamenala v mém životě významný předěl. Mohl jsem se pohybovat mimo domov bez dozoru a kontroly, protože život na venkově byl tehdy jen minimálně rizkový a: Jiřík už je velký a rozumný, do školy i domů trefí a bude chodit se Slávkem odvedle, takže jen ať chodí sám. Když může jezdit sám vlakem za tátou do Prahy, tak do školy to nebude problém.
Takže ráno jsem dostal na záda tašku s učením a svačinou, do ruky pytlík s přezuvkami a šlo se. Ve škole to byla nuda. Veškeré textem vybavené pomůcky jsem během dvou dnů přečetl a většinu jejich obsahu znal nazpaměť, což mi vydrželo až do konce deváté třídy, Takže místo sledování výuky jsem otráveně koukal z okna a přemýšlel, co podniknu odpoledne.
Soužky učitelky to strašně štvalo, protože pro spolužáky jsem byl inspirací, takže udržet ve třídě to, na co byly zvyklé, je stálo dost energie a zlobení. Jenže co s žáčkem který, místo aby slabikoval My- má- me-ma-so-ó-my-se-máme čte naprosto plynule, a řeší špatně napsaný příklad, (7 – 8 je kolik?) Jirko, nekoukej z okna a počítej! Minus jedna. – COŽEEEEÉÉ?……. promiňte děti, já to napsala špatně.
Nakonec to skončilo tak, že soužka třídní po verbální válce s otcem na třídní schůzce, (když vám vadí, že kluk umí víc než vy, tak ho prostě nechte být a věnujte se zbytku třídy!) se podle otcovy rady zařídila a já si ve třídě žil svým vlastním životem. V pololetí jsem dostal na vysvědčení jednu obrovskou jedničku a koncem roku dvě dvojky; z tělocviku a kreslení.
Tělocvik a kreslení byly dvě disciplíny, které jsem smrtelně nenáviděl. Nucení do pořadových a prostných jsem považoval za zhovadilost, (proč mám dělat vpravo v bok na fleku, a navíc na povel, když stačí otočit hlavu, nebo jít prostě do oblouku), tělocvičné nářadí mi silně připomínalo mučicí nástroje, které jsem kdysi viděl ve sklepení jakého si hradu, který jsme navštívili na jednom z výletů, a specifický odér tělocvičny měl k vůni květin na loukách také daleko.
Ječení rozkazů typu: Nástup, rozchod etc. Ve mě rychle vypěstovalo hlubokou alergii na veškeré projevy autority, nepodložené dostatečnými kvalitami rozkazujícího. Poslouchat rozumná slova od rozumného člověka ano, ale jekot tělocvikářky? Ani náhodou! Takže jsem tělocvik sabotoval, což mělo za následek, že ve vyšších ročnících se dvojky změnily v trojky a čtyřky. Jenže já věděl, že z tělocviku propadnout nelze, takže jekot, že stovku běhám za 35 vteřin, a krikeťákem hodím 9,20 m, mne nechával chladným: No co, někdo musí být poslední.
S kreslením to bylo to samé. Pravítko, kružítko a úhloměr byly moji výborní kamarádi, ale souch učitel trval na tom, že do svých malůvek musím vnášet uměleckého ducha a tvořit je od ruky. Dosáhl toho, že jsem se naučil kreslit technické výkresy bez pravítka a kružítka, což ho značně naštvalo, zatímco požadovaný umělecký duch se ne a ne dostavit. Rodiče prohlásili: je to sice škoda, že nemáš vyznamenání, (později, když došlo na ty trojky a čtyřky), ale kreslení a tělocvik tě živit zřejmě nebudou a to ostatní zvládáš, takže no problem.
V polovině padesátých let se ještě na některých školách učilo náboženství a rodina musela řešit dilema. Děda s babičkou byli tvrdě věřící a pilně chodili do kostela, maminka už ne a otec nemohl flanďáky, ač také pokřtěný, ani cítit. Pan farář si babičku s dědou po mši odchytil a: Jak to, že váš vnuk nechodí na náboženství? Jste věřící a je vaše povinnost šířit světlo víry!
Doma si děda předvolal mámu, (táty se bál) a začal do ní hučet že… a že… Podrobnosti jsem se nikdy nedověděl, ale když se táta vrátil z práce, máma se mu svěřila a táta si mne předvolal.
Hele, chceš chodit na náboženství? Ne. Slávek, (spolužák od vedle), chodí, a když přijde domů, je vyděšený a říká, že pan farář je kráká za vlasy a za uši a že na ně řve. Táta zašel za babičkou a dědou do patra a prohlásil, že do náboženství chodit nebudu a pokud to nebudou respektovat, bude zle!
Děda zlostně vrčel a jednou se mu povedlo propašovat mne v neděli do kostela na mši. Když jsem slyšel, jak pan farář z kazatelny hystericky ječí o mukách pekelných a bandě hříšníků, využil jsem první chvilky nepozornosti prarodičů, z kostela utekl a otcovi doma pověděl, co jsem zažil. Otec dědu seřval a tím vše skončilo.
Pan farář jednou ve městě odchytil maminku a zkoušel ji ukecat, když mu řekla, co všechno čtu, znám a umím, prohlásil vztekle: Právě takovéto přemoudřelé děti by měly chodit na náboženství! Zatěžujete svou duši velkým hříchem! Tím dosáhl toho, že maminka přišla domů, tátovi řekla, že pan farář je vůl a mě, že jsem se rozhodl moudře.
Pan farář nedopadl dobře. Děti mu na výuku, pod dojmem vykrákaných vlasů a bolavých oušek, přestávaly chodit a ty zbylé si doma stěžovaly, že je pan farář týrá. Takže pan farář dostal zákaz vstupu do školní budovy a následně byl převelen někam jinam. Po sametu z něj udělali mučedníka a v Řevnicích po něm pojmenovali jednu uličku.
Ve škole vládl duch kolektivismu, což byl pro mne i spolužáky problém. Oni měli proti mně obrovský vědomostní handicap, který nebyli schopni překonat, protože školní výuka jim nedávala šanci, aby mne dohnali. Navíc se zjistilo, že mám hudební sluch a umím i zpívat. Takže se stalo zvykem, že jsem školu v oboru zpěv každoročně reprezentoval na STM, čili soutěžích tvořivosti mládeže a bez problémů a bez jakéhokoli tréningu vyhrával okresní a občas i krajská kola. Navíc jsem se dokázal skamarádit i s tak nezajímavými věcmi, jako byly kleště, šroubováky, rašple, hoblíky pilníky, ale i klíny a palice na rozbíjení polen a pražců.
Pilou a speciální ,,kanadskou“ sekerkou, přizpůsobenou mým fyzickým možnostem jsem se oháněl s bravurou profesionálního dřevorubce; doma se topilo vysloužilými železničními pražci a ty bylo nutno napřed zpracovat, čili pomocí palice a klínů rozčtvrtit, nařezat pilou na patřičnou délku a rozštípat.
Ve třetím čtvrtletí první třídy už jsem toto vše zvládal, což budilo u dospělých údiv, u spolužáků posvátnou úctu a u pedagogického sboru zděšení. Takže zatímco ostatní dětičky poslušně slabikovaly, dumaly nad tím, zda jedna a dvě jsou opravdu tři, já si žil svým vlastním životem. Výuky jsem se zúčastňoval silně pasivně, a jen ty nejodvážnější kantorky si mne troufly vyvoláním zřídka vyrušit.
Úkoly jsem si udělal o přestávce, v tělocviku jsem vykonával pouze nezbytně nutné pohyby a tempem, které jsem považoval za přiměřené a které bylo o několik řádů nižší, než to požadované. Pokud došlo na nějaký sport, zaujal jsem okamžitě místo v brance a létajícím míčům jsem se snažil co nejméně překážet. Zlom nastal v momentě, kdy bylo vytaženo lano, a začala se s přetahovanou. Dopadlo to vždy tak, že jsem bez problémů odtáhl každého, včetně soužky tělocvikářky, což na tuto, mírně nadměrečnou, leč atleticky založenou dámu učinilo ohromný dojem. Jenže nastal problém; soužka si mne vzala na paškál a proč, když mám takovou páru, tělocvik flákám. Řekl jsem jí pravdu: Že poskakování a honění si trika na povel mne nebaví a když mne něco nebaví, tak prostě smůla.
Po posledním zazvonění jsem vždy vyrazil ze školy mezi prvními a tempem, na které nebyli moji spolužáci z tělocviku zvyklí, takže jsem jim během pár okamžiků vždy zmizel. Úkoly jsem měl hotové, látku na druhý den dávno v hlavě a zbytek dne až do večera byl jenom můj. Takže hurá k řece.
Kolem vody vedla protipovodňová hráz, (byla postavena za války a přežila bez poškození i povodeň v r. 2002). Mezi hrází a korytem byly louky, plné motýlů a květin, bylo tam jedno vosí hnízdo v zemi a doupata cvrčků, které jsem chytal, poodnesl stranou a vypustil vždy dva proti sobě. Cvrčkové jsou nesnášenliví rabiáti, a jakmile se někde dva samci potkají, je z toho vždy bitva, která skončí teprve sežráním poraženého.
V mělčinách se producírovaly rybky a kolem vody létaly motýlice, vážka, šídla a z břehu do vody občas mohutně žbluňkl ohromný skokan zelený a občas se v trávě zavlnila i užovka, většinou obojková, ale časem se objevily podplamaté a obojkové vyklidily pole.
Prostě pestrá a zajímavá škola života, bez buzerace a ječení. Domů jsem přišel plus minus stejně s tátou; Ahoj, co v práci? Dobrý, co ve škole? Nuda, jako obvykle a u řeky jsem našel tohle, podívej! No, hezký a co to je? Vzácná kytka a léčivka. Nojo, synku, na tohle už nemám, ale mám z tebe radost…
První třídu jsem absolvoval s dvěma dvojkami a rodičové usoudili, že potřebuji změnu a za dobré vysvědčení zasluhuji odměnu. Ale o tom až příště.
Krakonoši, umíte svým psaním opravdu oživit vzpomínky. Úplně jsem zapomněla na ty kotrmelce vpřed a nazad. Dělali jsme je jeden za druhým přes dvě nebo tři sešoupnuté žíněnky. A opravdu někteří měli s kotrmelcem nazad problem. Tenkrát mi nedělaly potíže, schválně jsem si je ale po přečtení zkusila teď a byla to dost bída, tedn vpřed jsem zvládla ještě docela snadno, ale nazad už jsem měla pocit, že si lámu krk. Holt mladé tělo se lépe ohýbá, že?
S bratrem jsem chodili na náboženství a rodiče si museli před každým zápisem zajít vyslechnout do ředitelny, jak svým dětem kazí morálku. Ale zakázat jim to asi nemohli, tak jsme chodili a nemyslím, že mám morálku nebo výchovu zkaženou 🙂
Těším se na pokračování
Já si nemyslím totéž a náboženství jsem k tomu nikdy nepotřeboval. Zato už jsem se mnohokrát setkal s tím, že ti největší šmejdi, se kterými jsem měl tu čest, byli věřící. Takže jak vidím pámbíčkáře, zježí se mi všechny vnitřní chlupy v těle a v mozku rozbliká alarm.
Před chvílí jsem se vrátil z osvěžovny, kde jsem s dětmi povečeřel a popovídal. Bylo mi nekompromisně nařízeno vydat plastový vánoční stromek, který mám ve sklepě, (kdo se má s tím uschlým jehličím pořád uklízet – Oba dva) a k oslavě vánoc se dostavit i s pérovým gramofonem a koledami na skleněných deskách ze začátku 20 století. (mimo jiné i živá nahrávka Tichá noc, svatá noc, pořízená na vánoce v katedrále v Kolíně nad Rýnem) A: Dědo, nemysli si, že se z toho nějak vykroutíš! (obě vnučky). Zlatíčka moje sametový.
(inlove)
Jinak promiň, že moc nestíhám, rozrostla se mi smečka o štěně a žiju v tříhodinových intervalech. Asi tak za dva tři týdny z toho už bude pes, tak to bude lepší. 🙂 Ale pořád tě čtu, i když poněkud nevyspalýma očima. (h)
Takže přeji pevné nervy, (doporučuji obalit větším množstvím čokolády), a trpělivost a brzký přerod rozjíveného štěněte v rozumného pejska.
Díky! Pár týdnů a bude to dobrý, malá se hrozně snaží.
Krakonoši! Zrovna jsem ti chtěla psát, protože jsem měla dojem, že ses někam ztratil. (inlove) Tak to máš skutečně vnučky jako andělíčky – a ony mají bezvadného dědu:))
Poslouchej, máš ještě nějaké další díly na ten příští týden? Pogtřebovala bych… bude to tu v tvé režii, zatím co já se budu se psima potit na výcvikovém táboře, abychom nakonec – jak doufám – aspoň trochu nadchly policisty, kteří nás přijedou vyzkoušet 😛
Momentálně ne, ale polepším se. Před chvílí jsem se vrátil z výpravy za orchidejemi, která byla mimořádně úspěšná, vzácný druh, který rostl celkem ve dvou kouskách na vou místech, (na každém jeden), jsme našli v počtu 23 kusů na třetí lokalitě a část jich ještě kvetla! 🙂
Fajn, tak udělej fotky – když už tu vpomínáš, můžeme sem hodit i orchidejku (wave)
Bohužel nestíhám, ten výlet mne silně vyšťavil, takže fotky mám zatím jen uložené v počítadle v RAWu. Takže je budu muset zeditovat a pak ještě pomršit do JPEGu, což dělám nerad, protože když porovnám výtisk z TIFFu na A3 a to, co z toho zbyde po kompresi na JPEG, ( z 16 bitových barev jsou okamžitě osmibitové, což je děs a hrůza), srdce mi krvácí. Ale budu se snažit.
Ráda jsem si Vás početla Krakonoši. V mnohém mi to připomíná mé dětství.
Politický profil žákyně byl za pět. Vrcholem bylo, když můj druhý otec přišel s matinkou z divadla vítězoslavně mi hlásil, že té komunistické potvoře,ředitelce ZDŠ, nedal schválně přednost ve dveřích,čímž mi udělal fakt dobrou službu. . Na druhý den mně zesměšňovala před tabulí před celou třídou, bohužel pro ni, se jí to zas až tak nepovidlo.Baba byla hrozná a taky tak skončila.
K těm tělocvikům za pět a reperát mohu jen prohlásit,děti pojďte se podívat ven, blbost kvete !
Štěně je doma!
Měla jsem snahu jí říkat Dorotka, ale je to Donnie. Když bude zlobit, bude Donaldina, a když to bude fakt vážný, bude Donna Immaculata nebo možná Nuestra Señora.
Přežila jízdu přes 3 hodiny dlouhou bez ztráty kytičky, čurá venku jako hodná holka (nutno podotknout, že Melly jde vzorně příkladem) a momentálně tu vraždí všechny plyšáky. Neomylně si vybrala toho největšího. JJ bude vědět – plyšové auto s chrastítkem. Je zhruba stejně veliká jako to auto. Jo a tenisák (je velkej jako její hlava, ale nosí ho).
Melly a já jsme zmořené. Štěně se minutu prospalo a je fit. 🙂 Klasika.
Je miloučká, nebojácná, zvědavá, od každého se ochotně nechá hladit. S Melinkou si sedly na první čuchnutí. (Melly byla se mnou u chovatelky, samozřejmě.) Už ví, že jsme její, a snaží se nás držet za každou cenu.
Dobrá volba, řekla bych.
Blahopřeju! Však ses načekala 🙂 Tak Donnie… (inlove)
Piš, foť a publikuj fotky! Štěňat není nikdy dost – hlavně u jiných lidí (chuckle) A ještě něco – má nakonec na sobě i tu hnědou barvu nebo zůstala klasicky černobílá? 🙂
Mám úžasnou radost! To auto? Vždyť to s ní musí mlátit ze strany na stranu 🙂 . Je to zlatá holčička. Hlavně že sedla Melince (zaplaťpánbůh, ona z ní bude tetička jak z růže květ). Tak si holky užívejte a přežívejte nájezdy hyperštěněte. 😛
Dede: většinou je černobílá, ale na tvářích a zespoda na ocásku je prokvetlá dohněda. Je to strašně legrační.
Donnie jako Donaldina! Tolik k sofistikovaným řeckým jménům. 😀
JJ: Jo, TO auto. A teď i tu hvězdu. 😀 Jo, jasně, že si přitom láme hlavu, ale to ji nezastaví! Koho mi to jenom připomíná…
Holky, máte přeposlaný album, co udělala Tora. Já zapila štěně, teď se jdu možná i najíst a pak spát.
A ještě první fotky z domu tu: https://plus.google.com/u/0/
Aha, tak blbej link… sorry, Dede. Zítra to seskládám na Makovým domku a dám pořádnej link. Teď už jdu spát, jsem utahaná jak to štěně.
Na Makovým domku je povídání a linky na fotky. Ať to tu neplevelím.
Včera se už Melly o malou starala a dnes si začaly hrát. Nevím, jestli mám tak nekonečné štěstí, když sžívám smečku, nebo jestli je to v něčem jiném, ale zatím se mi tenhle zázrak opakoval vždycky: Penny a Nessy, Penny a Melly, Melly a Donnie. Asi je to tím, že beru současného psa k tomu výběru, dám na něj (i Donaldinu bych tam byla nechala, kdyby Melině nesedla) a konečně, že si nového psa dovedeme domů společně.
Koukej plevelit! A u denního článku, ať se to nemusí hledat. Štěňata jsou srandovní – hlavně, když to tak legračně demolují v bytě někoho jiného (chuckle)
Tak mi vítr a liják podruhé v jednom týdnu urval šňůru s prádlem. A to mám tu šňůru, co má uvnitř ocelové lanko! 😡
Na ja – a tady je pařák. Sice během tady už v minulých dnech párkrát zapršelo, takže lehce zalito je, ale to už je minulost (chuckle) .
Ale nevadí – je léto, tak takové počasí je v pořádku. A navíc – na venčení se nemusím oblíkat do bundy a tepláků – vyběhnu tak, jak zrovna su.
Tady už je zase horko a sluníčko – krásné léto, jak malované 🙂 Jen proč musí bouřka vždycky přijít, když mám šňůru plnou a nejsem doma??? (wasntme)
Tady počasí zn. ideál. Je to na krátké gatě, triko, kluci lezou do bazénku z trenek a pak do trenek. No a na odpo máme objednané zalití zahrádky, takže nemusím tahat konve ani hadici (a konečně není mokrý ten centimetr hlíny nahoře a pod ním Sahara, ale je mokré do hloubky). Kdyby tak
chtěly ještě začít růst houby…
Jestli bylo to lanko Made in China…
Chichi Krakonoši, tys ale byl kvítko! 😀
Jinak já jsem přesvědčená, že výchovy by se neměly vůbec známkovat. Vždyť je to nesmyslné – každý má své nadání jinde. Nebo by se měly dávat známky za snahu, ne za výsledek. Ty roky šílenství, kdy se dalo propadnout t těláku, si pamatuju, když chodili do školy kluci. Oni problémy neměli, ale věděla jsem, že někteří jejich spolužáci ano. Velké. nabyla jsem dojmu, že tělocvikáři se chtěli svojí důležitostí vyrovnat třeba matice a češtině a vzali to prostě za úplně špatnej konec.
Přitom právě ve výchovách je obrovský prostor pro růst schopností dětí – schopností, o kterých třeba ani samy nevědí. jenže to by musel být učitel ne rozeřvanec na stupínku nebo s píšťalkou, ale partner, který pomáhá dítěti růst. jenže takových je moc málo.
A ještě ke známkování – když byl Marek na mezinárodní škole, tak tam se neznámkovalo – bylo slovní hodnocení, které se jen v závěru nějak schovalo do známky (rozmezí 1-7, 7 bylo nejlíp). Bylo to skvělé, ale pochopila jsem, proč to u nás „nejde“. Bylo to pracné a učitelé museli své děti znát a své hodnocení zdůvodnit.
Krakonoši, krásně se to čte a vzpomíná se při tom, i když jsem podstatně starší, než Ty. Piš furt pryč, mohu Ti důvěrně sdělit,že jako letitý posluchač Osudů na Vltavě si vzpomínám jen na docela málo autobiografií všech možných v mnoha oborech zasloužilých lidí, které by byly tak svěží, bohaté a věcné. A poezie v tom máš víc, než mnohý sepisovatel z profese.
Jo, a Dede, známky z výchov – v roce 1954 musel kamarád zároveň s poslednímu státnicemi na filozofické fakultě, obor odborná historie,dělat komisionální reparát z tělocviku. Byla to totiž v prváku jeho jediná trojka za celé studium, jinak měl u všech těch desítek zkoušek samé jedničky, a bránila mu získat červený diplom a s ním na tu dobu zajímavé jednorázové stipendium. Docentu kotrmelcovi se ho zželelo, protože mladík byl už tehdy hvězdou oboru, a vybral disciplíny, v nichž mohl dopadnout jakž takž. Doplnili to teoretickým pohovorem, ve kterém samozřejmě jako obrovský fanda fotbalu, hokeje, ploché dráhy a motorkového okruhu exceloval.
Výchovy, specielně tělocvik a hudební výchova, by měly být dobrovolné. Je otázka, jestli by potom na ně někdo chodil, viz účast ve volbách.
Krásně se to čte Krakonoši, neuvažujete o tom, že by jste to vydal knižně ?
Přidám svoji vzpomínku na první den v první třídě. Paní učitelka mě nechala v šatně. Je pravdou, že Michalka se snažila úsilovně narvat svoje botky do sáčku od přezůvek. Ale nešť, měla si nás spočítat. Dodnes si pamatuju tu beznaděj, jak bloudím po chodbách mě neznámé školy. Brečela jsem a zaslechla mě jiná paní učitelka. Obešla se mnou všechny první třídy. Až jsme tu pravou našly.
Od té doby mě paní učitelka nenáviděla a neměla ráda. Co jinám prošlo, mě nikdy. Nebylo týdne, abych nedostala poznámku do notýsku. Jak já si přála, aby se notýsek navždy ztratil ze světa.
Naštěstí jsme se přestěhovali a já nastoupila do 2.třídy do jiné školy. A ejhle od té doby byla Michalka vzorná žákyňka. Učitelé neměli se mnou problém. A to mě vydrželo až do maturity.
Míša z Plzně
Míšo, zapomenuté děti… Kubu paní učitelka zapomněla ve třídě. Děti vyšly on, on cosi ještě vzadu hledal a pančelka zamkla. Kuba spořádaně klepal na dveře, protože týden předtím ředitelka řvala na jiného žáka, že bušením ty dveře ničí, ale nic. Uslyšel na chodbě kroky. Napsal na papír „Pomoc! Jsem tu zamčený!“ a papír vyšoupl pode dveřmi ven. Co čert nechtěl, papír vyjel k nohám zástupkyně starosty, která přišla do školy cosi vyřídit. Nastal pořádný hukot, kdy se sháněly klíče, pančelka dostala zdupec, proč jí nechybí jedno děcko- byli v tělocvičně, pořád je měla před sebou, a Kuba byl v podstatě pochválen, že nezpanikařil a nesnažil se třeba vylézt oknem, a zdrbán, že se nemá courat.
Přiznávám, že jsem se doma po vylíčení situace jen strašně smála.
Krakonoši, fakt s emi to Tvoje povídání líbí čím dál víc a dostává se mi pod kůži…. (f)
Že nejde propadnout z tělocviku? Brácha z něj dělal na střední škole reparát.
to já díky ménu tělocvikářovi na střední,dokázala tomu salonnímu ze základky, že mne celou dobu nedocenil…hodila jsem medicimbalem 12 metrů-pokus sice neplatný, ale cíl dosažen-trefila jsem ho do nohy-přímo na nárt…on skákal po jedný noze a řval, můj nový tělocvikář se svíjel smíchy na parketách, přítomní, co viděli, řvali jako paviáni..já tam stála a dívala jsem se na něj-na zasaženého, jak nevíc přezíravě to šlo…
a hádejte,co jsme měla z tělocviku???? (chuckle)
A v kterém roce to bylo? A pětka mi nehrozila, kotrmelec dopředu i dozadu jsem zvládl vždy. 😀
Řekla bych tak na začátku devadesátých let.
No, nevím, ale tělocvikář, který dává dětem pětky, by si měl spíš preventivně dát pár facek. Nebo je opravdu možné, že existuje takové dítko školou povinné, které nezvládne ani ten kotrmelec?
Ne, šlo o to, že nebyl v těch dvou hodinách, kdy tělocvikář něco známkoval. Byl zrovna marod. Neměl známky, šel na reparát.
Ano! To si pamatuju u Andyho, když byl dlouho nemocnej… (fubar)
Až se dostanu ke studiu na průmyslovce… To bude přímo tělocvičná lahůdka. (rofl)