KRAKONOŠOVO VZPOMÍNÁNÍ (3): Život vesnický, život veselý

krakonoš_logoDětství a rané mládí (jsem ročník 1948) jsem prožil v éře raného budování socializmu, tedy v době, kdy se dohánělo a předhánělo a blbost kvetla někdy i krvavými květy.

 

 

Jenže nadarmo se neříká, že všechno zlé je pro něco dobré. Kolektivizace zemědělství nesporně zvýšila jeho produktivitu, takže na trhu se brzy začalo objevovat více potravin a jejich ceny klesaly. Také pro mnoho těch, kteří otročili u sedláků za mizernou almužnu se život zlepšil. Rodiče ovšem nebyli dělničtí kádři a ve světlých zítřcích se s nimi příliš nepočítalo.

Takže část anglického parku, který otec vytvořil z napodobeniny Boubínského pralesa, se brzy změnila v ohradu se slepicemi, kachnami a husou a vedle ohrady vyrostla králíkárna. Jídlo sice bylo, ale čím tu havěť krmit. Tatínek měl naštěstí v místech svého původního bydliště a blízkém okolí spoustu známých, takže vzali s maminkou na záda ruksaky, sedli na motorku a jeli.

Dostali potravu pro obě rodiny, ty dvě lidské i tu zvířecí a maminka se učila, jak se drůbež a králíci ošetřují, krmí a zpracovávají. Uměla sice hrát na klavír, společensky konverzovat, vyšívat a výborně vařit, ale rychle poznala, že v nových podmínkách to není to pravé ořechové; naštěstí byla zvídavá a držela se zásady, že čím víc se jeden naučí, tím snáz se životem protluče.

Prvorepubliková řevnická smetánka měla těžký život. Odmítla se smířit s nejstarším a vždy platným přírodním zákonem, totiž s tím, že kdo se nepřizpůsobí, zahyne a zmohla se jen na to, že občas zašla do cukrárny, nebo Grand hotelu, což byla za první republiky místní High Society restaurace a u kafíčka, nebo pivka s hořkostí vzpomínali na zlaté staré časy.

Dřívější společenská spodina, která dostala důstojnou a slušně placenou práci v místním Státním statku a nyní státní cihelně, jakož i dělníci v Královodvorských železárnách a mnoha pražských podnicích, kam se dalo velmi dobře dojíždět, protože vlakem to bylo na Smíchov slabou půlhodinku a vlaky jezdily pravidelně a často, (skoro jako dnes prázdninová pražská MHD), obecní honoraci neřešila; v obci bylo šest hospod, kde bylo veselo, a kšefty jely, protože žízeň je věčná a když je člověk spokojený, tak mu chutná nejen život, ale i jídlo a pití.

Postupně to skončilo tak, že Grand hotel skončil na úbytě, byl zavřen a obnovy se dočkal, ještě jako RaJ, až v polovině 70. let a pan lékárník a spol. začali chodit do bývalého hotelu Růžička u nádraží, kam chodil na pivko a viržinko každý čtvrtek i můj děda.

Společenský život v obci běžel i nadále. Baráčníci, (dříve Sokolové), tělovýchovná jednota Slavoj, (dříve aktivní Sokolové) – řadu let první liga v české házené, mistři světa v odbíjené. Divadelní ochotníci – spolek úspěšně přežíval až do poloviny 90. let, kdy byl ,,osvobozen“ od socialistického jha, což nepřežil, si troufl i na takové inscenace, jako je Hamlet.

Provozovali jediné přírodní, (lesní) divadlo v kraji a několik let jsem u nich později působil jako elektrikář, zvukař a osvětlovač v jedné osobě, při čemž jsem jezdil po montážích, takže na zkoušky jsem si občas odskakoval z dost značných dálav, jeden čas až z Čiernej nad Tisou, ale to už jsme trochu moc daleko. Pak tu byli dobrovolní hasiči.

Nuda rozhodně nebyla, v zimě byly v Lidovém domě plesy a taneční čaje a v obci působily tři ,,univerzální“ (složením primárně dechovka, doplněná o přenosný elektrický klavír a pár dalších věcí) kapely, které dokázaly zahrát úplně všechno. Na to, že obec měla něco málo přes dva tisíce obyvatel, to bylo poměrně slušné.

Kolektivizaci zemědělství přežili dva sedláci. Ten jeden se zachránil tím, že jeho manželka vstoupila do KSČ a polnosti odevzdal statku, takže mu byl ponechán koňský potah s valníkem a záhumenek, který mu stačil k tomu, aby on a jeho rodina byli prakticky soběstační.

Když nebyla práce na poli, vozil obyvatelům obce uhlí, dříví, stavební materiály, prostě to fungovalo tak, že mu v hospodě potřebný klient řekl: Venco, potřebuji to a to, kdy to půjde? Jo, zítra odpoledne, ve stavebninách řekneš, že je to pro mne, mám to zaplacené. Fungovalo to perfektně. Bez počítačů, úředníků a DPH!

Ten druhý, vzal na kolektivizátory bič a poštval na ně psa. Dostal dva roky natvrdo, protože si předem obstaral prozíravě od známého doktora papír, že není zcela svéprávný, což doložil vysvědčením z nedokončené základní školy. Když se ho po návratu ptali, jaké to bylo, prohlásil jen suše: Dobrý. Jídla dost, práce málo a vrátil se na kozlík svého povozu. Statek mu nechali, políčko přepsali na záhumenek a jeho dcera, když se jí v deváté třídě, v r. 1963 ptali, kam půjde pracovat, řekla jen: Domů tam je práce dost a dost.

Já jsem trávil dětství hlavně na zahradě, kde se stále něco dělo. Kvetly kytky, lítali motýli, včelky, (brzy jsem zjistil, že píchají) a mnoho jiných hmyzíků, kteří nepíchali a které jsem se od čmeláků, včel a vos naučil rychle rozeznávat. Na hromadě písku, která byla u domu pro zušlechťování zahradních pěšinek, nebo kdyby bylo třeba něco zazdít, jsem stavěl divoké horské krajiny, protkané železnicemi; otec málem nerozdýchal, když si jednoho dne došel pro písek a zjistil, že hromada je na dvě půlky, které spojuje dokonale provedená kopie Ždákovského mostu.

Učinil jsem totiž klíčový objev a sice ten, že sypká hmota, pokud je rozmíchána se správným množstvím vody, získá po vyschnutí tvrdost betonu, podmínkou je, aby písek byl dostatečně hlinitý a ten náš byl. Pracnou stavbu lešení jsem obešel tím, že jsem vyzdil kompaktní blok a po jeho částečném zatvrdnutí jsem nepotřebný materiál odškrábal.

Drželo to až do první bouřky a nezbořil to ani Rolf, když to prozkoumával. Otec nelenil a pozval kolegy z kanceláře, aby se šli podívat, co jeho synátor v pěti letech věku stvořil. Následky se dostavily brzy, kdykoli jsem pak přišel k otci do kanceláře na návštěvu, jeho kolegové se mnou jednali, jako se sobě rovným, nikdo ve mně neviděl předškoláka.

Železnice mne fascinovala od dětství. Bydleli jsme hned pod nádražím a zadní plot zahrady končil na patě náspu trati. Vlaky jezdily často, trať, tehdy 17a, dnes 171, patřila k nejfrekventovanějším v republice v těsném závěsu za tratí Praha – Kolín. Výběr lokomotiv a vagonů, na které jsem se z od babičky z okna kuchyně díval, byl obrovský, od těžkopádných manipulačních vlaků, po obrovské Němky a Štokry s těžkotonážními soupravami, které přiváděly k šílenství řidiče aut.

Když se takovýto vlak rozhodl, že si ve stanici ,,odpočine“, spolehlivě zablokoval závory a řidiči měli na výběr: Buď čekat, leckdy i hodinu, nebo vzít to objížďkou po rozbité a rozbahněné polní cestě, které vedla pod úzkým propustkem, takže byla použitelná jen pro osobní auta, nebo objížďkou přes Mníšek, či Karlštejn.

Vrcholem krásy pak byly rychlíky, tahané elegantními Šlechtičnami, či Albatrosy, občas pár motorových rychlíků na Šumavu, ve složení jedno, nebo více tažných vozidel M 262, (kredenc, nebo loďák) a Balmy, dnes Bix, jako vlečné vozy. Osobní dopravu obstarávaly Rybáky, tahané Ušatými 464 z depa Klatovy, později modrými Papoušky řady 477. (Parní trakce u nás skončila s koncem 60. let a v r. 1971 byly nataženy troleje.)

Největším zážitkem ale byl noční provoz. Začalo to skřípáním brzd, když přijel vlak od Berouna, potom byl slyšet jen kvikot turbinky osvětlení, někdy doplněný odfrkáváním pojistných ventilů a dusavý puls kompresoru, který evokoval představu, že lokomotiva je živý organismus, neb má srdce.

Pak se ozvala píšťalka výpravčího, ve tmě neviditelný černý kolos poprvé blafl a k nebi vyletěl nádherný ohňostroj jisker. A znovu a znovu s pomalu se zvyšující frekvencí. Pak už se objevila osvětlená okna vagonů, potom projela dvě červená koncová světla. (Každý správný ajznboňák vám dá někdy hádanku: Co je na vlaku nejdůležitější? Správná odpověď je: Konec. Protože pokud vlak nemá konec, znamená to, že ho kus někde zůstal a je zaděláno na malér.) A potom se vlády nad nádražím znovu ujala noc – než přijel další vlak.

Aktualizováno: 8.7.2014 — 17:50

52 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Moc ráda si čtu či poslouchám vyprávění o životě druhých. Kupodivu tam vždycky nacházíme styčné body. Je to doba kterou jsme prožívali společně s druhými i když jsme je neznali a nikdy nepotkali. S lidmi v této nové zemi tohle nenacházím a to jsem tu žila daleko déle než v Čechách.
    Krakonoši, stejně jako ostatní čtenáři se těším na další díly. Krásně se to čte! (y)

  2. Krakonoši, vaše vzpomínky jsou velice čtivé – já mám vůbec ráda životopisy, určitě raději sáhnu po čtivu o skutečném člověku než po sci-fi 🙂 , takže vaše články si opravdu užívám. A nepochybuji o tom, že dříve či později si je se zájmem přečte i Vaše vnučka.
    Těším se na pokračování!

  3. Krásně se to čte. Řevnice znám a docela si to umím představit.
    Všeim milovníkům páry doporučuju návštěvu lokomotivního muzea v Lužné.
    Taky pamatuju páru, hlavně ty obrovský kola a táhla, když se to valilo kolem mne, pára syčela… My jsme vlakem jezdili každý týden do Řevničova do chaty. Tam je nádraží – jak už to tak někdy bývá – asi čtyři kilometry od obce, takže z nádraží to byla ještě hodina pěšky. A to se tam ze začátku jezdilo v (pracovní) sobotu odpoledne…

    1. Na trati Kladno – Lužná a Lužná – Žatec jsem v r. 1967 montoval telefonní zařízení – Selektory T-53a. Také na to dojde.

  4. Jede, jede mašinka, mašinka, kouří se jí z komínka, komínka hůůůů. Které dítě by nemělo rádo mašinky? A pro kolik dětí jsou mašinky a kolejky stale radostným a vytouženým vánočním dárkem (byly i u nás).

    Když jsme v těch padesátých letech chodili z chaty na vlak do Mokropes (nebo Všenor), my děti jsme s napětím čekaly, co přijede. Jestli stará parní lokomotiva a obyčejné vagóny, nebo moderní „patrák“. Při příjezdu patráku jsme jásaly a snažily se procpat nahoru, odkud se krásně koukalo na krajinu. Ale také se mi nějak vybavilo, že v letní sezóně, když byly ve vlaku návaly jezdily „dobytčáky“, které do sebe pobraly (napěchovaly) mnohem více lidí. Měli uprostřed otevřený střed a byla tam jen tyč nic víc. Jenže si teď nejsem úplně jistá, jestli to tak fakt bylo a ani si nevybavuji, kudy se do nich nastupovalo. Já vím, tyhle dobytčáky jsou většinou spojené s válkou a transporty, ale já mám fakt pocit, že jsme v nich z chaty do Prahy také jezdili a dokonce se s bratrem občas protlačili až k té tyči a stáli u ní celou cestu do Prahy – nikdo v létě dveře nezatahoval. Krakonoši (nebo někdo jiný), pamatujete se na ně?

    A jak níže píše JanaBa, také se pamatuji na noční přejezdy na české hranici s Německem. Ale i na noční nádraží v Norimberku, kde se připojovaly vagóny, nebo přeřazovala celá souprava. Ano noční nádraží, ať už kdekoliv mají zcela jinou atmosféru, než za dne (tedy tenkrát ano, už je to snad 20 let, co jsem vlakem jela naposledy).

    Další moc hezké počtení Krakonoši, jste teprve malý chlapec a než dojde na současnost a na vaší velkou lásku ještě nás čeká doufám hodně dílů – tak se mám na co těšit.

    1. Dobytčáky pamazuji, ČSD jimi občas řešily víkendové návaly. A skutečně to v nich vypadalo tak, jak popisujete.

    2. Maričko, já si pamatuju parní lokomotivy a vagóny, které měly mezi sedákem a opěradlem kus vynechanej – byl tam ten umakart, či co to bylo. A stávali jsme u oteřeného okna a naši nás napomínali, ať si dáváme pozor na jiskry a na saze.
      Taky jsem milovala ta veliká táhla na kolech, to supění a syčení a sílu, s kterou se mašina rozjížděla.
      A pak ještě motoráček s dřevěnými sedadly, který jsme jezdili z Jilemnice do Poniklé – pamatuju, jak jsem na těch tvrdých sedadlech usínala, protože Krakonoš, (vlak z Prahy) odjížděl až kolem páté a do hor jsme se dostali až kolem půl desáté večer. A pak ještě šlapat sedm kilometrů od Jizery nahoru do kopců… 🙂

    3. Milá Maričko, je docela možné že znáš mého manžela. Jeho rodina měla v Mokropsech pronajatou chatu. Jednou ještě coby kluk tam byl manžel sám a zrovna měl svátek. I rozhodl se, že si upeče bábovku. A aby to překvapení sama sebe bylo dokonalé tak ani jednou těsto neochutnal. Překvapení to tedy bylo a to velké. Místo cukru si tam dal sůl. To strašné zklamání mu vydrželo po celý život. 🙁 Alespoň to tak vypadalo když tu příhodu vyprávěl. :

  5. Vlaky z detstvi- ach jo – krasne vzpominky. Udolim u chaty jezdil minivlacek na trase Prostejov, Pteni, Konice. Jeden jel dost pozde, uz za tmy, s parni lokomotivou. Dva tri vagony. A chrlil ohen a jiskry – tak se mi to jako ditku zdalo. Tisice hvezdicek a svetlusek na nocni obloze.

    A pak mam jeste dotaz. Pamtuju, ze u zeleznicni tatich rostly preslicky – nejvic, co jsem jich videla, bylo prave u trati – proc to?

    1. Pamtuju, ze u zeleznicni tatich“ – pardon – za preklepy. To je tim, ze pisu a jsem na telefonu a cekam na odpoved… A ze jsem roztekana.

      1. Nejbližší okolí železničních tratí bylo za dob parní trakce rájem botaniků. svinstvo, které se vyhrabalo z kolejiště při opravách bylo prohnojené vyjetým olejem, popelem, sazemi a odpadem z vlakových WC, takže bylo velmi úrodné. A přesličky byly to nejmenší, začátkem srpna, když kolem tratí rozkvetly pupalky, to byla pastva pro oči.

        1. Z dnešního povídání mám čím dál tím větší chuť se aspoň jednou svézt vlakem taženým parní lokotkou…

          1. Je to něco úplně jiného, než Pindolíno, nebo Leoexpres. A něco naprosto super je,svézt se přímo na té parní lokomotivě, jak se říká, v kuchyni. To je terminus technicus pro vnitřek té budky, která je vlastně obestavěna kolem zadku kotle, pod nímž je ohniště, čili pec a za ní tendr.Strojvedoucí polo sedí a polo stojí na pravo vedle toho zadku kotle, dopředu kouká skrz okénko na trať a návěstidla a chod soupravy řídí regulátorem a brzdičem. Na druhé straně je topič, ten musí hlídat ohniště, tlak páry a stav vody v kotli a přikládat a to tak, aby výkon ohniště odpovídal spádovým poměrům, rychlosti jízdy a zátěži, což je dost věda.

            1. To musí bejt bomba! Určitě by mi v tu chvíli lezly do hlavy Pohádky o mašinkách. (h)

              1. Je. Jezdil jsem s elektrikami, výkon úplně někde jinde, (do kopce, kde pára dala max. 30 jela elektrika se stejnou zátěží v pohodě 120 a jen ručičky budíků, vylezlé do oranžového pole dávaly tušit, kolik práce stroj odvádí), ale už to jaksi nebylo ono.

            2. Parním vláčkem jsem sice jela, ale tohle musí být úplně jiná káva. Krakonoši, píšeš čím dál líp.

              1. Je. Strojvedoucí je sice jednou nohou v hrobě a druhou v kriminále, ale ten pocit, když se s osmisettunovým rychlíkem řítíte stošedesát nádhernou krajinou, je naprosto jedinečný. Ani Takový Bugatti Veyron na to nemá.

  6. Nádherné povídání. Jseš čím dál lepší a lepší!
    Ve vláčcích se tolik nevyznám, ale dostala mě stavba mostu.
    Bylo nebylo, na chatě se zjevila prosívka. Prvně jsem z ní podobným způsobem stavěla já, pak si v ní hrabala moje psice (a vytvořila tam skutečnou noru, do které se vlezla celá a ještě se tam mohla otočit) a nakonec jsem jí já do té nory propadla, čímž skončilo prosívkové budování. Protože na to, aby tam Riki vyhrabala druhou noru, se ta prosívka už nikdy dostatečně nesesedla – a já jsem už z pískových hradů tehdy vyrostla.

    Jo, OTík chlubík: moje Ilja, aneb povídání o tom, kterak švarný jinoch nezabil draka a nezískal princeznu, se v CKČ umístila na publikovatelné pozici a bude v Mlokovi.

    1. Blahopřeju! Čím víc Mloků, tím líp! (inlove)

      A dračí téma mi je blízké (chuckle)

      1. Pozdravuj Brandy! (chuckle)
        (Ale nevopisovala jsem… ani jedna jsme nevopisovaly…)
        (Když vony jsou ty zvířátka tak vděčný na psaní…)
        No, jsem dost napnutá, kolikátá Ilja je…

  7. Krásné povídání… i o těch vlacích. My teď máme zahradu taky končící těsně pod náspem. Ale ty parní mašinky tu jezdí už jen velmi málo, jen při nějakých extra akcích. Tuhle tu jeden den projížděla právě Šlechtična. Opravdu velmi impozantní mašina, s tím dusáním, oddechováním a odfukováním. Jinak je to tu samý běžný vlak, teď tu nově začaly jezdit Railjety, tak je zas chvilku něco nového.
    Těším se na další povídání, moc.

  8. Deti, načisto OT :

    Keď Nemci vyhrávali 5:0 nad Brazíliou, tak som úspešne zaspala. Keď som sa ráno dozvedela, že to skončilo 7:1 pre Nemecko, tak som skoro lapila infarkt 🙂

    Teraz Vás prosím, držte palčeky Neederlanden.

    Viete, čo to pre mňa muselo byť za indiánske mučenie,
    keď v semifinále sa stretli Slovensko a Holandsko ???

    Zo svetových tímov ja milujem Holandsko, z klubových tímov Ajax Amsterdam a Schalke 04.

    A ak mi položíte nemiestnu otázku, prečo nefandím žiadnemu slovenskému tímu – pretože sú to samí šumaři 🙂

    1. A kdy vlastně máme držet palce? 🙂 Obávám se, že z toho všeho fotbalu vím jen to, že Němci porazili Brazílii (chuckle) To bylo opravdu všude, té informaci se nedalo uniknout 😛

  9. U nového Jičína byla dnes zastřelena fena šakala; myslivec myslel, že střílí na lišku. A protože šakali žijí zásadně v páru, bude se tam někde toulat její partner.

    1. Hm, tak to teď budou hledat i toho druhého z páru, aby ho „milosrdně“ zastřelili taky. Co tu mají co dělat šakali, že? :S

      1. Správná otázka. odpověď zní: Totéž, co králíci a velbloudi v Austrálii. Tady nejsou původní a nemají přirozené nepřátele, takže pokud se tu uchytí, brzy se přemnoží a začnou likvidovat původní druhy a navíc by mohli fungovat jako rezervoáry vztekliny a vzhledem k velikosti by v případě nákazy představovali velmi vážnou hrozbu.

    1. Mašinky (inlove) … taky mám ráda.
      Když jsem byla malá, sice jsme nebydleli u nádraží, ale blízko přejezdu, takže jsem slýchala jejich zvuky a kolébaly mě do spaní. A víte, co říkaly vlaky, kterými jsem jako dítě jezdívala? Na Valachy, na Valachy, na Valachy… stále rychleji… a za tmy létaly jiskry…

        1. na cukr na kafe- to říkaly tkalcovské stavy. Promiň, Dede, že se do toho pletu.

          O.T. kvetou Ti denivky? Nevím, zda jsem Ti poslala vínovou ?

          1. Na jo, máš pravdu! To by byla ale malinká mašinka (chuckle)

            Ano, hlásím, že denivky kvetou a příšera je ještě nezničila!
            (inlove)

            Zato dnes rozkousala opěrnej žebříček ke klematisu. kdy z toho vyroste???)

  10. Krakonoši, dnes se mi nejvíc líbila ta část o vlacích – i já jsem z líhně železničářské, „na vláčky“ jsem chodila odmala nejen koukat, ale samozřejmě jsme s nimi všude jezdili. A taťka znal každou lokomotivu, vagóny… všechny ty názvy, které používáš, znám. Nejvíc jsem milovala Albatrosy!
    Můj bratranec „mašinky“ taky miloval a zůstal u nich celý profesionální život, Andy a můj synovec taky pokračují v tradici. Zkrátka, naprosto tě chápu:))
    A ten tvůj popis nočního nádraží… to je čistá poezie (inlove)

    1. Ano Dede, je to čistá poezie. Vyvolalo to ve mně vzpomínku na přejezd české hranice po dvacetidvou letech emigrace.
      Ležela jsem v polospánku připažená v použitém (před chvílí ho opustil průvodčí), špinavém lůžku Balkánského expresu. Svítalo a z klimbání mne probudilo dlouho neslyšené cinknutí kovu do kolejnice, tlumená čeština, znovu ciknutí, Franto bacha, za chvíli je tu šestka. Šestka dosupěla, šum hlasů, písknutí výpravčího, vrzání vlaku a kolem okna se míhají takové ty nádražní keře, které rostou snad jen okolo tratí.
      Byla jsem zase doma a jako první mne přivítala ta zvláštní atmosféra pohraničního nádraží. Zapomenuté zvuky, vůně. Byl to podivný pocit. Byla jsem ráda, že jsem přijela za svítání, pak už to bylo jiné.

      1. My jsme hodně cestovali v noci lehátkovými vagony – a já byla zvyklá se v noci ve stanicích připrobudit a snažila jsem se z kvákání staničního rozhlasu poznat, kde jsme. No, moc často se mi nevedlo – těm rozhlasům bylo jen málokdy opravdu rozumět 🙂 Byly to zvláštní chvíle a po přečtení tvého příspěvku se mi vybavily…

        1. Jojo, elektronkové zesilovače Z 72 R, výkon 75 W, dvě triody RD 27 AS jako koncový stupeň s transformátorovou vazbou a anodové napětí 600 V DC… pamatuji a znám. A kvákalo to proto, že přenosová charakteristika byla zbytečně širokopásmová, jejich následovníci už přenášeli frekvence teprve od 300 Hz výš a tím se srozumitelnost silně zlepšila.

          1. Tak teď jste mě ale naprosto dostal! Jsem z oboru, ale o něčem takovém jsem neslyšel! Že by ještě někdy před 50 – 60 lety mohly být v zesilovači relativně malého výkonu triody? To bylo něco z 1. republiky nebo z protektorátu? Půl života s elektronkami, ale něco takového, to zírám…
            Jestli tomu odpovídaly i další komponenty (mikrofony?), tak se té kvalitě nedivím.

            1. RD 27 AS jsou k sehnání ještě dnes a stále se vyrábějí, ovšem za úplně jinou cenu, než tehdy. Byly to přímožhavené výkonové triody a byly tři. Jedna jako budič budicího trafa a druhé dvě jako klasický AB koncový stupeň. Výstupní trafo mělo výstup 1,55 V a 100 V a další pomocné vinutí pro zavedení zpětné vazby. Elektronky byly žhavené trvale a anodové napětí se zapínalo jen po dobu hovoru. Celé to byl stojan 2,4 m vysoký a půl metru široký, patřila k tomu i sada ovládacích relé, některé měly rtuťové kontakty, tzv. rtuťová prasátka Další výbavou byl zesilovač 10 W pro tzv. zpětný rozhlas, což byl jakýsi hlasitý telefon do spešl skříněk v kolejišti. Reproduktory těchto skříněk sloužily zároveň jako mikrofony, provoz byl simplexní, řízený výpravčím. Dalším typem pak byla tranzistorová VRU s výkonem 5 x 100 W a po ní RU-85 s výkonem až 10 x 100 W.

              1. A nejlepším mikrofonem, který jsem kdy pro železniční rozhlasové zařízení měl v ruce, byla — OBYČEJNÁ SLUCHÁTKOVÁ VLOŽKA Z MB TELEFONU 2 x 100 ohm.

                1. Aha, tak tím se to vlastně všechno vysvětluje 🙂
                  Akorát ještě, smím-li se zeptat, která firma tohle vyprodukovala? Budit koncové triody (do mřížkového proudu asi?) elektronkou stejného výkonu, to připomíná vysilačnické manýry. Akorát si někdo nevšiml, že to není 75 kW, ale jenom 75 W 🙂
                  Promiňte (hlavně ostatní čtenáři), že jsem trochu moc odbočil. Ale fakt mě to vzalo.

                  1. Generálním dodavatelem sdělovačiny a zabezpečovačiny pro ČSD byla původně firma Elektrosignal praha, (ESP),, později AŽD. Telefonní ústředny, (USTD 5/41, později UTU – čtvercové volič systému Siemens, mechanicky shodné s P-51 ale elektricky mnohem lepší zapojení), vyráběla Tesla Karlín. A koncem 50. let měly ČSD plně automatickou meziměstskou telefonní síť, schopnou automaticky sestavit spojení z Čiernej nad Tisou do Chebu postupným tranzitem do max. 22 sekund, přičemž trasa se sestavovala až osmi různými cestami přes max. osm libovolných tranzitních bodů, vybraných automaticky podle momentálního zatížení meziměstských okruhů. Stačilo v Čiernej zvednout telefon, vytočit, tuším 997, chvilku počkat na fonickou hlásku Cheb….Cheb….Cheb a dovytočit číslo účastníka. Srozumitelnost perfektní, útlum max. 10 dB a vše zcela zdarma.

    2. Ano, to noční nádraží! (Ovšem s párou.)

      Jeden můj bývalý kolega, mimo jiné velký železniční modelář, ten když přijel do Pardubic, ubytoval se zásadně v tom velkém hotelu na nádraží.
      „Máme tam ještě volný pokoj na straně od trati, jistě chcete v noci klid.“
      „Ale ne! Naopak, já chci pokoj u kolejí, abych něco slyšel!“

      1. SIRIUS..a dole bylo kino…ubytovávala jsem tam rozhodčí a taky vybírala pokoje s okny do kolejiště…. (chuckle)

  11. Člověk by jen tiše seděl, díval se na Tebe a poslouchal a poslouchal…a byl by zklamaný,že jsi přestal vypravovat…. (hug)

    1. Sharko, já se sem přilípnu, jo? Protože to, co jsi napsala, přesně vystihlo můj pocit 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN