„Proč se vlastně vztekal?“ ptám se nepřítomně svého syna. Soustředím se na řízení, počasí je příšerné a nějak mě zaskočila naštvaná reakce řidiče, na kterého jsem krátce blikla, abych ho upozornila, že v tom nečasu nesvítí.
„Eh, on totiž svítil, aspoň si to myslel,“ vysvětluje mi Marek. Na můj nechápavý pohled odpověděl stručně: denní svícení. Aha. Denním svícením v podobě řádky jasných ledkových světýlek podmalovávajících přední reflektory proslulo před časem Audi. Brzy se to stalo hitem a na silnicích začala jezdit auta s více či méně zdařilými napodobeninami.
Potíž je v tom, že co na Audi nepřehlédnete, se v mnoha případech proměnilo v ušmudlanou řádku nevýrazných bludiček, často se skrývajících kdesi ve spodní části nárazníků starších modelů aut nejrůznějších značek. Vzadu samozřejmě nesvítí nic. Výsledkem jsou šťastní řidiči, kteří ošulili zákon o povinném svícení a neviditelná auta v kolonách svítících vozidel.
Co se ještě snese za jasných dní, je kritické za deště, mlhy nebo sněžení. Drahá auta mají zabudovaná čidla, která při slabším světle automaticky zapnou normální osvětlení. V ostatních vozidlech by to měl udělat soudný řidič. Potíž je v tom, že soudnost je občas vzácné zboží.
Nadšení pro amatérské denní svícení mi přijde být ze stejného soudku, jako je třeba odpor k zapnutým bezpečnostním pásům, vedoucí ke kamuflážím s cílem ošidit policisty i pípající alarm v autech. To, že se tito řidiči v případě kolize nejspíš zabijí, je konec konců jejich věc. Špatně osvětlená auta jsou však horší, protože případnou nehodu mohou odskákat nevinní lidé.
Dokážu pochopit, že člověk na světla zapomene. Ale ono to vždy není zapomnění. Je to trochu jako v onom vtipu o řidičích kamionu, kteří přijedou před most příliš nízký, než aby pod ním podjel jejich návěs. Ten u volantu se pátravě rozhlídne, a ten druhý ho povzbudí: Žádnej policajt v dohledu, jedem…
Mně na tom zákoně vadí jeho nedotaženost. Ne že by v tom byl sám.
Jednak ve všeobecném svícení zanikají motorky, což je blbé u rychlých i pomalých, ale budiž. Převším ale beznadějně mizí bicykly, a kdo je v provozu zranitelnější… Ani ten chodec ne, ten jde alespoň teoreticky v protisměru, má přehled a a je dost pomalý, aby bez zvláštního rizika skočil do příkopu, kdyby už bylo jo zle.
No tak v příští novele nařídíme cyklistům svítit na oranžovou vestu v protisměru, no. To by v tom byl čert, aby se nějaký ten zákon nakonec nepovedl 😉
Sem jasně od včerejška zapomněla, že jsou dívky na ručních pracích odjeté a přemýšlela jsem jestli Dalmi jezdí na tábor s mimískama a tak vůbec…, (chuckle)
Níže mi to došlo.Tak pěkně šijte žačky Vojty Náprstka, já se hodím akorát k plotně. (wave)
Svítím, kdo nesvítí na silnici měl by dostat odznak vzorného chodce. A je to. (punch)
Dnes se mi povedlo najít nový druh orchideje, tedy přesněji řečeno křížence. Jedním z rodičů je vemeník zelený, dalším (možná) vstavač nachový, čemuž by odpovídaly rozměry rostliny, nebo kruštík, od kterého si to vzalo tvar květu. Každopádně je to velmi dekorativní kytka a roste jich jen pár a na jediném místě. Prolezl jsem veškerou orchidejářskou literaturu, kterou vlastním, ale nikde jsem nic podobného nenašel.
A to se může, mezirodově křížit? 🙂
Může. Pokud kvetou současně a nemají k sobě daleko a zejména u vemeníků a kruštíků je to dost častý jev. Prstnatce se sice kříží hlavně mezi sebou, ale také velmi ochotně.
Ha! Nová kytka – Orchis Platanthera Krakonosum (chuckle) .
No gratuluju!
Škoda, že mi fotky tak úplně nevyšly, ale naštěstí to není daleko.
Spíš Platanthera X epipactis. Ty květy mají ,,kruštíkovský“ tvar, aspoň pokud jde o okvětní lístky. Vnitřek, včetně ostruhy, je vemeník, šikmá prašníková pouzdra jsou znakem vemeníku zeleného. Na lokalitě je obou druhů vemeníků víc, než dost a kruštíků načervenalých rovněž. Těchhle rostlin jsem našel sice jen osm, ale jsou nápadné na první pohled; květy jsou mnohem větší a rostliny, včetně listů, o dost mohutnější.
Krakonoši, proč někdy neukáže fotky květin? Třeba já jsem na ně fakt zvědavá 🙂
hmmm – já jsem třeba zvědavá, jak roste jedno bílé stvoření. A fotodokumentace je kde ??? (chuckle)
Eh, zjistila jsem, že mám asi milion fotek – většina z nich je nepoužitelných a na zbytku MBK (Malá Bílá Katastrofa) běží buď ode mne nebo ke mně… (wasntme)
Zkusím zpracovat fotky ze včera – byli jsme na Zlatém návrší a potulovali se kolem, kam moje skoronechromá noha byla ochotna zajít. Holky lítaly, šťastné jak blechy, protože bylo krásně (oblačno a celých 5 stupňů!) a Ari prvně objevila, co to znamená „vrcholové rašeliniště“ – od té chvíle se stala princeznou Arislavou I. zvanou Černonohou 😀
To bude muset napřed existovat uložiště, kde nechtějí registraci a dokáží se poprat s fotkami o datovém objemu kolem 60 MB. Já totiž fotím výhradně do RAWu a ukládám v TIFu na formát A3. A mršit z toho nějaká JPG se mi nechce, zrovna dnes jsem zeditoval přes stovku obrázků z několika výjezdů.Mám tam např. takovou lahůdku, jako prstnatec plamatý sedmihradský, prstnatec Trauensteierův, okrotici červenou, hořec jarní a mnoho a mnoho dalších. Pokud se zadaří, bude z toho příští rok putovní výstava.
gratuluji k radosti objevitele (nod) My měli taky radost, když jsme si našli „náš“ viklan… Je to ptákovina, ale potěší. A je to odměna za aktivní chození „ven“
Jenomže váš viklan jsme směli obhlídnout, ale mistr K. si stanovil takové podmínky na „úložiště“, že je zveřejnění v nedohlednu.
http://www.burle.blog.cz Už jsem to tu inzeroval několikrát. A nejsou tam jen fotky.
A vynucování si registrace, pod jakoukoli záminkou, považuji za naprosto nepřípustný útok na své soukromí a naprosto neakceptovatelné bezpečnostní riziko. Takže:Na net s Windows zásadně ne, Internet od poskytovatele, který není povinen logovat provoz, (zašifrovaná a softwarově z venku nepřístupná síť je milý bonus), žádný Twitter, Facebook ICQ a další, prohlížeč v anonymním režimu, po ukončení vymazat historii a cookies, Nainstalované Adblock, flashblock, NoScript a Better privacy. Do toho, co mám v počítači nikomu nic není a organozacím, jako BSA, policii, rozvědce a dalším už tuplem ne!
Podle zakona se v J. Karoline musi svitit za dne, kdykoliv jsou zapnute sterace. No a pak jsme jeli s Chetem na dovolenou do statu Maine a odtamtud do Quebecu. Prejeli jsme hranici za slunneho poledne, a jak jsme se kutaleli z hranicniho kopce dolu, tak jsme si vsimli, ze vsechna auta svitila. U benzinky jsem se ptala, a rekli nam, ze je to povinne furt, 24 hodin denne. A co jsme se z te Kanady vratili, tak svitim furt. Prislo mi to spis jak sebeobrana – proste jsem na te sinici vic viditelna. A to jsem mela sedivy Dodge Caravan a ono opravdu jsme jako splyvali s asfaltem. Zakon se v J. Karoline nezmenil, nicmene dnes jezdi naprosta vetsina lidi se svetlama furt. Ja to delam tak, ze o tom ani nepremyslim. Nastartuju motor, zapnu svetla, pripevnim pasy a teprve pak jedu.
Betka se chudinka nadšeně hnala do auta, kvílela celou cestu nadšením a ona zrada – jeli jsme na očkování (chuckle) Sice jí propadne termín až za 14 dní, ale když je teď v dobré kondici, tak raději hned.
Pan doktor byl spokojen – pravil, že přes ty své problémy je hezky nasvalená (nod) a … děsně zvědavá (projela jim ordinaci) (rofl) .A zavzpomínal na diskuze, které jsme vedli před nějakými šesti lety a týkali se jejích děsných křivulí…
Xerxová, bezváááá (y) !
Taky je „bezva“, když autoškolu děláte v autě, kde se světla automaticky zapnou při nastartování a pak přesednete do svého zastaralejšího auta, které to neumí… 😉
Já jsem se ve Formanovi trochu pošťoural a naučil jsem ho to. Prostě, jak se zapnul klíček, rozsvítily se světla, (pokud byl jejich vypinač zapnutý a díky úpravě mohl být zapnutý trvale)) a vypnutím zapalování světla zase zhasla. stálo mne to jedno relátko za cca 26 Kč a třičtvrtě hodiny práce, protože jsem musel mírně rozebrat palubní desku.
OT – jdu se nechat politovat. Včera večer jsem se rozhodla a napsala první dvě stránky do diplomky. A ráno co? Ráno pošel notebook. Jestli já nebudu chuderka. Jedu v nouzovém režimu na starém stroji, co už je jen jako úložiště fotek a nadávám. No nic, jdu hledat nový stroj. A budu muset obětovat dovolenou, bo nový notíček je teď asi důležitější.
Jo, a svítila jsem vlastně skoro vždycky, moje auta byla malá a tmavá. A já se vždycky bála, že mě nějaký větší přehlídne.
Možná je v háji jen harddisk. Zkuste si někde sehnat Live CD Ubuntu, vrazte ho do mechaniky a zapněte variantu Vyzkoušet. Ubuntu se tímto způsobem spustí a umožní harddisk zkontrolovat. A HDD vyjde o dost levněji, než nový NB.
To je téma! Vždycky jsem svítila a buzerovala mého muže, pokud nesvítil. Chválila jsem ten zvyk ze zahraničí. Zavedlo se to u nás a hádejte, za co jsem platila pokutu? Nemohla jsem svému choti udělat větší radost než touto pokutou 🙂
Tak paaa, na táboře je polední klid a ještě si tu musíme trochu uklidit, aby nám nestrhli body (wave)
Jo, já jsem minule unikla o fous 😛 Vždy mám auto nastavené v režimu automatického svícení – když zapnu motor, svítím. Ovšem minule se mi jakýmsi záhadným způsobem podařilo si světla vypnout (subaru je má na páčce u volantu, na té, co jsou i blinkry, takže s trochou smůly se to může povést)a nebýt toho, že na mě protijedoucí řidič bliknul a já si světla zapnula, tak jsem tu pokutu měla taky – o kilometr dál lapali policajti hříšníky – ty bych opravdu neminula.
Ale je fakt, že většina nesvítících, na které bliknu a ukážu na světla, rozsvítí. Takže úplně nesvítící bývají obvykle zapomněnky, nedělají to naschvál. (wasntme)
Já neřidič a v autě nejezdící ani jako spolujezdec nemám k tomuto tématu co říci. Snad jen : „Řidiči buďte osvíceni!!!“ (chuckle) Jo a chytračení se nakonec nevyplácí. :S
Tady na severu auta ve dne svítí už dávno, dávno tomu. 😉
Já osobně jsem byla vcelku vlažná k tomu, jestli svítit přes den nebo nesvítit. Ale když už se jednou nařídilo svítit, tak všichni! A bez těch vymyšleností jako je denní svícení. A budu svítit, protože není horší věc než nesvítící auto mezi svítícími. Člověk vnímá ta světla a najednou je mezi nima pauza, hurá. Jenže ta pauza je stříbrné nebo šedé auto bez světel. To se tak snadno přehlédne a průšvih je na spadnutí.
Jo a představte si letní poledne, slunko pere jako zjednané, řidič má na očích sluneční brýle a vjede do lesa a naproti jede nesvítící šedé auto. Prostě neviditelné.
Tak jsem se včera vrátila z … eh … civilizované evropy. Kde denní svicení, samozřejmě, zákon nenařizuje. Je na uvážení každého, kdy začíná snížená viditelnost. Projeli jsme děsným lijákem a mi došlo, jak už jsem si na to svícení zvykla. jo, zvykla. I když za zbytečnost to asi budu považovat i dál
Tak tady v Norsku je denní svícení povinné už hodně dávno a moje auto, které je vyrobené pro norský trh, nesvítit při zapnutém motoru ani nemůže. Řekl bych, že Norsko je civilizované dost – a „kupodivu“ lidi se opravdu nebouří a nesnaží se tuto povinnost ošulit. Proč to některým v Česku tolik vadí? Protože si „vrchnost dovoluje“?
Protože Česko, protože Švejk… A moje auto také bez rozsvícených světel jezdit neumí. Tam, kde se svítit nemusí to nevadí a tam, kde musí, mám jistotu, že za opomenutí mi nehrozí pokuta, protože opomenout nelze.
Svícení za snížené viditelnosti je víc než normální, a kdo tak nečiní jest blbem. Ale svícení za pravého poledne v jasném slunečném dni jest poněkud…inu…napíšu podivná povinnost a myslet si budu kravina.
Tak nějak, denní svícení povinné za slunečního svitu považuju za buzeraci. Za snížený viditelnosti bych svítila tak jako tak a mám červený auto, šedivý splývání se mě netýká. Ale ono se víc spotřebuje, prodá, vydělá když se furt svítí že jo.
Ano, to také. U jednoho auta těch pár decek roli nehraje, ale u veškerého „autstva“ to už je solidní množství paliva navíc. A námitky že třeba na severu to je odedávna…no jo no, ale tam mají taky půl roku prakticky celý den tmu.
Mimochodem, teď už tam mají druhý měsíc teploty vesměs kolem 30 – 35C (střední Finsko). Nějak se nám to počasí zbláznilo…
To tedy nevím co mají Finové za pakt se strejdou Počasím. V Götebořicích moc teplo nemáme. Poslední dobou tu bylo 14 stupňů i ve dne, teď jen ráno v 8:00 je 13 – 14 a v poledne 16 – 17, to samé ještě večer ve 20:00. Od středy se mají teploty mírně zvýšit bude ve dne i 20 stupňů. :O Maximální teplota byla dnes 17 a minimální 9 – 11. Zimomřivá já chodím v bundě protože od moře fouká ledově. 🙁
Jo ho, věřte mi že jsou tam z toho taky trochu vyplesklí, co se to děje.
Kravina je jedna věc a skleróza, (já v tom dešti najednou nějak špatně vidím, svítím vůbec?) nebo blbost, ( já vidím ostatní, tak ostatní musí vidět mne, že mi auto splývá se silnicí je jejich problém), věc druhá. A pořád je lepší svítit zbytečně, než nesvítit vůbec.
…A pořád je lepší svítit zbytečně, než nesvítit vůbec…
Přesně 🙂
V Prze kdysi povinně svítily tramvaje, v době, kdy auta ještě nemusela. Teď to mají auta povinné a tramvaje jezdí zhaslé! Holt změna je život.
Ono když porovnáte výkon motoru s výkonem světel, tak zjistíte, že ,,přidaná hodnota“ zatížení motoru je prakticky neměřitelná, zejména v porovnání s radiem, nebo klimatizací. Budete se tomu asi divit, ale hulákající radio je přímo excelentní žrout proudu. A v momentě, kdy i v pravé slunné poledne rozsvícená světla dokáží odvrátit nehodu, máte tu zvýšenou spotřebu bohatě zaplacenou. Je totiž potřeba si uvědomit, že denní svícení není o tom, abyste viděli, ale abyste viděni byli.
Hm, vadí mi lidi, co nesvítí, takhle jsme málem sejmula chlapa na šedivé kapotované motorečce, měl šedivou bundičku… a nesvítil. Bylo pod mrakem a vztekle mi hrozil, jenže já ho fakt neviděla.
Vyslechla jsme si rozhovor dvou starších pánů, kteří svícení ve dne odsuzovali, že to vypadá jak po nějaké katastrofě a je to zbytečný. Při dnešním provozu a rychlostech jsem za svícení vděčná.
A ta svítící-nesvítící auta znám taky. Nemají Češi to obcházení zákonů jako sport?
Jestliže byl jednou přijat zákon, měl by se dodržovat, ať už si o tom jednotlivci myslí cokoliv. Nesvítit (nebo blbě svítit), když svítí ostatní a není úplně jasný den (nebo je jasný den, ale jede se „pruhovaným¨“ lesem, nebo jsou ranní či večerní šikmé sluneční paprsky) znamená, že nesvítící (nebo blbě svítící) auto prostě není vidět.
O stupiditě lidí nesvítících za deště, mlhy nebo sněžení netřeba diskutovat – to přece bylo povinné vždy, když už opustíme myšlenku, že svítím, abych byl viděn. Už se u nás svítilo docela rozumně, než přišlo toto denní svícení – s jeho amatérskou podobou významně přibylo hlavně na tady na venkově neviditelných aut, protože oni opravdu velmi často prostě nesvítí za špatného počasí.
No právě, to je to. Co byl přijat zákon, vymizela představa „snížené viditelnosti“. Logicky. A zapomenout se dá vždycky.
Například páník nesvítí nikdy, když jede mým autem. Jeho auto svítí od přírody, moje jen když zapnu světla. A on světla nezapíná 🙂
Ale nedělá to schválně 😀
Zákon se dodržovat musí, o tom nepolemizuju. Jenže u nás se následkem legislativní smršti objevily zákony, jejichž dodržením porušujete jiné. A vyhovět všem? Na to musíte být Čech 😛
Ještě štěstí, že vláda, která spoustu legislativních pitomin vymyslela, jde konečně od válu. Je otázka, jaké pitominy vymyslí všechny následující…. OOOúúú do hlavy néééé! Asi by bylo lepší všechny ty darmožrouty rozehnat a zákony, místo vymýšlení, přebírat od sousedů. Bylo by to levnější, rychlejší a výsledek by byl mnohem kvalitnější.
Hezké pondělní ráno! Svícení, to je námět! V polovině 8O-tých let jsem jezdila na skútru zn. Simson 🙂 , a ten už měl v té době zabudované svícení při nastartování. Už tehdy mě chodci upozorňovali, že svítím. V našich končinách tehdy něco neobvyklého, v civilizovaných zemích normál (chuckle) . Jsem ráda, že po dlouhých tahanicích se konečně uzákonilo i u nás, i na automobily. Že se to dá takhle pitomě obejít, jsem netušila :O .
MLP byl v sobotu na festivalu oldtimerů ve Slavkově, konaném v zámeckém parku. Tady je jeho pár fotek, starých krasavců, daných do lesku svými nadšenými majiteli.
http://dig.rajce.idnes.cz/Veterani_ve_Slavkove
Už jsem se kochala – Jirka má tradičně krásné fotky „o něčem“ (nod) . Sice auta nejsou můj šálek kávy, ale ta předválečná jsou moc krásná. A slavkovský zámek stojí za návštěvu – je opravený a proto je pohádkový – baroko a klasicismus. My tam byli vloni http://yga.rajce.idnes.cz/2012_Slavkov/
Krasne rano preje sici hlidka. 🙂 Dede, to je tema, nechapu je to debilni a osklive . Neco jako kolo bez svetel. Ale nenuzu se rocilovat,musume jit rezat latky na male kousky a pak je sesivat. Preju vsem krasny den.
užívejte si tábor – tajemné anonymní šičky Vavís a Dalmi
Otrlá bříška prstů a dobrý zrak, přeji 8-/ .
Tak jsem chvíli přemýšlela, jak ty nařezané LAŤKY budou sešívat (rofl)
Jo, taky jsem o tom dumala. Čím se sešívaj laťky. (fubar)
hřebíkem… 😉
Nebo speciální sponkovačkou, pokud nejsou moc tlusté.
Milá šicí hlídko, ať vám to šije!
hezké pondělí všem Zvířetníkům a zvířátkům 🙂 těm , co dneska něco slaví, přeji vše nej nej (f) A těm, co potřebují pofoukat bolístka na těle či na duši, držím palečky, ať je brzy líp (h)
Co by jinde neprocházelo, v našem Kocourkově projde.
Jenom kvůli nám by výrobci „denní světla“ nedělali.
Ona je svítivost těch světel předepsaná, neptejte se mě, kde a jak. Ale jak psáno v článku – existují auta, jejichž viditelnost ukazuje buď na blbý předpis nebo blbá světla.
Je zajímavé, jak výrobci aut v barevných vzornících preferují barvy maskovací před barvami signalizujícími. Zkuste dnes sehnat např. žluté auto! Když se podíváte na barevný sortiment Škodovky, tak jakž takž viditelné jsou jen červené a bílé vozy. úplnou katastrofou je pak havraní, říkají stříbro, ale je to šeď. Na suchém asfaltu je auto dokonale neviditelné i za jasného dne. (já jsem si koupil červenou emoción. ne, že by se mi nějak extra líbila, ale je dobře vidět v létě i v zimě).