Už jako jinoch jsem opouštěl tehdejší osmiletku o rok později jako moji vrstevníci, kteří buď studovali na tehdejších jedenáctiletkách, průmyslovkách, nebo byli zařazeni v pracovním procesu coby učni nějakého pracovního oboru. Již tehdy mě moje neposlušné tělo zlobilo a tak jsem měl školní výpadek.
Takže jsem končil moji docházku do tehdejší vzdělávací instituce lidově demokratické republiky Československé, osmiletou základní školu, jako patnáctiletý dacan a nikoliv jako čtrnáctiletý žák.
Tehdy byla výuka na osmiletce ukončována závěrečnými zkouškami, jejichž výsledky však na další studium nebo zařazení měly jen druhotný vliv. Důležitější bylo členství v tehdejším ČSM, pionýrská historie žáka a daleko nejdůležitější historie rodiny, tedy původ. Třídní původ! Ano, v tehdejší sebeproklamované beztřídní společnosti byl původ občanů setsakramentsky roztříděn.
Díky předkům mé maličkosti můj kádrový profil dopadl uboze, a na závěr osmé třídy mě bylo naznačeno abych si začal hledat učební obor v kovovýrobě. Na další studium zapomeň, na to máme jedince z rodin dělnického původu. Takže perspektivní kádr lidově demokratické společnosti jsem rozhodně nebyl.
A tak v létě roku 1956 jsem nastoupil co by učeň v tehdejší fabrice ZKL Brno – Líšeň, později známou pod názvem Zetor Brno. Nebudu se zde rozepisovat o slastech tehdejšího odborného učiliště, ani o naší výrobní skupině, kde bylo mezi osmnácti učni přes polovinu postižených podobně jako já. Učili jsme se za trest, za špatný původ. Snažili se nám nakecat, že za to můžou naši předci, ale když se ohlédneme zpět, tak se jim to nepovedlo.
Můj život tak dostal zcela jiný rytmus. Škola začínávala v 8 hodin ráno a měl jsem ji prakticky za rohem. Takže vstávat v 7 hodin ráno bylo v pohodě. Fabrika ZKL Brno byla v polích mezi Brnem a Líšní, pod Stránskou skalou. Tehdy se tam všichni zaměstnanci dostávali šalinou č. 10, co jela z Nových Sadů do Líšně. Já bydlel na Merhautce, v Černých polích, nedaleko dětské nemocnice a tak odtud jsem se musel nejdříve dopravit na Nové Sady a pak pod Stránskou skálu.
Tato přeprava byla časově náročná. Dvacet minut šalinou č. 9 nebo 5 na Nové sady, tam přestoupit na desítku a tou pak zhruba 45 minut pod Stránskou skálu. Odtud pak skoro přes celou velikánskou fabriku 10 minut poklusem do budovy učiliště, kde nám ráno v 6 hodin začínala výuka.
To ovšem znamenalo každý den vstávat ve 4 hodiny ráno, abych pak stihl zavčas dojet na místo. Navíc, cesta to bývala často dobrodružná, protože na tu šestou ráno jezdili tehdy do fabrik dělat skoro všichni a MHD byla neskutečně přecpaná. I když pod Stránskou skálu jezdily šaliny každé 3 minuty, tak dopravit před šestou více jako 4 000 zaměstnanců nebyla žádná sranda.
Tehdejší brněnský tramvajový park oplýval převážně výbavou ještě z let dvacátých a třicátých. Na trati č. 10, pod Stránskou skálu jezdily převážně soupravy z let třicátých, takže to už byly tramvaje s chráněnými plošinami a ne ty, kde byly plošiny skutečně jen plošiny se zábradlím, ze kterých se teprve vcházelo šoupacími dveřmi do vozu a které jsme jako mladí sígři měli ve zvláštní oblibě.
To proto, že nám tam vanul vítr do tváře a dalo se tam za jízdy naskočit či vyskočit z kterékoliv strany. Jak se tyto vozy líbily zaměstnancům MHD, jsme se neptali. Když ale teď pomyslím, že takový řidič prostál celou šichtu za řídícími klikami vystaven větru dešti, tak před nimi smekám.
Ostatně i v těch šalinách z let třicátých řidiči furt stáli za podobnými klikami, jen že na ně nefučelo, plošina byla chráněná, ale stejně tam jaksepatří táhlo, teplota jako na ulici a nástupní či výstupní otvor, nikoliv dveře, byl permanentně otevřen. Toto poskytovalo možnost, zvlášť nám agilním jedincům, vyskočit či naskočit do šaliny za jízdy kdekoliv, čehož jsme jaksepatří využívali. http://www.youtube.com/watch?v=WjmaxP9Dk8E
Z chráněné plošiny se do vozu vcházelo šoupacími dveřmi, které bývaly v létě otevřeny, zrovna jako i okna. Za horkých letních dnů přirozená klimatizace. Za třeskutých zimních mrazů bývaly tyto dveře cestujícími pečlivě zavírány, protože ve vozu si topili jen vlastními těly a okna byla zamrzlá.
V zimě jezdili na plošinách jen otrlí jedinci nebo šílenci jako my, co jsme trénovali na zimní táboření a lezení ve velehorách. Tehdy jsme v zájmu tréninku dokonce nosili kusy ledy v holých rukách, dokud nám neznecitlivěly a led vypadl. Komu vypadl poslední, ten vyhrával a byl ten největší haur, s budoucností Hermanna Buhla, našeho tehdejšího ideálu.
Takže cesta do práce, zvláště v zimě za tmy a mrazu, byla určena k zocelení nejen dobrodružně zaměřených jedinců ale celé populace lidově demokratické republiky, státu dělníků a rolníků. O zbytku populace se tehdy moc nemluvilo a mluvit radno nebylo.
Zvláště v zimě to byla lahůdka. Ve 4:30 ráno, v hluboké tmě a mrazu, čekal už dav pracujících na zastávce šaliny na příjezd vlaku. Když tento po umrzlých a místy klouzajících kolejích dojéchal, tak byl už téměř plně obsazen. To ovšem nebránilo zájemcům o dopravu, aby vzali vozy ztečí a nesnažili se nacpat dovnitř, kde bylo maso, tělo na tělo.
Ti, co se dovnitř už nedostali, viseli jako hrozen na stupátkách výstupních a vstupních otvorů, drže se zuby-nehty čeho šlo, vystaveni větru, dešti, ale cestovali. Po 10 – 20 minutách takového cestování pak jeden jen odpadl ztuhlý na příslušné zastávce, kde zpravidla přestupoval na jinou linku.
Jak jsem se už zmínil, tak do ZKL Brno – Líšeň jezdila šalina č. 10 z Nových sadů. Zde jsem na ni přestupoval z devítky nebo pětky, co jezdily z Černých polí. Davy čekající na desítku byly neskutečné. I když soupravy byly vybavovány každé tři minuty, tak během třiceti vteřin byla souprava frontálním útokem obsazena tak, že by mezi cestujícími nepropadlo jablko. Ti, kteří byli ocelového charakteru a těla a navíc dobrodružného založení viseli opět na schodcích, vydaní napospas větru a dešti.
V patnácti či dvacetistupňovém mrazu to byla lahůdka pro masochisty. A ti nejotrlejší dokonce viseli na schodcích na levé straně soupravy, kde byl nástupní otvor uzavřen a kde si museli dávat pozor, když se míjely dva protijedoucí vlaky, aby nebyli „sejmuti“. Tito cestující jedinci měli tu výhodu, že neplatili jízdné, protože průvodčí na ně nemohli.
V zimě připomínali jak průvodčí tak i řidiči tramvají tučňáky. Tak byli nabalení proti zimě, že se ve filcových válenkách jen kolébali. Tehdy jsem ještě netušil, že do tří let budu na další 4 léta jezdit jako průvodčí – brigádník, co by student. Vždy o prázdninách na plný úvazek a během školního roku jen 4 směny v šesti pracovních dnech a celou neděli, každý měsíc aspoň 15 směn. Ale to už je jiná historie.
Asi po dvou letech tohoto cestování, učební doba byla tři roky, městská správa, MHD a vedení podniku ZKL Brno – Líšeň, ve své moudrosti, zřídili vstup do fabriky i z druhého konce od nedaleké silnice do Líšně a spojení obdařili autobusovou linku.
Ta vyjížděla z ulice Přadlácké, což bylo po moji maličkost jen pár minut rychlé chůze a jela přes Zábrdovice a Židenice k Malé Klajdovce a pak po líšeňské silnici k nově vybudované odbočce k novému vstupu do fabriky. Cesta se tak dramaticky zkrátila na necelou půlhodinu a navíc autobusy nebyly zpravidla tak narvány jako šaliny a v zimě v nich bylo teplo.
Ilustrační fotky najdete zde: http://hillbilly.rajce.idnes.cz/Brnenske_historicke_saliny
Díky za vzpomínky na tramway, moc hezké-
Pamatuji i ty tučňáky ve válenkách. Brrr a ta zima , ještě teď to cítím.
V 60.letech jsme jezdili na brigádu do Jeseníků a tam byly na chodbě vlaku v nástupní předsíňce , kamna, uhláky. (wave)
Jiříku,až teraz skoro ráno som dočítala všetko a spomínam.To boli časy!! pamatam si ešte tie drevené šaliny s plošinami-nevedela som vyskakovať.A potom nova jednička do kr.pole-to už bolo niečo!!Lístok za 60 halierov,pre nás študentov šalinkarta-tak som bola pyšná,že som z veľkého sveta a doma nevedeli,čo to je:šalinkarta.Ako ma obdivovali!!Kde tie časy sú a kde sú tie ceny!!
Díky, milý Georgi, za bezvadné vzpomínání! (inlove) Staré tramvaje se mi vždycky moc líbily, byť si na ně pamatuju jen velmi matně, byla jsem na ně ještě moc malá. Ale pamatuju se určitě na lavice podél stěn, průvodčí v budce a tu kliku jako volant, co byla vzadu – jak na ní Lída opisovala ty domácí úkoly 🙂 – ta se mi vždycky líbila. taky si pamatuju tramvaje na Václaváku v Praze.
Najezdila jsem se jimi moc moc – „moje“ spoje byly hlavně ty jezdící po Vinohradské (bydlela jsem na Floře) – takže klasicky desítka, jedenáctka, šestnáctka, šestadvacítka a tuším to bývala i devětadvacítka? Mám tramvaje asi nejradši ze všech typů MHD, byť metro je mnohem praktičtější. Díky za tu vzpomínku! 🙂
Ještě 1 a 22, obě jezdily přes Klárov, Chotkovy sady na Pohořelec a myslím 1 na Vypich. Jako dítě jsem prožil válku ve Slezské, přímo nad „Jiřákem“, co stojí krásný, i když poněkud zvláštní kostel od Plečnika.
Pro Tepličáky , ev. sympatizanty : V r.53 ezdily tramvaje i v Teplicíh. Jako študáci jsme nahoře na náměstí pře radnicí seskočili, přeběhli šikmo náměstí zatím co tramvaj pomalu objžděla po obvodě, tak jsme v dolním rohu opě naskočili. Na pražskou električku (šalina je tpický brněnský „hantec“) nejlepší vzpomínky na jízdu ve vlečňáku.Nástup v prostředku,bez dveří, široká plošina pro kočárky a průvodčí tmavě šeých uniformách. !“Jízdenky prosím ! Přistoupil ještě někdo? „
Hezkej článek 🙂
Já jsem toho městskou hromadnou nikdy moc nenajezdila, ale zato vlakem jsem se najezdila (a pořád jezdím) poměrně hodně a musím říct, že se železniční doprava (aspoň v končinách, kterýma jezdím) velmi výrazně vylepšila. Jak co do spojů (žádný přestupy s čekáním půl hodiny, daleko méně častá zpoždění i při výluce na trati), tak i co se týká vozového parku – pamatuju, jak některý spoje byly natřískaný, od oken strašně táhlo, dveře nešly otevřít atd. atd. Občas jsme s bráchou vymejšleli šílený kombinace spojů – jezdil vlak i autobus podobnou trasou skoro ve stejnou dobu, autobus bejval příšerně nařachanej, vlak trochu míň, ale neměli jsme pak z něj vlakovej přípoj až domů, tak jsme jeli kus cesty vlakem a přebíhali na jedné zastávce na autobus, kterej pochopitelně nečekal (a mockrát nám ujel:) )
Byť Pražák, jsem na tom podobně. Ještě na gympl jsem chodila pěšky (teda pokud jsem z čiré rozmařilosti nejela tu jednu stanici na černo 😀 ). Takže jsem se ani nenaučila pořádně vyskakovat a naskakovat – a pak už nebyla příležitost.
Naopak vlakem jsme jezdili na chatu – těch 50 km to jelo dvě hodiny, hustota asi sto cestujících na metr čtvereční (a nebylo to na Sázavě, ono to bylo všude stejný). Pak ještě hodinu pěšky z nádraží. Každý týden, ze začátku v sobotu odpoledne, všechno jídlo sebou, od mala (to znamená např. naši vlekli pětiletou mne a bráchu v kočáře).
Tak ono mrcha pršet nepřestane! Grrrrrr! :@
Včera zjistili, že zapomněli cosi vykopat, tak zas dorazil bagr, udělal ďouru, zaházel ďouru a rozjezdil ten sajrajt a do toho prší. Normálka bažina … lepkavá …. žlutohnědá …
Včera jsem musela ven, nazula jsem gumové „dřeváky“, kalhoty vykasala ke kolenům a přebrodila. Žolíček nesmí za vrata vůbec, protože by z něj metr před barákem byla bahenní koule a patrně bychom zanesli odpad z vany …. (punch)
tady zase nezaprší a nezaprší… Fakt – sucho.
Jo a záhada :O To že vykvete pár květů na podzim na rododendrónu, azalce, magnólii… to mě nepřekvapí. Ale že plně vykvete (na každé větvi) plně rodící jeřabina (a má plodů mocmoc) , to mě překvapilo. Má květy menší, ale má. A hodně…
soucítím (whew)
když jsem byla na gymplu, tak u nás dělali průtah městem a přímo před naším domem v rámci toho opravovali regulaci potoka – bagr na zahrádce je fakt prima zábava, bahno úplně všude – než to dodělali, tak jsem stihla odmaturovat a dva roky vejšky… Mimo jiné postavili novej most tak asi metr nad okolní terén, a tak nám trochu pozvedli zahrádku 🙂 (nicméně objektivně vzato, jsme dopadli docela dobře – předtím nám tak dvacet let slibovali, že nás v rámci stavby průtahu zbouraj a věřím tomu, že nebejt mezitím listopad 1989, tak by to i někdo jen tak z plezíru prosadil – jeden barák takhle stihli zbourat těsně před revolucí – pořád je tam volnej plac – podle mne to bourali jen z toho důvodu, že tam bydleli trochu akčnější bratříci)
Pekne poputovani casem, veru nikomu nebylo hej v tech krvave rudych letech nadvlady delnicke tridy…diky!
Jen bych se chtel dovedet, kolik stalo haliru takove cestovani a kolik delnicka ci ucnovska prukazka na slevu.
Nevite to nekdo? (chuckle)
Vzpominam si ze za cestu autobusem z jednoho predmesti v Chomutove na druhy konec mesta do Mannesmanky se zacatkem sedmdesatych let platila 1,- Kaesce… 😐
(wave)
V Praze stál dětský lístek 0,30-, dospělý 0,60-. V letech 60-tých se to zvedlo na 1,-Kčs
A studentská lítačka 45,- Kčs 🙂
Vím, že v Liberci stála jízdenka na tramvaj za m ý ch mladých časů 60 haléřů, a měsíční jízdenka autobusová od nás ,, ze za kopce“ asi 12 Kčs. Teď nás jen autobus přijde asi na 20Kč jen jedna cesta a tramvají nejezdím, raději jedu autem, jsem svobodnější
Když už se tu propíraj hovínka…
Jedna z našich dávných kočenek v nestřeženém okamžiku a aniž si kdokoli všiml, zbaštila nit odmotanou ze španělského ptáčka.
Následující den najednou koukám, číča „sáňkuje“ a táhne cosi za sebou. Dlouhatánskou nit a na ní jak korálky navlečené bobky, úhledně jeden vedle druhého …. takovej zvláštní náhrdelník … 😀
ježiši!! co jsou to za asociace??? vypadaly navlečené bobky jako tramvajové vozy? popř. vláček? 😀
Bedo, musím trvat na svém. Bobky byly malé a vypadaly jako oválné korále. Dohromady jich bylo asi 10-12, „navlečené“ v cca 2-3cm rozestupech.
Jak se to „podařilo“, netuším. Musela jsem vzít toaleťák a zbytek nitě z ní vytáhnout. Jen nerozumím tomu, proč a jak se ta nit v tom kočičím bříšku rozmotala 🙂
Jó, peristaltika je mocná. 😀
Moje první fenka, Rikina, sežrala jednou babičce punčochu. Takovou tu silonovou, co se připínala na podvazkovej pás. Taky jsem to z ní tahala ručně.
Ano, podobné tramvaje jezdily za mého mládí i v Ostravě. A často podobně obsazené. Tehdy se zdálo nemyslitelné, že by tramvaj mohla zavírat dveře! Ale přišly T1, pak T2, T3 a šlo to.
A znáte tu pěknou písničku Cestou do práce od Plíhala? Nahrávku jsem bohužel na webu nenašel (mám doma na pásku:-)), tak aspoň text:
http://zpevnik.antonio.cz/plihal/cestou-do-prace
Jsem se začetla 🙂
Nojono, jiný kraj, jiný mrav. Ééé, jiné dopr prostředky. Pro mě jsou šaliny taky něco jako parník. Zato můžu nostalgicky zavzpomínat na lanovku k Imperiálu a plné hrsti odznáčků s Leninem. Ale to už jsem tu dávala k dobru. A neé, nestejská se mi (shake) .
paudon, dala jsem do jednoho komentáře dva odkazy (headbang)
omlouvám se za OT, ale mám čerstvou zprávu od Andílků
Beda
Dobrý den
můžu se zeptat, jak je na tom Charlottka z Andílků, co měla tak špatná očička?
Kočičí oáza
Dobrý den,
přikládám aktuální fotku Charlottky, byla zamluvená, bohužel zrovna teď o víkendu to paní odvolala, takže hledáme znovu.
Beda
děkuju Vám!!!
Charlottka je krásná a má i krásná očička… to je škoda, že jí umístění nevyšlo , ale věřím tomu, že minimálně pod stromečkem už bude v novém domově!!!
jo ještě – na sluníčku úplně září, má krásný kožíšek
tyhle bílé chloupky většinou v dospělosti těmto černým kočičkám vymizí, ale je to půvabné
Kočičí oáza
Ona je opravdu nádherná, taková černo-hnědo-rezavo-šedá Skoro si myslíme, že ji ty bílé chloupky zůstanou, ale uvidíme Je hrozně hodná a taková jemná, snad máte pravdu a někdo si ji co nejdříve zamiluje Mějte se pěkně a ještě jednou Vám děkuji za všechnu podporu Kočičí oáze.
Charlottka krátce po nálezu
http://velky_medved.sweb.cz/and9.jpg
a teď teda –
Charlotka dnes
http://velky_medved.sweb.cz/and12b.jpg
tak jí držte palečky, ať najde tu SVOJI milující rodinu (h) (h) (h) (h) (h) (h)
mne dojalo to:
Je hrozně hodná a taková jemná (inlove) (h) (cat)
Bedo – je krásná!!A věřím, že to svoje nový doma najde.
jemináčku, ona má šedý ocásek huňatý, jako veveřička!!! taková krásná micinečka to je, přejeme jí celou smečkou,ať najde brzy milující páníčky!
Je nádherná! (inlove)
Ať mě CD neštve, já fakt chtěla k holkám ještě nějakou kočku, ale do tohohle tady další zvíře tahat nemůžu… ;(
Ionannino, kdyby sis to někdy rozmyslela, mám moc hodnou kočičku, která ani moc nechce chodit ven… cca rok a půl stará. Kastrovaná atd. Teď momentálně je venkovní, ale většinu času tráví v dílně a je vděčná za každý kontakt s námi. Bohužel u nás je to těžké, protože u nás končí spousty koček, které nikdo nechce a prostory nejsou nafukovací. Ne,nejsme útulek, ale lidi, když zjistí, že má někdo rád zvířata a postará se o ně, tak je ochoten mu hodit nechtěné kotě i přes plot. No to jen tak na okraj. Nevnucuju, ale kdyby náhodou někdy…
Až bude klid od souseda, tak se hnedka připomenu! (inlove)
Bohužel měli pravdu rozumní lidi, kteří říkali, že psí holky si ohlídám, ale novou kočku bych před chlapem s čoklem, co je vysloveně cvičenej na trhání koček, uhlídat nemusela… 🙁
Ale ono se to poddá.
Než si počtu, jen proběhnu a sdělím, že z Blanimíry Blanokřídlé je nyní Prasnice obecná. V sobotu se vyválela v houně. Byl jí láno, velmi láno. To natolik rozradostnilo Hošikusa (že není láno jemu 😀 ), že začal hopikati a pak vystřihnul asi tak šestset hravých úklon na Prasnici obecnou, a začal utíkat. Vše skončilo obří honičkou po louce,kdy Prasnice obecná honila Hošikusa a naopak Hošikus honil Prasnici. Lítali jsme fšící tři a já nadšením hulákala, tak, že doteď si v okolních vesnicích vypráví o tom,že ta divná baba ze samoty se zbláznila už dočista 😀 .
Petro, ty si s tema coklidama fakt umis uzit. (rofl)
Hanko- teď jsem tu nebyla, jak dopadl výjezd?
Petro, vyjezd byl zajimavy – za 2 dny jsem absolvovala vic testu, nez bych zvladla zorganizovat v Columbii za nekolik mesicu. Ted to tam vyhodnocuji, ale jedem tam opet za mesic na dvoudenni test,ktery se kona jen v par spitalech – tudiz tam nebyla skulinka kam se predcasne vlichotit. Ale mam z toho dobry pocit. Mne uz je jedno co to je, ale at vim, co to je.
Hanko – to jsem ráda, že z toho máš dobrý pocit (y) a taky, že Tě tam pořádně proklepli. Kdy se bude vědět víc?
taky dočítám, palce ještě trochu přidžíme (y) a Mayo je opravdu špička
Taky držím (y) !
Vida, jedno lejno a kolik zapřičiní radosti (rofl) .
Skvělý!!! Chich, fakt nikdá nevíš, co pomůže…
Já mám lejno asi souzeno. Neb:
díky hounu bezdomoveckýmu se Ešus kdysi plouti naučil a díky lejnu zvířecímu se teď Ešus s Prasnicí trochu usmířil.
A též díky lejnu Ešusímu jsem včera večer lehkého napnelismu plný měla. Neb se ten vůl přecpal špendlíkama, který si chodí trhat natolik, že mu to včera způsobilo břichabol a dnes vyrobil houno, které na stupnici tvrdosti i diamant předčí 😀
Ví co je dobrého 😛 . Jestlipak gentleman vyplivuje pecky?
no bohužel právě že ne, to bylo důvodem jeho břichabolu a následně i tvrdosti 😀
Špendlíky jsou nebezpečný- ze špendlíkostromu jsem v neděli spadla a modřiny začínají vylézat na povrch 🙂
lézt na špendlika může enem sebevrah, dyk to je hrozně slabý.
To byl tlustej špendlik, jenže mně uvázla botaska v rozsoše, když jsem z něj skákala dolů. Naštěstí nosím botasky nedotažený, takže jsem se z botasky vyvlíkla a padala. Dopadla jsem kupodivu na zadek a na ruce. Můj drahý se zeptal, jestli dobrý, a když jsem se vztekle zvedla a rvala botasku z rozsochy, spokojeně konstatoval, že jsme ani žádnej špendlík nerozsedla… 🙂 Nicméně mám akorát naraženej zadek a obě zápěstí 🙂
Chudáček – to blbka Brůča zase se tak nafutrovala futrem (futro = zelené krmení, v jejím případě zelené obilí), že jsme v noci fofrovali k vetovi na injekci a na druhý den vyblila tři smotky zdéli pětadvaceti cenťáků, tloušťky a tuhosti prosoleného lodního lana!
…na druhý den vyblila tři smotky zdéli pětadvaceti cenťáků, tloušťky a tuhosti prosoleného lodního lana! ……..
no fuj! to je taky nerf! nejsounormální, nejsou.
Nejsou…naše Ellie jako malá žrala hrací uzly, barevné bobky jsme na louce potkávali ještě půl roku.
Až se chce člověku zvolat „Více houen!“ Ještě párkrát a Ešusek bude Blaničku líbat na potkání (chuckle) (chuckle)
ne! už žádný houna, což je pochopitelně jen mé zbožné přání, to vím. ;(
Jak, žádný houna? Považ jen, kolik výdobytku bylo z toho, že je paní Bláňa dobytek! Ještě dva tři houní příběhy a je ruka v rukávě. 🙂 To za to přece stojí! chuckle.
(mimo to mě těší, že Anka není sama čuně prasečí.)
já pevně stále doufám, že se ke stejnému konci dopracuji i bez houna 😀 a když ne, tak je zmlátím oba a můžou si na mě navzájem nadávat a došli jsme tam taky 😀
A ještě jedna úsměvná vzpomínka. Ty tramvaje měly na obou plošinách takové to velké vodorovné kolo(asi brzda nebo co). A protože jsem jezdila až do Karlína do školy, zvládala jsem na tom kole i narýsovat domácí úkol z geometrie – teda když mi ho někdo půjčil opsat! 😀
já také u nás v Plzni ještě pamutuji průvodčí v tramvaji.
Seděla uprostřed tramvaje za takovým půltíkem.
Sedadla v tramvaji byla bakelitová.
A dle vyprávění maminky jsem vždy spolehlivě usnula u ní na klíně. Na konečné mě budila a nebo častěji nesla v náručí domů.
Míša
Maričko, díky za tyhle vzpomínky, stejně bych je napsala i já. Pamatuju na narvané tramvaje v sobotu odpoledne (dopoledne se ještě chodilo do práce i do školy!). Jezdili jsme od Národního divadla do Braníka na nádraží a pak Posázavským pacifikem na chatu. Taky byl vždycky nacpaný a čundráci viseli i na schůdkách. A v neděli to samé opačným směrem.
Vyskakovala jsem z tramvaje taky, sem tam i policajtovi do náruče. Ale byla jsem mladá a snad i pohledná a tak se pokuta nikdy nekonala. Ach, kdeže loňské sněhy jsou…!
Lido, ten narvany Posazavsky Pacific pamatuju moc dobre ze 70.let. Bylo to docela dobrodruzo, kdyz se stalo na schodech a vlacek si to sinul do tunelu pod Jarovem. Jeste s nim obcas jezdim, kdyz jsem v Praze, protoze moje sestrenice si udelala z byvale chaty trvale bydleni. Ale uz je to jine.
Ach šaliny – pro mě stejná exotika jako třebas parník (no dobrá, na parníku jsem jela cca třikrát a v šalině už asi tak šestkrát) – v minulosti jsme Brno navštěvovali maximálně dvakrát do roka a to jsme chodili pěšky, kdepak investovat korunu do šaliny (tu jsme radši prohýřili ve zmrzlině).
Ale celá osmdesátá léta jsem jezdila do školy a posléze do zaměstnání autobusem – ráno dva přestupy, odpoledne jeden. Ráno to bývalo obzvlášť výživné, protože v posledním přestupu se tři narvané autobusy musely nacpat do jednoho – sice kloubáku – už plně obsazeného.
Ano, všichni jsme stáli na jedné noze a ještě ne na svoji a ti méně váhově výrazní (mezi něž jsem tenkrát taky patřila) víceméně nestáli vůbec, neb nebylo zapotřebí se nohama dotýkat podlahy, ostatní těla spolehlivě udržela mou maličkost na místě – takový trénink na kosmonauty a stav bez tíže (chuckle) . Je fakt, že pod dámy s více vyvinutými hrudníky se stavěly dítky pod deset let, protože tímto byly uchráněny od smrti ušlapáním. Jo, vzpomínky mi hlavou pádí …
YGO (clap) (rofl) !
Na tramvaje s otevřenou plošinou se pamatuju z doby, kdy jsem jezdila za tetou do Prahy, sestřenice mě učila vystupovat i nastupovat na poslední chvíli, ale než jsem to pořádně zmákla, tak v Praze tyto tramvaje přestaly jezdit.
Sestřenice je dokonce obrečela. 🙂
Děkuju za první díl nového vzpomínkového cyklu, milý Georgi, a těším se na další. (f)
Přeju všem krásný den. (h)
teď tak koukám, není ona LuckaV. zrovna v televizi s malým tygrem?
Byla to LuckaV.. Byla tam už mockrát pokaždé s jiným zvířátkem. Je to moc obětavá holka (h)
A ještě něco- ty staré šaliny se vystavují v expozici na bývalé konečné v Brně-Líšni. Plná hala starých šalin, hezká náplň víkendového odpoledne.
Jj – nevím, jak jsem toho policajta mohla tenkrát přehlédnout, ale vyskočila jsem mu z plošiny přímo do náruče. Byl hodnej, měl z toho legraci, takže pokuta se nekonala. 🙂
To je,jako bys skočila přímo do náruče anděla strážného.
Já blbec, protože jsem byl „děsnej frajer“, jsem skočil na Vinohradskej přímo před taxi (mimo zastávku samosebou, když tramvaj zpomalila):
Taxikář tu volhu (co se ji říkalo tank ve fraku)nakonec ubrzdil. Nesplnil však řádně svou občanskou povinnost, protože mě měl namlátit pořádně hubu.
Ale, i bez toho, jsem si to zapamatoval a bylo po frajeřině !!
No, však Ty jsi taky musel skočit do náruče svého anděla strážného, milý www, jinak o není možné. (nod)
Ono vůbec, jako oblíbenému ministrantovi Ti jistě byl přidělen nějaký extra výkonný anjel, se speciálním výcvikem. A určitě dostával každoročně lázně na unavená křídla … 🙂
Můj táta coby student brněnské elektroprůmyslovky taky jezdil jako průvodčí v šalině, na lince do Maloměřic. A seznámil se tam s jednou slečnou… takže bez šaliny bych třeba nebyla 🙂
hezké úterý všem Zvířetníkům a zvířátkům 🙂 těm , co dneska něco slaví, přeji vše nej nej (f) A těm, co potřebují pofoukat bolístka na těle či na duši, držím palečky, ať je brzy líp (h)
Vzpomínky mých rodičů k městské hromadné téže doby doplňují navíc liberecké sněhové nadílky… Takže se chodívalo v zimě často pěšky.
Já byla děsněj chudák (chuckle) – základka blízko, a střední půlhodiny rychlé chůze – což na „lítačku“ nebylo doma uznáno za nutné. Vejška také – prý by to byly vyhozené peníze a chůze je zdravá… Takže já jsem stále pěšochodec (i když teď mě často vozí polovička autem)
Když jsem chodila do ZDŠ, nejmladší z maminčiných sester dělala v té době průvodčí v tramvaji. My bydleli v Žitné ulici, ona jezdila trasu I.P.Pavlova odkud jsme o víkendech jezdili na smíchovské nádraží. Bylo vždycky moc fajn, když jsme vlezli do tramvaje a byla tam milovaná, usměvavá teta. V zimě nabalená do filcového kabátu, s úžasnou tramvajáckou brašnou přetékající bločky lístků, přední kapsa plná drobných a na řetízku připevněné kleštičky. Samozřejmě nás svezla zadarmo, dokonce do té kapsy plné drobných hrábla a nám dětem dala do hrstí „aby rodiče neviděli“. Teta skoro vždycky jela v zadním voze, který velmi často byl s plošinou. Ale ne průchonou, nastupovalo se jen z jedné strany a byla určená hlavně pro zavazadla, kola a kočárky. Do postranních oddělení byly šoupací dveře. My ale nejraději zůstali stát právě na plošině, protože tam jsme si mohli s tetou povídat a ona mohla sledovat, kdo přistoupil. Zašla vybrat jízdné a zase se k nám vrátila. Díky plošině se už rozjíždějící tramvaj dala ještě doběhnout a naskočit, nebo naopak vyskočit, ještě před zastávkou, když byl jeden třeba línej se z refíže vracet zpět, nebo obzvláště pospíchal. Vyskakování chtělo cvik, člověk chytil tyče, díval se vpřed, ale vyskakoval bokem, běžel pak pozpátku a brzdil kroky. Někdy hlavně vyskakování bylo pěkně o hubu a samozřejmě jsme takhle s bratrem riskovali aniž by rodiče věděli. Tohle umění ale musel samozřejmě ovládat každý správný městský kluk (a nejen on).
A ještě. Tohle byly dřevěné, pěkně kodrcavé tramvaje, které neměly sedačky, ale po každé straně dlouhé dřevěné lavice. Takže to často bylo „kdybyste se laskavě kousek pošoupl(a) tak by se ještě jedno místečko k sezení našlo“. Tím pádem se pak do zbývajícího prostoru dalo namačkat podstatně více lidí (radost pro průvodčího – lístky a peníze proplouvaly nad hlavami lidí tam a zpět). Když jsme se vraceli v neděli večer znavení z chaty (a jako děti jsme samozřejmě musely nechat sedět starší osoby), tak nás napůl spící vestoje udržovala pouze namačkaná těla, nebo různá příruční zavazadla. Protože ti, co se jako my vraceli z chat měli buď tlusté batohy, nebo plné ruce košíků s ovocem nebo houbami. Ale i na tohle teď vzpomínám s nostalgií