Koncem září roku 2011 uvedl australský balet v Melbourne světovou premiéru nového nastudování baletu na hudbu Sergeje Prokofjeva, Romeo a Julie. Světově proslulý choreograf Graeme Murphy vytvořil nové a velice úspěšné pojetí tohoto známého baletu.
Nemalou zásluhu na úspěchu má i vynikající návrhář kostýmů, garderobiér Akira Isogava, který navrhl pro tuto produkci více jak 300 kostýmů. Graeme Murphy svěřil ztvárnění klasických rolí Romea a Julie Kevinovi Jacksonovi a Madeleině Eastoeové. Dalších 200 baletních umělců doplňuje tuto grandiosní a velice úspěšnou produkci australského baletu.
http://www.australianballet.com.au/watch_listen/photo_galleries/romeo_and_juliet_inside_the_studio
Jak už je u klokanů zvykem, tak celý tento ansámbl nyní putuje po Terra Australis a pořádá představení pro tisíce nadšených diváků. Vše je pečlivě naplánováno, kdy, kde a jak a vstupenky v předprodeji jsou všude beznadějně vyprodány. Navíc, tento rok slaví soubor australského baletu 50 let od svého založení, i když první soukromý baletní soubor založil před druhou světovou válkou, v roce 1939, český baletní mistr Eduard Borovanský a nesla jméno „Borovansky ballet“, ze kterého pak, v roce 1962, vznikl nynější soubor.
http://www.australianballet.com.au/news_and_reviews/reviews/romeo_and_juliet
A tak se minulý pátek, 25. května 2012, konala i premiéra ve městě Adelaide, v Jižní Austrálii. Tato byla snad tou nejvzácnější, neboť třešničkou na dortu byla přítomnost vůbec první představitelky hlavní role tohoto baletu, 99 leté paní Zory Šemberové, tvůrčí osobnosti na poli uměleckém, která vychovala řadu význačných světových umělců. V Praze i zde v Adelaide. Co vše paní Zoře při této premiéře táhlo hlavou se můžeme jen dohadovat, ale jistě toho bylo hodně.
Ještě ráno, 25 května, v den premiéry, byl na rozhlasové stanici ABC FM Classic s paní Zorou interview. Má stále jasný a zvučný hlas a vzpomínala na podrobnosti svojí světové premiéry Julie před 74 lety v Brně. Zdůraznila, že si i přes opozici choreografa Ivo Váni Psoty a představitele jejího protějšku Romea vymohla, aby svoji roli tančila ne v klasických baletních „špičkách“, s tvrdou špičkou ale v měkkých „piškotech“, ve kterých mohla lépe projevit komplexní charakter Julie pomocí prvků volného tance. Ohlasy kritiky po premiéře byly nadšené a paní Zora zazářila první hvězdnou velikostí.
Paní Zora vytvořila mnoho tanců, včetně zmíněného sóla v prvním provedení baletu Romeo a Julie na hudbu Sergeje Prokofjeva. Světová premiéra se konala 30. prosince roku 1938 v brněnském Janáčkově divadle, které bylo jako první v Evropě vybaveno elektrickým osvětlením již v roce 1882. Choreografie celého baletu byla dílem ve světě proslaveného a vysoce oceňovaného baletního mistra Ivo Váni Psoty. Do nacistické okupace stihla paní Zora zatančit pouhých osm představení, než okupanti zakázali provozování jakýchkoliv ruských uměleckých výtvorů.
Narodila se roku 1913 v učitelské rodině ve Vyškově u Brna. Dále potom vyrůstala v Brně. Zde v osmi letech poprvé uviděla balet, kterému okamžitě celou svojí duší propadla. Když pak rodičům oznámila, že by se chtěla stát baletkou, tak jí odpověděli, že slušné dívky na veřejnosti netančí. Tak bylo tehdy zvykem. Citlivá Zora z toho onemocněla a dostala vysoké horečky. Vyděšení rodiče s ní nešli pouze k doktorovi, ale také k baletnímu mistrovi Jaroslavu Hladíkovi v Zemském divadle v Brně. Do doby návštěvy v divadle se malá Zora uzdravila natolik, že byla schopna jít k panu Hladíkovi s rodiči. Verdikt pana Hladíka byl, že napřed Zora musí dokončit školu. Horečky se Zoře okamžitě vrátily. Rodičům nakonec nezbylo, než učinit kompromisní rozhodnutí a tím malé Zoře zachránit život. Najali jí soukromého učitele tance a Zora se jako mávnutím kouzelného proutku uzdravila a pak už tančila celý život.
Když bylo Zoře 11 let, tak věnovala všechny večery baletu. Říká: „Tehdy jsem imitovala naprosto vše. Sborový tanec, sóla, muže i ženy a naučila jsem se všechny role, až jsem začala být známá pod jménem Stín“. Když někdo ze souboru onemocněl, tak Zora byla schopná okamžitě zastoupit. Jako třináctiletá zatančila mužské sólo v „Walpurgisnacht“ bacchanal ve Faustovi. V roce 1930, kdy bylo Zoře 17 let, si její rodiče půjčili peníze, aby Zoře umožnili studium klasického baletu v Paříži pod vedením Olgy Preobrajenské. Po roce byla Zora pozvána zpět do Brna jako sólistka. Zde debutovala v roce 1932 jako Pták Ohnivák v Královně ze Sáby. Měla okamžitý úspěch.
Zora neusnula na vavřínech a každé léto, kdy nebyla divadelní sezona, absolvovala kurzy v Paříži a hlavně nedaleko Vídně v Laxenburgu. Zde na svoji dobu průkopnická učitelka a choreografka, brněnská rodačka, Rosalie Chládková, (nar. 1905, zemřela ve Vídni 1995) do svých 85 let vyučovala tanci. Od ní se Zora naučila tak zvaný „volný tanec“, ve kterém se uplatňují prvky přirozených pohybových výrazů těla. Paní Chládková tak založila úplně nový taneční směr, nyní celosvětově uznávaný a vyučovaný.
http://rosalia-chladek.com/typo/index.php?id=11
V tuto dobu byla paní Zora už uznávanou prima balerínou, která prokládala klasický balet s více expresivním volným tancem a tak na jevišti vytvářela charaktery zcela předtím nevídané.
Když v roce 1942 okupanti Zemské divadlo v Brně zavřeli, Zora se přestěhovala do Prahy a tančila rok v operetě, než se přesunula do Národního divadla, které pak bylo také zavřeno. Poslední roky druhé světové války jezdila, mnohdy dosti nepohodlně v nevytopených vlacích, s malým baletním ansámblem sólistů po všech možných štacích v tehdejším protektorátu.
V roce 1946, jako favoritka tehdejšího šéfa národního baletu Saši Machova, začala Zořina druhá fáze její dráhy umělecké hvězdy, která vyvrcholila ztvárněním Viktorky v roce 1950. Když jí Machov dal na vybranou, zda chce tančit Julii nebo Viktorku, tak se rozhodla pro Julii. Machov jí na to odpověděl, že je ale ztělesněním Viktorky a Zora jeho názor přijala. Machov byl nadšený a ponechal Zoře volný a velký prostor ke ztvárnění této postavy. Zora vzala studii charakteru Viktorky velice zodpovědně a dokonce konzultovala psychiatra a pozorovala jeho schizofrenické pacienty, aby se lépe vžila do své role. Po premiéře, na které byl její konzultující lékař přítomen, jí napsal v dopise, že netušil, že šílenství může být ztvárněno tak citlivě a pravdivě uměleckou formou, jak to předvedla paní Zora. Tento dopis, jak sama paní Zora říká, byl tou nejlepší kritikou, kterou kdy v životě dostala.
Podle vlastních slov to byla její životní role. V této uplatnila svoji fenomenální vlastnost vyjádřit pohybem a tancem složitost ztvárňované postavy. Zanechala tak nesmazatelnou stopu v historii baletu a při její návštěvě Národního divadla v Praze v roce 2008, u příležitosti jejích 95 narozenin dostala několik dopisů, připomínající její „Viktorku“.
Paní Zora tančila do svých 53 let. Avšak už od konce druhé světové války se začala více věnovat vyučování tance, zvláště když na pražské konzervatoři otevřeli i taneční školu. Nevyučovala pouze taneční techniku, ale studentům také otevřela dveře k muzikálnosti, uměleckému vkusu a ocenění i jiných forem umění. Pěstovala v nich také zaujetí k životním pravdám a nejen k umění. K jejím žákům patřili nyní známí umělci, jako Jiří Kylián, Pavel Šmok, nebo zemřelý mim, Ladislav Fialka.
Není bez zajímavosti, že jak její žáci, tak i ona se necítili v minulém režimu dobře. Jejich tvůrčí činnost byla svázána a tak jak Pavel Šmok, tak i Jiří Kylián, choreograf světového formátu, působící v Nederlands Dans Theater, profesionálně zakotvili s významným úspěchem v zahraničí. Paní Zora zažila první trauma už v roce 1951, když její mentor a choreograf Saša Machov, pronásledovaný komunistickou uměleckou mafií, spáchal sebevraždu. Když byla později na turné ve Francii, tak při recepci na Československém velvyslanectví v Paříži jí byla položena otázka, zda by ve Francii mohl být komunismus. Její odpověď: „Ne, myslím, že to není nic pro francouzský lid, který miluje svobodu“. Od té doby paní Zoru nepustili ani do Polska. Zaplatila za svoji zásadovost vysokou cenu a v roce 1958 jí byla znemožněna choreografie první Laterny Magiky na světové výstavě v Bruselu. Ředitel Laterny Magiky, Alfred Radok jí však vymohl druhý program, který však byl nepříznivě kritizován a později zakázán, že se neslučuje se socialistickým realismem už jen díky tomu, že v něm použila hudby Bohuslava Martinů, který zemřel v oficiální nemilosti tehdejšího režimu.
Jednou, na taneční zkoušce, potkala Zora bratrance Alfreda Radoka, Rainera, který zajížděl pravidelně do Prahy z Austrálie, kde na Flindesově univerzitě v Adelaide vyučoval matematiku a oceánografii. Po čase ze setkání vykvetla láska, i když Rainer Radok byl o sedm let mladší než Zora. V roce 1968, když začaly na jaře tát ledy tuhého režimu, pozval Rainer Zoru a její dceru Pamelu do Adelaidy. Po srpnové okupaci Československa armádami Varšavské smlouvy se nebylo kam vracet a paní Zora s dcerou Pamelou zůstaly v Adelaidě. Když paní Zora zažádala Prahu o prodloužení legálního pobytu, tak její žádost byla odmítnuta, stejně jako nám všem ostatním, kteří jsme se o to pokoušeli a místo toho byla paní Zora a my také, odsouzeni v nepřítomnosti za nedovolené opuštění republiky na dva a půl roku nepodmíněně.
A tak v jejích 55 letech začíná australská kapitola života paní Zory. V 57 letech začíná vyučovat tanec, pohybovou techniku a pantomimu na Flidersově univerzitě v Adelaidě a nikdy nelitovala svého rozhodnutí nevracet se do okupované vlasti, i přes to, že s Rainerem už dlouho nežije. Na otázku „na tělo“ odpovídá svým vytříbeným humorem zralé ženy: „nemohu za to, že preferuje jiné pohlaví“.
V Adelaidě, kde soukromě a také na Flindersově univerzitě vychovala generace baletních umělců, včetně Gale Edwards, Scott Hicks, Michael Pearce a Cheryl Stock našla klid a naplnění v druhé půli svého života.
V roce 2000 paní Zora uváděla v Austrálii na trh knihu od Jarmily Krošlové, „Pohyb, teorie a praxe“, kterou pomáhala přeložit do angličtiny. Svým vystoupením přímo zhypnotizovala přítomné. Když na pódiu odstoupila od mikrofonu a bez pomoci amplifikace, slovy, gesty a mimikou názorně publiku ukázala o čem je v knize řeč, kterak kultivovaným pohybem lze „rozezpívat“ celé tělo a takto absolutně zaujala celou audienci. Paní Zora získala obecenstvo fascinujícím vystoupením umělkyně o čtyřicet let mladší, než bylo jejích obdivuhodných 87 let. Madam Zora, jak jí tu říkají, tak názorně a s virtuozitou jí vlastní předvedla to, co se po celý svůj, neobyčejně plodný život, snažila naučit svoje žáky. Tuším, že její úsilí bylo úspěšné. Výsledky práce jejích žáků jsou její nejlepší vizitkou.
V roce 2006 jsem ji navštívil a stále i ve svých 93 letech sršela obdivuhodnou energií a výbornou pamětí, osobitým humorem a vyhraněnými názory. A také se dala slyšet, že jí pan Prokofjev psal roli Julie „na tělo“ a trval na tom, že světová premiéra musí být provedena s její účastí v Brně, jak se také stalo. Avšak, ke zklamání všech zúčastněných, na tuto světovou premiéru, masový vrah Džugašvili, Sergeje Prokofjeva nepustil.
V roce 2008 na návštěvě v Praze a u příležitosti svých 95 narozenin pokřtila v pražském Národním divadle svou autobiografii, kterou nazvala „Na šťastné planetě“. Na přítomné udělala velký dojem svým vtipem, jasnou myslí a zklamáním jak dopadly tehdejší presidentské volby. Vyslovila svoji touhu vrátit se zpět do Prahy oslavit své sté narozeniny.
Na otázku kde se cítí doma, odpovídá paní Zora, že v Austrálii i v České republice. Každá z těchto zemí má svá specifika, která jsou jejímu srdci blízká. A jaký to byl pocit vydat svoji autobiografii po tolika letech v exilu, paní Zora odpovídá: „Je to příjemný pocit. Pracovalo se mě na tom přirozeně a lehce, protože v díle říkám pravdu a akceptuji realitu takovou jaká je.“ Knihu je radost číst, je psána chytře, otevřeně a vtipně. Popisuje v detailu jak se umělecké prostředí v Československu po roce 1948 a 1968 změnilo. Zobrazuje také vzrušující osobní příběh neobyčejné ženy, která inspirovala mnohé umělce. Jako na příklad Bohuslava Martinů, který napsal roli Mariken v opeře Hry o Marii pro Zoru.
Paní Zora dnes žije skromně v domku v Adelaidě, na zahrádce se věnuje svým oblíbeným růžím, a sleduje, jak jí roste devatenáctiletá vnučka Nataša. V Austrálii jsou lidé přátelští, vlídní a laskaví. Je tu klidný život, ale schází zde „vibrace“, není zde „puls“ co je cítit v Praze, tak potřebný k uměleckému růstu, jak říká paní Zora.
Fotky najdete zde: http://hillbilly.rajce.idnes.cz/Premiera_baletu_Romeo_a_Julie_od_Sergeje_Prokofjeva_v_Adelaide_v_Australii
Děkuji všem za palce pro Chiki a její rodinku. (bow)
Sestra má teď plné ruce práce a ozvala se mi až před chvílí. Chiki má potíže se shýbat k prckům, jednak má tlakové obinadlo pod prubanem a je domlácená asi plná modřin. A tak ji sestra přistrkuje štěňátka k olízání a tak. Ven k vyvenčení ji vynáší aby ji to ulehčila. Tepna byla prokousnutá ale nemusela se zašívat. Krvácení už ustává. Ránu na hlavě taky nebylo zapotřebí šít.
Vaše palce zřejmě pomáhají, Chiki už má veselejší očka a dokonce mává ocáskem.
Hlavně že se sestře a její sousedce podařilo Chiki zachránit život. To mohlo dopadnout zle.
Majitel psů už spravil plot a zaplatí výdaje s ošetřením a benzin který sestra denně projezdí když jede s Chiki na injekci antibiotik. Jeho psi budou pro jistotu jenom v kotcích a nebudou sami běhat po zahradě. Jsou to vlastně chudáci, páníček jezdí z práce až večer, panička pracuje mimo domov a je tam málokdy a syn psy na procházku nevyvede. Kdyby se psi unavili přešla by je agrese.
Tak ještě chvíli palce přidržte prosím vás aby nedošlo k nějakým komplikacím. Děkuji moc a moc!!! (inlove)
Mily Jiri, pani Zora je neuveritelna dama a clanek je vyborne napsany a dobre prostudovany. Ja bych se jeste nakonec zastavila u te posledni vety: „V Austrálii jsou lidé přátelští, vlídní a laskaví. Je tu klidný život, ale schází zde „vibrace“, není zde „puls“ co je cítit v Praze, tak potřebný k uměleckému růstu, jak říká paní Zora.“ Jo, asi jo. Ja to tak nejak tady taky obcas citim. Cimz netvrdim, ze jsem umelecka (chuckle) , ale takove to bohemstvi mi obcas chybi. A to ziju s Chetem. Kdyz tu a tam Chetovi a dobrym znamym obcas povim nejakou historku z Prahy, tak koukaj… Ale diky te mlade vychove mam asi dodnes trenovane oko na drobne bizarni zalezitosti zivota Jihu a bezpecne identifikuju cvoka. 🙂
Prosím prosím o palečky pro maminu Chiki. Když šla sestra se psy z procházky uviděla že sousedovi psi fenka a pes nějaké bojové rasy běhají venku, prostě utekli ze zahrady. Sestřiny fenky se k nim zvědavě rozeběhly a ta cizí fenka se do Chiki pustila. Sestra píše : prokousla ji krkovici a pokousala ji na hlavě. Já nevím co je krkovice.
Když byla Chiki uspaná, tak Adriena krmila štěňátka z pipety. Ale už je zase krmí Chiki. Jen aby se z toho Chiki brzy dostala, štěňátka ji potřebují jsou ještě malilinká. Sestra se o Chiki bála, ta fena ji vůbec nechtěla pustit. Jen aby chudák neměla nějaké vnitřní zranění. To je hrozné, já snad ani neusnu.
Ne krkovici ale krkavici tam má stát. Ale stejně nevím co to je. Bože já mám o Chiki takový strach.
A vy už jste šli všichni na kutě, potřebuji palce pro Chiki a její dětičky.
Ale pro pána krále, krkavice je největší krční tepna, teď jsem to našla na internetu. Chiki ty vaše palce strašně potřebuje. Opravu strašně moc.
(h) držíme palce (sice za bukem, ale přece!) (h)
Velka kocko, drzim Chikince a stenatkum a sestre a tobe palce. Budu na vas myslet – ja mam jenom pul seste vecer. 🙂
(y) (y) držím
to víš,že držíme, ale jestli je to dobře zašité, tak to zní sice děsivě, ale nic to nebude, snad se nepřidá nějaký zánět…. (y) (h) (y)
Sice se zpožděním, ale držím! (y)
Držím (y) . Chudinka psí maminka, ty palce opravdu moc potřebuje. Prosím o další zprávy, jak se vede. (h) (y) (h) (y) (h) (y)
Chuděra mamina psí (y) (h) (y)
VELKÁ KOČKO,TO JE HROZNÉ CO SE FENEČCE STALO. KRKAVICE JE OPRAVDU VELIKÁ TEPNA A FENKA SNAD UTEKLA DOSLOVA HROBNÍKOVI Z LOPATY. NEJSEM VETERINÁŘ, ALE MYSLÍM, ŽE ZRANĚNÍ SE BUDE HOJIT HODNĚ DLOUHO. SNAD NEDOJDE K INFEKČNÍM KOMPLIKACÍM. VŠAK VÍŠ, ŽE PSI SI ZOUBKY NEČISTÍ…
NO JO A KDYŽ KOJÍ ŠTĚŇÁTKA TAK ASI ANTIBIOTIKA NESMÍ BRÁT, JÁ NEVÍM. ADRIENA MI TO NAPSALA V MEJLU A OD TÉ DOBY SE NEOZVALA. NAŠLA JSEM JEJÍ DOPIS PŘED CHVILKOU. DĚKUJI TI ŽE JSI NAPSALA, JÁ JSEM TI TU CELÁ BEZ SEBE STRACHY O TU KRÁSNOU FENČIČKU A VZORNOU MAMINKU. SNAD JI MATEŘSKÝ PUD POMŮŽE ZŮSTAT V ROVNOVÁZE. TO MUSEL BÝT PRO NI HROZNÝ ŠOK.
Fenečce držím palce. Moc a moc.
Velka kocko, moc drzim palce, at se z toho pejsulka co nejdriv dostane, snad kdyz uz koji, tak je lepe… (h)
Velká kočko, držíme palce, tlapky, ploutvičky, prostě všechno, co máme (y) (y) (y)
A ATB … určitě se najdou taková, co může i při kojení štěňátek. Když existují ATB pro lidské kojící maminky, určitě se najdou i pro psí. Vždyť léky pro pejsky jsou ještě větší byznys než pro lidi, tak to by bylo, aby nebylo!
Chudera malá. Držím palce ! Tepna se dá krásně zašít, když je to včas a rychle regeneruje a antibiotika také může brát i když kojí. Přednost má život fenky a miminka se mohou krmit i jinak. Dobře to dopadne ! Musí !
Tady posíláme palečky i tlapky celé naší smečky (y) (y) (y) (h) (dog) , pejsánko malinká, drž se, tvoje mimča tě moc potřebují!!!
Velká Kočko – držím palce co se dá. Doufám, že Chiki se bude dobře hojit a že všecko dobře dopadne. (y) (h) (y) (h)
Velká kočko, spolehni se. Držíme palce, co to jde.
Velká kočko, Chikince moc držím palce!!! (h) (h) (h) (h) (h)
Velká kočko, to je hrůza, dočetla jsem se to až teď a moc a moc miklíkuju a na pesinku, aby byla v pořádku a aby mohla štěňátka odchovat, jak je potřeba (h) (h) (h) (y) (y) (y) (y)
Kéž se Chiki dá do kupy (y) .
Pane Švehlo, chtěla bych Vás poprosit o odpověď na otázku, která se týká uhlíkové daně, která začne zanedlouho v Austrálii platit. Abych tady neobtěžovala ostatní, které to nezajímá, mohla bych se na Vás obrátit prostřednictvím mailu? Nejedná se rozhodně o nic dlouhého nebo časově náročného.
Děkuji
omlouvám se za double post, jednou už je jako reakce pod jiným…
To patřilo dolů pod Laďku, moc se omlouvám.
Ještě pro vysvětlení k té hvězdičce* – máti celý život pracovala právě ve Stavoprojektu a jedna z prvních akcí, na které se po škole podílela, bylo právě Janáčkovo divadlo, dote´d na to vzpomíná.
Aha. Internát si dělá, co chce – posílala jsem odkazy na Lipskou operu, asi se to vyhodnotilo jako spam, takhle ten příspěvek nemá smysl, takže se ještě jednou omlouvám. holt gůglujte Leipziger Opera.
Jejda, další příspěvek mi zmizel, takhle to připomíná spíš nějaké nesouvislé výkřiky, nejvyšší čas jít si číst. 😉
A Lipsko: http://www.google.cz/search?hl=cs&pq=hhhah&cp=19&gs_id=122&xhr=t&q=kniha+o+Heydrichovi&safe=off&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1280&bih=856&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=jvzET6qtBoOr-gaIgNmOCg#um=1&hl=cs&safe=off&tbm=isch&sa=1&q=leipzig+opera+house&oq=Leipzig+Opera&aq=0L&aqi=g-L2&aql=&gs_l=img.1.0.0i19l2.1603.13858.0.16398.14.8.0.6.0.0.112.727.5j3.8.0…0.0.ieanJdTQtVA&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=4fef862afdbc2f07&biw=1280&bih=856
Ráda čtu o někom takovém – kdo něco fakt umí a je v něčem výborný neřknu-li skvělý (y)
mě odmalička říkali: Pája je gramlavá, té nic do ruky nedávejte….a když se mi něco povede a někdo mě pochválí tak to furt slyším….gramlavá…..
Já neumím nic, vlastně teď umím výborně trápit svoje svěřence, ale radost mi to nedělá, nejsou zvyklí bývat zavření každý sám…budem to trénovat i když Nastěnka dohárá….každý den každého na chvilku zavřu samotného….aby to pak nebrali jako trest….chudáčci moji
Uf, hlásím zasednutí k počítadlu. 🙂
Díky všem za gratulace! Pojďte na dort: (^) (d)
Odkaz přímo na povídku Posedlost není, jelikož povídka nesmí na net, dokud nebude na papíře (a asi i chvilku potom), ale je odkaz na jiný moje povídky, a to je tuto: http://ioanna-ioannina.livejournal.com/22066.html
(Neděste se délky seznámku, převážná většina je drabblíků, mikropovídek o 100 slovech.)
Posedlost bude k dispozici na papíře ve sborníku Mlok z letošního roku (tuším že vyjde nějak… na podzim? asi).
A když už si dělám reklamu, tak teď 1. 6. mi vyjde jiná povídka, ta byla čtvrtá v loňských Žoldnéřích fantazie a je ve sborníku Dobré zprávy ze záhrobí, vydávají to Straky na vrbě a když si někdo přinese výtisk, klidně se na Verenčení zvěčním. 😀 (A hladově prolistuju, jelikož k vlastnímu autorskýmu se dostanu až 16. 😀 )
Ale ta CKČ je ještě o něco lepší.
(Zana o tom něco ví.)
Mám radoooost!
A dort: (^) (^) (^)
Dortů není nikdy dost.
Jirko, díky za velice zajímavý článek o dámě, jejíž jméno jsem neznala (nebo jestli kdysi o ní slyšela, tak jsem dávno zapomněla). A je skvělé, že se paní Zora po životních štrapácích mohla i v Austrálii věnovat své celoživotní lásce a dělat čest své rodné zemi. A dožít se tak nádherného věku.
Balety mám moc ráda a lituji, že odtud to máme do Atlanty přeci jen z ruky na představení. A tak je to moc dávno, co jsem nějaký viděla, myslím, že poslední byla Giselle v Londýně (a že to už je nějakých let!). Ale moc dobře si pamatuji první přestavení které jsem v dětství viděla – Bachčisarajská fontána ve Smetanově divadle. Dokonce si pamatuji, že maminka koupila lóži blízko jeviště a byli jsme všichni unešení. Balet na mně tenkrát zanechal ohromný dojem, nádherná hudba i provedení (už si vůbec nepamatuji, kdo tančil, ale dodnes vidím před očima tu fontánu). O něco později jsem pak viděla Radúz a Mahulena a zase byla dlouho pod jeho vlivem. Holt balety bývají tragédie a jako teenager jsem ty smutné milostné příběhy děsně prožívala.
Snad někdy před deseti lety natočil Robert Altman film „The Company“, který je právě o tom, co to obnáší být baletkou. Kdo neviděl mohu doporučit, jsou tam úžasné scény moderního tance.
Úžasná dáma, úžasné vyprávění. S dovolením tisknu svému tatíčkovi, nepochybuji, že semu to bude líbit.
Díky za krásné povídání o paní Zoře, jejíž život byl a je zcela naplněn hlavně díky tomu, že se mohla věnovat své životní lásce a vášni. Moc mě těší, že paní Zora byla první představitelkou Julie, a to právě tady v Brně, protože balet patří k mým velkým láskám a už desítky let nevynechám žádné nové nastudování brněnského baletu. Jen si myslím, že ta premiéra baletu Romea a Julie nebyla v Janáčkově divadle, ale zřejmě v Mahenově, protože to bylo prvním divadlem v Evropě osvětleným Edisonovými žárovkami. Janáčkovo divadlo bylo otevřeno až v roce 1965 – jeho budova je de facto kopií opery v Lipsku.
Můj dojem je, že baletky se obecně dožívají coby velmi vitální osůbky vysokého věku – aspoň tady v Brně vídávám na různých představeních jako divačky skutečně letité, ale nesmírně čilé dámy, které bývaly – a ještě občas bývají – na konci představení vytleskávány jak baletním sborem, tak publikem coby bývalé primabaleríny brněnské scény (h)
Laďko, myslím, že to moc kopie není. Jednak je to český (vlastně moravský) návrh ze Stavoprojektu*, jednak každé z těch divadel vypadá dost jinak.
Brno: http://www.ndbrno.cz/o-divadle/historie-budovy-janackova-divadla
Aido,omlouvám se, ale toto mí uvízlo v paměti z dob maturitních, kdy jsem měla jako maturitní otázku v angličtině i v ruštině „Kultura v Brně“ a taky potom, když jsem dělala při studiích průvodce CKM pro zahr. skupiny po Brně, tak tam jsme tuhle větu taky používali…. holt člověk se celý život učí.
Nevím, kolik znáte baletek, ale kromě těch velmi vitálních starých baletek je mezi bývalými tanečníky taky nápadně velké procento invalidních důchodců a taky lidí s velkými duševními problémy, ono není jednoduché končit kariéru už někdy v necelých čtyřiceti jako nepoužitelná stařešina a nemít žádné zajištění, jak to u baleťáků aspoň v ČR bývá.
Jiří, děkuji za pěkný článek.
Paní Zora je úžasná dáma. Georgi, díky za seznámení.
Při té příležitosti – všimli jste si včera zprávy, že ve věku nedožitých sta let zemřela paní Zita Kabátová? (u)
Všimli/y. Zemřela ale už v neděli.
Paní Zita Kabátová má pohřeb 6.6.2012, zemřela přesně měsíc po svých 99. narozeninách. (rose2)
Pochválila jsem článek,připsala něco po Ivanu Psotovi, bohužel to neprošlo, byl mi sežrán. Takže Jiří děkuji.
Jsem Jiří nadšená z Tvého článku. Je to všechno o takovém tom „Navzdory osudu“. Veliké člověčenství, nadání a píle a přesilný tah na branku. Úžasný život.
A ještě OT. To si nemohu odpustit vám nesdělit. Dne 27.května byla papillonská štěňátka zvážena a už měla 30 dkg. No prostě děsní cvaldové, maminka Chiki je dobře živí.
🙂 😉 (inlove)
Milý Jiří,díky za krásné úterý. (handshake) Balet od mládí miliju.Pokud mohu, jedu do Prahy shlédnout do ND repertoár. Kdysi jsem chodila do baletu k olomoucké balerině p.Hrachovcové a měla jsem možnost tančit v několika baletech.Chjo, tenkrát jsem byla eterická bytost. 🙂
V úžasném psaní o paní Zoře je zmínka i Ivanu Váňovi Psotovi a jako správná rodačkaz Přerova si dovolím malou připomínku jeho osobnosti.
Ivan Psota se narodil v ukrajinském Kijevě 1. května 1908, kde jeho otec, rodák z Přerova,nadšený rusofil,pracoval jako francouzsko německý korespondent u firmy Olševič a Kern..
Matka Anna byla sólovou tanečnicí, krátce působila i v baletním souboru kijevského divadla. V roce 1909 se rodiče přestěhovali zpět do Přerova, kde se otec Jaroslav Psota stal
učitelem na obchodní akademii. Své dětství a mládí prožil Ivan v Přerově.
Ve Státním okresním archivu v Přerově je uložena pozůstalost Ivo Váni Psoty z let 1908-1952. Písemnosti si původně shromažďoval mistr sám. Po jeho smrti je opatrovala jeho žena
Nina Konstantinovič. Později dokumenty získal Josef Svatopluk Matějka, psycholog z Brna,který je v roce 1978 věnoval přerovskému archivu. Zde byla pozůstalost v roce 1990
uspořádána p. Věrou Fišmistrovou. Zvláště je třeba upozornit na korespondenci adresovanou Psotovi od Colonela de Basi, šéfa baletního souboru Originál Ballet Russe z let 1941-1949.
popis čtvrtého odchodu Psoty do zahraničí 1941. Jsou zde též rukopisné poznámky k choreografickým úpravám baletních vystoupení včetně působení Psoty na taneční fakultě Vysoké školy múzických umění v Bratislavě 1951-1952. Dále fond obsahuje značné množství ilustračního, hlavně cizojazyčného materiálu (plakáty, časopisy, noviny, partitury baletu,
baletních představení z celého světa), kritické recenze na vystoupení,soubory fotografií baletních umělců, scén, upomínkové album z vystoupení v Brazílii ale i soubor fotografií a filmovou pásku z pohřbu umělce včetně posmrtné masky mistra.“ Osobní doklady se dochovaly minimálně.
Tyto materiály jsem použila s laskavým svolením mé kamarádky Věry Fišmistrové,nebývale pilné a výborné státní archivářky z Přerova.
Dochovaná a opravená hrobka Ivana Váni Psoty se nachází na hřbitově v Přerově.
Jiří – dnes opět krásné australsko-české úterý. Jméno paní Šemberové (stejně jako I.V. Psoty) je známé i nám, baletem téměř nedotčeným. Ani nevíš, jak jsem pyšná, když se doslechnu o vyjímečných Češích či Moravanech – přece jenom máme co světu dát (clap) .
Paní Zora je úžasná dáma a já jí přeju, ať tu stovku v Praze hezky oslaví.
P.s.: pár let zpátky jsem poslouchala v rozhlase rozhovor s osmdesátiletou dámou – též baletkou (bohužel, jméno mi vypadlo a moc mne to mrzí) – tak svěží a mladý hlas bez zadrhávání a hledání slov, krásné myšlenky a úžasné názory na život jsem dlouho neslyšela. Ony ty baletky mají něco do sebe.
Sem se lípnu, YGA to řekla za mne.
Přeju, ať si Madam Zora tu stovku v Praze pěkně oslaví.
První divadlo v Evropě s elektrickým osvětlením (navržené samotným Edisonem) bylo německé Městské divadlo – dnes známé jako Mahenovo, postavené po požáru Reduty. Svoji pověst moderního divadla si udržovalo i nadále, například při rekonstrukci jeviště v roce 1936 bylo jeviště vybaveno dělenou podlahou, otáčivou částí a mosty.
Betonová obluda zvaná Janáčkovo divadlo byla postavena v roce 1965.
No asi tak, v době premiéry se dnešní Mahenovo jmenovalo Janáčkovo divadlo. Dnešní Janáčkovo moc ozdoby Brnu nedělá…
No, já myslím, že už si to časem sedlo, přeci jen je ta stavba stará už skoro 50 let. Máme tu horší vředy, třeba tzv. Velký špalíček, to je fakt čistokrevný hnus.
To je hnus, ovšem pro mě je největší úděs ten černej orloj, co neukazuje čas.
Ale zas má náš pan primátor ze všech nejlepší a nejkrásnější hezký hmotný autoportrét, ne? 😉
(chuckle) Tak tohle podepíšu … a hned vedle je ta úžasná káď na prodej vánočních kaprů … (chuckle)
Náhodou, Skácelova fontána se mi líbí. On ani ten portrait není špatný (shake) – kdyby stál někde jinde a měl představovat něco jiného a stál o něco míň statisíců (chuckle) .
autoportrét – bingo!!!!!! ani nevím jakýho smajlíka přičinit, smějící se mi sem bohužel moc nedědí (n)
Jsem slušné děvče, takže neřeknu, jak tomuhle objektu tady u nás říkáme, leda až po 22:00. 😉
Ale jestli si někdo myslí, že to slovo začíná na š a končí na n, tak má pravdu. 🙂
Aido, mí kolegové Brňáci tomu říkají Onderkův úd – no to je přece naprosto slušné slovo nebo ne????
Je. 🙂 Já to nechtěla napsat tak naplno před tou desátou.
Pane Švehlo, chtěla bych Vás poprosit o odpověď na otázku, která se týká uhlíkové daně, která začne zanedlouho v Austrálii platit. Abych tady neobtěžovala ostatní, které to nezajímá, mohla bych se na Vás obrátit prostřednictvím mailu? Nejedná se rozhodně o nic dlouhého nebo časově náročného.
Děkuji
Ano, klidně, co budu vědět to odpovím… jen na okraj, daň bude z kysličníku uhličitého CO2 tedy dioxidu uhlíku. Zdanit uhlík by bylo přece jen příliš silné kafe, i když i daň z CO2 asi tuto vládu položí na lopatky. Tedy v to já doufám….Moje e-amilová adresa je v redakci.
Článek moc hezký!
Ad první elektrifikované divadlo – v Londýně brňáky předstihli :p
CZ wiki: Zahajovacím představením /Mahenova divalda/ byl 14. listopadu 1882 Egmont J.W.Goetha s hudbou L. van Beethovena.
ENG wiki: The Savoy theatre opened on 10 October 1881 and it was the first theatre, and the first public building in the world, to be lit entirely by electricity.
http://en.wikipedia.org/wiki/Savoy_Theatre#cite_note-Times-0
… 😛
Tyhle údaje ovšem nic nemění na tom, že dnešní Mahenka byla tím, co se o ní ví a píše, že byla prvním divadlem na evropském KONTINENTU s elektrickým osvětlením. Nám, Brňákům, to stačí. 😀
Něco málo o tom píšou tady: http://www.ndbrno.cz/o-divadle/historie-mahenova-divadla
Jen je škoda té původní elektrárny, tu bourat neměli, byla to pěkná industriální stavba.
Krásný článek, Jiří! Pořád ještě mám podstatně starší sestřenici z druhého kolena, která tančila ve sboru na té slavné premiéře v osmatřicátém. Tak jí ten článek vytisknu a dám, bude mít ohromnou radost.
Paní Zora musí být obdivuhodná dáma. Taneční svět je moc zajímavý. Balet se dotkl i naší rodiny, Kačka chodila asi čtyři roky do tanečního oboru na ZUŠ Jaroslava Kvapila při brněnské konzervatoři. Sice začala pozdě- ve čtvrté třídě- ale přece. Začala sice už v první, ale tam bohužel zakulhala osoba učitelky, která měla své oblíbené žačky- no a osoba učitele je velmi důležitá. Ale nakonec tančila i v baletních špičkách, než přešla na orientální tance.
Georgi (inlove) , děkuju Ti za představení paní Zory, je to nesmírně zajímavá paní. Také mě zaujalo to, jak je svět malý, jak se osud paní Zory dotýká a proplétá s osudem Velké kočky (hug) (inlove) ; ostatně, její těžký osud vydá na román.
Přeju všem krásný den. (h)
hezké úterý všem Zvířetníkům a zvířátkům 🙂 těm, co dneska něco slaví, přeji vše nej nej (f) A těm, co potřebují pofoukat bolístka na těle či na duši, držím palečky, ať je brzy líp (h)
Krásné setkání s velkým člověkem (inlove)
Jen malá poznámka – v článku je zmíněna paní Jarmila Kröschlová a její příjmení je napsáno česky. Ve skutečnosti se psala s pravopisem německým.
Chodila jsem k ní co dítko do baletu a ještě mám od ní své první baletní špičky. A tu její knížku tu taky někde mám.
Paní Šemberovou pamatuji už jen matně – je to sakra dávno!
🙂
Dcera paní Jarmily Kröschlové Eva učila na DAMU když jsem tam studovala. Nechtěně způsobila moje přeražené zuby. Chodili jsme trénovat do nevelkého sálu plného sloupů s ozdobami. Podstavec sloupů byl čtverhranný asi přes metr vysoký a my se měli ladně vyhoupnout na přečuhující rožek. To se mi povedlo, dokonce snad i ladně jenže tam mi ujela cvička a já zcela neladně sjela dolů a pusou jsem zadrhávala o ty ozdoby kulatého sloupku. Odnesly to dva horní řezáky. Chodila jsem nějaký čas s těmi zkrácenými zuby až paní Vlasta Fabiánová mě objednala k jakési zubařce která pracovala hlavně pro herce a politiky. Zuby se musely umrtvit aby se korunky daly nasadit. Při injekcích tekutina vytékala do mých úst a já ji asi spolkla a proto jsem omdlela. To bylo zděšení v ordinaci.
S paní Evou Kröschlovou jsem se setkala po dlouhých letech tady v Göteborgu když projížděla na cestě z Norska kde přednášela a kde byla na pozvání Saši Myškové. Neměly jsme moc času ale stačily jsme zavzpomínat na dobu mých studií. Taky na to jak jsme ve třídě nacvičovali středověké tance oblečeni do středověkých kostýmů. Nikdy když jsem byla v Čechách jsem se jí ale nemohla dovolat.
Teď jsem se právě dívala na pořad „Ještě jsem tady“ z roku 2002 a dozvěděla jsem se mnoho o paní Evě co jsem vůbec netušila. Vypadala báječně.
Její matku jsem na škole krátké údobí také zažila.
Řekněte mi jak já mám žít v přítomnosti když mě neustále něco hází do minulosti? (think)
Kočko!!!! a pak prej že by to nebylo na článek – ty ty ty!!! (inlove)
Nedávno jsem viděla v TV pořad o českých krajanech, žijících ve Švédsku. Byl to velmi zajímavý dokument. Také se tam mluvilo o spolku, který vznikl právě tam u Vás. Stýkáte se nějak s ostatními Čechy, co emigrovali třeba hned po 1968 roce? Jsou tam ale i tací, co emigrovali daleko později, jeden profesor-vědec tuším až v roce 1986. Moc se mi to líbilo.
Milá Andreo, byl tu krajanský spolek ve Stockholmu a tady v Göteborgu to byl Sokol. Možná že ještě někde, nevím. Před létem se pak sjížděli lidé z celého Švédska jestli dokonce ne ze všech severských zemí na jednom ostrově, název jsem zapomněla nikdy jsem tam nebyla. My jsme tady auto neměli a ani předtím v Čechách. Děti ze severských zemí se sjížděly o prázdninách kdesi v Norsku. Nějaká dobrá duše to organisovala.
Párkrát jsem tu zašla na Mikulášskou (chodívali tam moji žáčci)či na ples. Jednou za měsíc se myslím členové sešli v nějaké hospůdce a pojedli, popili a popovídali si. Já tam nechodila. A samozřejmě lidí od roku 1968 velice ubylo a mladší generace už se tolik nezapojovaly, často ti mladí ani nemluvili česky.
Ono je to těžké, jsme lidé velice různí a společná řeč nestačí k budování dobrého vztahu a nebo přátelství. V těch krajanských spolcích někdy vznikaly spory a nebo boj o vedoucí úlohu ve spolku.
V těch počátečních letech jsme se u nás doma sešli jen taková hrstka lidí a vyráběly se jitrnice a jelítka. 😀 A nebo manžel uvařil čínu. Mám někde dokumentární fotografii úplně vyčerpaného kuchaře. (chuckle)
O tom vysílání jsem se dozvěděla od jedné Zvířetníce. Ten pozdní emigrant tam šířil bludy o sociálním zajištění tady ve Švédsku. Nějak mu ušlo že jeho stařičká známá za každou pomoc od společnosti draze zaplatí. Já na to mít nebudu, tak jen doufám že nebudu pomoc potřebovat.
Děkuji za odpověď. Docela mě to zajímalo, známí emigrovali do Francie a tam se utvořila společnost lidí, Čechů, co žili společně v jedné části Paříže, stýkali se a slavili všechny možné svátky a pak se to nějak rozestěhovalo, někdo se i vrátil do Čech a spolek se rozpadl. Prý to některým docela chybí.
Tenhle pořad byl ale moc zajímavý a je docela možné, že trochu zidealizovaný, to my ale posoudit nedokážeme, to musí někdo, kdo tam žije tak dlouho, jako Vy. Já jsem si to ale docela užila, mám ráda tohle povídání krajanů, jak se sžili a jak se učili všemu novému, vůbec si to neumím představit.
…a jak se učili všemu novému…
Já vím že to píšeš vážně ale já jsem se musela začít smát při těch vzpomínkách. Třeba co nám způsobila ta nová řeč za těžké chvíle. Měli jsme jenom švédsko-český slovník, jiný neexistoval, nemohla jsem si vyhledat jak se co jmenuje, naučila jsem se slova složitě opisovat. Ty opisy bývaly nakonec velice poetické. (chuckle) Nebo jak jsme si předávali recept na český chleba tři dny kvašený. Ten zdejší sladký nešlo jíst. Ale porcovat čtvrt krávy mě nikdo neučil do toho jsem se musela pustit sama, úplně sama protože manžel byl za prací. To bylo když jsme bydleli na venkově kousek od Alvesty ve Smalandu (první „a“ je s kroužkem)na osamoceném místě zvaném Rönningeryd.
Rönn je jeřabina. Víte vy vůbec co je na čtvrtce krávy masa? Zato sýr mě paní Ebba naučila dělat. Při zrání se musel polívat pálenkou aby nezplesnivěl. A jak jsem se naučila být „vdaná“ za tchyni protože můj manžel pracoval v různých divadlech a neustále jezdil. Po její smrti už jsem byla jen vdovou, můj manžel jezdil a jezdil až do své smrti a vdovou mě udělal doopravdy.
Tak na to koukám že je těch střepů nějak moc. :O 😉
Není, milá Velká kočko. (h) (hug) Vyprávíš, jako bys zpívala, je to báseň v próze, sice teskná, ale nádherně zpívaná.
Milá Kočko, již jsem to tu jednou nakousla (ale nedokousla). Má dcera před 4 lety natáčela s Janem Hřebejkem film v Göteborgu. Velmi silný příběh exulanta o chápání kolektivní paměti. Jednu z hlavních rolí si zahrál Toník Kratochvíl – fotograf. Několikrát se při natáčení setkali s báječnými lidmi, také exulanty (kteří si ve filmu i zcela přirozeně zahráli), nedotkla se Tě tahle událost nějak, nebo Tvých známých ? Pravda je, že většina těch lidí jsou z druhé vlny exilu, tedy po 68 roce.
Milá Leny-aewyn, vlastně máš moji odpověď v tom co jsem psala Andree. Ne nemám o tom natáčení nejmenší potuchy.
Velká Kočko, dal by se Ti ten film poslat ? Myslím, ne já vím, že by jsi v něm našla velkou část toho o čem tu tak trpělivě píšeš. Snad by Tě potěšilo vidět česko švédské reálie o tom, proč muselo tolik Čechů buď odejít hrozným způsobem a nebo jako píše Georg, odjet jen na pár týdnů, třeba do škol a už se nikdy nesmět vrátit. Všichni kdo chtějí o tom vědí, proto jsem ráda, že se tomu Jarchovský s Hřebejkem věnovali, že to třeba dětem jako je moje dcera, která sice ví, ale v intencích…jedna pani povidala… naservírovali in natura.
film zde?
http://www.ceskekoreny.cz/
Ne, ne… tohle je celovečerní hrané drama. Jmenuje se to Kawasakiho růže. Všechny Hřebejkovy filmy jsou hodně vidět, ale tenhle, přes svou ohromnou kvalitu a skvělé obsazení je tichý. Holt ještě pořád s tím vším žijeme a někteří se tam budou ještě pár let poznávat… film má několik rovin, slupek jak u cibule a všechny jsou hodně palčivé… například pan Chudík si tam zahrál vlastně malou , ale naprosto zásadní a hnusnou roli, srdce se mi z něj svíralo a vážím si ho, že v jeho letech na to kývl, mohl už na věky být hodný empatický primář Sova.
Milý Georgi, děkuji že jsi o paní Zoře tak hezky napsal.
Já jsem chtěla strašně moc tančit a setkala jsem se s paní Zorou po prvé když jsem dělala zkoušky na konservatoř. Neuznala mě holčinu bez jakékoliv průpravy s krátkýma nohama do x. 🙁
Potkala jsem pak paní Zoru v představení Gorkého Poslední 1966-67. Představení ve Stavovském divadle režíroval Alfréd Radok a paní Zora měla nad námi pohybový dozor. Hrála jsem hrbáčka Ljubov a za cenu Hlavního města Prahy kterou jsem za roli obdržela jsme emigrovali. Vždycky dodávám že to byly blbě investované peníze. (chuckle)
Pak k nám jednou přišla na návštěvu s paní Mankou Radokovou tady ve Švédsku. Obdivovala jsem její obrovskou vitalitu, její neuvěřitelnou vnitřní sílu.
A jak už ji profese vedla napravovala tenkrát držení těla našeho hrbícího se vyčouhlého synka. 😉
Teprve později jsem se dozvěděla že můj švagr byl do ní ve svém mládí zamilován. A ještě na konci svého života byl s paní Zorou v písemném kontaktu.
Škoda že jsem ji nikdy neviděla tančit. Nevím jestli existuje nějaký filmový záznam ale tenkrát to nebývalo zvykem.
Velká Kočko! Tolik krásných lidí jsi potkala (protože jsi sama krásný člověka a jak je známo, krása se přitahuje (nod) ), napiš o nich článek – články. Tady v diskusích tvoje vzpomínky zapadnou jako kamínky do vody a jenom dobíhající kruhy nám připomenou, že jsi o nich mluvila. A to je škoda.
Milá YGO, ono by to na článek nebylo, to jsou jenom takové střípky, střípky mého života. (~)
Milá Velká kočko, ale ze střípků vznikají krásné mozaiky (nod) .
Velmi ráda čtu – aspoň jednou za rok – vzpomínky Růženy Naskové a Kláry Heyrovské-Hofbauerové. Jejich knížky jsou právě takovými mozaikami drobných vzpomínek z jejich života, od dětství, mládí až po vyšší věk.
Tvé střípky vzpomínek se mi čtou stejně mile jako u těchto dvou dam. Proto se připojuji k prosbě, kterou zde napsala YGA. Prosím, vzpomínej a piš. (h)
Napiš patchwork 😉 , Velká kočko (inlove) .
krásně vystiženo, zano (h) (clap)
Ano prosím, Velká kočko, napiš patchwork…
Poskládej střípky do krásného díla. Prosííííím! (škoda, že tu není prosící smajlík)
Já bych si také dovolil požádat o patchwork. (bow)
Já s dovolením taky. Prosím, prosím, smutně koukám.
Ano, ano, prosím, napiš patchwork…
A já si myslím, že by to bylo na několik článků nebo na román. Jsou to úžasně zajímavé útržky vzpomínek.
Má obrovská poklona! I z tohohle zprostředkovanýho, aniž bych ji mohla vidět, je cítit… jak to říct, život? jiskru? Obdivuju paní Zoru.
A George i paní Zora odpustí, mám děsnou radost a budu se chlubit: právě jsem se dozvěděla, že se moje povídka probojovala v Ceně Karla Čapka do Mloka! Přesný umístění povídky (jmenuje se Posedlost a o tom taky je) neznám, ale mám radoooooooooooost! Juch!
Ionannino velka gratulace k Tvemu uspechu na literarnim poli. Jsi moc sikovna (rose1) (rose1) . Kde se daji Tve povidky precist?
Balet je moje celezivotni laska. Jako ditko jsem chodila v Brne do baletni skoly I.V Psoty a tam ucila pani Bozenka, byvala baletka, ktera znala I.V. Psotu a pracovala s nim.Dovedla krasne vypravet o baletu, premierach a vubec o zivote. Mela jsem ji moc rada.
Milá Epulko,
představ si, že tady asi 10 minut od nás pěšky, žije jedna také bývalá žačka baletní školy I.V.Psoty a kdysi jsme dokonce byldleli ve stejném činžáku na Merhautce. Tehdy se jamenovala Stanislava Vaníčková. Třeba jste se potkaly, svět je malá kulička.
Ionannino, hlubosklon a gratulace k Tvému úspěchu!!! Jen tak dál!
Promiňte překlepy, jsem na jiným počítadle s jinou klávesnicí, bééé.
Zdůraznila bych to „Jen tak dál!“ (inlove) (y)
I s těma mrtvolama? 😛
Dobře víš, že jseš vždycky po mně první, kdo je obrečí! 🙂 (inlove)
Epulko, díky a viz nahoře. 🙂
Ioannino, gratuluju prevelice! (rose1) Koukla jsem na googlu, o cem ta cena je. To musi byt moc dobry pocit. 🙂
To teda je! Spolkla jsem banán našíř! 😀
Milá io, sdílím s tebou tvou radost. Gratuluji !!! (y) (*) (h)
Ioannino, třesu pravicí! (handshake) Paráda! (sun)
gratulace veliká (nod) . Dobře se Pennuška o paničku stará a literárně ji vede (chuckle)
Gratulace, jsi moc šikovná (handshake)
Holka šikovnáááá (y) (y) (y)
Gratuluji velice převelice k nalodění na pozoruhodného obojživelníka… Je to senzační úspěch. (clap)
Io! (h) To je paráda, jsi šikulka, mám velkou radost. (y) (clap) (clap) (clap) (h) (f) (*)
Nebyl by odkaz na onu povídku, prosím?
Io, gratulace velikánská! (rose1)
S dovolením se připojím,velká gratulace. Milá Io, ani nevíš jakou mám radost, když mají mladí lidé takové úspěchy. Všem to moc přeji a věřím v naše mladé lidi. (inlove)
Děkuju, děkuju, děkuju!
Vave: ona ještě nesmí na net, přinejmenším do vydání papírový verze a ze slušnosti i chvilku po papírový verzi, ale pokud to do toho podzimu nebo tak nevydržíš (inlove) , může jít mejlem.
Papírová verze má tu výhodu, že je tam spousta dalších a určitě lepších věcí. 🙂
(clap) (clap) (clap)
gratuluju, musí to být příjemný pocit (h) (y) (f)
Io, jsi pašák! A šikula a vůbec báječná. Mám radost s tebou! (clap)
Ioaninno,
gratuluji převelice a raduji se s tebou (handshake) (h) (rose1) .
Júúúú, gratuluju!!! (o)
Hele, je to tu dvakrát a ty hodiny tam nemají být, tak nevím, jak jsem to vyvedla
Júúúú, moc gratuluju!!! (clap)
Gratulace převelikáááá!!! Jsi (*) a máš můj hluboký obdiv!
Gratulace (handshake) 🙂
Posílám obrgratulaci a báječně si to užij, je prima, když se člověku něco povede!!! (f) (d) (^)