ROZHLEDNÍK: Platím, platíš, platíme (6) – inkaso

logo_rozhledníkVětšina z vás má účet. Můžete z něj platit tzv. úhradou, o tom jsem psala v 1. díle, nebo taky inkasem. Zatímco k úhradě dáváte příkaz vy, v případě inkasa jste pasivní stranou, jste tím, kdo je inkasován – příkaz dal někdo jiný a z vašeho účtu si bere peníze. Jak je to možné? Pokud není něco velmi špatně, tak proto, že jste mu to dovolili.

 

 

Přemýšlejte – jak platíte obědy dětem ve školce? Jak platíte za kabelovku? A máte SIPO? Jestli jste na některou otázku odpověděli kladně, tak platíte inkasem. Samozřejmě nechcete, aby vás inkasoval každý. Nejdříve si proto tenhle způsob placení s příjemcem domluvíte a dát mu souhlas k tomu, aby posílal Vaší bance žádosti o peníze z vašeho účtu (ten souhlas se někdy označuje jako „mandát“).

To ale k provádění inkasa nestačí, vaše banka musí vědět, že fakt smí z vašeho účtu peníze poslat pryč bez toho, abyste každý jednotlivý případ schválili. Proto požaduje, abyste přímo jí dali souhlas k tomu, že to tak chcete. Souhlas (svolení, přivolení) s inkasem je písemný, může být i v elektronické formě a ještě se k němu vrátíme. Časem se zjistilo, že ani to nestačí; staly se případy, kdy řádným a schváleným inkasem někdo z účtu vybral nehorázné částky.

Proto v roce 2009 zákon o platebním styku zavedl, že už provedené inkaso (peníze odečtené z vašeho účtu) můžete odvolat. To ovšem platí pouze tehdy, pokud Váš souhlas s inkasem nezněl na přesně specifikovanou částku inkasa (třeba 3 560 Kč) a výše skutečně zinkasované platby přesáhla částku, kterou jste mohl rozumně očekávat.

Když to řeknu srozumitelně: obvykle platíte školce pár stovek a přišlo inkaso na milion. Vaše banka nebude úplně ráda, když ji o odvolání inkasa požádáte (v první fázi to platí ze svého), ale pokud se přesvědčí, že je to oprávněné, peníze vám vrátí na účet. Důsledkem odvolané platby ovšem je, že váš dluh vůči příjemci dál existuje, což bude mít pravděpodobně nějaké následky.

Jako ochranu před neočekávaně vysokým inkasem proto většina bank v ČR požaduje, aby si klient-plátce stanovil limit inkasa. Limit vás chrání před případy, že ve školce budou za obědy pro vašeho potomka chtít ten milion (omlouvám se všem školkám, fakt to nemyslím vážně). Bohužel ne všechny banky se takhle chovají i v případě starých inkas (kdo by řešil něco, co funguje už deset let, že), případně tam něco nastaví samy – třeba 999 999. To sice není přímo ten milion, ale nejspíš by vám to taky nevyhovovalo.

Jak už to bývá, i limit pro inkaso má svoje háčky. Pokud si pečlivě propočtete, kolik chcete platit, a držíte se přitom hodně při zemi (3 560 Kč), může se stát, že přijde žádost o inkaso a částka je vyšší (3 561 Kč). A vaše banka ji odmítne – nepovolili jste jí přece platit tak moc. A zase není zaplaceno…

Speciálním druhem inkasa je tzv. SIPO (Sdružené inkaso plateb obyvatelstva). SIPO se používá pro různé platby za provoz domácnosti – za elektřinu, plyn, poplatky za televizi a rozhlas… Jeho výhodou je to, že platíte všechno jednou částkou (viz poplatky za odchozí platby). Pokud chcete platit tímto způsobem, požádejte si nejdřív na poště o přidělení tzv. spojovacího čísla SIPO (číslo je vázáno na osobu, nikoliv na místo bydliště, takže pokud se přestěhujete, spojovací číslo vám zůstane).

Tohle číslo pak nahlásíte své bance, vyplníte souhlas s inkasem a ona zařídí zbytek. Technicky je to poměrně složitá záležitost (spousta lidí platí jednou částkou, kterou pošťáci musí rozdělit na platby za elektřinu, vodu, plyn, popelnice… ty posčítat a poslat jednou částkou elektrárnám, vodárnám, plynářům atd., přičemž se nesmí ztratit údaj o tom, kdo má placeno a komu je třeba zavřít kohoutek).

 

Na závěr to důležité: aby vám nové inkaso fungovalo, je třeba pořádně vyplnit formulář schválení pro vaši banku, ať už papírový nebo elektronický. Mezi nutné informace, které musíte své bance předat, patří:

  • vaše číslo účtu (odsud budou peníze odečteny)
  • číslo účtu příjemce – toho, komu povolujete z vašeho účtu peníze brát
  • limit, t. j. maximální částku, kterou smí tenhle příjemce od vás chtít (limity bývají různé – jednorázové, měsíční – zeptejte se)
  • podpis podle podpisového vzoru, pokud dáváte příkaz na papíru.

Pokud už inkasem platíte, zkontrolujte si, jak máte nastavené limity!

 

A už se chystá novinka – úplně jiné inkaso v eurech.

 

 

 

Aktualizováno: 30.9.2013 — 21:45

27 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Díky zano za rozhledník. jó SIPO, to se nás už natrápilo. Co jsme se přestěhovali tak jeden problém na druhý (věčně někde něco haprovalo – zřejmě chyba byla na naší straně). Takže teď nám sice chodí lísteček SIPA, ale placeno je příkazem, ne inkasem.

    A to nemluvím o té příšerné anabázi, kterou musela postoupit mamka po taťkově odchodu za Duhu. Na poště ji baba napsala špatný datum při přepisu televize, takže ji došel nedoplatek za tři roky zpátky – samozřejemě na SIPU. A co teď s tím – jednou ji poštmistrová řekla neplatit, pak zas platit, pak zas neplatit – tím jí vznikali dluhy u ostatních společností a chudinka byla z toho pěkně na nervy – trvalo to čtyři měsíce, než se to dalo všecko do pořádku.

  2. Zano, perfektní a instruktivní jako vždycky. Ále když já jsem ten zabudnutej Sláv, co chodí se sipenkou k šaltru na poště a ještě si medí, že je to v poho.

  3. rád si vše řídím sám, tak povolení k inkasu mám minimum a na SIPO jen televizní a rozhlasové poplatky, jinak nic. Ale pro mne pokrok v bankovnictví nastal s elektronickým bankovnictvím. Dnes vše řeším za svého počítače a kdybych musel vypsat papírový příkaz, stejně mi jej nevezmou kvůli neshodě podpisu, kdy originál, co mají naskenovaný, jsempodepsal již před drahnou dobou 😀

  4. Zano, já jsme to dneska přelouskala- a dokonce pochopila, byť jsem něco, čemu můj muž poměrně laskavě říká „administrativní anarchista“. Proto ovšem má na starosti papíry a správu účtu on 🙂

  5. Moc vám všem děkuju, kdo jste to dneska dokázali přečíst. Mám pokračování, ale to už asi půjde do stoupy…

    1. SIPO je obecně ďábelská věc 🙂
      Už mnohokrát jsem někomu vysvětlovala jak to funguje, proč to funguje, proč nejde to co chtějí, pořád je málo osvěty 🙂 Sipo, nájem, účet, platba … všecko jedno, všecko marno
      🙂

      1. Souhlas 😀 – je to praktický, ale strašně obtížně pochopitelný (a to technický pozadí je teprve věc).

        1. No, ono se to hodně zlepšilo, teď už se dost podobá smlouvě 🙂 a nezaloží ti nový SIPO účet každý podnik, do kterého strčíš nos 🙂
          A (teď budu možná psát trochu turecky) od doby, kdy nám jsou schopni předat během šesti dnů proběhlé platby, místo „vyčleněných dluhů“, starých dva měsíce, se s ním dá i pracovat (a účtovat)
          Hodně se zlepšilo
          🙂

    2. Do stoupy to ještě nedávej, spíš do archivu a nebo rozešli tomu kdo bude mít zájem- a to já budu.

    3. Tam ho určitě nedávej, ráda si to přečtu (h) … i s tímhle článkem, dneska se bohužel pořád nějak nedokáži dostat přes první odstavec a není to tím, že by to bylo špatně napsané…. 🙁 .

      Loni jsem naslibovala nějaké rozhledníky o fyzice, tak to vypadá, že se taky nebudu muset snažit … a já bych si k těm tématům tolik potřebovala promyslet populární výklad… 🙁 .

  6. Neodklepávám vůbec rychle, ale stalo se. Těchnika mě klepla přes prsty. Tož znova.

    Díky Zano za upozornění. Léta platím SIPem všechno možné. A vůbec jsem neměla tucha, že bych měla znát, či přímo určit výši limitu. Hned zítra to letím napravit.
    Doufám a těším se, že to není poslední rada od Tebe.

  7. Zano – kuk (wave) Nevím jak bude v Jizerkách v řijnu až dorazíte, ale teď je tu parádně. Jasno, rána mrazivá, odpoledne slunná (ale teplota nicmoc). Buky se začínají přebarvovat do měděna, houby pomalu končí (ale bramboračka bublá na kamnech). Jen vichr je dneska nějak mocný… veliký květináč se žlutou listopadkou se neustále kutálí po zahradě – musela jsem ji zachránit v závětří, kde ale zase nedělá „parádu“
    Právě jsme dorazili z lesa (nod)

    1. Hmmm, vnadíš, viď? Ale tenhle týden to asi nezvládneme, minulý víkend jsem už od středy nebyla doma, synek měl svátek (o hromadách špinavého prádla nemluvě, to bych vydržela).

  8. Zano, kdybych byla v Česku, tvoje vysvětlení a rady by se mi určitě skvěle hodily, umíš to srozumitelně podat. My máme většinu našich pravidelných plateb automaticky odepisovány z jednoho hlavního účtu. Musíme tam ale mít dostatečný základ. Tahle banka nám vždy koncem měsíce, pár dnů před jejich vyplacení pošle seznam, kolik a za co bude ten který den z účtu strženo, abychom se nejen mohli přesvědčit, že tam není nic co nemá, ale abychom měli i možnost v případě nutnosti, včas doplnit případné chybějící finance. Protože za jejich dočasné „založení“ by si napočítali pěkně mastnou pokutu.

    1. Takhle už jedu hodně dlouho, prakticky od poloviny 90. let. Pravidelné platby, t. j. plyn a elektřina, inkasem, konstantní částky, (rozhlas, TV, bydlení) trvalým příkazem. Za bydlení máme každoročně přeplatky, za plyn také a na vyúčtování elektřiny příští rok se docela těším, protože elektroměr od března stojí.

      1. A komunikaci s bankou řeším přes internet, přepážka k dispozici u mne doma, 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Transakce v rámci banky provedeny okamžitě po zadání a bankovní poplatky veškeré žádné. Za komplexní cestovní pojištění platím 35 Kč měsíčně; vzhledem k tomu, že vyjíždím pravidelně a často, je to pohodlné a cena přijatelná.

      2. Krakonoši, tady je hodně zajímavý způsob placení elektřiny (dopustím se zde trošky rozhledníku 🙂 ) – vždy kolem 25. každého měsíce mi přijde SMS, abych odpověděl stavem elektroměru. Pak mi za to prostě přijde faktura, na kterou mám nastavené inkaso – zaplatí se vždy akorát tolik, na kolik ta faktura je (můžu si stanovit limit, přes který už bych to musel zaplatit ručně). Jednou jsem omylem odeslal špatně stav elektroměru, místo 144440 jsem napsal 1444440, načež mi to nezafakturovali, ale přišla mi SMS, že moje spotřeba je výrazně jiná, než obvykle a jestli to nechci opravit, tak jsem to opravil 🙂

        Jinak za elektřinu se tady platí taky za proud a infrastrukturu zvlášť a kWh stojí různě – podle toho, jaká je aktuální cena na trhu, a ta dost kolísá (v zimě bývá největší).

        1. Jee, to mi připomnělo, jak jsem jednou měla pocit, že už jsme nějak dlouho neplatili za vodu. Mívám ve věcech guláš, to není nic neobvyklého. Tak jsme vyfotili vodoměr a mejlem ho poslali do zdejšího vaku. Paní se sice ohradila, že odečty budou až za čtrnáct dní, ale fakturu jsme dostali 😀 papírovou 😉

        2. U nás to funguje tak, že dodavatel, podle průměrného ročního odběru za proběhlý ,,fiskální“ rok vypočítá zálohu a elektroměry se odečítají jednou ročně, což provádí outsorcingová firma.Výsledkem je pak přeplatek, kdy se jedna záloha neinkasuje, nebo nedoplatek, který si dodavatel strhne spolu s další zálohou. A ceny elektřiny pro drobné odběry se sjednávají minimálně na rok, pokud neuděláš pitomost a nenecháš si ,,výhodnou“ cenu fixovat na delší období, (aneb nechci slevu zadarmo).

          1. U mne to teď funguje tak, že od konce března si vyrábím elektřinu sám, takže elektroměr stojí. Letos jsem měl větší přeplatek, než loni, a to pravé čóro vypukne až při kontrole elektroměru příští rok, protože ČEZ nebude nulovou spotřebu schopen skousnout a určitě vyšle nějaké komando na kontrolu ,,netechnických ztrát“ i když dodnes nenašel firmu, která by byla ochotna tuto špinavou práci dělat. Nicméně přípojku zatím rušit nechci, protože kdyby pánbůh dopustil a motyka spustila, byl by s jejím obnovením obrovský problém a kompletně předělávat elektrické rozvody v panelákovém bytě je to poslední, o co stojím.

            1. U nás se teď postupně montují digitální elektroměry a výhledově se uvažuje o možnosti jejich dálkového odečítání, jenže to je ještě běh na dlouhou trať. Zkoušelo se to prý po silových kabelech, ale nějak se nezadařilo, takže možná časem, až budou k dispozici optická vlákna.

              1. jojo, u vás se montují, ale ČEZ to dělá jen z donucení EU, sám to nechce, je to moc nákladné, tedy to dálkové odečítání. Ono to umí i jené věci, jako spínat určité spotřebiče (nutná infrastruktura v bytě) podle potřeby dodavatele k vykrytí špiček/propadů spotřeby a za to sleva na ceně. ČEZ má ale HDO a to mu stačí. Takže ještě pár let (minimálně dvojciferné číslo) klid.

            2. Ano, něco o tom vím a tyky bych nedoporučoval odhlášení. Nové přihlášení je zbytečná komplikace. ČEZ nejprve vymění elektroměr, pak bude průběžně dělat kontroly. Myslím, že to bude vše.

    2. Maričko, nějak jsem to nestihla napsat, že tvůj psí článek byl krásný – máš dar lásky ke všemu živému a umíš o tom krásně psát.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN